گزارش زومیت از اولین رویداد استانی جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
امسال اولین رویداد استانی جشنواره‌ وب و موبایل ایران در اصفهان برگزار شد. این رویداد با شعار «ایران فقط تهران نیست» و هدف حمایت از استارتاپ‌ها در همه‌ی شهرهای ایران آغاز شد.
تبلیغات

جشنواره وب و موبایل ایران در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها، هرساله در تهران برگزار می‌شود. امسال پروژه‌ای با عنوان «هفت شهر» به همت رضا الفت‌نسب، دبیر جشنواره و اثرگذاران دیگر راه‌اندازی شد که از چند سال پیش در حال برنامه‌ریزی بود. هفت‌شهر، جشنواره را از تهران به شهرهای دیگر کشاند و امسال با همراهی و همکاری اتاق بازرگانی اصفهان موفق شد اولین رویداد را در اصفهان در تاریخ ۲۴ مرداد برگزار کند. تیزر ابتدای رویداد نیز گویای همین مطلب بود. آرش سروری، مجری جشنواره، در این تیزر عنوان کرد:

پروژه‌ی هفت‌شهر قرار است در ۹ یا ۱۰ شهر رویداد را برگزار کند. ما تصمیم گرفتیم این رویداد را بنا به درخواست خیلی از دوستان که امکان شرکت در رویداد هرساله‌ی تهران را ندارند، در شهرهای دیگر هم برگزار کنیم. این اولین رویداد استانی جشنواره‌ی وب است و بعد از اصفهان در چند شهر دیگر هم برگزار می‌شود که این رویدادها تا آذرماه ۹۸ ادامه خواهد داشت. هدف از این سفرهای استانی، ارائه و حمایت از استارتاپ‌های محلی و اکوسیستم بومی مناطق مختلف ایران است.
رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

بعد از توضیحات آرش سروری درباره‌ی برنامه‌های بخش اول، رضا الفت‌نسب، دبیر جشنواره در سخنرانی کوتاهش، صحبت‌هایی به شرح زیر عنوان کرد:

«ما امروز هم میزبان و هم مهمان هستیم. در طول سال‌ها تقاضای بسیاری از سایر شهرها داشتیم که می‌گفتند چرا به شهر ما نمی‌آیید. خوشبختانه با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان‌های دیگر اولین شهر را اصفهان قرار دهیم. اولین رویداد ممکن است کاستی‌های زیادی داشته باشد که نیاز به همراهی همگان دارد. در‌ حال‌ حاضر اتحادیه‌ی کسب‌وکار مجازی بعد از ۲ سال راه‌اندازی حدود ۱۱۰ عضو دارد. سؤال این بوده که ظهور این اتحادیه چه کمکی به اکوسیستم کرده است؟ پاسخ این است که اتحادیه آمده تا موانع زیادی را که متاسفانه بخش‌های دولتی و سنتی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند، ازمیان بردارد. دولت در بحث استارتاپ‌ها آغوشش را باز می‌کند و شما را دربرمی‌گیرد، ولی آنقدر در این آغوش فشار وارد می‌کند که استارتاپ نوپا خرد می‌شود. نکته‌ی مهم این است که شما نباید روی هیچ دولتی حساب کنید و باید روی پای خودتان بایستید. دولت‌ها هرکدام که باشند، نمی‌توانند کار زیادی برای استارتاپ‌ها انجام دهند.

استارتاپ‌ها وقتی به جایی می‌رسند و به کسب‌وکار بزرگی تبدیل می‌شوند، اوضاع سختی برایشان فراهم می‌شود؛ طوری‌که از فعالیتشان دلسرد می‌شوند. موارد مختلفی که شبیه شکایت آزمایش آنلاین رخ می‌دهد، از این دست است. البته زحمات زیادی هم کشیده می‌شود. از جمله اینکه آقای آذری جهرمی اگرچه نقدهایی به اقداماتشان وارد است، اما این چراغ را در دولت روشن کردند که حمایت بیشتری از استارتاپ‌ها بشود. ناهماهنگی در بدنه‌ی دولت، موضوع دیگری است.

آقای روحانی در صحبت‌هایشان برای وزیران می‌گفتند، کل کشور و حتی نیروگاه‌ها را به‌دست استارتاپ‌ها بسپارید تا آن را اداره کنند. اما بهتر است حد وسط را بگیرند. دولت زیرساخت‌ها را تأمین کند و کنار بایستد و اجازه بدهد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد.»

آرش سروری گفت که روحانی برای اولین‌بار از استارتاپ نام برده و گفته است که باید دولتی استارتاپی بر سر کار بیاید. بعد از خیرمقدم‌گویی مجری به کمیسیون آی‌سی‌تی استان البرز که اتاق بازرگانی میزبانشان بود، مسعود گل‌شیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان سخنرانی بسیار کوتاهی داشت. تمرکز صحبت وی بر این بود که در اتاق بازرگانی الزام توجه به حوزه‌ی تجارت الکترونیک وجود دارد و به همین جهت مرکز رشد تجارت الکترونیک راه‌اندازی شده است تا از استارتاپ‌ها حمایت کند. همچنین لازم است سیستم سنتی اصفهان با مدرنیته تلفیق شود تا در این جهت گام دیگری برداشته باشیم.

رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

سخنران بعدی جعفر مطلب‌زاده، مدیر کل فناوری و ارتباطات استان اصفهان، در صحبت کوتاه خود گفت:

به‌نظر می‌رسد از همان ابتدای اجرای برنامه اذیت و آزار دولتی‌ها شروع شده باشد. به‌دلیل حضور وزیر اقتصاد و مسائل حراستی، اجرای برنامه حدود یک‌ساعت تأخیر افتاد. وظیفه‌ی اصلی در وزارت فناوری اطلاعات برای حمایت از استارتاپ‌ها، ایجاد زیرساخت برای آن‌ها است. در تلاش هستیم که این پوشش را در تمام کشور ایجاد کنیم.چقدر خوب است اگر به جوان‌ترها بگویید در کارخانه‌های سنتی ایده بدهند و برای اجرای ایده‌ها به آن‌ها میدان داده شود. ما دولتی‌ها اگر کناری بایستیم و سنگ‌اندازی نکنیم، بهترین کار را کرده‌ایم. یک گوشه بنشینیم و کار خودمان را انجام بدهیم. ما شرمنده‌ی دوستان هستیم که دچار گرفتاری‌هایی هستیم و نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید در برابر شکایت از مشکلات در حوزه ICT کاری انجام دهیم.

اولین سخنران در حوزه‌ی استارتاپ‌ها در پنل انتقال تجربه، ژوبین علاقه‌بند، بنیان‌گذار اسنپ بود که در ابتدا توضیحات مفصل و دقیقی درباره‌ی ماجرای فعالیت‌های کاری‌اش از کار در شرکت زیراکس تا پایان دادن به آن و کار در اسنپ بیان کرد. ژوبین علاقه‌بند متولد سال ۱۳۴۹ در تهران است که برای تحصیلات به فرانسه رفت. رشته‌ی تحصیلی او MBA بوده و اعتقاد دارد این رشته‌ای است که تنها با کسب تجربه‌ی کاری می‌توان از دانسته‌هایش به‌خوبی استفاده کرد. او می‌گوید در مدیریت هیچ‌گاه جواب درستی وجود ندارد و همه‌ی پاسخ‌ها به جمله‌ی «بستگی دارد» ختم می‌شود. این شرایط است که معمولاً برای مدیریت تعیین تکلیف می‌کند. همچنین او مسیر مهندسی، کار، MBA و شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار را مسیر خوبی می‌داند. از نظر او، شناخت خود و نقاط ضعف و قوت خود می‌تواند کمک بزرگی به هر مدیر برای عملکرد مناسبش باشد. بهانه‌گیری از وجود تحریم و مشکلات راه درستی نیست. مدیر باید بتواند با توجه به شرایط حاضر، درست تصمیم بگیرد تا کسب‌وکارش پابرجا بماند.

ژوبین علاقه‌بند با اشتیاق، تجربیات مختلف زیادی از کارش را در صحبت‌هایش انتقال داد. او بزرگ‌ترین اشتباه زندگی کاری‌اش را دیر اقدام‌کردن برای رهاکردن کار زیراکس و ورود به اسنپ دانست و گفت که به شرایط باید واقع‌بینانه نگاه کرد و به‌جای مقصردانستن تحریم‌ها برای پیش‌نرفتن کارها، محدودیت‌ها را بپذیریم و مسیر کاری‌مان را بر آن اساس تنظیم کنیم. ما باید تصمیم‌های سخت را به‌موقع می‌گرفتیم.

رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

همچنین مدیرعامل اسنپ، وظیفه‌ی مهم دولت را تنها و تنها تأمین زیرساخت برای کسب‌وکارها دانست و گفت که دولت باید اجازه بدهد استارتاپ‌ها کارشان را انجام بدهند. او به مشکل فیلترینگ در ایران اشاره کرد که مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را برای کسب‌وکارها به‌وجود آورده است.

مدیرعامل اسنپ درباره‌ی اصفهان گفت:

من اصفهانی نیستم، اما خیلی عاشق این شهرم و آن را یکی از مکان‌های بسیار مناسب برای اجرای ایده‌های نو و خلاق می‌دانم. ما دستگاه زیراکسی در اصفهان به‌صورت نصب‌شده داشتیم که حتی در تهران هم نبود. مردم اصفهان دید بسیار هوشمندانه و تیزبینانه‌ای دارند و حساب و کتابشان درست است. این نوید خوبی برای استارتاپ‌ها است.

همچنین درباره‌ی اسنپ توضیحاتی داد:

من در گروه فیروزه، مدیر تأمین سرمایه‌ی اسنپ بودم و آشنایی با اسنپ برای من از آنجا آغاز شد و پس از آن وارد اسنپ شدم. در اسنپ تیم تصمیم‌گیری وجود دارد، نه نفر اول برای گرفتن تصمیم نهایی. بیشتر روزها در اسنپ بحران داریم و به‌طور پیوسته در حال رفع بحران و حل مسئله هستیم. قیمت‌ها را نمی‌توانیم از حدی پایین‌تر یا از حدی بالاتر ببریم. چون در این صورت یا راننده‌ها می‌روند یا مردم استفاده نمی‌کنند. درباره‌ی سرمایه‌گذارها باید با شفافیت و تأکید بر کلمه‌ی «فقط» عنوان کنم که در ایران فقط ایرانسل (با همراهی MTN آلمانی) و درصدی هم مجموعه‌ی هایپراستار سهام‌دار اسنپ هستند.

سوالات فراوانی ازطریق توییتر و هشتگ #iwmf98 توسط حاضران درباره‌ی اسنپ پرسیده شد. بخشی از این سوالات را آرش سروری از ژوبین علاقه‌بند پرسید و یکی از این سوالات درباره‌ی بحران اخیر پیرامون راننده‌ی اسنپ بود. مدیرعامل اسنپ این ماجرا را شرح داد و در پایان توضیحاتش گفت که در بخشی از ماجرا مدیریت کافی نداشتیم و می‌توانست از همان اول بهتر باشد. سوالات دیگری هم درباره‌ی فرمول قیمت‌گذاری اسنپ پرسیده شد که جلسه با مشارکت حاضران و پاسخگویی ژوبین علاقه‌بند به چالش کشیده شد.

رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

بعد از استراحت کوتاه، براتی از شرکت PDE، فعال در حوزه‌ی صادرات نرم‌افزار، سخنانی درباره‌ی نحوه‌ی کار شرکت و ثبت‌نام در سامانه‌شان ارائه داد. او با اشاره به این نکته که از حدود ۷ونیم‌میلیون نرم‌افزار، حدود ۱۶۰‌هزار تا را ایرانی‌ها ساخته‌اند، گفت: «این مسئله نشان می‌دهد که جوان‌های باپتانسیل و خلاقی داریم. ما دو مخاطب داریم، صاحبان سرمایه و صاحبان محتوا. روال کار در شرکت به این صورت است که هرکس محتوایی (حتی در حد یک مجموعه از عکس بازیکنان قدیمی فوتبال) داشته باشد، بدون هزینه‌های حمل‌ونقل و گمرک می‌تواند آن را صادر کند، منوط بر اینکه آن‌ را به‌صورت رسانه‌ی دیجیتالی دربیاورد. تمرکز شرکت PDE، صادرات به کشورهای هم‌جوار پارسی‌زبان و آسیای شرقی که ازنظر فرهنگی شباهت بیشتری با ایران دارند، است.»

سیاپوری، بنیان‌گذار پی‌سی‌دانلود P30download مسیر شغلی‌اش را از ابتدا تاکنون اینطور شرح داد:

از کودکی اهل جمع‌آوری مجموعه تمبر و سکه بودم. از زمانی‌که کامپیوتر وارد ایران شد، با آن کار کردم و  بعدها آرشیوی از نرم‌افزارهای مختلف را جمع‌آوری کردم. به داشتن درآمد شخصی فکر می‌کردم و دوست داشتم فروشگاه داشته باشم. سال‌ها در شرکت‌های خدمات کامپیوتری با حقوق ناچیز کار می‌کردم اما هسته‌ی اصلی کارم از همان‌جا رقم خورد. چون تجربه‌های خیلی مفیدی از برخورد و ارتباط با مشتریان و نیازهایشان به‌دست آوردم. بعد از اینکه مودم خریدم و با چیزی به‌نام وب‌سایت آشنا شدم، بالاخره فروشگاه خودم را به‌صورت سایت بالا آوردم.

بنیان‌گذار P30download، چند مورد باارزش ز تجربه‌هایش را به‌خصوص برای جوانان رنج سنی ۲۰ تا ۳۰ سال این‌طور عنوان کرد:

  • وقتی می‌خواهید وارد کسب‌وکار شوید، حتماً براساس علاقه‌ی شخصی خودتان باشد.
  • پیش از شروع به یک کسب‌وکار، از شاگردی و پادویی خجالت نکشید و بدانید که تجربه‌های ارزشمندی برایتان به ارمغان می‌آورد.
  • اجرای موفق یک ایده، خیلی بهتر و بااهمیت‌تر از خود ایده است.
  • در راه‌اندازی کسب‌وکارتان صرفاً دنبال کسب پول نباشید، بلکه به خلق ارزش و سودمندی برای کاربرانتان فکر کنید. همین نوع تفکر، تضمین‌کننده‌ی سود شما است.
  • در ادامه‌ی جشنواره وب و موبایل، پنل سرمایه‌گذاری و مشکلات استارتاپ‌ها با حضور چند نفر از افراد تأثیرگذار در این حوزه، از جمله آقایان محمد گوهریان، مدیرعامل گز سکه، احمد ورد، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری استان، شایان شلیله، فعال حوزه‌ی استارتاپی، ژوبین علاقه‌بند، شفیعی از آسان تاکسی (استارتاپ تاکسی آنلاین در اصفهان) و عرفانی از شیپ نو (استارتاپ اصفهانی حوزه‌ی حمل‌ونقل) شکل گرفت. در این پنل، هر یک از افراد از تجربه‌های خودشان درباره‌ی جذب سرمایه و مشکلات سرمایه‌گذاری و رویکردشان به این مقوله صحبت کردند و با رد و قبول حرف‌های یکدیگر بحث چالشی و مفیدی ارائه دادند.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    پنل با صحبت‌های شایان شلیله آغاز شد. شایان شلیله، بنیان‌گذار Anetwork، مفهوم croud funding را اینطور توضیح داد که برای تأمین سرمایه‌ی یک کار، افرادی که معمولاً به‌طور خانوادگی ارتباط دارند، دورهم جمع می‌شوند و هر کدام مبلغی را تأمین می‌کنند و این تأمین مالی جمعی باعث به‌گردش‌درآمدن چرخ آن کار می‌شود. او معتقد است که سرمایه‌گذاری و استارتاپ مانند ماجرای مرغ و تخم‌مرغ است و نمی‌توان گفت کدام اول به‌وجود می‌آید.

    گوهریان (گز سکه)، در این پنل گفت که ما تأمین سرمایه را از الف تا ی شفاف‌سازی کرده‌ایم و خط سفیدی را برای استارتاپ‌ها باز کرده‌ایم تا دانش فکری قابل سرمایه‌گذاری‌شان را ارائه دهند. گوهریان معتقد است که پول در بازار اقتصاد مانند الکل در بازار بهداشت است؛ وجودش بسیار حیاتی و مهم است، اما استفاده‌ی نادرست از آن ممکن است باعث زوال عقل شود. او ضمناً به این نکته اشاره کرد که تمام اتفاقات در دل اصناف در ایران رخ می‌دهد.

    همینطور احمد ورز، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری اصفهان خبر خوبی برای استارتاپ‌های اصفهانی داشت. او وضعیت صندوق را آماده برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دانست و به این نکته اشاره کرد که در سال گذشته سرمایه‌ی صندوق را ۵ برابر افزایش داده‌ایم. استارتاپ‌هایی که از اصفهان کلید می‌خورند، در اولویت این سرمایه‌گذاری هستند. گفتنی است، این صندوق در ابتدا با هدف اعطای تسهیلات با نرخ کمتر از بانک‌ها به شرکت‌های فناور مستقر در پارک فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها به‌وجود آمد.

    نفر بعدی که در پنل سرمایه‌گذاری صحبت کرد، ژوبین علاقه‌بند بود که صحبت‌های مفیدی ارائه داد. از نظر او هرکسی که استارتاپی را آغاز می‌کند، باید به فرهنگ آن آشنایی کاملی داشته باشد و آن‌ را بپذیرد. افراد در استارتاپ‌ها معمولاً در ابتدای فعالیتشان برای خود حقوق برنمی‌دارند و زیان‌ده هستند و بیشتر کار می‌کنند. تیمی که تشکیل می‌شود، باید بداند که آیا هدف مشترکی را دنبال می‌کند و استراتژی مشترک دارد و انسجام کافی را در رویارویی با چالش‌ها دارد یا خیر. لازم است استارتاپ بتواند سرمایه‌گذار را قانع کند که با آگاهی از گرفتاری‌ها و مشکلات دارد تقاضای سرمایه می‌کند. همچنین ارتباط با سرمایه‌گذار را بسیار مهم دانست و گفت، استارتاپ نباید فراموش کند که همواره وظیفه‌ی پاسخگویی و مدیریت رابطه با سرمایه‌گذار را دارد.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    شفیعی، بنیان‌گذار آسان تاکسی در اصفهان که خودش را رقیبی برای اسنپ می‌داند، گفت:

    ما نیازی به سرمایه‌گذار نداریم و بهتر است با هزینه‌ی شخصی خودمان شروع کنیم. سرمایه‌گذاران نمی‌آیند پولی بدهند تا بعداً بهشان سودی برسد. به تسهیلات بانک‌ها هم به‌دلیل سود بالا نمی‌توانیم امید ببندیم. من آسان تاکسی را به همین شکل راه انداختم و به‌جای جذب سرمایه، با کارمندانم مشارکتی کار کردم. حالا از مسیرم راضی هستم و در تلاشم که پله‌پله کارم را گسترش دهم. فعلا به مرحله‌ای نرسیده‌ام که روی بازاریابی خودمان کار کنم و برای همین هنوز ناشناخته هستیم. اما به‌تدریج می‌خواهیم به جایی برسیم که هرکسی که از اسنپ استفاده می‌کند، اپلیکیشن اسنپ را از گوشی‌اش پاک کند و آسان‌تاکسی را به‌جای آن نصب کند.

    آخرین نفر در پنل سرمایه‌گذاری، عرفانی، بنیان‌گذار شیپ‌نو بود که بحث را به‌سمت چالشی‌شدن سوق داد؛ چیزی که درخواست توییت‌کنندگان بود. او ابتدا از استارتاپ خودش گفت که با یک موتورسوار شروع به‌کار کرده و استارتاپی واقعی بوده است. او به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذار واقعی ندیده و معتقد است بیشتر حالت دلالی رفتار می‌کنند که می‌خواهند سودی بیشتر از سود بانکی نصیبشان شود و به کار آن تیم ارزشی نمی‌دهند. عرفانی شفاف نبودن مسائل مالی در استارتاپ‌ها را عنوان کرد که باعث ایجاد مشکلات و درست حمایت نشدن از سوی دولت می‌شود. 

    پس از پایان پنل سرمایه‌گذاری ساعتی به استراحت و پذیرایی ناهار گذشت. در بخش دوم جشنواره، تپ‌پرشیا و ویرگول سخنرانی داشتند و در پایان پنل مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی استان برگزار شد. علاوه بر این‌ها میلاد احرام‌پوش، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران و مدیر جی‌اس‌ام نیز سخنرانی کوتاهی در این فاصله داشت.

    میلاد احرام‌پوش از شرکت‌های تپ‌پرشیا و ویرگول نام برد که از اصفهان کارشان را شروع کرده و بسیار موفق بوده‌اند. تسهیل کردن محتوا برای افراد توانیاب، ایده‌ی بسیار خوبی بود که میلاد احرام‌پوش مطرح کرد. او اعلام کرد که در جشنواره وب و موبایل، گروهی را برای سایت‌هایی که این تسهیلات را فراهم کرده‌اند، قرار دادیم تا برای آن‌ها هم انگیزه باشد. بنیان‌گذار جشنواره معتقد است باید از ابتدا بزرگ فکر کنید تا کسب‌وکار در مسیر درست‌تر بیفتد و قابل گسترش باشد. او یکی از مزایای اجرای جشنواره را پنل انتقال تجربه دانست و سخنرانی ژوبین علاقه‌بند را مانند یک کلاس درسی توصیف کرد که در هیچ دانشگاهی برگزار نمی‌شود. تعامل از نزدیک از مزایای دیگری است که برگزاری جشنواره در فضای شهرهای غیر تهران به‌وجود می‌آورد. همچنین صحبت از حوزه‌ی جدید هوش مصنوعی و خانه‌ی هوشمند کرد که به جشنواره اضافه شده و گفت که این فضاها برای ورود استارتاپ‌های جدید بسیار بکر و عالی است.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    علی آجودانیان، بنیان‌گذار ویرگول در اصفهان درباره‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار موفق و فراگیر در اصفهان، سخنرانی تأثیرگذار و جذابی ارائه داد. ابتدا درباره‌ی تیم‌سازی ویرگول صحبت کرد و به این نتیجه رسید که تیم خوب برای موفقیت در استارتاپ‌ها و رضایت و همراهی هریک از افراد تیم، نقش پررنگی دارد. ویرگول با ۵ نفر کار می‌کند و بازدید ماهانه ۱میلیون و ۶۰۰هزار نفر را می‌تواند به‌خوبی هدایت و حمایت کند. علی آجودانیان الگوبرداری‌اش از سوپرمن را طرز فکر اشتباهی دانست و گفت که با شروع ویرگول متوجه شده، نباید دنبال قهرمان بدون اشتباه بود بلکه اعضای تیم در کنار هم گاهی ممکن است شکست بخورند؛ اما مهم ادامه‌ی مسیر و دلسردنشدن است. او درباره‌ی استراتژی ویرگول اینطور صحبت کرد:

    ما فهمیدیم که همه‌ی مردم مخاطب ما نیستند و ما به همه‌ی مردم نیاز نداریم. ما به ۱۰۰۰ نفر طرفدار نیاز داریم که حلقه‌ی اول ارتباطی ما باشند و آن‌ها حلقه‌های دوم و سوم و بعدی را برای ما بسازند. ویرگول خیلی سریع به اجرا درآمد و ابتدای کار مشکلاتی از جمله نداشتن امکان ویرایش و پاک‌کردن مطالب منتشرشده را داشت. مشکلاتی که در ویرگول داشتیم، در روزهای اول دردسرساز بود. اما با حمایتی که از کاربرانمان کردیم، حس خوب را به آن‌ها منتقل کردیم. اگر بتوانید این حس خوب را با وجود مشکلات به کاربرتان بدهید، اهمیتش از هر چیز دیگری بیشتر است. همان‌طور که پل خواجو فقط یک پل نیست و پاتوقی برای جمع‌شدن افراد است، ویرگول فقط سرویس وبلاگ‌نویسی نیست، بلکه پاتوق انسان‌های دغدغه‌مند است.

    محسن قاسمی، مدیر رزرواسیون مهر که یکی از اسپانسرهای مجموعه بود، در سخنرانی کوتاهی در فاصله‌ی برنامه‌ها به این نکته اشاره کرد که فضای گردشگری و به‌ویژه ورود مسافر از خارج به ایران، جای کار زیادی برای استارتاپ‌ها دارد. او که کارش را از یک سایت ساده شروع کرده و حالا سرویس رزرو هتل را به‌صورت آنلاین و در سراسر کشور ارائه می‌دهد، ۳ مورد را برای راه‌اندازی کسب‌وکار مهم دانست: «عاشق آن کار بودن، مشکل و مسئله‌ای را حل‌کردن و کاملاً تخصصی و حرفه‌ای عمل کردن.» محسن قاسمی استارتاپ‌ها را به رینگ بوکس تشبیه کرد و گفت بسیار مشت می‌خوریم و به زمین می‌افتیم، اما در پایان ممکن است قهرمان شویم.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    پنل مشکلات کسب‌وکارها در اصفهان با حضور محمد کرمانی از آبی‌سفید، جعفر مطلب‌زاده، محمدرضا سیاپوری از پی‌سی‌دانلود و چند نفر دیگر برگزار شد. در این پنل به مسائل و موضوعات مشکلات استارتاپ‌ها در اصفهان پرداخته‌ شد. از نکاتی که در این پنل عنوان شد، می‌توان به مشکل فرهنگی مردم اصفهان در ارتباط با نوع نگاهشان به پیشرفت افراد و همچنین ضعف بازاریابی و وابستگی به حضور بخش مارکتینگ شرکت در تهران و نیز ترس از اجرای ایده‌های جدید و تمایل بیشتر به اجرای ایده‌های تکراری و کپی تهران اشاره کرد. محمد کرمانی یکی از خوبی‌های اصفهان را نزدیکی به تهران و امکان رفت‌وآمد راحت به آنجا و همچنین تعداد زیاد مهندسین نرم‌افزار در اصفهان دانست. اما معتقد است شرکت‌ها با رسیدن به یک حد مشخص، از اصفهان به تهران کوچ می‌کنند.

    در بخش پایانی جشنواره، شاهد سخنرانی ارزشمند و تأثیرگذار هادی ناجی، بنیان‌گذار تپ‌پرشیا، استارتاپ موفق اصفهانی در حوزه‌ی گردشگری خارجی بودیم. او درباره‌ی خروجش از ایران در ۲۴ سالگی و بازگشتش به‌دلیل حضور پدر و مادرش در ایران صحبت کرد. در خارج از ایران فعالیت‌های فرهنگی زیادی به‌خصوص در مالزی داشته و با شبکه‌هایی که فعالیت‌های داوطلبانه ایجاد می‌کرد، همراه شد. هادی ناجی مدتی مدیر یکی از شعبه‌های آنجا بوده و در زمینه‌های متنوعی فعالیت کرده است. درمیان این فعالیت‌ها سفرهای زیادی به جاهای مختلف مالزی داشت و همین ارتباطش با افراد متنوع، باعث ایجاد جرقه‌ی تپ‌پرشیا شد.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    هادی ناجی بعد از آشنایی با پروژه‌ی کوجگ به ایران بازگشت و در مجموعه‌ی سیتی‌سنتر شروع به‌کار کرد و الگوبرداری از این پروژه را به مدیرعامل سیتی‌سنتر هم پیشنهاد داده بود که با استقبال روبه‌رو نشد. او آشنایی خودش را با استارتاپ از زمان شرکت در رویداد استارتاپ ویکند اصفهان و شکل‌گیری اولیه تپ‌پرشیا را از تیم اکوتریپ که به بک‌پکرها سرویس ارائه می‌داد، عنوان کرد. تیم اکوتریپ رتبه‌ی دوم را در این رویداد به‌دست آورد و بعد از رویداد به کارش ادامه داد. اما بعد از ۶ ماه تیم از هم‌ پاشید و هادی ناجی کار را دوباره از یک زیرپله به‌تنهایی آغاز کرد و تیم جدیدی با دیدگاه استارتاپی تشکیل داد. حالا تپ‌پرشیا به جایی رسیده که تاکنون بالای ۳۰۰۰ نفر مسافر وارد ایران کرده و گردش مالی بالای ۳۰۰ هزار یورو داشته است. او می‌گوید ما دنبال این هستیم که اصفهان را در یک قاب گردشگری نمایش دهیم و در این زمینه بهترین و اولین بشویم. بنیان‌گذار تپ‌پرشیا در پایان صحبت‌هایش به جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال توصیه کرد که در فعالیت‌های اجتماعی حتی به‌صورت رایگان شرکت کنند، چون این تجربه‌ها بعدها نتایجش را نشان خواهد داد.

    امیررضا انواری، بنیان‌گذار پاپاتا و مدیر استودیو و طراح بازی، آخرین سخنران این جشنواره بود. این استارتاپ از استارتاپ‌ویکند اول اصفهان در سال ۹۲ شکل گرفته و محصولاتشان بازی‌های ایرانی است که در ابتدا با درآمد بسیار کم به شکست رسید. او مشکل اول تیم را، نبود افراد حرفه‌ای از نظر هنری و کارکردن تکنیکی صرف دانست و گفت اگر مخاطب، محصولتان را دوست نداشته باشد، هرچقدر هم آن محصول عالی و از نظر خودتان خوب باشد، پولی بابتش پرداخت نمی‌کند. با شروع دوباره و رویکرد جدید، پاپاتا توانست به جایی برسد که بازی‌های تولیدی این استارتاپ جزو ۵ بازی برتر کافه بازار با نصب ۱ تا ۳ میلیون کاربر قرار گیرد. مخاطب این بازی‌ها کاربران فارسی‌زبان هستند. او درباره‌ی مدل درآمدی شرکت نیز توضیحاتی ارائه داد.

    رویداد جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان/web and moblie event

    در پایان جشنواره وب و موبایل ایران در اصفهان، از ۳ استارتاپ برتر موفق در اصفهان تقدیر شد که این استارتاپ‌ها هاسپیتل و ویرگول و مستربلیت بودند. این جشنواره عصر روز پنج‌شنبه ۲۴ مردادماه، با گرفتن چند عکس یادگاری از تمام حاضران در سالن در کنار هم و با کوله‌باری از تجربه و دانسته برای حاضران به فعالیت خود پایان داد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات