اسنپدراگون 8cx معرفی شد؛ پردازنده جدید کوالکام برای لپ تاپ ویندوز

جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام از تراشه‌ی جدیدی با نام اسنپدراگون 8cx برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی رونمایی کرد. باید دید که آیا کوالکام می‌تواند اینتل را به چالش بکشد یا خیر؟
تبلیغات

کوالکام شب گذشته پردازنده‌ی جدیدی را برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی با نام اسنپدراگون 8cx رونمایی کرد. براساس اطلاعات ارائه شده حرف X در این تراشه برگرفته از عبارت Extreme است. کوالکام اعلام کرد که اسنپدراگون 8cx برای استفاده در در لپ‌تاپ‌های ویندوزی جدید با قابلیت اتصال دائم به شبکه‌های LTE و همچنین دستگاه‌های هیبریدی توسعه یافته است.

از نظر فیزیکی، 8cx را باید بزرگ‌ترین تراشه‌ای خواند که کوالکام توسعه داده است، این پردازنده از قوی‌ترین CPU و GPU کوالکام بهره می‌برد. از دیگر مشخصات فنی SoC مورد بحث باید به لیتوگرافی ۷ نانومتری آن اشاره کرد که پیشرفتی خارق‌العاده در مقایسه با پردازنده‌های اینتل محسوب می‌شود. کوالکام ادعا می‌کند که مصرف باتری اسنپدراگون 8cx بسیار پایین بوده و همچنین سرعت دانلود اطلاعات از شبکه‌های ارتباطی در حدود ۲ گیگابیت‌برثانیه است. 

کوالکام از اسنپدراگون 8cx به عنوان یک تراشه‌ی قدرتمند یاد می‌کند که قادر است تا وظایف پردازشی سنگین را انجام دهد و از پس چند وظیفگی برآید. انتظار می‌رود تا نخستین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اسنپدراگون 8cx نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ میلادی راهی بازار شوند. 

کوالکام مدعی است که استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 680 اکستریم این شرکت در اسنپدراگون 8cx باعث شده تا قدرت پردازنده‌ی گرافیکی در مقایسه با اسنپدراگون ۸۵۰ دو برابر بیشتر باشد. همچنین باید به بهینگی مصرف انرژی پردازنده به میزان ۶۰ درصد در مقایسه با نسل گذشته اشاره کرد. پردازنده‌ی جدید کوالکام به‌صورت همزمان از دو مانیتور با رزولوشن 4K HDR پشتیبانی می‌کند. 

از نظر پردازشی، پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx قادر است تا عملکردی قابل مقایسه با پردازنده‌های سری U اینتل با توان طراحی حرارتی ۱۵ واتی ارائه کند؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که تراشه‌ی کوالکام مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است و از این‌رو انرژی کمتری را در مقایسه با نسل پیشین لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کند؛ به‌طوری که توان طراحی حرارتی آن تنها ۷ وات خواهد بود. کوالکام همچنین ادعا کرده که توان پردازشی اسنپدراگون 8cx دو برابر بیشتر از تراشه‌های ۷ واتی سایر رقبا است. 

تراشه‌ی جدید کوالکام حافظه‌ی رم LPDDR4x را تا ظرفیت ۱۶ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند. افزایش ظرفیت تنها ویژگی این پردازنده نیست و باید به پهنای باند بالای آن برای حافظه‌های رم نیز اشاره کرد. همچنین اسنپدراگون 8cx از حافظه‌های NVMe نیز پشتیبانی می‌کند که جزو سریع‌ترین حافظه‌های SSD موجود در بازار هستند. 

کوالکام برخلاف اسنپدراگون ۸۵۵ که چند روز پیش معرفی کرد، در تراشه‌ی جدید اسنپدراگون 8cx از مودم X50 با پشتیبانی از شبکه‌های 5G پشتیبانی نمی‌کند. در این تراشه مودم ارتباطی X24 مورد استفاده قرار می‌گیرد که از ارتباط LTE با نرخ دانلود ۲ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. از جمله‌ی دیگر قابلیت‌های تراشه‌ی کوالکام باید به پشتیبانی از درگاه USB-C برای شارژ باتری با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۴ پلاس کوالکام اشاره کرد. اسنپدراگون 8cx از درگاه USB 3.1 نسل دوم پشتیبانی می‌کند که امکان رد و بدل شدن اطلاعات تا سرعت ۱۰ گیگابیت‌برثانیه را فراهم می‌کند. 

ماه گذشته مایکروسافت اعلام کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای اجرا در پلتفرم ۶۴ بیتی مبتنی بر معماری ARM آماده کرده و دوباره کامپایل کنند؛ از این‌رو باید دید که آیا اپلیکیشن‌های بیشتری برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر تراشه‌های اسنپدراگون را شاهد خواهیم بود یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات