چینی‌ها چگونه با استفاده از فناوری زباله‌های خود را دسته‌بندی می‌کنند؟

سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مردم چین به‌دلیل جمعیت زیاد، طبیعتا زباله‌های بسیاری تولید می‌کنند؛ پس برای دسته‌بندی زباله‌هایشان باید راهکارهای هوشمندانه‌ای داشته باشند.
تبلیغات

نحوه‌ی مبارزه چینی‌ها با زباله‌ها بسیار هوشمندانه است. به کدهای QR بیندیشید که روی کیسه‌های زباله وجود دارند و به شهرداری اجازه می‌دهند مبدأ دقیق زباله را شناسایی کنند. در اول ژوئیه، پرجمعیت‌ترین شهر جهان، شانگهای، برنامه‌ای اجباری برای دسته‌بندی زباله را آغاز کرد. طبق قوانین جدید در چین، خانواده‌ها و شرکت‌ها یابد زباله‌هایشان را در چهار گروه دسته‌بندی کنند و در زمان مشخص در مکان‌های مخصوص قرار دهند.

سرپیچی از این قانون به جریمه منجر می‌شود و ساختمان‌ها و کارخانه‌هایی که از این قانون پیروی نکنند، از اعتبارشان کاسته خواهد شد.این قانون سخت‌گیرانه به موضوع بحث بیش از ۲۴ میلیون ساکن این شهر تبدیل شده بود که از نبود انعطاف در برنامه و گیج‌کننده‌بودن دسته‌بندی زباله‌ها شکایت می‌کردند؛ اما خوشبختانه استارتاپ‌های فناوری چینی در این زمینه به کمک دولت آمده‌اند. برای مثال، بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی چین ویژگی‌های جدیدی برای جست‌وجو فراهم کرده‌اند که مردم را در تشخیص زباله‌های «مرطوب»، «خشک»، «سمّی» و «بازیافت‌شدنی» یاری می‌کند. این مسئله بسیار مهم است؛ چراکه حتی آگاه‌ترین شخص در زمینه محیط‌زیست نیز نمی‌تواند دسته‌بندی همه زباله‌ها را تشخیص دهد؛ مثلا برای اینکه فرد تشخیص دهد کدام سطل زباله به کاغذ روزنامه‌ای تعلق دارد که برای برداشتن مدفوع سگ از آن استفاده شده است، می‌تواند در بخش کوچکی که در نرم‌افزارهایی همچون WeChat یا Baidu یا Alipay برای این منظور تعبیه شده است، کلمه کلیدی مدنظر خود را جست‌وجو کند. سپس، شرکت فناوری مرتبط جواب درست و چرایی آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

garbage QR scan

کارگران ایستگاه مدیریت زباله در شانگهای در حال اسکن کدهای QR کیسه‌های زباله هستند تا منشأشان را بررسی کنند.

اپلیکیشن Alipay که مربوط‌ به پرداخت الکترونیکی شرکت علی‌بابا است، ادعا می‌کند بخش دسته‌بندی زباله در این اپلیکیشن، فقط در مدت سه روز، یک‌میلیون کاربر جدید اضافه کرده است. نسخه‌ی Lite این اپلیکیشن بدون نیاز به دانلود، در کیف پول‌ الکترونیک چین با یک‌میلیارد کاربر قرار دارد و تاکنون چهارهزار نوع زباله را فهرست کرده است. مرکز داده‌ی این اپلیکیشن هنوز در حال گسترش است و به‌زودی قابلیت تشخیص تصویر به آن اضافه خواهد شد تا کاربر بتواند با گرفتن عکس از زباله، به‌راحتی از دسته‌بندی آن مطلع شود. به‌علاوه، اسپیکر هوشمند علی‌بابا، تیمال جینی (Tmall Genie)، می‌تواند به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهد (به چینی): «دستمال مرطوب چه نوع زباله‌ای است؟» و... .

استارتاپ‌های چینی برای افرادی که در رسیدگی به برنامه جمع‌آوری زباله تنبل یا وقت کافی نداشته باشند، سرویس جمع‌آوری زباله از درِ منزل را ارائه می‌دهند. توسعه‌دهنده‌ی ثالثی که در ساخت مینی‌اپ (اپلیکیشنی کوچک در دل اپلیکیشنی بزرگ‌تر) بازیافت برای Alipay نقش داشت، اکنون مشغول جمع‌آوری زباله از حدود هشت‌هزار مجتمع آپارتمانی در ۱۱ شهر است. تاکنون دومیلیون نفر مواد بازیافت‌شدنی خود را از طریق این پلتفرم فروخته‌اند. اخیرا Ele.me، سرویس تحویل غذای علی‌بابا، گزینه‌ی جمع‌آوری سطل زباله را نیز به خدمات خود افزوده و آن را بالاتر از خدماتی همچون «عذرخواهی از همسر» و بیرون‌بردن سگ‌های خانگی» قرار داده است.

یکی از گزارشگران کسب‌وکار به نام کریستال هو در توییت خود نوشت:

پلتفرم تحویل غذا و خدمات محلی علی‌بابا سرویسی با عنوان «زباله را دور بنداز» با هزینه‌ی دو دلار معرفی کرده است. همچنین تحویل‌دهنده‌ی غذا می‌تواند به نیابت از افراد، از همسرشان عذرخواهی کند.

شرکت‌های فناوری در کنار کمک به خانواده‌ها، در‌ حال توسعه‌ی نرم‌افزاری هستند تا زندگی مدیران ساختمان‌ را راحت‌تر کنند. براساس گزارش تلویزیون دولتی شین‌هوآ چین، برخی از مجتمع‌های مسکونی در شانگهای برای تشخیص منشأ زباله استفاده از کدهای QR را شروع کرده‌اند. در این روند، از خانواده‌ها درخواست می‌شود کد QR منحصربه‌فردی روی کیسه‌های زباله خود بچسبانند تا وقتی زباله‌ها به ایستگاه مدیریت زباله رسیدند، دسته‌بندی و شناسایی منبعشان با اسکن کدهای QR مرتبط انجام شود.

با این شیوه، شهرداری‌ها دقیقا می‌دانند خانواده‌ها چه زباله‌هایی تولید کرده‌اند و طبق گفته‌ی شبکه‌ی تلویزیونی شین‌هوآ چین، هر خانواده‌ای که زباله‌هایش را به‌درستی دسته‌بندی کند، روزانه ۰.۱ یوان یا یه‌عبارتی ۱.۴۵ سنت جایزه دریافت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات