کاهش تولید خودروهای تجاری در چهار ماه نخست سال جاری

دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
بررسی داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید انواع خودروهای سواری، وانت، ون، مینی‌بوس و اتوبوس در چهارماهه‌ی منتهی به تیر ۱۳۹۸ به‌شدت کاهش یافته است.
تبلیغات

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید انواع خودرو سواری تا پایان تیر ۱۳۹۸ را منتشر کرد. ارزیابی‌های آماری نشانگر این است که در چهارماهه‌ی منتهی به تیر ۱۳۹۸، میزان تولید انواع خودرو سواری ۲۴۶ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۴۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۳۹۷، افت بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین طبق آمارها، تولید وانت در مسیر کاهشی قرار گرفته است؛ به‌طوری‌‌که تا پایان تیر ۱۳۹۸ تنها ۱۹ هزار دستگاه وانت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افت ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، ارزیابی‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که میزان تولید اتوبوس و مینی‌بوس و ون در بازه‌ی زمانی مذکور ۵۶۶ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.

انواع سواری

همان‌طورکه گفته شد، داده‌های وزارت صمت از روند تولید انواع خودروهای سواری از این حقیقت حکایت می‌کند که میزان تولید انواع سواری در چهارماهه‌ی منتهی به تیر ۱۳۹۸، ۲۴۶ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۴۰۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افت بیش از ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مطابق آمارها، در فروردین ۱۳۹۸ به کمترین مقدار خود در یک سال اخیر رسیده بود و در اردیبهشت افزایش و سپس در خرداد بار دیگر کاهش یافت؛ اما رقم ۶۳ هزار دستگاه تولید انواع سواری در خرداد ۱۳۹۸ همچنان از میزان تولید ماه نخست ۱۳۹۸ بیشتر است؛ هرچند در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته است. در تیر ۱۳۹۸ میزان تولید این محصول در مقایسه با خرداد تغییر چندانی نکرده و در مرز ۶۲ هزار دستگاه باقی مانده است.

پژو پارس  Peugeot Pars

وانت

ارزیابی داده‌های آماری از روند تولید وانت بیانگر این است که در چهارماهه‌ی منتهی به تیر ۱۳۹۸، ۱۹ هزار دستگاه وانت تولید شده است که در مقایسه با ۱۹.۴ هزار دستگاه تولیدشده تا پایان تیر ۱۳۹۷، افت ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین براساس آمارها، تولید وانت پس از آنکه در فروردین ۱۳۹۸ به کمترین میزان تولیدش در یک سال گذشته رسید، در اردیبهشت ۱۳۹۸ افزایش و مجددا در خرداد ۱۳۹۸ کاهش یافت و به پنج‌هزار دستگاه رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

وانت آریسان

همچنین، ارزیابی‌ها نشانگر این است که تولید وانت در فصل بهار ۱۳۹۸ در مقایسه با بهار ۱۳۹۷، کاهشی ۱۱ درصدی را تجربه کرده است؛ اما در تیر ۱۳۹۸، میزان تولید وانت با افزایش ۲۲.۴ درصدی در مقایسه با خرداد ۱۳۹۸ به حدود ۶.۱ هزار دستگاه رسیده که بیشترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون است.

تولید اتوبوس و مینی‌بوس و ون

ارزیابی‌ها وزارت صمت نشان می‌دهد میزان تولید اتوبوس و مینی‌بوس و ون تا پایان تیر ۱۳۹۸، با ۵۶۶ دستگاه بوده که در مقایسه با ۱,۴۵۸ دستگاه تولید‌شده در مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. تولید اتوبوس و مینی‌بوس و ون پس از آنکه در تیر ۱۳۹۷ بیشترین میزان خود را در سال گذشته تجربه کرد، با روندی نزولی تا فروردین ۱۳۹۸ مواجه شد و به ۱۰۴ دستگاه رسید. سپس در خرداد ۱۳۹۸ تقریبا ۷۵ درصد رشد یافت و به ۱۸۲ دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، کاهشی ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. در تیر ۱۳۹۸ میزان تولید این محصول منتخب با کاهش نزدیک به ۱۵ درصدی در مقایسه با خرداد، به حدود ۱۵۵ هزار دستگاه رسید که در مقایسه با رقم مشابه در تیر ۱۳۹۷ با کاهش ۶۶ درصدی مواجه بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات