فیسبوک به‌خاطر رسوایی کمبریج آنالیتیکا ۵ میلیارد دلار جریمه می‌شود

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
مطالعه 5 دقیقه
بحران کمبریج آنالیتیکا عواقب بسیار نگران‌کننده‌ای برای فیسبوک به‌همراه داشت و امروز خبر احتمال جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری به‌خاطر آن رخداد به گوش می‌رسد.
تبلیغات

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (FTC) جریمه‌ای پنج میلیار دلاری برای فیسبوک در نظر دارد. منابع خبر ادعا می‌کنند که بررسی‌های کمیسیون پیرامون نقض حریم خصوصی از سوی غول شبکه‌های اجتماعی که منجر به رسوایی کمبریج آنالیتیکا شد، جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری را در پی خواهد داشت. افشاسازی عملکرد این شرکت در نقض حریم خصوصی از چند سال پیش بحران‌هایی را برای آن‌ها به‌همراه داشت و اکنون رأی مثبت کمیسیون برای ابلاغ جریمه، دور از انتظار نیست.

وال استریت ژورنال و واشنگتن پست هردو با اشاره به منابع ناشناس آگاه به مسئله، روز جمعه گزارش دادند که رأی کمیسیون بورس و اوراق بهادار پیرامون جریمه‌ی فیسبوک، مثبت خواهد بود. طبق گزارش‌های منتشرشده، اکثریت آرا به جریمه‌ی فیسبوک رأی داده‌اند. دسته‌بندی حزبی رأی‌دهنده‌ها نیز نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان حاضر در کمیسیون موافق و دموکرات‌ها مخالف جریمه بوده‌اند. شایان ذکر است برای نهایی شدن رأی کمیسیون، وزارت دادگستری آمریکا باید آن را تأیید کند. رسانه‌ها برای تأیید خبر منتشرشده با مقامات رسمی کمیسیون و فیسبوک تماس گرفتند که هیچ‌کدام پاسخ روشنی درباره‌ی موضوع نداشتند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، تحقیقات پیرامون فیسبوک را از مارس ۲۰۱۸ شروع کرد. پیش از آن گاردین گزارش داده بود که شرکت مشاوره‌ی سیاسی کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات خصوصی ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی داشته است. فیسبوک قبلا و در سال ۲۰۱۲ تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا داشت و به حفظ بیشتر حریم خصوصی متعهد شد. FTC با توجه به همان تفاهم‌نامه تحقیقات خود را شروع کرد تا از نقض احتمالی از سوی فیسبوک مطمئن شود.

حریم خصوصی فیسبوک

جریمه‌ی احتمالی پنح میلیارد دلاری FTC برای فیسبوک، بزرگ‌ترین جریمه‌ی تاریخ این کمیسیون علیه یک شرکت فناوری خواهد بود. به‌علاوه رکورد بزرگ‌ترین جریمه به‌خاطر موضوعات حریم خصوصی هم به فیسبوک می‌رسد. فیسبوک در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ در خبری اعلام کرده بود که انتظار جریمه‌ از سوی FTC را می‌کشد. آن‌ها پایان مذاکرات با کمیسیون را اعلام کردند و هزینه‌ی جریمه نیز بین سه تا پنج میلیارد دلار تخمین زده شد. در صورت نهایی شدن خبر کنونی، بالاترین انتظار فیسبوک از جریمه محقق می‌شود که خسارت نسبی را به‌همراه خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان و قانون‌گذاران، جریمه‌ی فیسبوک را ناکافی می‌دانند

تفاهم‌نامه‌ی جدید فیسبوک با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علاوه‌بر جریمه‌ی دلاری بخش‌های دیگری هم دارد. در قسمتی از تفاهم‌نامه، غول شبکه‌های اجتماعی به بازنگری قوانین و رویکردهای فعالیت با داده‌های کاربران متعهد می‌شود. البته گزارش‌ها ادعا می‌کنند که محدودیتی در ارتباط با اشتراک‌گذاری داده‌ها با شرکت‌های ثالث، وضع نخواهد شد.

منتقدان به رأی FTC علیه فیسبوک از شدید نبودن آن گله دارند. به‌علاوه آن‌ها می‌گویند جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری، خسارت آن‌چنانی به دارایی‌ها و درآمد غول شبکه‌های اجتماعی وارد نمی‌کند. شایان ذکر است شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹، درآمد ۱۵ میلیارد دلاری ثبت کرد.

مت استولر، عضو انجمن Open Markets که در حوزه‌ی مبارزه با انحصارطلبی تخصص دارد، درباره‌ی رأی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گوید:

این یک جریمه نیست و به‌نوعی لطف به فیسبوک محسوب می‌شود. شاید حتی بتوان آن را مجوزی برای نظارت‌های غیرقانونی و تهاجمی بیشتر دانست. به نظر من کنگره باید هزینه‌های خود در FTC را کاهش داده و آن‌ها را به مجریان دولتی همچون کارل راسین بدهد که تعهد بیشتری روی اجرای قوانین دارند.

کارل راسین که در صحبت‌های استولر به او اشاره شد، دادستان کل واشنگتن دی‌سی است. او درحال‌ حاضر شکایتی حقوقی علیه فیسبوک و رسوایی کمبریج آنالیتیکا در جریان دارد.

مارک زاکربرگ

نکته‌ی جالب توجه اینکه سرمایه‌گذاران فیسبوک هم واکنش مثبتی به رأی FTC داشتند. به‌محض انتشار اخبار پیرامون جریمه‌ی مذکور، سهام شرکت رشد یک درصدی را تجربه کرد. درنتیجه شاید بتوان ادعا کرد که رأی کمیسیون، آن‌ها را به ادامه‌ی پیشرفت‌های فیسبوک امیدوار کرده باشد.

دیوید سیسیلین از اعضای دموکرات کنگره‌ی آمریکا است که در کاخ سفید هم کمیته‌ای با موضوع ضد انحصار دارد. او واکنش جالب توجهی به رأی FTC داشت و در توییتر نوشت:

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پنج ماه زودتر از کریسمس به فیسبوک هدیه داد. واقعا ناامیدکننده است که چنین شرکت عظیمی با چنین رسوایی بزرگ، این‌گونه جریمه شود.

رمزارز لیبرا هم چالش‌های بیشتری در حوزه‌ی حریم خصوصی برای فیسبوک خواهد داشت

سه‌شنبه‌ی آینده‌ی جلسه‌ی استماعی با حضور نماینده‌های شرکت‌های بزرگ سیلیکون‌ولی و کمیته‌ی ضد انحصار کاخ سفید برگزار می‌شود. سیسیلیم در رویداد آتی فرصت دارد تا نگرانی‌های خود را از وضعیت فیسبوک و جریمه‌ی FTC بیان کند. جلسه‌ی استماع و جریمه‌ی کمیسیون بورس هم‌زمان با افزایش انتقادها از فیسبوک پیرامون موضوع حریم خصوصی و انحصار رخ داده‌اند.

ران وایدن، سناتور اورگان از دیگر منتقدان به جریمه‌ی اخیر می‌گوید که رخداد اخیر نشان می‌دهد ابعاد عظیم فیسبوک، مسئولیت‌پذیر کردن آن‌ها را دشوار می‌کند:

این جریمه مانند نیش پشه‌ای به بدنه‌ی عظیم فیسبوک است. به‌علاوه من نگران هستم که این تصمیم، به فیسبوک اجازه دهد تا سوءاستفاده‌های بیشتری از داده‌ی آمریکایی‌ها داشته باشد؛ سوءاستفاده‌های احتمالی که در تفاهم‌نامه‌ی ناقص اخیر، اشاره‌ای به آن‌ها نشده است. تنها راه برای ایجاد اطمینان در شهروندان آمریکایی مبنی بر حفظ داده‌ها و حریم خصوصی، با قانونی مستحکم ممکن خواهد بود؛ قانونی که من در هفته‌های پیش‌رو پیش‌نویس آن را ارائه می‌کنم.
ارز دیجیتال لیبرا فیسبوک

فیسبوک قصد دارد تا رمزارز اختصاصی خود را به نام لیبرا در سال ۲۰۲۰ عرضه کند. چنین رویکردی قطعا آن‌ها را تحت چالش‌های حقوقی و قانون‌گذاری بیشتر قرار خواهد داد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه توییتی درباره‌ی لیبرا داشت و آن را «ارزی نامعتبر و غیر قابل اعتماد» خواند. به‌علاوه کمیته‌ی خدمات مالی کاخ سفید هم در ۱۷ ژوئیه، نشستی با هدف بررسی برنامه‌های فیسبوک برای لیبرا برگزار خواهد کرد.

قانون‌گذاران متعدد در پاسخ به جریمه‌ی احتمالی فیسبوک، آن را نگران‌کننده دانستند. آن‌ها اعتقاد دارند قوانین حریم خصوصی باید در سطح فدرال تصویب شود تا از بروز رخدادهای مشابه جلوگیری کند. سناتور مارک آر وارنر از ویرجینیا درباره‌ی جریمه و قانون مورد نیاز گفت:

با توجه به نقض‌های متعدد حریم خصوصی از سوی فیسبوک، کاملا روشن است که به تغییرات ساختاری بنیادی نیاز خواهیم داشت. درواقع به‌نظر می‌رسد FTC در تصویب و اجرای قوانین محدودکننده‌ در حوزه‌ی حریم خصوصی و حفظ داده ناتوان است یا متمایل نیست. زمان برای اقدام از سوی کنگره فرا رسیده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات