فیروزه پلت در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها راه‌اندازی می‌شود

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
گروه مالی فیروزه طی نشستی که صبح امروز برگزار شد، از پلتفرم جدید خود برای تسهیل سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها به منظور ورود سرمایه‌گذاران جدید رونمایی کرد.
تبلیغات

گروه مالی فیروزه صبح امروز با برگزاری نشستی خبری در محل این شرکت با معرفی پلتفرم فیروزه‌پِلت، جزئیاتی از برنامه‌های همایش فیروزه‌پلت که ۱۰ مهر برگزار خواهد شد را اعلام کرد. گروه مالی فیروزه جزو اولین شرکت‌هایی است که در بازار استارتاپی کشور حضور داشته و از جمله‌ی اولین سرمایه‌گذاران استارتاپی کشور به شمار می‌رود. این گروه مالی که در سال ۱۳۸۴ و در قالب یک شرکت بین‌المللی در بازار سرمایه‌ی ایران متولد شده، هدف اولیه‌ی خود را مبتنی بر جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بازار بورس متمرکز کرد؛ حال آنکه طی ۱۴ سال اخیر، فعالیت‌های این شرکت به سایر حوزه‌های حوزه‌ی مالی نیز گسترش یافته، به‌طوری‌که در حال حاضر خدماتی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، خدمات بازار سرمایه و همچنین خدمات کارگزاری همچون پذیرش شرکت‌ها، عرضه‌ی اولیه و انتشار اوراق در کنار سایر خدمات مالی توسط گروه مالی فیروزه و زیرمجموعه‌هایش انجام می‌پذیرد.

اما در کنار تمام خدمات مالی، فیروزه را باید از شرکت‌های نام‌آشنا در حوزه‌ی استارتاپی خواند که از اولین روزهای شکل‌گیری استارتاپ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خدماتی را در این حوزه ارائه کرده است. فیروزه خدمات خود در اکوسیستم استارتاپی را در سه محور سرمایه‌گذاری مستقیم (Venture Capital)، خدمات مشاوره و تامین مالی (Investment Banking Services) و مرکز رشد ایده‌ها (Startup Studio) ارائه می‌دهد. ارائه خدمات به گروهی چون اسنپ یا سرمایه‌گذاری در سرآوا و استارتاپ‌هایی نظیر شیپور و الوپیک نشان از تجربه و قدمت حضور این شرکت در حوزه‌ی استارتاپی دارد. حال گروه مالی فیروزه در پی ارائه‌ی یک سرویس جدید در حوزه‌ی استارتاپی است که به زعم این شرکت می‌تواند مشکلات و موانع و موجود در زیست‌بوم استارتاپی ایران را از میان برداشته و مقدمات رشد و بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود را فراهم آورد. فیروزه‌پلت نام این سرویس جدید است که برای از میان بردن موانع و چالش‌های زیر متولد شده است:

  • مشکلات عدم نقد‌شوندگی سهام‌ استارتاپ‌ها
  • دشواری‌های ادغام و تملیک
  • نبود تجربه‌ای موفق از عرضه‌ی سهام عمومی استارتاپ‌ها
  • عدم شناخت کافی سرمایه‌گذاران سنتی و غیرمرتبط از حوزه‌ی استارتاپ‌ها

رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه با اشاره به حجم سرمایه‌ی موجود در حوزه‌ی استارتاپی و مقایسه‌ی آن با حجم نقدینگی در کشور، سرمایه‌ی موجود در بخش استارتاپی را بسیار ناچیز خوانده و اعلام کرد که فیروزه‌پلت در راستای تسهیل ورود سرمایه‌های موجود در سایر حوزه‌ها به اکوسیستم استارتاپی است. ربیعی با اظهار ناامیدی از امکان ورود استارتاپ‌ها به بازار بورس، اعلام کرد که فیروزه‌پلت سامانه‌ای است که با استفاده از آن سرمایه‌گذاران فعلی می‌توانند با فروش سهام خود به نقدینگی دست یابند و سرمایه‌گذاران جدید نیز وارد استارتاپ‌ها شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام دهند. ربیعی در تشریح دید نه چندان مثبت خود برای ورود استارتاپ‌ها به تالار بورس، دو مورد را از جمله‌ی دلایل اصلی برای این موضوع خواند. بنابر گفته‌های ربیعی، قوانین سفت و سخت سازمان بورس در کنار نبود تلاش کافی از جانب استارتاپ‌ها را عاملی برای محقق نشدن این موضوع حداقل در چند سال آینده است. همین موضوع را باید عاملی اصلی خواند که سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را نه‌چندان جذاب می‌کند، چراکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر پس از گذشت چند سال و با وجود رشد استارتاپ نمی‌توانند به راحتی بازده‌ی مورد نظر خود را در قالب نقدینگی به دست بیاورند.

ربیعی ادغام و تملیک استارتاپ‌ها را نیز روشی دیگر برای خروج سرمایه‌گذارانی می‌داند که درصدد خروج هستند و می‌تواند منجر به ورود بازیگران جدید به حوزه‌ی استارتاپی شود. همچنین ادغام می‌تواند در جهت تقویت استارتاپ‌ها و کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش رقابت در نظر گرفته شود.

به بیان بهتر، فیروزه پلت سامانه‌ای برای ابراز تمایل به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یا ابراز تمایل به انتقال مالکیت استارتاپ‌ها است. به گفته‌ی ربیعی، هرچند این سامانه آنلاین است، اما متقاضیان برای سرمایه‌گذاری یا انتقال مالکیت، به‌صورت کاملا محرمانه و پس از احراز هویت وارد مرحله‌ی مذاکره و تبادل سهم خواهند شد که این پروسه محرمانگی اطلاعات را تامین می‌کند.

گروه مالی فیروزه در راستای معرفی هر چه بیشتر فیروزه‌پلت، همایشی را همین نام ترتیب داده که ۱۰ مهرماه برگزار خواهد شد. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط رامین ربیعی، طی این رویداد علاوه بر بحث و تبادل نظر در پنل‌های مورد نظر، اخباری در راستای استارتاپ‌هایی که احتمالا شاهد حضور آن‌ها در فیروزه‌پلت خواهیم بود، ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات