رقابت تنگاتنگ اسنپدراگون 8cx و تراشه‌های Core i5 اینتل

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx با نمایش عملکرد عالی در بنچمارک گیک‌بنچ به رقابت با پردازنده‌های Core i5 اینتل در لپ‌تاپ‌ها برخاسته است.
تبلیغات

بنچمارک‌های منتشرشده از پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون 8cx کوالکام نشان می‌دهد که این تراشه در مقایسه با نسل پیشین خود شاهد جهشی بزرگ در قدرت و عملکرد بوده است و حتی می‌تواند با پردازنده‌های میان‌رده‌ی خانواده‌ی Core i5 اینتل رقابت کند.

تراشه‌های اسنپدراگونی که قبلا در لپ‌تاپ‌های ویندوزی به‌کار رفته است، طول عمر باتری بالایی را از خود به‌نمایش گذاشته‌اند و حتی در مواردی بیشتر از ۲۰ ساعت شارژدهی داشته‌اند. این تراشه‌ها می‌توانند قابلیت‌هایی را که در گوشی‌های هوشمند دیده‌ می‌شوند، به لپ‌تاپ‌ها اضافه کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بوت‌شدن فوری و اتصال دائمی اینترنت اشاره کرد؛ اما تراشه‌های به‌کاررفته در این لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های معمولی اینتل و AMD استفاده می‌کنند، عملکرد بسیار ضعیف‌تری دارند و از نظر قیمت نیز گران‌تر هستند.

بنابر‌این، نمایش عملکرد قوی وبهبود‌یافته‌ی پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون 8cx می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. به‌لطف این پردازنده، در آینده شاهد لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ با تراشه‌های اسنپدراگون خواهیم بود که سرانجام می‌توانند وعده‌هایی را که کوالکام و مایکروسافت در رابطه‌ با این پلتفرم داده بودند، محقق کنند.

بنچمارک اسنپدراگون 8cx

براساس نتیجه‌ی بنچمارکی که در گیک‌بنچ منتشر شده است، پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام دارای سرعت کلاک ۲/۴۸ گیگاهرتز بوده و از هشت هسته بهره می‌برد. امتیاز این پردازنده در بخش پردازش تک هسته‌ای ۳،۳۲۷ و در پردازش چندهسته‌ای ۱۱،۱۵۴ بوده است.

این نتایج را می‌توان با پردازنده‌ی Core i5-8250U اینتل مقایسه کرد که توانسته است در بخش پردازش تک‌هسته‌ای به امتیاز ۳،۶۵۹ و در بخش پردازش چندهسته‌ای به امتیاز ۱۱،۱۹۲ دست یابد. افزون‌بر این، امتیاز به‌دست‌آمده توسط این پردازنده را باید جهشی بزرگ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۵۰ بدانیم. طبق بررسی‌های انجام‌شده از لپ‌تاپ یوگا C630 لنوو که از این پردازنده استفاده می‌کند، امتیاز اسنپدراگون ۸۵۰ در بخش پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۲،۲۹۱ و ۷،۱۰۱ بوده است.

اسنپدراگون 8cx کوالکام برخلاف تراشه‌های قبلی کوالکام که برای استفاده در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده بودند و سپس برای به‌کارگیری در لپ‌تاپ‌ها اصلاح می‌شدند، اولین تراشه‌ای است که از ابتدا به‌طور ویژه برای کامپیوترها ساخته شده و به‌نظر می‌رسد با نمایش جهشی بزرگ در عملکرد این حقیقت را اثبات کرده است.

تا اواخر سال جاری شاهد عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون 8cx زیادی خواهیم بود. گفتنی است، لنوو پیش‌تر پروژه‌ی Limitless خود را در نمایشگاه کامپیوتکس معرفی کرده بود و مدعی عرضه‌ی اولین لپ‌تاپ 5G با تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx شده بود.

اگر این بنچمارک درست باشد، به‌معنی عرضه‌ی لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌ی اسنپدراگون است که می‌توانند عمر باتری طولانی را بدون ضعف در عملکرد به ما ارائه دهند. آینده‌ی لپ‌تاپ‌ها حقیقتاً هیجان‌انگیز است. با‌این‌حال، عملکرد کلی اسنپدراگون 8cx در مقایسه‌ با Core i5-8250U اینتل به‌ویژه در پردازش تک‌هسته‌ای همچنان پایین‌تر است. با وجود عرضه‌ی تعداد بی‌شماری اولترابوک در بازار که از پردازنده‌های Core i5 اینتل استفاده می‌کنند، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار اضافه برای خریدن لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون، از گزینه‌های موجود اینتل استفاده کنند.

از نظر عمر باتری نیز فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون 8cx می‌توانند وعده‌ی کوالکام درباره‌ی عمر باتری خیره‌کننده را محقق کنند یا خیر. لپ‌تاپ‌هایی که پیش‌تر با تراشه‌ اسنپدراگون ۸۳۵ این شرکت عرضه شده بودند، با وجود بهره‌مندی از عمر باتری بیشتر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمولی، اختلاف زیادی با لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل نداشتند. بنابراین، می‌توان گفت که کوالکام هنوز جای زیادی برای پیشرفت در این زمینه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات