شرکت‌های آمریکایی به‌زودی مجوز فروش مجدد تجهیزات به هواوی را می‌گیرند

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
مشکلات هواوی با دولت آمریکا احتمالا به‌زودی کمتر خواهد شد و شرکت‌های آن کشور باردیگر اجازه‌ی فروش تجهیزات به هواوی را دریافت می‌کنند.
تبلیغات

یکی از مقام‌های عالی‌رتبه‌ی آمریکایی از احتمال اهدای مجوز فروش تجهیزات به هواوی سخن گفت. طبق ادعای او، در آینده‌ی نزدیک و احتمالا تا دو هفته‌ی آینده، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند فروش تجهیزات و محصولات به هواوی را از سر بگیرند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا فرمانی برای کاهش فشارها بر شرکت چینی امضا کرده است. کارشناسان این اقدام ترامپ را در جهت کاهش درگیری‌های تجاری تفسیر کردند.

هواوی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی جهان، از ماه مه سال جاری میلادی به فهرست سیاه تجاری آمریکا اضافه شد؛ فهرستی که فروش تجهیزات و خدمات جدید آمریکایی را به آن شرکت ممنوع می‌‌کرد. البته، شرکت‌های آمریکایی طبق آن قانون امکان درخواست مجوز فروش داشتند؛ اما درخواست‌ها را عموما مقام‌های دولتی رد می‌کردند.

دونالد ترامپ در روزهای پایانی ماه گذشته‌ی میلادی، با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، ملاقات کرد؛ ملاقاتی که ظاهرا نتایج مثبتی در جهت کاهش جنگ تجاری داشت. ترامپ پس از دیدار با جین‌پینگ اعلام کرد شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی فروش محصولات به هواوی را خواهند داشت. ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا، در روزهای اخیر صحبت‌های ترامپ را تکمیل کرد و از تسهیل اهدای مجوز سخن گفت. او می‌گوید مجوز فروش به همه‌ی محصولاتی ارائه خواهد شد که فروششان برای آمریکا تهدید ملی ایجاد نکند.

تغییر نظر ترامپ و همراهی سریع وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد لابی‌های صنعت تراشه درکنار فشارهای سیاسی چین، احتمالا به فروش مجدد فناوری‌های آمریکایی به هواوی منجر خواهد شد. دو شرکت بزرگ صنعت تراشه که محصولات خود را به هواوی می‌فروشند، در مصاحبه‌ی ناشناس با رویترز، از تلاش بیشتر برای کسب مجوز خبر دادند. آن‌ها پس از اعلام خبر راس، برای دریافت مجوز مصمم‌تر شده‌اند.

آمریکا و چین

علاوه‌بر شرکت‌های سخت‌افزاری، شرکت‌های خدماتی و نرم‌افزاری متعددی هم قطعا از فرصت ایجادشده برای همکاری مجدد با هواوی استفاده خواهند کرد. در میان آن‌ها، یکی از شرکت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و شرکتی فعال در صنعت رادار، تمایل بسیار زیادی برای شروع مجدد همکاری‌ها دارند. به‌هرحال، شرکت‌های متعدد از فرصت مناسب فروش به غولی همچون هواوی استقبال می‌کنند و درخواست مجوز در روزهای اخیر افزایش شدیدی یافته است. هواوی در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰ میلیارد دلار تجهیزات از آمریکایی‌ها خرید که ۱۱ میلیارد دلار از خریدها به شرکت‌های کوالکام و اینتل و مایکرون رسید.

یکی از سخن‌گویان هواوی در واکنش به این اخبار و کاهش فشارها گفت:

فهرست محدودیت‌های تجهیزاتی باید به‌صورت کامل از بین برود و شرایط اهدای مجوزهای موقت برای توزیع‌کننده‌های آمریکایی برداشته شود. هواوی بدون دلیل و بدون ارتکاب عملی اشتباه، گناهکار شناخته شده بود؛ شرکتی که تهدید سایبری برای هیچ شرکتی نداشت و درنتیجه، محدودیت‌های مذکور بی‌دلیل و غیرعادلانه بوده‌اند.

شایان ذکر است محدودیت‌های قبلی فروش تجهیزات به هواوی، تنها فروش کالاها و خدمات جدید را محدود می‌کرد. درواقع، فروش کالا برای حفظ شبکه‌های کنونی و ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به محصولات فعلی هواوی ازجمله گوشی‌های هوشمند محدود نبود. به‌علاوه، همه‌ی محصولات شرکت‌های آمریکایی شامل محدودیت نبوده‌اند. به‌عنوان مثال، بخشی از فروش شرکت‌های تولید تراشه در حوزه‌ی مجوز دولت آمریکا قرار نمی‌گیرد؛ چون در خارج از آن کشور و با تعداد محدودی قطعات آمریکایی ساخته می‌شوند.

تراشه

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند جزئیات بیشتری از کاهش محدودیت‌ها را رسانه‌ای کنند. آن‌ها در قدم اول اعلام کرده‌اند فروش فناوری‌های غیرحساس که درحال‌حاضر در خارج از مرزهای آمریکا قرار دارند، درصورت تهدید‌نکردن امنیت ملی آزاد خواهد بود. البته، آن‌ها تأکید می‌کنند هواوی هنوز در فهرست محدودیت‌ها قرار دارد و تسهیلات کنونی موقتی هستند.

محدودیت فروش تجهیزات به هواوی، پیش‌گامی آمریکا در بازار فناوری را تهدید می‌کند

در ماه‌های گذشته، صنعت نیمه‌هادی در آمریکا گفت‌وگوها و لابی‌های متعدد با هدف کاهش محدودیت‌ها کرده است. آن‌ها اعتقاد دارند اهداف و برنامه‌های آمریکا به‌منظور حفظ امنیت، نباید از پیشرفت‌های فناوری کشور جلوگیری کند. به‌ بیان‌ دیگر، فعالان صنعت نیمه‌هادی سیاست‌های کنونی را مانعی بر پیش‌گامی خود در دنیای فناوری می‌دانند. به‌هرحال، آن‌ها همه‌ی تلاش خود را می‌کنند تا مجوز ارائه‌ی خدمات مشتری برای برخی محصولات را دریافت کنند؛ محصولاتی که در خارج از مرزهای آمریکا ساخته و فروخته می‌شوند. افزون‌براین، فعالان صنعت نیمه‌هادی نیز برای کاهش کلی محدودیت فروش تجهیزات به هواوی بسیار تلاش کرده‌اند.

هنوز فهرست مشخصی از محصولات آمریکایی دریافت‌کننده‌ی مجوز فروش سریع منتشر نشده است. برخی تأمین‌کنندگان این کشور در هفته‌ی جاری جلسه‌ای با وزارت بازرگانی برگزار کردند تا درباره‌ی کاهش محدودیت‌ها شفاف‌سازی شود. در آن رویداد گفته شد مجوزها از دو تا چهار هفته‌ی آینده نهایی خواهند شد. به‌هرحال، مقام‌های آمریکایی می‌گویند درحال‌حاضر بررسی فهرست محصولات و دسته‌بندی‌های آن‌ها را در دستورکار قرار داده‌اند. البته، آن‌ها همیشه با مشکلی از جنس تغییر سریع دیدگاه‌های دولت‌مردان همراه هستند. به‌عبارت دیگر، لغو همین دستورهای اخیر هم دور از انتظار نیست.

کاهش محدودیت‌های دولت آمریکا برای فروش تجهیزات به هواوی، پایان درگیری دو طرف نخواهد بود؛ زیرا هنوز پرونده‌های متعددی از هواوی در آمریکا جریان دارد که از آن میان می‌توان به اتهام دزدیدن فناوری یا نقض تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را نام برد. همچنین، آمریکایی‌ها لابی بین‌المللی شروع کرده‌اند تا به هر قیمتی، هواوی را از دستیابی به فناوری نسل بعد مخابراتی، 5G، باز دارند. آن‌ها ادعا می‌کنند این غول فناوری چینی می‌تواند از کاربران جاسوسی کند؛ اما هواوی همه‌ی اتهام‌ها را رد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات