پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال؛ هرآنچه از پرچمداران جدید گوگل می‌دانیم

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 12 دقیقه
پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس‌ال به‌عنوان جدیدترین پرچمداران گوگل در آینده‌ای نزدیک رونمایی خواهند شد؛ این گوشی‌ها قرار است چه مشخصات فنی و ویژگی‌هایی داشته باشند؟
تبلیغات

با از راه رسیدن سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و همچنین عرضه‌ی گوشی‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس‌ال به بازار، کم‌کم بحث درمورد نسل بعدی گوشی‌های گوگل داغ‌تر می‌شود. از مدتی پیش شایعات مختلف درمورد پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال آغاز شده‌اند؛ گوشی‌هایی که کمتر از یک ماه دیگر قرار است در رویدادی ویژه به‌صورت رسمی معرفی شوند.

تمام شایعات مرتبط به پیکسل ۴ از زمانی آغاز شد که شاهد انتشار چند کدنام مرتبط به آن بودیم. مدتی پیش بود که توسعه‌دهندگان اندرویدی دو کدنام جدید مربوط به محصولات گوگل را فاش کردند؛ Coral و Needlefish. ظاهرا این دو کدنام به گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال اشاره می‌کنند. گوگل برای گوشی‌های پیشین خود نیز از کدنام‌های مشابه (جانوران دریایی) استفاده کرده بود. کدنام‌ محصولات گوگل معمولا اسامی جذابی هستند، اما در هر صورت جزئیاتی را درارتباط‌با دستگاه فاش نمی‌کنند. 

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

ظاهر پیکسل ۴ چگونه خواهد بود؟

گوگل همه‌ساله رویکردی محافظه‌کارانه برای نمایش زبان طراحی گوشی‌هایش اتخاذ کرده بود، اما این روند در رابطه با پیکسل ۴ پابرجا نماند. ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۲ خرداد ۱۳۹۸) بود که گوگل در حرکتی غیرمنتظره، به‌صورت رسمی ساخت پیکسل ۴ را تأیید کرد. این شرکت در همان ابتدا، رندری رسمی را از پنل پشتی گوشی با رسانه‌ها به‌اشتراک گذاشت. این بار در پیکسل ۴ شاهد طراحی دو قسمتی پنل پشتی نخواهیم بود؛ ظاهرا پیکسل ۴ مشابه بسیاری دیگر از پرچمداران فعلی بازار، دارای پنل پشتی شیشه‌ای‌مانند و یک‌دست خواهد بود.

مورد مهم دیگر، بهره‌مندی پیکسل ۴ از ماژول دوربین بزرگ‌تر است. در پیکسل ۴ برخلاف گوشی‌های قبلی، به‌جای یک دوربین اصلی شاهد دو دوربین مجزا در پنل پشتی دستگاه خواهیم بود. افزون‌بر این‌ها، درکنار دوربین‌ها یک فلاش LED و یک حسگر مجزا که فعلا نمی‌دانیم چه عملکردی دارد نیز جای گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که حسگر یادشده از نوع مدت‌پرواز (ToF) باشد. 

فعلا مشخص نیست که آیا گوگل می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک رندرهای جدیدی را نیز منتشر کند یا خیر. در هر صورت انتشار رندر رسمی یک گوشی ماه‌ها پیش از رونمایی رسمی، اتفاقی نیست که به آن عادت داشته باشیم، اما گوگل تصمیم گرفته است چنین کاری را انجام دهد تا از همان ابتدا، کاربران را با نوع طراحی پیکسل ۴ آشنا کند. 

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

تقریبا یک ماه پس از آن در هشتم ژوئیه ۲۰۱۹ (۱۷ تیر ۱۳۹۸) بود که رندرهای جدیدی از پیکسل ۴ منتشر شدند. البته این رندرها رسمی نبودند و افشاگر معروف یعنی آن‌لیکس آن‌ها را در فضای مجازی پخش کرده بود. در رندرهای جدید، هم پنل پشتی دستگاه دیده می‌شد و هم پنل جلویی. به‌طور کلی پنل پشتی دستگاه همان چیزی است که پیش‌تر دیده بودیم، اما این نخستین بار بود که چشممان به پنل جلویی پیکسل ۴ می‌افتاد.

بر این اساس ظاهرا گوگل قصد دارد در پرچم‌دار جدیدش به انتقادات واردشده به بریدگی نمایشگر پیکسل ۳ گوش فرا دهد و در پیکسل ۴ به‌طور کلی بریدگی نمایشگر را حذف کند. طراحی پنل جلویی پیکسل ۴ همان طراحی سنتی گوشی‌های سال‌های اخیر است و در قسمت بالا و پایین نمایشگر آن، حاشیه‌های به‌نسبت درخورتوجهی دیده می‌شوند. طراحی پیکسل ۴ در نگاه اول و در مقایسه با گوشی‌هایی نظیر وان‌پلاس ۷ پرو و گلکسی نوت ۱۰ چندان آینده‌نگرانه به‌نظر نمی‌رسد؛ اما در هر صورت جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4
گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۹ تیر ۱۳۹۸) بود که آن‌لیکس مجددا رندرهای جدیدی را از پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال این بار با وضوح 5K منتشر کرد. رندرهای یادشده، چیز جدیدی را درمورد این گوشی‌ها به ما نشان نمی‌دادند، اما این امکان را فراهم کردند تا نگاه واضح‌تر و دقیق‌تری به پرچمداران آینده‌ی گوگل بیاندازیم. در شایعات مختلف و رندرهای فاش‌شده آمده است که پیکسل ۴ احتمالا در حداقل سه رنگ متنوع عرضه خواهد شد: مشکی، سفید و نارنجیِ روشن.

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4
گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4
گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4
گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

بسیاری از رسانه‌ها هنگام بررسی پیکسل ۳ انتقاداتی به رنگ‌بندی آن داشتند و معتقد بودند، مدل‌هایی از این دستگاه که با رنگ‌های به بنفش و صورتی عرضه شده بودند، جذابیت زیادی نداشتند. بنابراین باید ببینیم که آیا نسخه‌ی نارنجی‌رنگ پیکسل ۴ خواهد توانست توجهات را به‌سمت خود جلب کند یا خیر. 

مشخصات فنی پیکسل ۴ به چه صورت خواهد بود؟

۷ اوت ۲۰۱۹ (۱۶ مرداد ۱۳۹۸) رسانه‌ی 9to5Google مشخصات فنی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال را به نقل از منبعی مؤثق فاش کرد. در جدول زیر، می‌توانید این مشخصات را مشاهده کنید:

مشخصات فنی گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ (غیررسمی)

مشخصات فنی / نام گوشی

گوگل پیکسل ۴

گوگل پیکسل ۴ ایکس‌ال

سیستم‌عامل

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

نمایشگر

۵.۷ اینچ از نوع AMOLED با وضوح فول HD پلاس و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز

۶.۳ اینچ از نوع AMOLED با وضوح کواد HD پلاس و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز

پردازنده‌ی مرکزی

اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام

اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام

حافظه‌ی رم

۶ گیگابایت

۶ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

دوربین

دوگانه

دوربین اصلی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی

دوربین ثانویه با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتو

دوگانه

دوربین اصلی با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی

دوربین ثانویه با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتو

صدا

اسپیکر استریو

اسپیکر استریو

باتری

۲٬۸۰۰ میلی‌آمپرساعت

۳٬۷۰۰ میلی‌آمپرساعت

شاید حائز‌اهمیت‌ترین مورد در جدول بالا، شایعه‌ی بهره‌مندی گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال از نمایشگری با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز باشد. چنین نمایشگری را در گوشی‌های انگشت‌شماری دیده‌ایم که یکی از جدیدترین آن‌ها، پرچم‌دار تازه‌نفس وان‌پلاس یعنی وان‌پلاس ۷ پرو است. رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی باعث می‌شود نمایشگر گوشی بتواند محتوای بصری را به‌شکل روان‌تری به‌نمایش بگذارد تا نهایتا تماشای آن لذت‌بخش‌تر باشد. گفته می‌شود که گوگل قصد دارد نمایشگر گوگل پیکسل ۴ را Smooth Display بنامد؛ چنین نمایشگری می‌تواند تأثیر درخورتوجهی روی فروش پیکسل ۴ بگذارد.

مورد مهم دیگر در بین مشخصات فنی پیکسل ۴، ارتقاء حافظه‌ی رم آن به ۶ گیگابایت است. از زمان معرفی نسخه‌ی اولیه‌ی پیکسل تاکنون، تمامی گوشی‌های ساخت گوگل به نهایتا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده‌اند که همواره انتقاداتی را به‌دنبال داشته است؛ به‌خصوص سال گذشته هنگام عرضه‌ی پیکسل ۳، کارشناسان متعددی از برخی مشکلات این گوشی برای پردازش کارهای مربوط به رم گله‌مند بودند و اعتقاد داشتند که ۴ گیگابایت رم برای چنین پرچمداری کافی نیست. با افزایش حافظه‌ی رم گوشی به ۶ گیگابایت، احتمالا انتقادات وارد به رم پیکسل ۴ بسیار کمتر خواهد شد.

طی سال‌های اخیر، گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل همواره از لحاظ عمر باتری نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و ظاهرا این روند قرار نیست در پیکسل ۴ هم دست‌خوش تغییر شود. براساس اطلاعات فاش‌شده، گوشی پیکسل ۴ ایکس‌ال از یک باتری با ظرفیت ۳٬۷۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کند که در نگاه اول کافی و خوب است، اما احتمالا کاربران پیکسل ۴ هنگام عرضه‌ی آن، گله‌مندی‌های زیادی از باتری ۲٬۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی خواهند داشت.

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

به دوربین پیکسل ۴ می‌رسیم. گزارشی در روز ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۵ شهریور ۱۳۹۸) منتشر شد که از اعمال بهبودهایی مهم در قابلیت Night Sight دوربین پیکسل‌های گوگل خبر می‌داد. در این گزارش همچنین آمده بود که پیکسل ۴ از یک قابلیت کاملا جدید به‌نام Motion Mode بهره‌مند است که به شما امکان می‌دهد حتی وقتی که سوژه‌ی موردنظرتان در حال حرکت است، از آن عکسی با پس‌زمینه‌ی تار ثبت کنید. افزون‌بر این‌ها، در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۸ شهریور ۱۳۹۸) بود که شاهد فاش شدن یک ویدیوی تبلیغاتی از پیکسل ۴ بودیم که از آمدن قابلیتی ویژه برای عکاسی از ستارگان به پیکسل ۴ خبر می‌داد. ظاهرا این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد هنگام شب تصاویر جذابی را از ستارگان ثبت کند، به‌گونه‌ای که پیش‌تر ندیده‌اید.

همچنین در جایی دیگر شاهد مقایسه‌شدن دوربین پیکسل ۴ با گوشی گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ بودیم. بررسی‌های انجام‌شده نشان داد که نوت ۱۰ پلاس توانایی بیشتری در ثبت تصاویر باکیفیت دارد. البته یادآوری این نکته ضروری است که آزمایش موردبحث درحالی انجام شده که هنوز مراحل تولید پیکسل ۴ به پایان نرسیده و این یعنی هنوز سخت‌افزار و نرم‌افزار آن، کامل نیست. برای اظهارنظر قطعی درمورد دوربین پیکسل ۴ و مقایسه‌ی آن با سایر پرچمداران، بهتر است تا هنگام عرضه‌ی رسمی گوشی به بازار صبر کنیم.

قابلیت Motion Sense چیست؟

در سال ۲۰۱۵ میلادی، گوگل به معرفی Project Soli پرداخت؛ Project Soli در واقع یک تراشه‌ی به‌خصوص است که به شما امکان می‌دهد با انجام ژست‌های حرکتی با دست در بالای دستگاه‌های مختلف، آن‌ها را کنترل کنید. چهار سال بعد، سرانجام این تراشه به یکی از محصولات گوگل یعنی گوشی پیکسل ۴ راه پیدا کرده است. ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۹ (۷ مرداد ۱۳۹۸) گوگل یک تیزر ویدیویی را در صفحه‌ی یوتیوبش آپلود کرد و در آن نشان داد که قابلیت موشن سنس (Motion Sense) در پیکسل ۴ به چه صورت کار می‌کند. ظاهرا دو قابلیت اصلی ارائه‌شده توسط موشن سنس، باز کردن قفل از طریق تشخیص چهره و دیگری ژست‌های حرکتی است.

گوگل درارتباط‌با قابلیت تشخیص چهره‌ی موشن سنس می‌گوید: «همین که گوشی پیکسل ۴ را در دست بگیرید، تراشه‌ی Soli با فهمیدن اینکه شما ممکن است بخواهید قفل گوشی‌تان را باز کنید، به‌صورت خودکار حسگرهای مربوط به قابلیت تشخیص چهره را فعال خواهد کرد. اگر حسگرها و الگوریتم‌های سیستم تشخیص چهره بتوانند شما را شناسایی کنند، همان لحظه که گوشی را بردارید، قفلش باز خواهد شد. نکته‌ی جذاب این است که سیستم تشخیص چهره پیکسل ۴ هم به‌صورت افقی و هم به‌صورت عموی کار می‌کند. حتی اگر گوشی را به‌صورت وارونه نگه داشته باشید، سیستم تشخیص چهره توانایی شناسایی شما را دارد. شما همچنین می‌توانید از سیستم تشخیص چهره پیکسل ۴ برای پرداخت‌های امن و احراز هویت در اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید.»

پیکسل ۴

همان‌طور که گفتیم، قابلیت مهم دیگر موشن سنس، ژست‌های حرکتی هستند. به‌لطف موشن سنس شما خواهید توانست دست خود را در جلوی نمایشگر پیکسل ۴ تکان دهید تا در یک چشم‌به‌هم‌زدن، گوشی به حالت سکوت دربیاید یا مثلا آهنگ‌ها را عوض کنید. از این طریق همچنین امکان خاموش‌کردن آلارم گوشی وجود دارد. جالب اینجا است که تمامی کارهای یادشده بدون لمس‌کردن گوشی قابل‌انجام هستند. جالب‌تر اینکه گوگل می‌گوید قابلیت‌های یادشده در حال حاضر تنها آغاز کار هستند و به‌مرور زمان هرچه پیکسل‌ها بهتر و پیشرفته‌تر می‌شوند، موشن سنس هم همراه‌با این گوشی‌ها تکامل پیدا خواهد کرد.

بااین‌حال، ظاهرا تمامی کاربران امکان بهره‌مندی از ویژگی‌های جذاب موشن سنس را پیدا نخواهند کرد. براساس اعلام رسمی گوگل، موشن سنس قرار است تنها در برخی کشورهای منتخب در دسترس قرار گیرد. آنطور که در صفحه‌ی پیکسل ۴ در فروشگاه بست‌بای آمده است، این قابلیت برای ایالات متحده‌ی آمریکا، کانادا، سنگاپور، استرالیا، تایوان و بیشتر کشورهای اروپایی فعال خواهد بود؛ گرچه فعلا به نام کشورهای اروپایی اشاره‌ای نشده است. پیش‌بینی می‌کنیم که فهرست کشورهای تحت‌پشتیبانی موشن سنس به‌مرور زمان گسترش یابد تا افراد بیشتری امکان بهره‌مندی از آن را پیدا کنند.

پیکسل 4a گوگل / google pixel 4a

پیکسل 4a نیز در کنار پیکسل ۴ معرفی خواهد شد؟

گوشی‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس‌ال مدتی است روانه‌ی بازار شده‌اند و آمار نشان می‌دهد توسط کسانی که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ای کمتر تجربه‌ی استفاده از گوشی‌های گوگل را پیدا کنند، به شکل درخورتوجهی مورداستقبال قرار گرفته‌اند. با درنظرگرفتن این موضوع، منطقی است اگر فکر کنیم گوگل بخواهد به‌طور جدی به ساخت نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تر پیکسل ۴ با نام پیکسل ۴ ای اقدام کند. اگر به‌خاطر داشته باشید، در بخش ابتدایی مقاله درمورد کدنام گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال بحث کردیم. اخیرا کدنام دیگری نیز پیدا شده است که برخی رسانه‌ها آن را به پیکسل ۴ ای نسبت می‌دهند.

با توجه به عرضه‌ی گوشی پیکسل 3a در ماه مه، پیش‌بینی می‌کنیم که گوگل به این‌زودی‌ها نخواهد گوشی پیکسل 4a را روانه‌ی بازار کند. در واقع پیش‌بینی اصلی این است که گوگل به فکر عرضه‌ی پیکسل 4a در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی باشد. در هر صورت با گذر زمان، همه‌چیز مشخص خواهد شد.

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

پیکسل ۴ به 5G مجهز خواهد شد؟

هرچه زمان می‌گذرد، نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) همه‌گیرتر می‌شود و اپراتورهای مخابراتی مختلف درحال اضافه‌کردن پشیتبانی از آن به زیرساخت‌هایشان هستند. از طرفی شرکت‌های گوشی‌ساز متعددی به تولید گوشی‌های 5G روی آورده‌اند تا از بازار پرتب‌و‌تاب موبایل‌های رده‌بالا عقب نمانند. با همه‌ی این‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم که گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ فاقد فناوری 5G باشند. گوگل پیش‌تر با گوشی‌های نکسوس و پیکسل نشان داده است که برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، به‌سرعت سراغ استفاده از فناوری‌های جدید (به‌خصوص در زمینه‌ی شبکه‌های ارتباطی) نمی‌رود و احتمالا این روند برای پیکسل ۴ نیز پابرجا خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که گوشی سوم خانواده‌ی پیکسل ۴ به‌جای پیکسل 4a، مدل پیشرفته‌تر پیکسل ۴ ایکس‌ال با بهره‌مندی از فناوری 5G باشد. البته با توجه به شناختی که از گوگل داریم، فکر نمی‌کنیم این شرکت در پی انجام چنین کاری باشد. گوگل به‌طور کلی با اپراتورهای مخابراتی در سراسر دنیا رابطه‌ی خوبی ندارد و احتمالا نمی‌تواند با آن‌ها همکاری مؤثری داشته باشد.

البته این را هم باید در نظر گرفت که شبکه‌های 5G در حال حاضر در مناطق کمی از دنیا آن هم به‌صورت محدود آغازبه‌کار کرده‌اند و تا همه‌گیر شدن آن در همه‌جا، زمان به‌نسبت زیادی باقی مانده است. از طرفی شرکت‌های گوشی‌ساز برای بهره‌مندی از 5G لازم است هزینه‌ی بیشتری متقبل شوند و پشتیبانی از آن را به سخت‌افزار دستگاهشان وارد کنند. با این اوصاف احتمال می‌دهیم گوگل قصد انجام چنین کاری را نداشته باشد. در واقع پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال حتی بدون بهره‌مندی از 5G هم گوشی‌های بسیار خوبی خواهند بود و دلایل متعددی برای تهیه‌ی آن‌ها وجود خواهد داشت.

دعوتنامه گوگل پیکسل 4

تاریخ عرضه‌ی پیکسل ۴ چه زمانی خواهد بود؟

گوگل اخیرا در اطلاعیه‌ای به‌صورت رسمی اعلام کرده است که قصد دارد با برگزاری رویدادی اختصاصی در شهر نیویورک در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۳ مهر ۱۳۹۸) به رونمایی محصولات جدیدش بپردازد. این شرکت در اطلاعیه‌اش گفته است که از مردم برای «دیدن چند چیز جدیدی که توسط گوگل ساخته‌شده‌اند» دعوت به‌عمل می‌آورد.

گرچه گوگل در دعوتنامه‌اش هیچ اشاره‌ای به اسم محصولاتی که می‌خواهد معرفی کند نکرده است،‌ اما در هر صورت رویداد ۲۳ مهر می‌تواند بهترین زمان ممکن برای معرفی گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال باشد. کنفرانس اختصاصی گوگل ساعت ۲۱:۳۰ به‌وقت تهران برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال چیست؟ چه انتظاراتی از پرچمداران بعدی گوگل دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات