اینتل: عملکرد پردازنده‌های ما در دنیای واقعی بهتر است

پنج‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اینتل ادعا می‌کند که نسل نهم پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت به جز در Cinebench، نتایج بهتری نسبت به پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن شرکت AMD کسب کرده است.
تبلیغات

اینتل در کامپیوتکس ۲۰۱۹ اعلام کرده‌بود که برای آزمودن پردازنده‌های تولیدی خود در رقابت با دیگر محصولات رقبا، از نرم‌افزارهایی استفاده خواهد کرد که خروجی آن گویای سطوح عملکرد در دنیای واقعی باشد. حالا این شرکت اسلایدهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد نسل نهم پردازنده‌های‌اش در همه‌ی بنچمارک‌ها به جز ساین‌بنچ (Cinebenche ) بهتر و سریع‌تر از پردازنده‌های Ryzen 3000  شرکت AMD است.  ساین‌بنچ یک ابزار بررسی سطح عملکرد با نرم‌افزارهای کاربردی واقعی است.

آزمون سطح عملکرد با نرم‌افزارهای بنچمارک دنیای واقعی که اینتل روی پردازنده‌هایش انجام می‌دهد، شامل پرکاربردترین اپلیکیشن‌هایی است که توسط کاربران استفاده می‌شود. هدف از این آزمون این است که بتواند به‌جای نتایج بنچمارک بدست آمده از ابزارهایی که تنها بخش خاصی از عملکرد را مورد سنجش قرار می‌دهند، اطلاعاتی را در مورد عملکرد پردازنده‌ها در مواجهه با نرم‌افزارهای واقعی به کاربران بدهد. اینتل می‌گوید با اینکه ساین‌بنچ که یک بنچمارک بسیار متداول است و توسط اینتل و AMD برای مقایسه‌ی عملکرد پردازنده‌هایشان به کار می‌رود، در بین کاربران چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌است. این شرکت گفته‌است که تنها ۰٫۵۴ درصد از کاربران واقعاً از آن استفاده کرده یا آنرا اجرا کرده‌اند.

حالا اینتل داده‌های مربوط به نتایج  سنجش سطح عملکرد با استفاده از نرم‌افزارهای دنیای واقعی را منتشر کرده‌است. یک‌بار دیگر تأکید می‌کنیم که اینتل مدعی است برای اجرای این آزمون‌ها پرکاربردترین نرم‌افزارهایی را که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، به کار برده است. اینتل می‌گوید این نتایج بسیار بهتر و قابل اعتمادتر از نتایج نرم‌افزارهای بنچمارک مانند ساین‌بنچ است، که تنها بر بخش خاصی از عملکرد پردازنده تمرکز دارند و در نتیجه برای کامپیوترهای خانگی سطح بالا و پلتفرم‌های مربوط به ورک استیشن، مناسب‌تر است.

اینتل برای این آزمون‌ها بر بازار مصارف عام تمرکز کرده‌است . البته با توجه به اینکه در حال حاضر در بازار کامپیوترهای سطح بالا (HEDT)، شرکت AMD رقیب سرسختی برای اینتل شده‌است، زیاد تعجب آور نیست که این شرکت چنین رویکردی را در حال حاضر اتخاذ کرده باشد. تصاویر مربوط به سنجش سطح عملکرد پردازنده‌های اینتل در نرم‌افزارهای واقعی در ادامه‌ی این مقاله ارائه شده است.

real-eorld benchmark

یکی از بنچمارک‌هایی که در این آزمون استفاده شده‌ Sysmark است که شامل فهرستی از پرکاربردترین نرم‌افزارها بین کاربران، یا به قول اینتل نرم‌افزارهای دنیای واقعی است. اینتل در این آزمون بهترین پردازنده‌های نسل نهم خود شامل مدل‌های Core i9 و Core i7 را با سریع‌ترین پردازنده‌ی AMD یعنی Ryzen 9 3900X مقایسه کرده‌است. پردازنده‌ی Core i9 اینتل ۸ هسته و ۱۶ ترد دارد، در حالی‌که پردازنده‌ی Ryzen 9 3900x دارای ۱۲ هسته و ۲۴ ترد است.

games

در Sysmark 2018، که سطح عملکرد اپلیکیشن‌ها در ویندوز دسکتاپ را می‌سنجد، Core i9-9900K  هفت درصد و Core i7-9700K سه درصد سریع‌تر از Ryzen 9 3900X شرکت AMD بودند. در بازی‌های AAA ویندوزی، Core i9 شش درصد و Core i7 دو درصد بهتر از پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای AMD بودند. بررسی سطح عملکرد پردازنده‌ها در محاسبات سنگین و فشرده (SPECrate2017_int_base 1T) نشان می‌دهد عملکرد تک هسته‌ای Core i9 به اندازه‌ی ۹ درصد و Core i7 به اندازه‌ی ۶ درصد بهتر از پردازنده‌ی رقیب است. در عملکرد تحت شبکه‌ (WebXPRT 3 – Edge)، پردازنده‌ی Core i9 سه درصد بهتر از Ryzen 9 3900x بود و Core i7 عملکردی مشابه Ryzen  داشت. نهایتاً با استفاده از بنچمارک ساین‌بنچ R20 چندرشته‌ای، نتایج نشان داد سطح عملکرد Core i9 به اندازه‌ی ۰٫۶۵ برابر و Core i7 به اندازه‌ی ۰٫۴۹ برابر عملکرد Ryzen 9 3900X است. بنابراین ساین‌بنچ، تنها ابزار بنچمارکی است که نشان می‌دهد پردازنده‌ی AMD عملکردی بهتر از پردازنده‌های i9 و i7 اینتل دارند.

در سنجش عملکرد پردازنده‌ها در بازی‌های کامپیوتری، نتایج نشان داد که پردازنده‌ی AMD تنها در بازی‌های Assassins Creed: Odyssey و Ashes of the Singularity از اینتل پیشی گرفته‌است. در حالی‌که Core i7-9700k در بسیاری از بازی‌های دیگر از رقیب خود بهتر است و در مابقی بازی‌ها عملکردی مشابه پردازنده‌ی Ryzen 9 3900X دارد (+/-۳). اما اینتل برای سنجش سطح عملکرد پردازنده‌هایش تنها به بنچمارک اکتفا نکرده‌است.

graphics

اینتل همچنین از شبیه‌سازی رفتار سیالات (Fluid Simulation) با نرم‌افزارهای واقعی برای سنجش کنترلر حافظه استفاده کرده‌است. در این آزمون پردازنده‌ی Core i7-9700K شبیه‌سازی را در ۱۵ دقیقه تکمیل کرد در حالی‌که AMD Ryzen 9 3900 X برای تکمیل شبیه‌سازی ۱۷ دقیقه زمان لازم داشت. به‌گفته‌ی اینتل این آزمون خاص بیشتر بر عملکرد حافظه‌ تمرکز دارد. اینتل می‌گوید تکنولوژی Infinity Fabric شرکت AMD یک تأخیر ۷۵ نانوثانیه‌ای در انتقال از هسته به DRAM و یک تأخیر ۷۸ نانوثانیه‌ای در ارتباط هسته به هسته دارد. پردازنده‌ی Core i7-9700K اینتل تأخیر هسته به DRAM  به اندازه‌ی ۶۲ نانوثانیه و تأخیر هسته به هسته‌ی ۴۴ نانو ثانیه‌ای دارد.

Frequency

همچنین دیتاشیت‌هایی وجود دارد که کلاک واقعی پردازنده‌های اینتل و AMD را با کلاک تبلیغ شده برای آن‌ها مقایسه می‌کند.  اینتل ادعا می‌کند که در این زمینه هم با توجه به بررسی‌های متعددی که برای Ryzen 3000 انجام شده‌است، پردازنده‌های اینتل می‌توانند فرکانس‌های بالاتری نسبت به پردازنده‌های AMD در همه‌ی هسته‌ها داشته‌باشند. گفته می‌شود پردازنده‌های Ryzen وقتی در حالت اورکلاک باشند، نمی‌توانند به  فرکانس تک هسته‌ای مشابه پردازنده‌های اینتل در همه‌ی هسته‌ها برسند.

با اینکه این بنچمارک‌ها جذاب هستند اما نتایج بررسی‌ سایت‌های فناوری روی پردازنده‌های Ryzen 3000 در مقایسه با آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود به کلی متفاوت است. بنا به این بررسی‌ها پردانده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن یکی از بهترین تولیدات AMD است که در حالت تک‌رشته‌ای عملکرد بسیار خوبی دارد و در حالت چندرشته‌ای عملکردش به مراتب بهتر خواهد شد. یعنی چیزی که اینتل در آزمون‌های سنجش سطح عملکرد با نرم‌افزارهای واقعی کلاً آنرا کنار گذاشته‌است. به نظر می‌آید ادعاهای اینتل بیشتر با هدف بازجذب بازار مصارف عام به سمت پردازنده‌های اینتل صورت گرفته‌است. اما واقعیت این است که در حال حاضر وضعیت بازار زیاد به نفع اینتل نیست.

اینتل: AMD عملکرد بسیار خوبی داشته‌است اما هنوز هم پردازنده‌های ما بهترین عملکرد را دارد

تروی سورسون (Troy Severson)، مدیر فروش اینتل، در تکرار نتایج نشان داده شده در اسلایدهای بالا در گیمز کام ۲۰۱۹ (GamesCom 2019) گفته است با اینکه دستاوردهای AMD فاصله‌ی عملکرد پرازنده‌هایش را با اینتل کمترکرده، اما هنوز پردازنده‌های اینتل بهترین عملکرد را دارد. تروی سورسون گفته‌است:

یک‌سال پیش که پردازنده‌ی i9 9900K را معرفی کردیم، عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ی گیمینگ جهان را داشت و من به جرأت می‌توانم بگویم که تا امروز چیزی تغییر نکرده‌است و هنوز هم این پردازنده بهترین پردازنده‌ی گیمینگ در جهان است. فکر می‌کنم شما هم اخبار رسانه‌ها در مورد رقیب ما را شنیده‌باشید اما وقتی آزمون‌های بررسی سطح عملکرد پردازنده را به‌جای استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک با نرم‌افزارهای واقعی انجام می‌دهیم و به بررسی چگونگی اجرای بازی‌ها در پلتفرم ما با پردازنده‌ی 9900K در مقایسه با Ryzen 3900X می‌پردازیم، برتری 9900K نمایان می‌شود. به این نکته هم توجه کنید که پردازنده‌ی آن‌ها ۱۲ هسته دارد و پردازنده‌ی ما تنها دارای ۸ هسته است. اما باز هم مطالب بسیاری در مورد رقابت ما شنیده می‌شود. من سعی می‌کنم صادقانه و بدون پرده صحبت کنم. آن‌ها برای کاهش فاصله‌ی عملکرد پردازنده‌هایشان با پردازنده‌های ما تلاش بسیاری کرده‌اند و نتایج خوبی هم گرفته‌اند؛ اما هنوز هم پردازنده‌های گیمینگ ما بهترین عملکرد را در بین پردازنده‌های موجود در بازار دارند و ما قصد داریم این برتری را حفظ کنیم.
Core i9

چندماه پیش یک خبر داخلی از اینتل به بیرون منتشر شد که نشان می‌داد موفقیت‌های AMD در تولید پردازنده‌های دسکتاپ رایزن، Threadripper و EPYC باعث نگرانی اینتل در مورد از دست دادن سهم بازار در سال‌های آینده شده‌است. در عین حال AMD در حال پس‌گرفتن سهم بازار اینتل در بخش‌های سرور، دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های خانگی است. همچنین AMD اخیراً نسل دوم پردازنده‌های EPYC که مخصوص سرورها است، را معرفی کرده که در همه‌ی بخش‌ها رقابت سختی با پردازنده‌های زئون (Xeon) اینتل دارد. به روشنی می‌توان گفت که اینتل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ همچنان از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری در پردازنده‌های مخصوص دسکتاپ استفاده کند در حالی‌که AMD قصد دارد در سال ۲۰۲۰ پردازنده‌هایی با فناوری ساخت 7nm+ را به بازار معرفی کند. به نظر می‌رسد تا زمانی‌که اینتل یک تغییر اساسی در بخش پردازنده‌های دسکتاپ ایجاد نکند، AMD سهم اعظم بازار پردازنده‌ها را در اختیار خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات