بروز شدن نمره دوربین گوشی‌های هوشمند پس از اعمال تغییرات در بررسی‌های DxOMark

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
DxOMark طی روزهای اخیر تغییراتی مهم در روند امتیازدهی‌اش به دوربین گوشی‌های هوشمند اعمال کرده و از این‌ پس آن‌ها را از جنبه‌ی عکاسی در شب و عکاسی از طریق لنز عریض هم موردبررسی قرار می‌دهد.
تبلیغات

DxOMark، وب‌سایت شناخته‌شده‌ای که به‌طور دقیق و حساب‌شده دوربین انواع گوشی‌ هوشمند و همچنین دوربین‌های دیجیتالی را موردبررسی قرار می‌دهد، طی روزهای اخیر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از این به بعد دو فاکتور جدید را نیز به بررسی‌هایش اضافه می‌کند؛ بر این اساس دی‌ایکس‌اُمارک قصد دارد امتیازی جداگانه برای بخش‌های Night (عکاسی و فیلم‌برداری شبانه) و Wide (عکاسی و فیلم‌برداری از طریق دوربین مجهز به لنز عریض) در نظر بگیرد.

امتیاز Wide یک بخش کاملا جدید برای بررسی‌های DxOMark به‌شمار می‌آید، اما این مؤسسه پیش‌تر به‌گونه‌ای متفاوت دوربین‌ها را از لحاظ عکاسی و فیلم‌برداری در نور کم هم موردبررسی قرار می‌داد که البته این بار با اضافه شدن بخش Night قرار است امتیاز جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود تا نهایتا تأثیر بیشتری روی امتیاز نهایی داشته باشد. 

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ / Samsung Galaxy S10

برای ثبت امتیاز بخش Night، کارشناسان DxOMark تصاویری را مورد آزمایش قرار خواهند داد که نور موجود در آن بین صفر تا ۲۰ لوکس باشد (لوکس یا lux واحد شدت روشنایی است). DxOMark همچنین شرایط مختلفی را برای دادن امتیاز نهایی به این بخش در نظر خواهد گرفت؛ برای مثال این مؤسسه یک بار تصاویر را با فلاش خاموش و یک بار با فلاش روشن ثبت می‌کند یا اینکه فلاش را در حالت خودکار قرار می‌دهد. در ضمن DxOMark از گوشی‌هایی که دارای حالت عکس‌برداری اختصاصی برای شب هستند (نظیر Night Mode در هواوی پی ۳۰ پرو) آزمایش‌های جداگانه‌ای می‌گیرد. این شرکت همچنین اسم امتیاز داده‌ شده به دوربین پشتی گوشی‌ها را از DxOMark Mobile به DxOMark Camera تغییر داده است. 

تغییرات اعمال‌شده در امتیاز نهایی دوربین گوشی‌های هوشمند در رده‌بندی DxOMark

نام گوشی

امتیاز جدید

امتیاز قدیمی

تفاوت بین امتیازها

آیا مقاله‌ی بررسی نیز به‌روزرسانی شده است؟

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G

۱۱۷

۱۱۳

۴+

بله

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ 5G

۱۱۶

۱۱۲

۴+

بله

هواوی پی ۳۰ پرو

۱۱۶

۱۱۲

۴+

بله

آنر ۲۰ پرو

۱۱۳

۱۱۱

۲+

بله

هواوی میت ۲۰ پرو

۱۱۲

۱۰۹

۳+

بله

شیائومی می ۹

۱۱۰

۱۰۷

۳+

بله

اپل آیفون ۱۰ اس مکس

۱۰۶

۱۰۵

۱+

فقط امتیاز به‌روزرسانی شده است

گوگل پیکسل ۳

۱۰۲

۱۰۱

۱+

بله

ال‌جی جی ۸ تین‌کیو

۹۹

۹۶

۳+

فقط امتیاز به‌روزرسانی‌ شده است

لنوو زد ۶ پرو

۹۷

۹۴

۳+

بله

سونی اکسپریا وان

۹۴

۹۱

۳+

فقط امتیاز به‌روزرسانی‌ شده است

نوکیا ۹ پیورویو

۸۵

۸۵

صفر

فقط امتیاز به‌روزرسانی‌ شده است

نماینده‌ی مؤسسه‌ی DxOMark در گفت‌و‌گو با وب‌سایت TheNextWeb می‌گوید که وقتی گوشی‌ها به ثبت تصاویر در شرایط نوری کم می‌پردازند، ممکن است تصاویری ثبت کنند که از مشکلاتی نظیر ایجاد هاله در قسمت‌های مختلف، نویز،‌ اکسپوژر، کاهش جزئیات و نمایش بد رنگ‌ها رنج ببرند.

افزون بر این‌ها، از آن‌جایی که به‌طور معمول دوربین گوشی‌های هوشمند در شرایط نوری کم دارای سرعت شاتر پایین‌تری هستند، ممکن است گاهی اوقات به‌صورت ناخواسته در تصویر موشن بلور ایجاد شود. یک دوربین خوب باید بتواند این مشکلات را پشت سر بگذارد و از آزمایش‌های مختلفی که DxOMark می‌گیرد سربلند بیرون بیاید. 

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

DxOMark اعلام کرده است که قصد دارد در بررسی‌هایش بخش Night را از ۶ جنبه‌ی مختلف موردآزمایش قرار دهد؛ بر این اساس تصاویر ثبت‌شده در شرایط نوری کم، از لحاظ اکسپوژر، رنگ‌بندی، بافت، نویز، آرتیفکت و فوکوس خودکار بررسی خواهند شد.

همچنین DxOMark برای امتیاز Wide، چندین نمونه عکس را توسط گوشی در حالت‌های Landscape و Cityscape در کنار عکس‌های گروهی، عکس از فضاهای داخلی، عکس از سوژه‌های نزدیک در حالت عریض و در نهایت عکس از سوژه‌های معماری ثبت خواهد کرد. این مؤسسه عکس‌های Wide را در شرایط نوری بین ۵۰ تا ۱٬۰۰۰ لوکس موردبررسی قرار خواهد داد.

DxOMark به‌دنبال معرفی این زیرشاخه‌های جدید، امتیاز دوربین گوشی‌های هوشمند را نیز به‌روزرسانی کرد. همان‌طور که در جداول این مقاله می‌بینید، در رده‌بندی جدید، گوشی هواوی پی ۳۰ پرو با یک امتیاز اختلاف، پس از گلکسی نوت ۱۰ 5G در رده‌ی دوم جای گرفته است. همچنین گوشی لنوو Z6 Pro توانست دو جایگاه در جدول بالا بیاید.

گرچه امتیازهای اعطاشده از سوی DxOMark نمی‌توانند نتیجه‌ی قطعی و نهایی درمورد دوربین گوشی‌ها باشند، اما در هر صورت می‌توانند معیار خوبی برای مقایسه‌ی آن‌ها به‌حساب بیایند. دقت این بررسی‌ها بسیار بالا است و همین موضوع باعث می‌شود شمار زیادی از مردم و رسانه‌ها برای قضاوت درمورد دوربین گوشی‌ها به امتیازات DxOMark اشاره کنند. DxOMark همواره سعی کرده به‌مرور زمان خودش را با دوربین گوشی‌ها تطبیق دهد؛ با درنظرگرفتن اینکه هرچه می‌گذرد دوربین گوشی‌های بیشتری به لنز عریض و البته قابلیت اختصاصی عکس‌برداری در شب مجهز می‌شود، اتخاذ این تصمیم از سوی DxOMark امری منطقی به‌شمار می‌آید.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟ تا چه حد امتیازهای DxOMark را دقیق می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات