آیفون 2019 در برابر 2018؛ خانواده‌ی آیفون 11 چه تغییراتی داشته‌اند؟

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
اپل نسل جدید گوشی‌های آیفون، یعنی آیفون ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس را رونمایی کرد. آیا این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های پیشین پیشرفت‌هایی داشته‌اند؟
تبلیغات

شهریور سال گذشته، اپل سه دستگاه آیفون را با نام‌های آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS مکس با ویژگی‌هایی همچون پردازنده‌ی قدرتمند A12 رونمایی کرد. شرکت آمریکایی امسال محصولات یادشده را با جدیدترین فناوری‌ها به‌روزرسانی کرده است. در ادامه به تفاوت‌های آیفون ۱۱ و آیفون XR، آیفون ۱۱ پرو و آیفون XS و آیفون ۱۱ پرو مکس و آیفون XS مکس می‌پردازیم و تغییرات به‌وجودآمده در قسمت‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

طراحی و نمایشگر

باید اذعان داشت که در بخش طراحی و نمایشگر، تنها تفاوت مشهود آیفون ۱۱ در مقایسه با آیفون XR به پشت دستگاه و وضعیت دوربین اصلی محدود می‌شود. در آیفون XR تنها یک حسگر در پشت دستگاه وجود داشت، اما اپل در آیفون ۱۱ دو حسگر را برای بهبود تجربه‌ی عکاسی به کار گرفته است که در کنار فلش LED چینش مثلثی به خود گرفته‌اند.

iphone 11

دیگر تغییر اعمال‌شده در دستگاه جدید، افزایش مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب است. در آیفون ۱۱ استاندارد محصول از IP67 در نسل پیشین به IP68 ارتقا پیدا کرده است و این یعنی آیفون جدیدتر می‌تواند ۳۰ دقیقه در عمق ۲ متری (به‌جای یک متری) دوام می‌آورد.

موضوع تفاوت طراحی پشت گوشی در مورد آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس نیز صدق می‌کند؛ چرا که این دو گوشی نسبت به مدل‌های پیشین خود یک حسگر بیشتر دارند که با ترتیبی مثلثی در کادری مربعی در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند.

نکته‌ی دیگر در مورد نسخه‌های پرو و پرو مکس این است که نسخه‌های یادشده امسال به‌رغم برخورداری از نمایشگرهای هم‌اندازه با نسل قبل، کمی بزرگتر و سنگین‌تر شده‌اند. این موضوع احتمالا ارتباط زیادی با افزایش ظرفیت باتری به‌کاررفته در آیفون‌های جدید دارد.

پردازنده

اپل در مراسم شب گذشته ضمن تکیه بر قدرت پردازنده‌ی A12 که آیفون‌های سال گذشته به کار گرفت، از پردازنده‌ی جدید A13 برای هر سه مدل آیفون جدید رونمایی کرد. به‌گفته‌ی اپل، پردازنده‌ی Apple A13 Bionic مجموعا ۶ هسته دارد که دو هسته‌ی پردازشی قدرتمند و چهار هسته‌ی کم‌مصرف را شامل می‌شود. اپل می‌گوید هسته‌های پردازشی در پردازنده‌ی جدید به لطف بهره‌مندی از لیتوگرافی هفت نانومتر پلاس، ۲۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کنند و در مورد هسته‌های کم‌مصرف نیز ۲۰درصد سرعت بیشتر و ۴۰درصد مصرف کمتر بهبودهایی است که در A13 اعمال شده‌اند. اپل افزایش سرعت ۲۰درصدی را در بخش GPU و پردازش عصبی تراشه‌ی جدید نیز اعمال کرده است در حالی که هرکدام به ترتیب ۴۰ و ۱۵ درصد کم‌مصرف‌تر شده‌اند.

Apple A13

دوربین

آیفون‌های سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدل‌های ۲۰۱۸ از یک حسگر بیشتر در بخش دوربین اصلی برخوردار هستند. حسگر تکی ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون XR در آیفون ۱۱ با یک حسگر فوق‌عریض (اولتراواید) ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 همراه شده است و در سوی دیگر دوربین‌های دوگانه‌ی آیفون XS و XS مکس به دوربین‌های سه‌گانه تبدیل شده‌اند. دوربین سوم در این دو گوشی از نوع فوق‌عریض است تا در کنار حسگرهای واید و تله‌فوتو تجربه‌ی عکاسی دلنشینی را برای کاربران آیفون‌های امسال رقم بزند.

آیفون 11 پرو

اپل دوربین سلفی را نیز از ۷ مگاپیکسل در سه مدل پیشین به ۱۲ مگاپیکسل در سه گوشی جدید ارتقا داده است. در این بخش گشودگی دیافراگم f/2.2 و همراهی حسگر مدت‌پرواز یا TOF مشخصاتی هستند که در دوربین‌های سلفی جدید به قوت خود باقی هستند.

باتری و قیمت آیفون ۱۱

کوپرتونشین‌ها امسال هر سه مدل را در بخش ظرفیت باتری تقویت کرده‌اند. باتری آیفون XR که سال گذشته معرفی شد، ۲۹۴۲ میلی‌آمپرساعت ظرفیت داشت؛ در حالی که این مقدار در آیفون ۱۱ به ۳۱۱۰ میلی‌آمپرساعت افزایش یافته است. این افزایش ظرفیت در مدل‌های پرو و پرو مکس چشمگیرتر هم شده است؛ به‌طوری که ظرفیت باتری آیفون ۱۱ پرو از ۲۶۵۸ میلی‌آمپرساعت در مدل پیشین خود به ۳۱۹۰ میلی‌آمپرساعت رسیده و باتری ۳۱۷۴ میلی‌آمپرساعتی XS مکس در آیفون ۱۱ پرو مکس به ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت ارتقا یافته است.

آیفون 11 - نمای پشت - رنگ ها  / Apple iPhone 11

افزایش ظرفیت‌های ذکرشده در کنار بهبودها و کاهش مصرف‌هایی که در بخش پردازنده به آن‌ها اشاره شد و همچنین ارتقا نرم‌افزار سیستم به iOS 13 می‌تواند عمر باتری محصولات جدید اپل را تا حد زیادی بهبود ببخشد. البته کوپرتینویی‌ها به سرعت شارژ شدن دستگاه‌های جدید هم فکر کرده‌اند و این مشخصه را از ۱۵ وات در سال گذشته به ۱۸ وات در آیفون‌های جدید ارتقا داده‌اند.

در مورد قیمت ، نکته‌ی قابل‌توجهی که تاکنون از شرکتی مانند اپل دیده نشده بود، کاهش قیمت آیفون ۱۱ نسبت به مدل قبلی آن است؛ به‌طوری که آیفون ۱۱ نسبت به آیفون XR در حد ۵۰ یورو ارزان‌تر است؛ البته این اتفاق محدود به همین مدل می‌شود و دو مدل دیگر یعنی قیمت آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس نسبت به نسخه‌های پیشین خود، به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۰ یورو گران‌تر شده‌اند.

مشخصات فنی آیفون XR اپل
iphone xrآیفون XR اپل
مدل‌‌ نامبرهای این محصولA2105 (گلوبال) A1984 (آمریکا، کانادا، پورتوریکو، جزایر ویرجین) A2107 (چین) A2108 (چین، هنگ‌کنگ، ماکائو) A2106 (ژاپن)
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 637 یورو
تاریخ معرفیسپتامبر 2018
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2018
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.13 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.16 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOS
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 12
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 16
ابعاد150.9 در 75.7 در 8.3 میلی‌متر
وزن194 گرم
جنس پشتشیشه
جنس جلوشیشه
جنس فریمفلز - آلومینیوم 7000
رنگمشکی قرمز سفید زرد آبی نارنجی
ابعاد نمایشگر6.1 اینچ
نوع نمایشگرLiquid Retina IPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز
رزولوشن828 در 1792 پیکسل
تراکم پیکسلی~326 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~79.0 درصد
استانداردهای HDRHDR10 دالبی ویژن
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-tone نرخ ثبت لمس 120 هرتز
مدل تراشهApple A12 Bionic
فرآیند ساخت تراشه7 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.5 گیگاهرتز Vortex و 4 هسته 1.6 گیگاهرتز Tempest
پردازنده گرافیکیApple GPU
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ای
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMe
درگاه کارت حافظه
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد1.4 میکرومتر سایز پیکسل 28 میلی‌متری لنز واید 1/2.55 اینچ سایز سنسور لرزش‌گیر اپتیکال تصویر فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR ضبط صدای استریو
دوربین سلفی اصلی7 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی32 میلی‌متری f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@60fps
ظرفیت باتری2942 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده15 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi
درگاه اتصالLightning USB 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/QZSS

شما در بخش محصولات زومیت بهترین قیمت گوشی در بازار، مشخصات فنی دقیق، مقایسه‌ی محبوب‌ترین محصولات الکترونیکی و پاسخ سوالات خود در مورد انواع گوشی را خواهید یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات