گوگل الگوریتم خود را با هدف اولویت‌دهی به اخبار دست‌اول تغییر می‌دهد

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل تغییراتی در الگوریتم جست‌وجوی اخبار خود ایجاد خواهد کرد تا اخبار و گزارش‌های اصلی اولویت بیشتری در نتایج جست‌وجو داشته باشند.
تبلیغات

گوگل مجددا الگوریتم جست‌وجوی اخبار خود را تغییر می‌دهد که قطعا نگرانی‌هایی برای همه‌‌ی افراد فعال در حوزه‌ی وب به‌همراه خواهد داشت. غول موتور جست‌وجو اولویت‌دادن به اخبار و گزارش‌های خبری اصلی را به‌عنوان دلیل تغییر الگوریتم بیان می‌کند. ساکنان مانتین‌ویو قصد دارند این سبک از اخبار و گزارش را در رتبه‌های بالاتر نتایج جست‌وجوی خود نشان دهند. شناسایی و اولویت‌دهی نیز به‌کمک نیروی انسانی انجام می‌شود تا الگوریتم نهایی، از انتخاب‌‌های آن‌ها آموزش ببیند. به‌ همین دلیل، دستورالعمل جدیدی به بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی بررسی نتایج گوگل ارسال شد تا در انتخاب اخبار اصلی از آن پیروی کنند.

تغییر الگوریتم عموما همه‌ی افراد فعال در حوزه‌ی وب، به‌ویژه اخبار را نگران می‌کند. هیچ‌کس در خارج از گوگل از پیامدهای تصمیم شرکت اطلاع ندارد و حتی شاید افراد داخلی هم اطلاع زیادی نداشته باشند. برخی اوقات تغییر در الگوریتم‌ها جزئی است؛ اما در برخی مواقع دیگر، موجب تغییر مدل کسب‌وکار بسیاری از وب‌سایت‌ها می‌شود. به‌علاوه، اهالی مانتین‌ویو در رتبه‌بندی اخبار با مشکلات سیاسی هم روبه‌رو هستند و شاید تغییر در الگوریتم‌ها، موجب افزایش مشکلات هم شود.

گوگل در توضیح تغییرات آتی برای اولویت‌بندی اخبار اصلی نوشت:

عموما جدیدترین و مرتبط‌ترین نسخه‌ی روایت را در نتایج اخبار نشان می‌دهیم. اکنون تغییراتی را به‌صورت جهانی در محصولات خود ایجاد کرده‌ایم تا مقاله‌های مرتبط با گزارش اصلی را در اولویت بالاتری قرار دهیم. این مقاله‌ها در بخش‌های مشخص‌تر و با دید بهتر و در دوره‌ی زمانی بیشتر نمایش داده خواهند شد. افزایش زمان نمایش اخبار اصلی به کاربران امکان می‌دهد علاوه‌بر مطالعه‌ی آخرین اخبار روایت، جدی‌ترین و اصلی‌ترین گزارش‌های آن را نیز ببینند.هیچ تعریف مشخصی برای گزارش خبری اصل وجود ندارد و استانداردی هم برای تعیین اصل‌بودن مقاله‌ها تدوین نشده است؛ درنتیجه، موارد بررسی بین ناشران در اتاق‌های خبری متفاوت و در دوره‌های زمانی گوناگون باهم مشابه نخواهد بود. به‌ همین‌ دلیل، فعالیت‌هایمان به‌مرور و با افزایش درکمان از چرخه‌ی عمر گزارش‌ها و موارد داخلی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.
گوگل

گوگل در سال‌های اخیر همیشه تلاش کرده است «جدیدترین و مرتبط‌ترین روایت داستان» را در رتبه‌های بالاتر نتایج جست‌وجوی اخبار نمایش دهد؛ به‌ همین دلیل، اخباری که از منبع اصلی برداشت می‌شدند، همیشه در رتبه‌های بالاتر قرار داشتند. به‌هرحال، احتمالا تغییر جدید در الگوریتم، به اصلاح این مورد منجر خواهد شد؛ اما درنهایت انتقادهایی هم به تصمیم غول موتور جست‌وجو وارد می‌شود.

در دنیای اخبار و رسانه، گزارش‌های عالی فقط به اخبار فوری محدود نمی‌شوند. ناشران اغلب منابع خبری متعدد را باهم ترکیب می‌کنند تا تصویر بزرگ‌تری از روایت نمایش داده شود. به‌علاوه، آن‌ها گزارش‌های تکمیلی منتشر می‌کنند که برخی اوقات عمق بیشتری از گزارش اولیه و اصلی دارد. در برخی گزارش‌های حرفه‌ای، ژورنالیست‌ها از هیاهوی خبری ایجادشده فراتر می‌روند و قلب روایت را بیان می‌کنند. درنهایت، می‌توان بسیاری از اخبار و گزارش‌های باارزش را در میان آن‌هایی پیدا کرد که با عبور از محدودیت زمان و سرعت خبررسانی، بررسی عمیقی روی مسائل انجام می‌دهند.

تغییر الگوریتم گوگل همیشه نگرانی‌ها و انتقادهایی به‌همراه دارد

تغییر الگوریتم جست‌وجوی گوگل شاید پیامدهای غیرعمدی به‌همراه داشته باشد. چنین پیامدهایی اغلب زمانی رخ می‌دهند که شرکت فناوری بزرگی نرم‌افزار جامع خود را تغییر می‌دهد. منظور از جامع، نرم‌افزاری است بر صنایع متعدد دیگر تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، شاید با تغییر الگوریتم سرعت در انتشار اخبار فوری به مزیتی سودآور برای ناشران تبدیل شود؛ درنتیجه، احتمالا اخبار بدون ثبت و تأیید مناسب منتشر می‌شوند. درنهایت، اگر اصل و اول بودن گزارش به اولویت اصلی ناشران تبدیل شود، دقت در سایه‌ی آن قرار می‌گیرد و در صنعت رسانه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

گوگل در پست وبلاگی مرتبط با تغییر الگوریتم، به تعدادی از مشکلات احتمالی تغییر الگوریتم اشاره می‌کند. این شرکت می‌‌گوید با کمک نیروی انسانی، اعتبار ناشر را در حوزه‌ی ارائه‌ی گزارش‌های باکیفیت بررسی می‌کند. نیروی انسانی به روایت‌هایی امتیاز بالا می‌دهد که اطلاعات باارزش و اصطلاحا دست‌اول داشته باشند؛ اطلاعاتی که اگر آن منبع منتشر نمی‌کرد، شاید هیچ‌گاه به اطلاع مخاطبان نمی‌رسید. به‌علاوه، در بررسی‌ها نگاهی هم به گزارش‌دهی اصل و موشکافانه خواهد بود. با توجه به همین توضیحات گوگل، می‌توان گفت چنین روایت‌های خبری عموما سریع منتشر نمی‌شوند.

گوگل

با توجه به توضیحات گوگل می‌توان امید داشت تغییر الگوریتم، تأثیر مثبتی بر دنیای رسانه‌ای خواهد گذاشت. احتمالا تشخیص بهتر اخبار فوری و اولویت‌دهی صحیح به آن‌ها و رتبه‌بندی صحیح به مقاله‌های مرتبط در بالای صفحه‌ی جست‌وجو در نتیجه‌ی تغییر الگوریتم رخ خواهد داد. به‌علاوه، می‌توان امیدوار بود که افراد با نیت‌های غلط، امکان سوءاستفاده از الگوریتم جدید را نخواهند داشت. با وجود همه‌ی مزیت‌های مذکور، برخی کارشناسان هنوز از تغییر الگوریتم گوگل ابراز نگرانی می‌کنند؛ نگرانی‌ای که شاید به رفتار سیاست‌مداران به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف اخبار رسانه‌ای بی‌ربط نباشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ازجمله افرادی محسوب می‌شود که احتمالا رویکرد مثبتی به گوگل نداشته باشد. به‌علاوه، اگر سازمانی همچون کنگره‌ی آمریکا از برنامه‌های این شرکت ناراحت باشد و تصمیم به بررسی‌های عمیق سیاسی بگیرد، توضیح فنی عملکردها هیچ ارزشی نخواهد داشت. همان‌طورکه گفته شد، نیروی انسانی وظیفه‌ی رتبه‌دهی و بررسی نتایج جست‌وجو را برعهده دارد؛ اما انسان‌ها نتایج نهایی جست‌وجو را رتبه‌بندی نمی‌کنند و این وظیفه را الگوریتم انجام می‌دهد؛ درنتیجه، اگر مقام‌های سیاسی جلسه‌ی استماع یا بررسی برگزار کنند، توضیح عملکرد الگوریتم مزیت خاصی برای گوگل به‌همراه نخواهد داشت و شاید به نگرانی بیشتر سیاست‌مداران نیز منجر شود.

درنهایت، همه می‌دانیم جست‌وجوی گوگل به‌نوعی جعبه‌‌سیاه محسوب می‌شود. آن‌ها توضیح دقیقی از عملکرد خود نمی‌دهند تا از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود. همین رویکرد باعث می‌شود افراد درگیر با بررسی عملکرد غول موتور جست‌وجو، همیشه نگرانی و توهمی از توطئه در این شرکت داشته باشند. به‌علاوه، احتمالا افراد عادی و ناآشنا به سیاست‌های بهینه‌‌سازی موتور جست‌وجو نیز از تغییرهای احتمالی احساس بی‌اعتمادی می‌کنند.

شاید تغییر در الگوریتم جست‌وجوی گوگل درنهایت به تغییر عمده‌ای در ساختار نتایج منجر نشود و در این‌ میان، اطلاع‌رسانی گوگل فقط به تغییر شیوه‌ی خبررسانی رسانه‌ها منجر شود و شاید هم درنهایت نتایج عینی مثبتی داشته باشد. به‌هرحال هرگونه تغییر در الگوریتم‌‌های غول موتور جست‌وجو درنهایت افرادی را نگران و حتی ناراحت می‌کند. این افراد می‌توانند مدیران کسب‌وکار مبتنی‌بر رسانه یا حتی سیاست‌مدارانی باشند که از قرارگرفتن اخبار مخالف با خود در بالای فهرست جست‌وجو ناراحت می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات