حمایت تبلیغاتی توییتر از اقدامات چین علیه معترضان هنگ‌کنگ

سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پای توییتر به ماجرای سیاسی تازه‌ای باز و به‌تازگی مشخص‌ شده که این شبکه‌ی اجتماعی با دولت چین علیه معترضان هنگ‌کنگی همکاری کرده است.
تبلیغات

پیش‌ازاین در مسائل سیاسی متعددی ردپای توییتر مشاهده‌ شده بود که یکی از مشهورترین آن‌ها، ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ بود. پس‌ازآن توقع می‌رفت توییتر دیگر در مسائل و پروپاگاندای سیاسی دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف حضور نداشته باشد؛ اما این‌بار اسناد جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد توییتر این‌بار در سرکوب معترضان هنگ‌کنگی با انتشار تبلیغات سیاسی با دولت چین هم‌دست است.

حساب کاربری Pinboard ادعا کرده است دولت چین با پرداخت رقمی کلان به توییتر، تبلیغات خبرگزاری وابسته به خود را در توییتر پروموت کرده و در حال انتشار مداوم آن است. در این تبلیغ که در حال پروموت‌شدن در توییتر است، چین تظاهرات این روزهای مردم هنگ‌کنگ که بازتاب بسیاری در اخبار جهان داشته، عامل برهم‌زننده‌ی نظم کشور نشان داده و آن‌ها را به میهن‌پرستی فراخوانده است. درواقع، توییتر به‌جای نمایش بی‌طرفانه‌ی اتفاقات هنگ‌کنگ، به پروپاگاندای دولت چین تبدیل‌ شده است.

موج اخیر اعتراض‌های ضددولتی در هنگ‌کنگ با لایحه‌ای آغاز شده است که اجازه می‌دهد چینی‌هایی که در هنگ‌کنگ مرتکب جرم یا جنایتی شوند، برای تشکیل دادگاه به چین استرداد شوند. این لایحه‌ خشم مردم هنگ‌کنگ را برانگیخته است. معترضان به این لایحه معتقدند لایحه‌ی مذکور علاوه‌بر تضعیف استقلال قضایی هنگ‌کنگ، خطری جدی برای معترضان سیاسی است که علیه دولت چین هستند.

چین ازجمله کشورهایی است که گفته می‌شود تلاش‌های بسیاری برای ساکت‌کردن صدای مخالفانش در شبکه‌های اجتماعی، نظیر فیسبوک و توییتر کرده است. با وجود فیلتربودن توییتر در چین، به‌نظر می‌رسد این کشور برای خاموش‌کردن صدای معترضان دولت، از همکاری با توییتر نهایت بهره را برده است.

در حالی اتهام نمایش تبلیغات پولی و کمک‌رسانی به دولت‌ها برای اهداف سیاسی‌شان به توییتر و فیسبوک نسبت داده‌ می‌شود که درصورت محرزشدن این موضوع، اعتماد مردم به این شبکه‌های اجتماعی از بین خواهد رفت. مقام‌های عالی‌رتبه‌ی توییتر هنوز دربرابر این موضوع واکنشی نشان نداده و آن را تکذیب یا تأیید نکرده‌اند.

دیدگاه شما درباره‌ی مشارکت شبکه‌های اجتماعی در مسائل سیاسی کشورهای مختلف چیست؟ آیا شبکه‌ی اجتماعی مستقل وجود دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات