پردازنده ۶۴ هسته‌ای AMD موفق به کدگذاری آنی فیلم‌های 8K شد

دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
شرکت Beamr Imaging موفق شده است با استفاده از پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای EPYC 7742 فیلم‌های 8K را به‌طور آنی کدگذاری کند.
تبلیغات

شرکت Beamr Imaging مدعی است که موفق شده با استفاده از EPYC 7742، پردازنده‌ی سرور پرچم‌دار AMD مبتنی بر معماری جدید Rome، به اولین کدگذاری ویدئویی H.265) HEVC) آنی 8K در جهان دست پیدا کند.

پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای EPYC 7742 که از فرایند ۷ نانومتری و و ریزمعماری Zen 2 با هسته‌های مشابه با سری رایزن ۳۰۰۰ برخوردار است، توانسته فیلم‌های 8K را به‌صورت آنی با نرخ ۷۹ فریم‌بر‌ثانیه و با رنگ ۱۰ بیتی مورد نیاز برای قابلیت HDR کدگذاری کند.

چنین کاری، هم از نظر نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. Epyc 7742 اولین پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای x86 است که با سوکت استاندارد برای استفاده‌ی عمومی عرضه می‌شود و نرم‌افزار کدگذاری Beamr نیز برای استفاده از تمام ۶۴ هسته طراحی شده است. موازی‌سازی هم برای کاربردهای عمومی و هم سرورها، یکی از دغدغه‌های مهم پردازنده‌ها با تعداد هسته‌های زیاد است؛ بنابراین، عملکرد پردازنده‌ی 7742 در استفاده از تمامی هسته‌ها قابل تحسین است.

با ورود صفحه‌های نمایش 8K به بازار، تقاضا برای کدگذاری آنی فیلم‌های 8K با کیفیت خوب افزایش یافته است. شاید چنین صفحه‌های نمایشی در حال حاضر چندان رایج نباشند، ولی با گذشت زمان مانند مانیتورها و تلویزیون‌های 4K رواج بیشتری پیدا می‌کنند. به‌زودی ممکن است شاهد شبکه‌های تلویزیونی زنده با کیفیت 8K باشیم که AMD و Beamr با قابلیت‌های کدگذاری و استریم پردازنده‌ی 7742 به‌دنبال آن هستند. شاید نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین رویداد برای رخ‌دادن اتفاق مذکور، مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد.

با‌این‌حال، به‌گفته‌ی AMD کاربرد پردازنده‌ی EPYC به تلویزیون‌ها محدود نمی‌شود. این تراشه‌ها برای سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) مانند سرویس‌های نتفیلیکس و Hulu کاربرد دارند. افزون‌بر‌این، امکان استفاده از آن‌ها در بازی‌های ابری نیز وجود دارد که روش جدیدی برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از سرویس‌هایی مثل ایکس کلاود مایکروسافت، جی‌فورس ناو انویدیا و استیدیا گوگل است. به‌ادعای AMD، نسل قبلی پردازنده‌های EPYC مبتنی بر Naples نیز برای این کاربردها کافی هستند؛ ولی با رزولوشن کمتر از 8K.

فناوری جدید 8K پیش از آنکه بتواند به فناوری همه‌گیری تبدیل شود، باید بر چالش‌هایی مثل پهنای باند کافی اینترنت و تنوع گسترده‌تری از صفحه‌نمایش‌های 8K فائق بیاید. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد پردازنده‌ی EPYC Rome شرکت AMD مشکل تأمین نیروی لازم برای این فناوری را حل کرده است و اکنون شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی و تولیدکنندگان صفحه‌نمایش انگیزه‌ی کافی برای عرضه‌ی اینترنت سریع‌تر و صفحه‌نمایش‌های 8K بیشتر را دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات