پردازنده‌ نسل سوم تردریپر رایزن با سطح عملکردی ۳۵ درصد بهتر از 2990WX در گیک‌بنچ رویت شد

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
نتایج بنچمارک GeekBench پردازنده‌ نسل سوم تردریپر رایزن خبر از ۳۵ درصد بهبود سطح عملکرد نسبت به پردازنده‌های تردریپر 2990WX می‌دهد.
تبلیغات

پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD از معماری Zen 2 بهره می‌برند و پردازنده‌های نسل دوم Epyc نیز اخیرا معرفی شد‌ه‌اند. درنتیجه به‌نظر می‌رسد گروه پردازنده‌های بعدی با چنین معماری نسل سوم پردازنده‌های تردریپر با نام رمز  Castle Peak باشند.  

هنوز اطلاعی از زمان عرضه‌ی این پردازنده‌های HEDT در دسترس نیست. اما باتوجه به اینکه تردریپرهای نسل سوم در گیک‌بنچ رویت شده‌اند، انتظار می‌رود به‌زودی معرفی شوند. پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ و ۶۴ رشته‌ای با نام Sharkstooth در پایگاه‌ داده‌‌های گیک‌بنچ رویت شد که تصور می‌شود نام درون سازمانی نسل سوم پردازنده‌های تردریپر AMD باشد. نمونه‌ی مهندسی این پردازنده از نام رمز AMD 100-000000011-11 و پیکربندی مشابه پردازنده‌ی پرچم‌دار Threadripper 2990WX بهره می‌برد. 

پردازنده‌ نسل سوم تردریپر رایزن

این پردازنده با سرعت کلاک پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتزی (‌بدون اشاره به سرعت کلاک بوست)، به‌همراه کش ۲ مگابایت L1، کش ۱۶ مگابایت L2 و کش ۱۲۸ مگابایت L3 در گیک‌بنچ رویت شد. از سوی دیگر برای مقایسه، پردازنده‌ی تردریپر 2950X دارای سرعت کلاک پایه‌ی ۳ گیگاهرتزی و سرعت کلاک بوست ۴.۲ گیگاهرتزی و حافظه‌ی کش ۶۴ مگابایتی است. 

دو ورودی از پردازنده‌ی Sharkstooth در  بنچمارک گیک‌بنچ رویت شدند. یکی از ورودی‌ها در آزمون تک هسته‌ای امتیاز ۵۹۳۲ و در آزمون چند هسته‌ای موفق به کسب امتیاز  ۹۳/۳۴۴ شد. در حالی که دومین ورودی در تست تک هسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۵۶۷۷ و در آزمون چند هسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۹۴/۷۷۲ شده است. نتایج نشان می‌دهد که پردازنده‌ی نسل سوم تردریپر رایزن، ۷ تا ۱۰ درصد سطح عملکردی بهتری نسبت به پردازنده‌ی 2990WX در تست تک هسته‌ای و ۳۵ درصد سطح عملکرد بهتری در تست چند هسته‌ای نسبت به این پردازنده برای خود به ثبت رسانده است.

انتظار می‌رود پردازنده‌ی تردریپر نسل سوم نیز همانند پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن و پردازنده‌های Epyc Rome از PCIe 4.0 پشتیبانی کند. براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی Tom’s Hardware، انتظار می‌رود AMD تراشه‌ی مادربرد جدیدی برای پشتیبانی از این رابط سخت‌افزاری معرفی کند که احتمالا تراشه‌ی X599 خواهد بود.

البته نمی‌توان به‌صورت قطعی و ۱۰۰ درصد اعلام کرد که پردازنده‌ی مذکور، نسل سوم پردازنده‌های تردریپر باشد. اما شواهد و قراین حاکی از آن است که تراشه‌ی HEDT رویت شده در این بنچمارک‌ها، تردریپر نسل بعدی AMD خواهد بود. تاریخ معرفی پردازنده‌ی جدید هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است. اما به‌نظر می‌رسد باید منتظر رونمایی از نسل سوم تردریپر هم‌زمان با عرضه‌ی پردازنده‌ی پرچم‌دار Ryzen 9 3950X در تاریخ ۷ سپتامبر برابر با ۱۶ شهریورماه باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات