همه‌چیز درباره کرین 990، پردازنده میت 30 هواوی

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
هواوی در رویداد ایفا، از جدیدترین پردازنده خود که قرار است در میت ۳۰ پرو مورد استفاده قرار گیرد، پرده‌برداری کرد. با هم نگاهی به جزییات این پردازنده غول‌آسا می‌اندازیم.
تبلیغات

هواوی تأیید کرده است که قلب تپنده سری میت ۳۰، پرچم‌دار بعدی این شرکت، پردازنده کرین ۹۹۰ خواهد بود. این تراشه مرز‌های سرعت و عملکرد و همچنین ویژگی‌های مربوط به دوربین را جابه‌جا خواهد کرد. این شرکت پیشتاز فناوری از معدود سازندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی است که از تراشه‌های کوالکام یا گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه مدیاتک استفاده نمی‌کند و موفق شده تراشه‌های اختصاصی خود را توسعه دهد و بسازد. هواوی در ساخت تراشه کرین ۹۹۰، بیشتر تمرکز خود را صرف سرعت هوش مصنوعی و 5G کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های پردازنده‌ی جدید هواوی این است که برای اولین‌بار مودم 5G بخشی از پردازنده و جزیی از تراشه‌ی سیلیکون اصلی است. تاکنون مودم 5G گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، از پردازنده موبایل و به اصطلاح SOC مجزا بوده‌‌اند. در گوشی هواوی میت ۲۰ ایکس نیز شاهد بودیم که مودم 5G از پردازنده‌ی اصلی جدا بود‌؛ اما آوردن این مودم توانمند به درون تراشه‌ی اصلی، کارایی بهتر، مدیریت گرمایی آسان‌تر، تعامل بهتر با هسته‌های پردازنده، وجود تراشه‌های کمتر روی برد اصلی گوشی و لذا مصرف توان کمتر و در نهایت ضخامت کمتر گوشی‌های تلفن همراه را به‌دنبال دارد.

کرین ۹۹۰

پردازنده کرین ۹۹۰ که عامل تقویت میت ۳۰ خواهد بود، در نسخه 4G نیز در دسترس است. این بدان معنا است که بسته به بازار هدف، شاهد عرضه میت ۳۰ یا میت ۳۰ پرو به‌صورت 4G و 5G خواهیم بود. نکته جالب‌توجه در مورد نحوه‌ی کار 5G این است، در مناطقی که سیگنال 5G ضعیف باشد، به‌صورت هم‌زمان از 4G و 5G استفاده خواهد کرد. همچنین با افزایش مؤثر دامنه، امکان استفاده از فناوری جدید را بیشتر از گوشی‌های مشابه فراهم خواهد کرد.

در زمینه‌ی سرعت، هواوی ادعا می‌کند که مودم 5G توکار این شرکت حداکثر سرعت دانلود ۲/۳ گیگابیت‌برثانیه و حداکثر سرعت بارگذاری ۱/۲۵ گیگابیت‌برثانیه را دارد؛ اگرچه بعید به نظر می‌رسد که در زندگی واقعی و در شهر‌های شلوغ بتوانید شاهد چنین اعدادی باشید. این اعداد یعنی شاهد عملکردی سریع‌تر از اینترنت سیمی خانه‌ خود خواهید بود؛ البته اگر سرویس‌دهنده‌ی شما از این سرعت پشتیبانی کند.

پایه و اساس کرین ۹۹۰

مانند بسیاری از دیگر پردازنده‌ها، طراحی هسته‌های کرین ۹۹۰ مبتنی بر معماری آرم است. دقیقا مانند اسنپدارگون ۸۵۵، هسته‌هایی که پردازش سنگین را بر عهده دارند، مبتنی بر معماری هسته‌ی ARM Cortex-A76 و لیتوگرافی ۷ نانومتری هستند.

تراشه کرین 990 5G، دارای هشت هسته است؛ دو هسته بزرگ A76 که سرعت کلاک آن‌ها ۲/۸۶ گیگاهرتز بوده، دو هسته میانی که باز هم A76 هستند ولی سرعت کلاک آن‌ها روی ۲/۳۶ تنظیم شده و در نهایت چهارهسته‌ی کوچک‌تر از نوع Cortex-A55 که سرعت کلاکی برابر ۱/۹۵ گیگاهرتز دارند. نسخه 4G این پردازنده، آرایشی مشابه دارد اما کمی متفاوت است. دو هسته‌ی بزرگ همان تنظیمات قبلی را دارد؛ اما هسته‌های میانی از نوع A76 سرعت کلاک ملایم‌تری معادل ۲/۰۹ گیگاهرتز دارند و همین‌طور سرعت کلاک ۴ هسته‌ی کوچکتر روی ۱/۸۶ گیگاهرتز تنظیم شده است.

کرین 990 / kirin 990

ایده‌ی اصلی این نوع آرایش چنین است که هسته‌های کوچک‌تر کارهای سبک‌تر و و ظایفی که احتیاج به قدرت کمتری دارند را انجام دهند تا به عمر باتری کمک کنند، در حالی که هسته‌های بزرگ‌تر وظایف سنگین‌تر را بر عهده می‌گیرند. وقتی که هواوی به‌دلیل استفاده‌نکردن از طراحی جدید A77 مورد پرسش قرار گرفت، تصریح کرد گام بعدی این شرکت استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری با بهره‌وری بیشتر است و در حال حاضر دلیلی برای استفاده از معماری هسته‌ی A77 وجود ندارد.

بهبودهای دوربین

یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که کاربران علاقه به شنیدن آن دارند، زمانی است که از دوربین استفاده می‌کنند. هواوی علاوه‌بر بهبود پردازنده سیگنال تصویری (image signal processor)، با واحد پردازش عصبی (neural processing unit) گام‌های بزرگی برداشته است تا بتواند تصاویر و فیلم های بهتری بگیرد. همچنین قابلیت فوق‌العاده جذاب تشخیص اشیا در تراشه‌ی پرچم‌دار هواوی وجود دارد.

در کرین ۹۹۰ قابلیت کاهش نویزی وجود دارد که هواوی آن را در سطح دوربین‌های DSLR می‌داند؛ در واقع بدان معنا است که در نور کم به‌جای دیدن عکس‌های صاف، شاهد عکس‌هایی با نویز کمتر و جزییات بیشتر خواهیم بود. طی چندسال گذشته، شرکت چینی در کنار دوربین‌های خود از هوش مصنوعی استفاده کرده و نمونه‌ی آن را هنگام عکس‌برداری در حالت خودکار مشاهده خواهید کرد و گوشی قادر به تشخیص صحنه‌ای که از آن عکس گرفته‌اید، خواهد بود.

غروب آفتاب، آسمان آبی، فضای سبز، غذا یا هرچیز دیگری که باشد، گوشی با اعلان‌هایی که روی صفحه ظاهر می‌شوند به کاربر گوشزد می‌کند که چه چیزی را تشخیص داده است؛ سپس پردازنده رنگ، کنتراست، روشنایی، عمق میدان و دیگر تنظیمات را به‌طور خودکار انجام می‌دهد تا از آن صحنه‌ی خاص بیشترین بهره برده شود. همچنین در حال حاضر این پردازنده می‌تواند شخصی را در یک قاب تشخیص دهد و آن را از پس‌زمینه جدا کند و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا پس‌زمینه را به میل خود سفارشی‌سازی کند. در کرین ۹۹۰ این سطح از پردازش ده برابر بهبود می‌یاید.

کرین ۹۹۰

قدرت پردازش عصبی تراشه کرین 5G 990، دوبرابر نسخه 4G آن خواهد بود و دوربین قادر خواهد بود تا ۱۰ نفر یا ۱۰ شی را به یک‌باره تشخیص دهد؛ بنابراین اگر بخواهید یک سطل را از قاب تصویر جدا کنید یا افراد را جابه‌جا یا حذف کنید، پردازنده توانایی انجام آن را دارد. نکته جالب‌توجه برای محدودیت ۱۰ شی یا ۱۰ نفر، صرفا نرم‌افزاری است. پردازنده قادر به تشخیص بیشتر از این تعداد است، اما نرم‌افزار احتیاج به توسعه‌ی بیشتری دارد. نیازی به گفتن نیست که هواوی در این بخش احتیاج به کاوش بیشتری دارد. این شرکت آینده‌ای را تصور می‌کند که کاربر در یک جاذبه گردشگری شلوغ، قادر به حذف تمامی اشیا و مردم اطراف خود باشد. تنها نکته‌ی منفی این است که از رابط کاربری‌ای که اکنون محدود به کشور چین است، بهره‌برداری می‌شود. بنابراین در حالی که تراشه کرین ۹۹۰ قادر به انجام چنین کاری است، رابط نرم‌افزاری آن دارای محدودیت مکانی است.

قوی‌تر و سریع‌تر

تراشه مذکور از نسل قبلی خود یعنی کرین ۹۸۰ سریع‌تر و قدرتمند‌تر است. هنگامی که سرعت و قدرت بیشتر با روانی و سرعت EMUI 10، جدیدترین رابط کاربری هواوی بر پایه اندروید ۱۰ ترکیب شود، باعث تجربه‌ی سرعت و نرمی بیشتری برای کاربران خواهد شد.

در پایان گفتنی است که هواوی سیستم حافظه کش هوشمند (Smart Cache) را در تراشه‌ی خود گنجانده است و در استفاده‌ی روزمره و واقعی عملکردی بیشتر از نیاز بازی‌های سنگین گرافیکی که به همان اندازه حافظه احتیاج دارند، ارائه می‌دهد. کرین ۹۹۰ با اضافه‌شدن حافظه کش هوشمند می‌تواند داده‌های بیشتری را بارگذاری کند و هنگام بازی‌کردن شاهد اجرای روان و بدون لگ آن‌ها خواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات