کاهش ۵۶ درصدی سود سامسونگ در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹

شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
گزارش مالی سامسونگ در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹ نشان می‌دهد روند نزولی تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و تراشه‌های حافظه، سود عملیاتی سامسونگ را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.
تبلیغات

در پی رکود اقتصادی که گریبان‌گیر صنعت جهانی شده و تنش‌های تجاری که تقاضا برای تراشه و گوشی‌های هوشمند پیشرفته را دستخوش ناملایمات کرده است، سود عملیاتی سه‌ماهه‌ی شرکت سامسونگ الکترونیکس به‌شدت کاهش یافت. بزرگ‌ترین شرکت کره‌ای گزارش داده است که سود عملیاتی آن با سقوط ۵۶ درصدی به رقم کمتر از حد انتظار ۶.۵ تریلیون وون (واحد پولی کره‌ی جنوبی)، برابر با ۵٫۶ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی منتهی به ژوئن رسید. بخشی از این درآمد، خود حاصل سود تعریف‌نشده‌ی فروش به یک مشتری است که تحلیلگران مبلغ آن را بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. این شرکت تا زمانی‌که نتایج نهایی را تا آخر ماه منتشر نکند، درآمد خالص یا وضعیت عملکرد هر بخش را اعلام نخواهد کرد.

سهام سامسونگ در بازار بورس سئول ۰٫۸ درصد سقوط کرده است. سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نمایشگرهای گوشی همراه، تجهیزات نیمه‌رسانا و گوشی‌های همراه است؛ این شرکت اکنون به‌خاطر کاهش رشد اقتصادی در کل جهان با افت تقاضا برای محصولاتش رو‌به‌رو شده است.

گزارش مالی سامسونگ / ssmsung

بخش تولید تراشه سامسونگ همواره سودآورترین یا آسیب پذیرترین بخش در برابر رکود اقتصادی بوده است

تراشه‌های حافظه‌ی سامسونگ همواره معیاری برای سنجش تحولات در صنایع مختلف، از کامپیوترها گرفته تا گوشی‌های هوشمند، بوده است و پس از وضع تعرفه‌های جدید توسط دولت ترامپ در ماه مه، ضربه‌های بیشتری را نسبت به سایر بخش‌ها متحمل شده است. بحث‌ها بر سر بزرگ‌ترین منبع درآمد سامسونگ در این هفته و پس از آن اوج گرفت که ژاپن محدودیت‌های صادراتی مربوط‌به مواد موردنیاز برای تولید تراشه و نمایشگر را بالا برد و حتی به SK Hynix، رقیب سرسخت سامسونگ، ضربه‌ای سهمگین وارد کرد.

کیم سانوو (Kim Sunwoo)، تحلیلگر Meritz Securities در گزارشی که پس از اعلام این خبر منتشر شد، گفت:

با توجه به رکود ساختاری در قیمت حافظه و بازار تلفن‌های همراه، بعید است سامسونگ بتواند در نیمه‌ی دوم سال، درآمدی بیشتر از برآوردها به دست بیاورد. نوعی ابهام و عدم‌قطعیت روی موضوعات کلان و بخش‌های مختلف این شرکت سایه افکنده و امکان اجرای یک برنامه‌ی ویژه برای برگشت پول سهام‌داران را به‌شدت کاهش داده است.

پیش‌بینی‌ناپذیری جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین (بزرگ‌ترین بخش از درآمدهای شرکت کره‌ای متعلق به این منطقه‌ی بزرگ در آسیا است)، رکود را به صنعت تراشه تحمیل کرده است؛ چرا که در این صورت تقاضا برای گوشی هوشمند افت پیدا می‌کند و از سرعت روند ساخت مراکز داده‌ای نیز کاسته می‌شود. شرکت Micron Technology، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی آمریکایی تراشه‌های حافظه هفته‌ی پیش اعلام کرد که می‌خواهد هزینه‌های خود را در سال مالی ۲۰۲۰ کاهش بدهد. شرکت نام‌برده، کاهش ۵ درصدی تولید تراشه در سه‌ماهه‌ی آخر را در رأس تصمیم‌های خود برای این اقدام اعلام کرده است.

سامسونگ / ssmsung

با توجه به گزارش‌های شرکت Spectrum Tech برای سه‌ماهه‌ی دوم، قیمت‌های قراردادی برای ماژول‌های ۳۲ گیگابایتی سرور DRAM در مقایسه با سه‌ماهه‌ی پیش ۱۹٫۳ درصد کمتر شده است؛ در حالی که قیمت تراشه‌ی حافظه‌ی فلش ۱۲۸ گیگابیتی MLC NAND افزایشی پنج درصدی را تجربه می‌کند. TrendForce پیش‌بینی می‌کند که قیمت DRAM پس از این ۲۵ درصد دیگر هم کاهش یابد. آن‌ها تخمین می‌زنند قیمت DRAM ابتدا ۱۵ درصد در فصل جاری و سپس ۱۰ درصد دیگر در فصل چهارم سال کاهش خواهد یافت. سونگ میونگ-ساپ (Song Myung-sup)، تحلیلگر شرکت HI Investment & Securities، می‌گوید:

احتمالا قیمت حافظه‌ها به خاطر جنگ تجاری فعلی همچنان روند نزولی را حفظ خواهد کرد.

او اضافه می‌کند که فروش محصولات دچار نوسان نخواهد شد؛ چون مشتری‌های چینی که دیگر راهی برای معامله با تراشه‌سازان آمریکایی ندارند، به احتمال زیاد به‌دنبال افزایش روابط تجاری خود با این شرکت خواهند بود. وی معتقد است در نیمه‌ی دوم سال، کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند سامسونگ به‌تدریج از تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی نفع خواهد برد.

اقدام ژاپن برای محدودسازی صادرات اقلام موردنیاز ساخت تراشه به کره‌ی جنوبی، دست‌اندرکاران این صنعت را هوشیار کرده است؛ چرا که این کار می‌تواند تولیدات داخلی کره‌ی جنوبی را به نابودی بکشاند. اما برخی از تحلیلگران نظری متفاوت دارند و می‌گویند این کار می‌تواند قیمت حافظه را بالا ببرد و باید امیدوار بود که ژاپن نخواهد ترمز بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان برای تولید تراشه‌های حافظه را بکشد.

گزارش مالی سامسونگ / ssmsung

سود ناشی از اقدامات گذشته تجارت نمایشگر در سامسونگ تاکنون توانسته است تاحدی از مشکلات مالی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نمایشگرهای گوشی همراه بکاهد و برخی از سختی‌های آن را تسکین ببخشد. این شرکت همچنان بهترین تولیدکننده‌ی نمایشگرهای دیود نورافشان ارگانیک (اولد) با کارایی بالا است؛ اما سال گذشته که فروش آیفون 10 (iPhone X) انتظارات را برآورده نکرد، دچار دردسر شد.

آنتیا لای (Anthea Lai)، کارشناس تکنولوژی بلومبرگ معتقد است حتی در صورت جبران فروش کمتر از حد انتظار آیفون در سه‌ماهه‌ی دوم توسط اپل، باز هم سامسونگ الکترونیک باید خود را با تقاضای پایین برای محصولاتش وفق دهد؛ همچنین باید تأثیر محدودیت‌های ژاپن بر تجارت خود را به‌طور شفاف اعلام کند.

سود عملیاتی سامسونگ با پیشی گرفتن از میانگین تخمین‌زده‌شده توسط تحلیلگران اقتصادی، به رقم ۶٫۱ تریلیون وون رسید و این افزایش ناشی از سود غیرمنتظره‌ی این شرکت از قراردادهای گذشته‌ی آن است. بنا بر گزارش Electronic Times، بخش تولید نمایشگر در سامسونگ به‌دنبال دریافت خسارت مالی از اپل به بهانه‌ی پایین‌بودن فروش واقعی نمایشگرهای OLED برای آیفون X نسبت به برآوردهای مندرج در قرارداد است.

Citigroup Global Markets برآورد کرده است که سامسونگ می‌تواند حداقل ۱ تریلیون وون به‌عنوان خسارت از مشتری آمریکایی خود درخواست کند.  در هر صورت، بخش تولید تراشه‌ی سامسونگ همچنان سودآورترین و نیز یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های این شرکت در برابر رکود اقتصادی است. کیم وون-هو، تحلیلگر IBK Securities در یادداشتی که دوم ژوئیه منتشر کرد، این‌گونه نوشت:

برای اینکه باز هم شاهد روی خوش بازار نسبت به صنعت نیمه‌رساناها باشیم، زمان بیشتری لازم است. تقاضاها در نیمه‌ی دوم سال مالی رشد خواهد کرد، با وجود این باز هم کمتر از برآوردهای پیشین خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات