ربات استرو؛ محصول ترکیب طراحی بوستون داینامیکس با هوش مصنوعی کاربردی

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان با ترکیب قابلیت‌‌های طراحی بوستون داینامیکس و سیستم‌‌های هوش مصنوعی، یک سگ رباتیک هوشمند با توانایی‌‌های خارق‌‌العاده طراحی کردند.
تبلیغات

تصور کنید که بتوان قابلیت‌‌هایی نظیر دستیار صوتی سیری اپل و الکسای آمازون را درون ربات‌‌های چهارپای بوستون داینامیکس ادغام کرد. شاید این اتفاق  همین حالا هم رخ داده باشد؛ آن هم در قالب سگ های رباتیک هوشمندی به نام استرو (Astro) که هم می‌‌بینند و هم می‌‌شنوند.

دانشمندان آزمایشگاه رباتیک درک و شناخت ماشین از دانشگاه فلوریدا آتلانتیک (MPCR) به‌‌تازگی یکی از انواع این ربات‌‌های چهارپا را ساخته‌‌اند. استرو از جهاتی نمونه‌‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌‌شود چراکه اولین رباتی است که سر آن با کمک فناوری چاپ سه‌‌بعدی شبیه به انواعی از نژادهای سگ‌‌های دوبرمن طراحی شده و درون آن، یک مغز کامپیوتری جاسازی شده است.

استرو نه‌‌تنها ظاهری شبیه به یک سگ دارد؛ بلکه مانند این حیوان توانایی آموزش دیدن نیز دارد. این ابرربات ۴۵ کیلویی، درحقیقت مانند یک توله‌سگ دست‌‌آموز طراحی شده است و می‌‌تواند مشابه یک حیوان تربیت‌شده به دستوراتی مانند «بنشین»، «بایست» و «بخواب» واکنش نشان دهد. این ربات حتی می‌‌تواند اشارات دست را درک کند، رنگ‌‌ها و چهره‌های افراد را از یکدیگر تشخیص دهد، زبان‌‌های مختلف را بفهمد و حتی سگ‌‌های دیگر را بشناسد.

مأموریت اصلی استرو، همکاری با پلیس، ارتش و ماموران امنیتی در شناسایی اسلحه، مواد منفجره و بقایای تسلیحاتی خواهد بود. قابلیت‌‌های این سگ رباتیک به همین‌‌جا ختم نمی‌‌شود. این ربات می‌‌تواند به‌‌عنوان سگی تربیت‌‌شده برای فعالیت‌‌هایی نظیر کمک به افراد کم‌‌بینا یا نابینا و نیز ارائه‌‌ی خدمات تشخیصی پزشکی نیز برنامه‌‌ریزی شود. همچنین گروه پژوهشی MPCR در حال کار روی آموزش استرو به‌‌عنوان یک بهیار در عملیات جست‌وجو و نجات هستند تا بتوان از آن در شرایط بحرانی نظیر طوفان و زلزله و نیز عملیات مانور ارتش استفاده کرد.

مأموریت اصلی استرو، شناسایی اسلحه، مواد منفجره و بقایای تسلیحاتی است

این ربات به‌‌گونه‌‌ای طراحی شده که بتواند با محیط پیرامون خود تعامل داشته باشد، تا آنجا که می‌‌تواند در سطوح ناهموار نیز راه خود را بیابد و با واکنش نسبت‌‌به شرایط محیطی خطرناک، مانع از آسیب‌‌رسیدن به انسان‌‌ها و حیوانات شود. استرو مجهز به چندین حسگر متنوع شامل انواع نوری، صوتی، گازی و حتی رادار است. ربات با کمک مجموعه‌‌ای از پردازنده‌‌های گرفیکی انودیا سری Jetson TX2 و مجموع توان پردازشی ۴ ترافلاپی (معادل چهار تریلیون محاسبه در هر ثانیه)، تمامی اطلاعات محیطی را پردازش کند و درنهایت براساس آن تصمیم‌‌گیری می‌‌کند. این سگ رباتیک می‌‌تواند با سرعت خیره‌‌کننده‌ای تصویر چهره‌‌های افراد را اسکن کرده و در میان هزاران تصویر دیگر در دیتابیس خود جست‌وجو کند. به‌‌علاوه قادر است بوی مواد خاص را در هوا استشمام کند و اصواتی را در فضای اطراف خود بشنود که خارج از محدوده‌‌ی شنوایی انسان قرار می‌‌گیرند. تیم پژوهشی قصد دارد استرو را به‌‌گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی کند که یک پایگاه‌داده‌ی گسترده از تجربیات مختلف را در اختیار داشته باشد. این موضوع می‌‌تواند کمک فراوانی به افزایش سرعت تصمیم‌‌گیری ربات در شرایط واقعی کند.

Astro dog robot / سگ رباتیک استرو

تیم پژوهشی فعال روی پروژه‌‌ی استرو متشکل از متخصصان علوم اعصاب، فناوری اطلاعات، زیست‌‌شناسی، روان‌‌شناسی، هنر و حتی دانشجویان و دانش‌‌آموزان مقاطع مختلف فلوریدا آتلانتیک است. ایلان بارنهولتز، استادیار دانشکده‌‌ی روان‌‌شناسی، ویلیام هان، استادیار دانشکده‌‌‌‌ی علوم ریاضی و پدارم نیمریزی، مدیر نرم‌‌افزار هوشمند آزمایشگاه در MPCR رهبری این پروژه را به عهده دارند. عطا سراج‌‌الدینی، رئیس دانشکده‌‌ی علوم چارلز ای. اشمیت در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک می‌‌گوید:

تیم پژوهشی ما در آزمایشگاه رباتیک درک و شناخت ماشین به‌‌خاطر تخصص گسترده در علوم اعصاب شناختی مورد توجه گروه رباتیک استرو قرار گرفت. این تخصص‌‌ها شامل راهکارهای رفتاری، اعصاب‌‌شناسی و محاسباتی در مطالعه‌‌ی مغز می‌‌شود. ایده‌‌ی استرو از مغز انسان الهام گرفته شده و با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به واقعیت بدل شده است؛ دو حوزه‌ای که قبلا نیز توانایی خود را در حل پیچیده‌‌ترین مسائل جهان ثابت کرده بودند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات