معرفی کتاب خود برتر اثر مایک بایر

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا شما هر روز بهترین حالت از خودتان را زندگی می‌کنید؟ آیا این همان زندگی‌ای است که همیشه می‌خواستید؟ اگر به این سوالات فکر می‌کنید، کتاب خود برتر می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.
تبلیغات

مایک بایر، نویسنده‌ی کتاب خود برتر که از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است، به‌عنوان مایک کوچ شناخته شده است. او یکی از کوچ‌های حرفه‌ای در زمینه‌ی رشد فردی است که به افراد زیادی کمک کرده است تا به سلامت روحی‌شان دست پیدا کنند و بتوانند بهترین خودشان باشند. او یکی از اعضای تیم اصلی دکتر مک‌گرا فیل است. کتاب خود برتر به توصیه‌ی دکتر فیل و در همین راستا نوشته شده است. خواندن این کتاب به خواننده، اطلاعات و آگاهی درباره‌ی وضعیت معنوی خویش، ارتباطات کاری و دوستانه‌اش می‌دهد و این آگاهی به بالابردن کیفیت زندگی منجر می‌شود. زندگی‌کردن مطابق میل و آرزوهای شخصی و رسیدن به رضایت درونی از زندگی، می‌تواند از خواندن این کتاب آغاز شود.

باور غلط و فراگیری که درمیان عموم شکل گرفته، این است که انسان‌ها قابل تغییر نیستند و هرگز تغییر نمی‌کنند. اگر آدم‌ها تغییر نمی‌کردند، امروز خیلی از موفقیت‌ها برای خیلی از افراد رخ نداده بود و بسیاری از آن‌هایی که زمانی معتاد، شکست‌خورده و ضعیف بودند، امروز همچنان بدبخت بودند. درحالی‌که آن‌ها تغییر را انتخاب کردند، مسیرشان را عوض کردند و به رشد و موفقیت دست‌یافتند. مثال در این زمینه‌ها کم نیست و همه به‌خوبی آن‌ها را می‌دانیم. انسان‌های زیادی تغییر کرده‌اند. تغییر، ممکن بوده و هنوز هم هست. همیشه امکان تغییر برای تمام آدم‌ها وجود دارد. شما هم می‌توانید تغییر کنید.

کتاب خود برتر مایک بایر/best self book mike bayer

خلاصه کتاب

سفر اکتشافی از موقعیت فعلی‌تان به خود واقعی و قدرتمند شما، آن چیزی است که در کتاب خود برتر به آن پرداخته شده است. مایک بایر در جریان کارش که کوچینگ حرفه‌ای زندگی است، با مشکلات بسیاری از افرادی روبه‌رو شده که به‌دنبال تغییردادن وضعیت زندگی‌شان به او مراجعه کرده‌اند. افرادی که گرفتار اعتیاد بوده‌اند یا توان بیان احساساتشان را نداشتند یا مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌ بودند. او درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

همه بر این توافق داریم که فقط یک‌بار زندگی می‌کنیم. اما قانونی وجود ندارد که بگوید باید همیشه همینطور زندگی کرد. درمیان صفحات این کتاب، برای بازسازی زندگی‌تان برنامه‌ای شخصی به شما ارائه می‌دهیم تا خود برترتان را کشف کنید و به آن برسید. من خودم را بارها بازسازی کرده‌ام و هنوز هم در میانه‌ی یک بازسازی دیگر هستم. این بستگی به خودتان دارد که بخواهید به‌سوی تغییر گامی بردارید یا خیر. اما مطمئن باشید به‌محض شروع این کار، از سرعت پیشرفت خود متعجب خواهید شد. شما می‌توانید. پس شروع کنید.

همه‌ی ما منحصربه‌فردیم و بنابراین تمام سفرها و اهدافمان نیز منحصربه‌فرد هستند. اما فارغ از اینکه در زندگی چه اهدافی را دنبال می‌کنید و چه چیزهایی برایتان اهمیت دارد، می‌توانید از ابزارها و مفاهیم عمومی این کتاب برای رسیدن به هدف‌هایتان استفاده کنید. کتاب خود برتر کمکتان می‌کند کشف کنید که کدام حیطه از زندگی‌تان به بهبود نیاز دارد و اینکه چطور آن‌را بهبود ببخشید. ما اغلب زمانی دچار چالش می‌شویم که زندگی ما با خود واقعی‌مان هماهنگ نیست. وقتی بتوانیم این هماهنگی را به‌وجود آوریم و جایگاه خود برترمان را ارتقاء دهیم، بسیاری از چالش‌ها را با موفقیت برطرف خواهیم کرد.

مایک بایر در کتابش از مدلی با عنوان مدل خود برتر استفاده کرده که از تمرینات با مراجعانش در طی سال‌ها حاصل شده است. این مدل بر مبنای هفت حیطه‌ی اصلی زندگی یعنی زندگی اجتماعی، زندگی شخصی، سلامتی، آموزش و تحصیل، روابط، کار و معنویت بنا نهاده شده است. این مدل تنها در صورتی مؤثر است که گام‌به‌گام با آن پیش بروید و تمرین‌هایش را دقیقاً انجام دهید. مایک می‌گوید شما ارزشش را دارید که روی خودتان کار کنید. اگر به‌عنوان یک مصرف‌کننده‌ی منفعل کتاب را بخوانید، آنچه را سزاوارش هستید، دریافت نخواهید کرد.

کتاب خود برتر مایک بایر/best self book mike bayer

فصل‌های کتاب

در فصل اول، شما خود برترتان را کشف خواهید کرد. با انجام یک‌سری تمرین‌ها مثل ثبت وقایع روزانه، نوشتن تجربه‌ی منحصربه‌فردتان، نوشتن خصایل و ویژگی‌های خوبتان و پاسخ به سوالاتی که مایک بایر آماده کرده، ایجاد و حتی نقاشی خود برترتان این مرحله را انجام می‌دهید. این بخش شبیه انجام یک پروژه‌ی هنری است.

در فصل دوم باید خود تخریب‌گرتان را درک کنید. شناسایی شخصیت‌های خودتخریب‌گر که در درون شما زندگی می‌کنند، تمرین عمیقی است که می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد. این‌کار با تعمق در شرایط بحرانی و زمانی‌که احساسات غلیظ سراغمان می‌آیند، و همچنین تمرین‌هایی شبیه گام قبلی امکان‌پذیر می‌شود.

در فصل سوم در سفر منحصربه‌فرتان، اصول تغییر خود برتر را می‌آموزید. در این مرحله با بیان یک‌سری ویژگی‌ها و بررسی آن‌ها درباره‌ی خود، بیشتر به عمق صفات خویش پی می‌برید. در این مرحله نیز باید به سوالاتی پاسخ دهید که شما را به اعتبار و اصالتتان نزدیک‌تر می‌کند. گاهی اوقات خود شما مانعی برای اینکه خودتان باشید، هستید.

فصل چهارم شناسایی موانعتان است. موانع در اشکال مختلفی ظاهر می‌شوند و برای هرکدام از ما متفاوت هستند. این بخش شامل آزمون‌های طراحی‌شده‌ای است که در کشف ترس‌ها و موانع، شما را همراهی می‌کند. در این بخش از اصطلاح ایگو یا همان نفس خودکامه در مقابل خود برتر و راهکارهایی برای روبه‌روشدن و سپس خودپذیری صحبت شده است.

فصل پنجم درباره‌ی حوزه‌ی زندگی اجتماعی است. در این گام بررسی می‌کنید که آیا می‌توانید در تعامل‌ها و ارتباطات اجتماعی‌، خود برترتان باشید؟ با کمک تمرینات پرسشنامه‌ی اجتماعی و آزمون پایان این بخش و کلید امتیازدهی به خودتان می‌توانید آگاهی بیشتری در حوزه‌ی زندگی اجتماعی نسبت به خودتان به‌دست آورید.

درد اجتناب‌ناپذیر است و گاهی احساس می‌کنید باید تسلیمش شوید. این به‌آن معنا نیست که اجازه می‌دهید درد پیروز شود. بلکه درد، بخشی از تجربه‌ی شما در زندگی است.

در فصل ششم حوزه‌ی زندگی شخصی مورد بررسی قرار گرفته است. گفتگوهای درونی، مراقبت از خود و احساساتتان موضوعات مهم این بخش هستند. تمرین‌های جالب توجه این بخش، شما را وادار می‌کند کمی به خودتان و پیام‌های ذهنی روزمره‌تان عمیق‌تر نگاه کنید و در پایان بیاموزید که چطور بهتر و بیشتر از خودتان مراقبت کنید. پایان این بخش، با آزمون استرس می‌توانید سطح فعلی استرس خود را بفهمید تا به‌کمک این درک بتوانید از زیر بار فشار استرس، خودتان را خلاص کنید.

فصل هفتم به حوزه‌ی سلامتی شما پرداخته است. در این فصل به ابزارها و موضوعات جدید و خاصی پرداخته شده که کاملاً مرتبط با سلامتی انسان است. بدون سلامتی، تمام جنبه‌های دیگر زندگی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

در بخش‌های بعدی به حوزه‌های دیگر پرداخته می‌شود و در هرکدام از فصل‌ها تمرین‌های مخصوص خودش را دارد. با نزدیک‌شدن به پایان کتاب، خواهید دید که مجموعه‌ای از آگاهی را نسبت به خودتان در تمام حوزه‌های مهم زندگی به‌دست آورده‌اید. این آگاهی، به تغییر مثبت و رشدتان منجر خواهد شد.

کتاب خود برتر مایک بایر/best self book mike bayer

درباره کتاب

کتاب «Best self: be you, only better» در سال ۲۰۱۹ در ۳۵۰ صفحه به زبان انگلیسی منتشر شد و در همان ۶ روز اول انتشار، جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز جای گرفت. این کتاب در حوزه‌ی کتاب‌های روانشناسی و توسعه فردی قرار دارد. لازم به یادآوری است که نشر Book Avenue خلاصه‌ی مفیدی از این کتاب را به چاپ رسانده که نکات کلیدی را فصل‌به‌فصل شرح داده و کمک می‌کند کتاب را عمیق‌تر و با لذت بیشتری بخوانید.

کتاب حاضر در ایران با عناوین مختلفی چاپ و منتشر شده است. اولین‌بار نشر نوین این کتاب را در سال ۱۳۹۷ با عنوان کامل «خود برتر: خودت باش، تنها کمی بهتر» و با ترجمه‌ی افشین چایچی نصرتی (که خود در زمینه‌ی کوچینگ فعالیت دارد) چاپ و منتشر کرده است. 

انتشارات میلکان با عنوان «بهترین خود: خودت باش، کمی بهتر» این کتاب را با ترجمه‌ی منا عبدالملکی به‌تازگی چاپ کرده است. همچنین انتشارات دیموند بلورین با عنوان «بهترین نسخه‌ی خودتان» و ترجمه‌ی محمدهادی و علی آقاجانی و نشر علمی با عنوان «بهترین خودت باش : خودت باش، فقط کمی بهتر» و ترجمه‌ی زهرا ندیمی، اقدام به چاپ و نشر این کتاب کرده‌اند.

کتاب خود برتر مایک بایر/best self book mike bayer

درباره نویسنده

مایک بایر، Mike Bayer نویسنده‌ی کتاب پرفروش خود برتر و کوچ حرفه‌ای در زمینه رشد فردی و پیشرفت زندگی و بنیان‌گذار مراکز CAST است. هدف و مأموریت مایک، کمک به مشتریانش برای خروج از الگوها و دورهای معیوب و ویرانگر زندگی‌شان است تا بتوانند با روحیه‌ای سالم و قدرتمند به زندگی ادامه دهند. مشتریان او انسان‌هایی از هر صنف و شاخه‌ای از اجتماع (موسیقی‌دان، ورزشکار، تاجر) هستند که دوست دارند زندگی‌شان تغییر کند یا احساس نیاز به تغییر را حس می‌کنند. مایک بایر عضو تیم مشاوره‌ای دکتر مک‌گرا فیل است که مکرراً در برنامه‌های دکتر به‌عنوان کوچ مایک حضور دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات