گلگسی بوک اس در مقابل مک بوک ایر

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ با معرفی گلکسی بوک اس، رقیبی تازه‌نفس به میدان فرستاده است. رقیبی سرسخت و پر سروصدا برای مبارزه با مک‌بوک ایر اپل، که قصد عقب کشیدن ندارد.
تبلیغات

مک بوک ایر، یک لپ ‌تاپ سبک‌وزن برای اکثر مردم در گوشه و کنار جهان محسوب می‌شود. اما اکنون یک رقیب سرسخت و پرسروصدا و با دستانی پر به میدان آمده که نامش گلگسی بوک اس است.

آیا گلگسی بوک اس قدرت شکست‌دادن مک‌بوک ایر را دارد؟ برای پاسخ قطعی به این سؤال باید تا بررسی کامل و دقیق محصول منتظر بمانید، اما با نگاه اولیه به این محصولات همراه ما باشید تا مقایسه‌ای میان این دو رقیب داشته باشیم. بررسی پیش رو را وب‌سایت digital trends تهیه کرده است.

طراحی

مک بوک ایر

برنده‌ی رقابت در زمینه‌ی کیبورد، سامسونگ است. باتوجه به مشکلات کیبورد پروانه‌ای اپل، انتخاب صفحه‌کلید برتر کار چندان دشواری نیست. در نگاه اولیه به محصول سامسونگ لمس کلیدها بسیار خوب و لذت‌بخش است، فقط صدای آن‌ها کمی بلند است؛ اما وقتی صفحه‌کلید پروانه‌ای اپل و شکایت کاربران از آن را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید کمی سروصدا چندان هم بد محسوب نمی‌شود.

هردوی این لپ‌تاپ‌ها دارای دو پورت USB-C هستند که البته مک‌بوک ایر با ترکیب شارژ فوق سریع و تاندربولت ۳ سرعت این دو پورت را بالا برده است.

در زمینه‌ی کیفیت ساخت، نمره را باید به اپل داد. هردوی این محصولات بسیار خوش‌ساخت و باکیفیت هستند. گلکسی بوک اس دوست‌داشتنی و براق ساخته شده است اما وقتی لبه‌های آن را لمس می‌کنیم، صدایی شنیده می‌شود که حس ضعیف و نامطمئن بودن را منتقل می‌کند.

قضاوت در مورد ترک‌پد را به زمان بررسی کامل این لپ‌تاپ موکول می‌کنیم، اما شکست دادن ترک‌پد مک‌بوک ایر کاری بسیار دشوار است. اپل با پشتیبانی گسترده‌ی مک‌اواس از ژست‌های حرکتی و یکپارچگی آن با ترکپد مک‌بوک ایر، می‌تواند از پس هر رقیبی بر بیاید.

وقتی نوبت به صفحه‌نمایش می‌رسد، سامسونگ با نمایشگر ۱۳.۳ اینچی ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و پنل TFT و البته صفحه‌نمایش لمسی در مقابل نمایشگر مک‌بوک ایر با وضوح ۲۵۶۰×۱۶۰۰ و پنل IPS قرار می‌گیرد. نمایشگر مک‌بوک ایر لمسی نیست اما از لحاظ وضوح و دقت رنگ کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد.

کارایی

گلکسی بوک اس

سامسونگ گلکسی بوک اس با پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون 8cx عرضه شده است. به نظر می‌رسد این پردازنده یک رقیب توانمند برای Core i5 اینتل باشد، اما پردازنده‌های آیس لیک اینتل را در گوشه‌ی ذهن خود داشته باشید. هنوز چیز زیادی از قدرت پردازش گرافیکی این پردازنده نمی‌دانیم. شرکت کوالکام می‌گوید آدرنو ۶۸۰ 8cx، قوی‌ترین پردازنده گرافیکی ساخته‌شده تا به امروز توسط این شرکت بوده  و عملکرد آن دوبرابر سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۵۰ است. تا زمان بررسی کامل این محصول و صحت گفته‌های کوالکام باید صبر کرد.

آنچه در حال حاضر می‌دانیم، یک SSD ۲۵۶ گیگابایتی و پشتیبانی از LTE است، که کار را برای کاربران دائم‌السفر راحت کرده است. در مورد مک‌بوک ایر همه‌چیز واضح‌تر است و می‌دانیم که پردازنده Core i5-8210Y در زمینه‌ی تک ‌هسته‌ای رقبایی چون دل XPS ۱۳ و اچ‌پی Envy x2 را شکست می‌دهد. در آزمایش‌های چند هسته‌ای، مک‌بوک ایر توانایی شکست XPS ۱۳ و هواوی میت بوک ایکس را ندارد، که تقریبا هردو در آزمایش چند هسته‌ای امتیازی دوبرابر مک بوک ایر به‌دست آوردند.

 مدل‌‌ها

مک‌بوک ایر

گلکسی بوک اس

پردازنده

Core i5-8210Y

Snapdragon 8cx

معماری

نسل هشتم، امبرلیک

--

لیتوگرافی

۱۴ نانومتری

۷ نانومتری

تعداد هسته

۲ هسته‌ای

۸ هسته‌ای

فرکانس

۱.۶۰ گیگاهرتز پایه

۳.۶۰ گیگاهرتز بیشینه

۱.۸ گیگاهرتز پایه

۲.۸۴ گیگاهرتز بیشینه

پشتیبانی

وای فای

وای فای ، LTE

گرافیک یکپارچه

اینتل UHD Graphics 617

۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۰۵ گیگاهرتز بیشینه

آدرنو ۶۸۰

صفحه‌نمایش لمسی

--

دارد

صفحه‌نمایش

۲۵۶۰ × ۱۶۰۰

۱۹۲۰ × ۱۰۸۰

 

حافظه

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

اپل دو پیکربندی از مک‌بوک ایر عرضه کرده است، که هردو با پردازنده ۱.۶ گیگاهرتزی دوهسته‌ای اینتل Core i5-8210Y و توربو بوست تا سرعت ۳.۶ گیگاهرتز، ۸ گیگابایت رم و گرافیک اینتل UHD ۶۱۷ همراه شده‌اند. تنها تفاوت میان این دو مدل را می‌توان وجود SSD ۲۵۶ گیگابایتی دانست که در مدل پایه ۱۲۸ گیگابایت است.

قابلیت حمل

مک بوک ایر

کاملا روشن است که سامسونگ به دلیل وزن کمتر این رقابت را می‌برد. گلگسی بوک اس ۲.۱ پوند وزن دارد در حالی که مک بوک ایر ۲.۷۵ پوند وزن دارد و هردو آن‌ها اندازه‌ای تقریبا یکسان دارند. مک‌بوک ایر با ۳۰.۵۲ × ۲۰.۳۲ سانتی‌متر در مقابل گلگسی بوک اس با ۳۰.۴۱ × ۲۱.۲۴ سانتی‌متر قرار می‌گیرد.

در مقایسه عمر باتری محصول سامسونگ کاملا برتر به نظر می‌رسد. سامسونگ ادعا کرده که گلگسی بوک اس عمر باتری خیره‌کننده ۲۳ ساعت را دارد. اما کمی صبر کنید؛ سامسونگ این عدد را در هنگام غیرفعال بودن LTE و وای فای به‌دست آورده است، که قطعا در عمر باتری بسیار تأثیر گذار هستند. در هرحال باتری محصول سامسونگ جلوتر از مک‌بوک ایر است و با یک آزمایش در دنیای واقعی می‌توان تصویر واضح‌تری از عمرباتری آن داشت.

مک‌بوک ایر چگونه است؟ عمر باتری محصول اپل ناامیدکننده است. اپل ادعا کرده بود که تا ۱۳ ساعت پخش فیلم و ۱۲ ساعت وب‌گردی با اینترنت بی‌سیم دوام می‌آورد، اما در حقیقت مک ‌بوک ایر تا ۸ ساعت وب‌گردی و ۱۰ ساعت پخش فیلم دوام آورد که این اعداد متوسطی برای یک لپ‌تاپ محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

گلکسی بوک اس

اپل اخیرا قیمت مک ‌بوک ایر را کاهش داده است، بدین معنی که اکنون می‌توانید آن را با ۱۰۹۹ دلار تهیه کنید. در ازای این مبلغ، شما یک لپ‌تاپ سبک‌وزن و قابل حمل با ترک‌پد عالی و البته اکوسیستم اپل دریافت می‌کنید. اما آیا این مشخصات برای شکست دادن گلگسی بوک اس کافی است؟

برای پاسخ به این سؤال باید تا بررسی کامل گلگسی بوک اس منتظر بمانید. اما محصول کره‌ای‌ها سبک‌تر، دارای صفحه کلید بهتر و ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است. حتی اگر عمر باتری آن، ۲۳ ساعت ادعاشده توسط سامسونگ نباشد، هنوز هم می‌توانید انتظار داشته باشید که مک‌بوک ایر را شکست دهد. همچنین گلگسی بوک اس دارای LTE و صفحه‌نمایش لمسی است که مک‌بوک ایر از آن بی‌بهره است.

البته هنوز نمی‌شود درباره‌ی عملکرد گلگسی بوک اس و پردازنده‌ی آن (به‌جز نکات امیدوارکننده) چیزی گفت؛ اما حتی بدون این اطلاعات هم نمی‌توان مک‌بوک ایر را رقیب دست‌وپابسته‌ای دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات