مایکروسافت شیوه‌ آپدیت ویندوز 10 را تغییر می‌دهد

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قصد دارد تغییراتی را در شیوه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها برای اینسایدر‌های Fast و Slow ویندوز ۱۰ ایجاد کند.
تبلیغات

به‌تازگی مایکروسافت در قالب چندین مطلب، به شرح برخی تغییرات در نحوه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ پرداخته است. اینطور که به‌نظر می‌رسد، مایکروسافت قصد دارد به‌جای انتشار دو به‌روزرسانی عمده در سال، آن را به یک به‌روزرسانی عمده و یک به‌روزرسانی جزئی تغییر دهد؛ با‌ این تفاوت که به‌روزرسانی‌های عمده در بهار منتشر می‌شوند و به‌روزرسانی‌های جزئی نیز که صرفاً بهبود عملکرد ویندوز را به‌ارمغان می‌آورند، در پاییز دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. 

برای درک بهتر این تغییر و تحولات، ابتدا باید اطلاعات حداقلی درباره‌ی شیوه‌ی ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ تا به‌حال داشته باشید؛ به‌خصوص درباره‌ی نحوه‌ی انتشار به‌روزرسانی‌های پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ در قالب برنامه‌ی ویندوز اینسایدر. 

کوتاه بگوییم، اینسایدر‌ها به‌ دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند؛ اینسایدر‌های Fast و اینسایدر‌های Slow. نوع اول از اینسایدر‌ها گروهی از کاربران هستند که همواره در صف نخست دریافت به‌روزرسانی‌ها قرار دارند و از جدیدترین تغییرات و ویژگی‌های باخبر می‌شوند؛ اما گروه دوم اگرچه به‌روزرسانی‌ها را با اندکی تأخیر نسبت‌به اینسایدر‌های Fast دریافت می‌کنند؛ اما همچنان پیش‌از کاربران عادی ویندوز ۱۰ و انتشار نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل طعم قابلیت‌ها و تغییرات جدید را می‌چشند. 

درگذشته شیوه‌ی کارِ برنامه اینسایدر به‌ این‌ شکل بود که ابتدا اینسایدر‌های Fast جدیدترین تغییرات را دریافت می‌کردند و پس‌ از چند هفته و با کاهش مقدار باگ‌های سیستم‌عامل، بیلد پیش‌نمایش موردبحث برای حلقه‌ی Slow دردسترس قرار می‌گرفت.

با‌این‌حال، اتفاقی که امسال افتاد، کمی متفاوت بود. اینسایدر‌های حلقه‌ی Fast به‌جای دریافت به‌روزرسانی نیمه‌دوم سال ۲۰۱۹ (19H2)، مستقیماً به‌روزرسانی بهار سال آینده میلادی (20H1) را دریافت کردند؛ در‌حالی‌که اینسایدر‌های Slow، این‌بار برخلاف نقش پیشین خود، در خط‌مقدم مواجهه با باگ‌ها و مشکلات بیلد 19H2 قرار دارند.

اگر هنوز درک این موضوع برای‌تان آسان نیست، بهتر است نگاهی به جدول زیر داشته باشید که موضوع بالا را به‌ زبانی ساده‌تر و مختصر‌تر توضیح می‌دهد.

تاریخ

آنچه اینسایدر‌ها انتظار داشتند

آنچه در عمل اتفاق افتاد

بهار ۲۰۱۹

دریافت بیلد پیش‌نمایش پاییز ۲۰۱۹ توسط اینسایدر‌های Fast

دریافت بیلد پیش‌نمایش به‌روزرسانی بهار ۲۰۲۰ توسط اینسایدر‌های Fast

تابستان ۲۰۱۹

دریافت بیلد پیش‌نمایش پاییز ۲۰۱۹ توسط اینسایدر‌های Slow

دریافت بیلد پیش‌نمایش به‌روزرسانی پاییز ۲۰۱۹ توسط اینسایدر‌های Slow

طبق صحبت‌های پیشینِ گِرِگ کایزر، یکی از اعضای وب‌سایت ComputerWorld، تغییرات رخ‌داده موقتی نیستند و مایکروسافت برای آن‌ها برنامه‌ی بلندمدت دارد. 

اکنون باتوجه‌به شرح کامل این اتفاقات توسط مایکروسافت و تأیید این موضوع که به‌روزرسانی پاییز امسال نه‌ در قالب یک به‌روزرسانی عمده، بلکه بیشتر در شکل یک به‌روزرسانی تجمعی و تنها با تمرکز روی بهبود عملکرد سیستم‌عامل منتشر می‌شود، می‌توان تکه‌های پازل را کامل‌شده دانست. 

حال به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت با کاهش تعداد به‌روزرسانی‌های عمده ویندوز ۱۰ به یک عدد در سال، قصد دارد تمرکز بیشتری روی ارائه‌ی ویژگی‌های کاربردی و حساب‌شده بگذارد؛ از سوی دیگر، تمرکز به‌روزرسانی پاییز سیستم‌عامل ردموندی‌ها روی بهبود عملکرد، قطعا پیامد‌‌های مثبتی را ازحیث ارتقاء تجربه‌ی کاربری با‌ خود به‌ارمغان خواهد آورد.

ویندوز 10

جان ویلکاکس، یکی از مسئولان مایکروسافت در‌این‌باره می‌گوید:

ما از یک سیستم‌ CFR (کنترل انتشار قابلیت) استفاده می‌کنیم تا بازخورد بهتری را از کیفیت کلی بیلد‌ها به‌دست بیاوریم. [بنابراین اینسایدر‌های حلقه‌ی Slow] احتمالاً ویژگی‌های جدید بیلد 19H2 را به‌صورت یک‌جا نخواهند دید.

اگر شیوه‌ی جدید ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ ادامه‌دار باشد، اینسایدر‌های Fast اولاً بیلد‌هایی با زمانِ پشتیبانی بیشتری دریافت می‌کنند و ثانیاً با نسخه‌های مشکل‌سازتر و باگ‌پرور‌تری رو‌به‌رو خواهند بود؛ این‌ در‌حالی است که حلقه‌ی Slow به‌سبب دریافت به‌روزرسانی‌هایی با هدف ارتقاء عملکرد سیستم‌، از مشکلات کمتری رنج خواهند برد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات