افراط و تفریط در خواب، احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد

یک‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
خواب کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۹ ساعت در شب، خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات دانشمندان، ارتباط بین مدت خواب و حمله‌ی قلبی را نشان داده‌اند.
تبلیغات

در یک تحقیق تازه، پژوشگران با توجه به داده‌های DNA تشخیص دادند که چه افرادی دارای ریسک ژنتیکی بالا یا پایین برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا بهتر بتوانند نقش مدت‌زمان خواب روی خطر حمله قلبی را تشخیص دهند و ارتباط بین این موارد را با قطعیت بیشتری بررسی کنند.

این مطالعه، در ژورنال دانشکده قلب و عروق آمریکا انجام شد و ۴۶۱،۳۴۷ مرد و زن سالم در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال در آن شرکت کردند. پس از ۷ سال پیگیری، مشخص شد که ۵۲۱۸ حمله قلبی رخ‌ داده است. پژوهشگران با مقایسه‌ی این اشخاص با افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی‌عروقی که آن‌ها هم ریسک ژنتیکی پایین داشتند، دریافتند که خطر حمله‌ی قلبی در افراد دارای مدت‌زمان خواب نامناسب (کمتر از ۶ ساعت یا بیشتر از ۹ ساعت) حدود ۳۲ درصد از سایرین بیشتر است.

خواب

محققان همچنین افرادی را که از نظر ژنتیکی، مستعد ناراحتی قبلی هستد، مقایسه کردند. البته خطر ابتلای این اشخاص به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از نمونه‌های دارای ریسک ژنتیکی پایین بود؛ اما افراد دارای خواب کافی در مقایسه با کسانی که الگوهای خواب نامطلوب داشتند، به میزان ۱۸ درصد کمتر در معرض حمله‌های قبلی قرار می‌گرفتند.

ژن‌ها قابل‌تغییر نیستند، اما الگوهای خواب قابل اصلاح هستند؛ درنتیجه اثرات خواب می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و مرگ‌ومیر داشته باشد. سلن وتر، نویسنده‌ی اصلی این تحقیق و استادیار فیزیولوژی در دانشگاه کلرادو می‌گوید:

اگر مردم خواب را در اولویت قرار دهند، درواقع عملی در جهت سلامت قلب انجام داده‌اند. این نتیجه‌ای است که داده‌ها به ما می‌دهد.ما به پژوهش‌هایی نیاز داریم تا ثابت کند، سلامت قلب گروهی که خواب کوتاه دارند بعد از افزایش زمان خواب، بهبود قابل‌توجهی پیدا می‌کند. ما به این مطالعات ادامه می‌دهیم و معتقدیم که جمع‌آوری شواهد بیشتر، بسیار مفید خواهد بود.

براساس ادعای یکی از هفت محقق شاغل در مطالعات فوق، شرکت‌های داروسازی از محققان حمایت مالی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات