هرآنچه از رویداد دهم مهر مایکروسافت انتظار داریم

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت روز دهم مهر قصد دارد کنفرانسی ویژه برای رونمایی محصولات جدید خانواده‌ی سرفیس برگزار کند. چه انتظاراتی می‌توانیم از این رویداد مهم داشته باشیم؟
تبلیغات

مایکروسافت در چند سال اخیر همواره در اکتبر (مهر و آبان)، رویدادی اختصاصی برای معرفی جدیدترین اعضای خانواده‌ی بزرگ سرفیس برگزار کرده است. امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و ردموندی‌ها مدتی پیش از برگزاری کنفرانسی ویژه در دوم اکتبر (دهم مهر) خبر دادند. براساس آنچه از گوشه‌و‌کنار شنیده‌ایم، مراسم دهم مهر مایکروسافت قرار است مراسمی بزرگ و بسیار مهم باشد. 

کنفرانس‌ پاییزه‌ی مایکروسافت بهترین فرصت برای این شرکت به‌منظور رونمایی جدیدترین دستاوردهایش است. ردموندی‌ها همواره در چند سال اخیر، محصولات جذابی در کنفرانس اکتبر به‌نمایش گذاشته‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز چنین روندی را ادامه دهند. این‌بار احتمالا شاهد محصولات مختلفی ازجمله دستگاه آینده‌نگرانه و تبدیل‌پذیر آن‌ها، یعنی سرفیس سنتروس، خواهیم بود؛ دستگاهی که چند سال است شایعات مختلفی درباره‌اش می‌شنویم. 

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

زمان برگزاری و نحوه‌ی تماشای کنفرانس مایکروسافت

مایکروسافت در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است می‌خواهد کنفرانس ویژه‌اش را چهارشنبه دوم اکتبر (دهم مهر) در شهر نیویورک برگزار کند. این کنفرانس ویژه در ساعت ۱۷:۳۰ به‌وقت تهران آغاز خواهد شد. ردموندی‌ها مراسم سال گذشته‌ی خودشان را به‌صورت زنده پخش نکردند؛ اما براساس ادعای وب‌سایت دیجیتال‌ترندز، امسال اوضاع فرق می‌کند. تماشای پخش زنده‌ی این رویداد ازطریق وب‌سایت رسمی مایکروسافت امکان‌پذیر خواهد بود. درضمن، زومیت قصد دارد درصورت پخش زنده‌ی کنفرانس مایکروسافت، این مراسم مهم را به‌صورت زنده پوشش دهد و تمامی اخبار کنفرانس مایکروسافت را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به‌اطلاع شما برساند.

مایکروسافت قصد دارد چه محصولاتی را در رویداد دهم مهر رونمایی کند؟ درادامه، انتظاراتمان از کنفرانس موردانتظار ردموندی‌ها را بیان می‌کنیم.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

سرفیس پرو ۷

بسیاری از انتظاراتمان از همایش مایکروسافت مبتنی‌بر شایعه‌ها و گزارش‌هایی است که از ماه‌ها پیش شاهد انتشارشان در رسانه‌‌های مختلف بوده‌ایم. بااین‌حال، از یک موضوع مطمئن هستیم: مایکروسافت در مراسم دهم مهر، مدل جدید محصولات خانواده‌ی سرفیس پرو را رونمایی خواهد کرد. اینکه محصول یادشده سرفیس پرو ۷ نامیده خواهد شد یا خیر، در زمان برگزاری مراسم مشخص می‌شود. صرف‌نظر از نام دستگاه، به مشخصات فنی آن می‌رسیم. ماه‌ها است افشای مشخصات فنی منتسب به سرفیس پرو ۷ را در فضای مجازی شاهد هستیم.

مدل سال گذشته‌ی خانواده‌ی سرفیس پرو تفاوت چندانی با نسل پیشینش نداشت و صرفا از برخی جوانب بهبودهایی به‌خود دیده بود. سرفیس پرو ۶ درکنار بهره‌مندی از پردازنده‌ی جدیدتر و سریع‌تر، عمر باتری بیشتری داشت و در رنگ جذاب مشکی نیز دردسترس قرار گرفت. از زمان رونمایی رسمی سرفیس پرو ۶، شاهد شایعه‌های مختلفی بودیم که می‌گفتند ردموندی‌ها قصد دارند مدل سال ۲۰۱۹ را به‌شکل ویژه‌ای بازطراحی و تغییرات مهمی در آن اعمال کنند. این، یعنی سرفیس پرو ۷ احتمالا با تغییرات درخورتوجهی درزمینه‌ی طراحی روبه‌رو خواهد شد؛ تغییراتی که پیش‌تر در ۶ مدل پیشین خانواده‌ی سرفیس پرو شاهد آن‌ها نبوده‌ایم.

سرفیس پرو 7

تغییرات لپ‌تاپ مایکروسافت سرفیس پرو ۷ شامل چه مواردی هستند؟ انتظار داریم محصول جدید مایکروسافت سرانجام به درگاه USB-C مجهز شود. تغییرات مهم دیگری را نیز احتمالا در سرفیس پرو ۷ شاهد خواهیم بود؛ ازجمله تغییراتی در تایپ کاور (Type Cover). درواقع، اخیرا رسانه‌هایی به‌نقل از منابعی مؤثق، به احتمال بازطراحی کیبورد و تاچ‌پد تایپ‌ کاور سرفیس پرو ۷ اشاره‌هایی کرده‌اند. حتی برخی رسانه‌ها گفته‌اند احتمال دارد از نمایشگر ثانویه در بخش پشتی آن نیز استفاده شود.

یکی از جالب‌ترین شایعه‌های مرتبط به سرفیس پرو ۷، به احتمال بهره‌گیری آن از پردازنده‌ی ساخت کوالکام اشاره می‌کند. نخستین لپ‌تاپی که برای پردازش وظایف مختلف از تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام استفاده می‌کرد، سامسونگ گلکسی بوک اس بود که در اوت گذشته معرفی شد. اسنپدراگون 8cx درواقع نخستین سیستم-روی-چیپ کوالکام است که به‌طور ویژه برای رقابت با تراشه‌ی Core i5 اینتل ساخته شده و ظرفیت بسیاری برای به چالش‌کشیدن آن دارد. بهره‌مندی از تراشه‌ی کوالکام احتمالا پشتیبانی از LTE را نیز به سرفیس پرو ۷ خواهد آورد.

سرفیس لپ تاپ ۲ / Surface Laptop 2

سرفیس لپ‌تاپ ۳

دومین دستگاهی که انتظار دیدن آن را در رویداد ویژه‌ی مایکروسافت داریم، سرفیس لپ‌تاپ ۳ است. در چند وقت اخیر، شاهد انتشار چندین گزارش از نسل بعدی دستگاه پرچم‌دار مایکروسافت بوده‌ایم؛ بنابراین، تقریبا از حضور سرفیس لپ‌تاپ ۳ در رویداد دهم مهر مطمئنیم. طراحی ظاهری این محصول یکی از مواردی است که در چند وقت اخیر درباره‌اش بحث شده است.

سرفیس لپ‌تاپ ۳ احتمالا به پردازنده‌ی مرکزی ساخت AMD مجهز می‌شود

گزارش‌های اخیر مدعی شده‌اند مایکروسافت قصد دارد سرفیس لپ‌تاپ ۳ را در دو مدل با نمایشگرهای ۱۳/۵ و ۱۵ اینچی تولید و روانه‌ی بازار کند. اتخاذ این تصمیم چندان تعجب‌برانگیز نخواهد بود؛ زیرا مایکروسافت در‌حال‌حاضر سرفیس بوک ۲ را در دو مدل با اندازه‌‌های متفاوت عرضه می‌کند. در شایعه‌ای دیگر اعلام شده بود مدل ۱۵ اینچ سرفیس‌ لپ‌تاپ ۳ قرار است به پردازنده‌ی ساخت AMD مجهز شود. این شایعه در ابتدا عجیب و دورازانتظار به‌نظر می‌رسید؛ اما با توجه به اینکه رسانه‌های دیگری نیز به آن دامن زدند، انتظار داریم چنین اتفاقی واقعا رنگ حقیقت به خود بگیرد و مدل بزرگ‌تر محصول جدید ردموندی‌ها از پردازنده‌ی مرکزی AMD بهره‌مند باشد.

بهره‌مندی سرفیس لپ‌تاپ ۳ از چنین پردازنده‌ای، موفقیت مهمی برای AMD به‌شمار خواهد آمد؛ به‌‌ویژه اگر پردازنده‌ی مذکور همان تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای باشد که پیش‌تر شایعات هیجان‌انگیزی درباره‌اش شنیده‌ بودیم. نسخه‌‌ای قدرتمندتر از سرفیس لپ‌تاپ که به‌طور ویژه برای خالقان محتوا تولید شده باشد، احتمالا تأثیر مثبتی روی فروش محصول جدید این خانواده خواهد گذاشت و خالقان محتوا از آن استقبال خواهند کرد.

درکنار موارد یادشده، اطلاعات چندانی از سرفیس لپ‌تاپ ۳ مایکروسافت نمی‌دانیم. بااین‌حال، انتظار داریم این محصول نیز به درگاه USB-C مجهز شود و حاشیه‌های کمتری در اطراف نمایشگر داشته باشد. در هر صورت، با گذر زمان و آغاز مراسم مایکروسافت همه‌چیز مشخص خواهد شد.

سنتروس / Centaurus

سرفیس سنتروس و ویندوز Core OS

هیجان‌انگیزترین شایعه درباره‌ی مراسم مایکروسافت، به احتمال رونمایی سرفیس سنتروس مربوط می‌شود. این محصول درحقیقت دستگاه تبدیل‌پذیر مجهز به دو نمایشگر مجزا است و از آن با کدنام سنتروس (Centaurus) یاد می‌شود. اگر مدت‌ها است که اخبار مرتبط به مایکروسافت را دنبال می‌کنید، قطعا می‌دانید این شرکت سال‌ها است که روی محصولی دونمایشگره کار می‌کند. شایعات مربوط به این محصول در ابتدا می‌گفتند با گوشی هوشمندی تاشدنی به نام سرفیس‌فون سر و کار داریم؛ اما براساس برخی گزارش‌ها، ظاهرا مایکروسافت برای تولید دستگاهی که اندازه‌اش بیشتر در حد تبلت‌ها باشد، روند ساخت سرفیس‌فون را برای همیشه متوقف کرده است.

سرفیس سنتروس هیجان‌انگیزترین محصول مایکروسافت برای رویداد دهم مهر است

برخی از گزارش‌های جدید مدعی شده‌اند سرفیس سنتروس قرار است از نمایشگری تاشدنی بهره بگیرد. درضمن، گفته می‌شود ردموندی‌ها برای تثبیت لولای سرفیس سنتروس، در داخل آن از نوعی مایع خاص استفاده کرده‌اند. با همه‌ی این‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم سنتروس درحقیقت دستگاه نسبتا بزرگ مجهز به دو نمایشگر باشد و بدون کیبورد فیزیکی عرضه شود. سرفیس سنتروس قرار نیست نخستین محصول در نوع خودش باشد، اما احتمالا مایکروسافت برای تولید آن، رویکردی نوآورانه در پیش خواهد گرفت.

درضمن، گفته می‌شود سرفیس سنتروس از نسخه‌ی ویژه‌ی ویندوز با نام ویندوز Core OS بهره خواهد گرفت. ویندوز Core OS درحقیقت سیستم‌عامل ماژولاری است که که هم‌اکنون در محصولاتی نظیر سرفیس هاب ۲ و هولولنز ۲ از آن استفاده می‌شود. البته مایکروسافت تاکنون زیاد درباره‌اش صحبت نکرده و جزئیاتی زیادی از آن به‌اشتراک نگذاشته است. گرچه ویندوز Core OS قرار است تا حد زیادی حس‌و‌حالی شبیه به ویندوز ۱۰ را به کاربر منتقل کند، احتمالا ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت و تغییرات متعددی به‌‌خود خواهد دید و این تغییرات به‌منظور بهبود تجربه‌ی کار با دو نمایشگر اعمال خواهند شد. انتظار نداریم ردموندی‌ها بخواهند در رویداد دهم مهر به‌صورت کامل سرفیس سنتروس یا ویندوز Core OS را رونمایی کنند؛ با‌این‌حال امیدواریم آن‌ها را در مراسمشان به‌نمایش بگذارند.

سرفیس هدفون

سرفیس هدفون، سرفیس استودیو ۳ و موارد دیگر

مایکروسافت در رویداد پاییزه‌ی سال پیش،‌ چهار محصول جدید رونمایی کرد و انتظار داریم در مراسم امسال، بخواهد مدل جدید آن‌ها را معرفی کند. احتمالا در مراسم دهم مهر شاهد مدل به‌روزرسانی‌شده‌ی سرفیس استودیو خواهیم بود. سرفیس استودیو All-in-One اختصاصی مایکروسافت برای رقابت با iMac اپل است. افزون‌بر‌این‌، احتمالا ردموندی‌ها در مراسمشان، مدل جدید ماوس و کیبورد خاطره‌انگیز سری ارگونومیک را نیز معرفی خواهند کرد. حتی این احتمال وجود دارد در مراسم پیش‌ رو سرفیس هاب 2X را ببینیم؛ محصولی که عرضه‌ی آن برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده است.

همچنین، انتظار می‌رود ردموندی‌ها به فکر معرفی مدل بهبودیافته‌ی سرفیس گو باشند. البته تاکنون هیچ شایعه‌ای در این زمینه نشنیده‌ایم و معرفی مدل جدید سرفیس گو صرفا حدس و گمان است. یکی از محصولات جالبی که مایکروسافت سال گذشته معرفی کرد، سرفیس هدفون بود که شمار زیادی از کارشناسان آن را تحسین کردند. انتظار داریم مدل جدید سرفیس هدفون در مراسم امسال رونمایی شود.

درانتها، به دستگاه تبدیل‌پذیر دیگر مایکروسافت، یعنی سرفیس‌بوک می‌رسیم. احتمال کمی وجود دارد مایکروسافت بخواهد در رویداد دهم مهر مدل جدید سرفیس‌بوک را رونمایی کند. فراموش نکنید در اوایل سال ۲۰۱۹، نسخه‌ی جدید سرفیس‌بوک ۲ به آخرین پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اینتل مجهز شده بود. البته دو سال از معرفی رسمی سرفیس‌بوک ۲ می‌گذرد و احتمال می‌دهیم رویداد دهم مهر، بهترین زمان برای رونمایی نسخه‌ی جدید باشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی رویداد بزرگ مایکروسافت چیست؟ انتظار دارید چه محصولاتی معرفی شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات