پیشتازی مایکروسافت در بازار نرم‌افزارهای اجاره‌ای

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از گذشت ۲۰ سال از آغاز به‌ کار سرویس‌های مبتنی‌ بر SaaS، حجم این بازار همچنان در حال رشد است و تحلیل‌ها چشم‌انداز روشنی از آینده‌ی آن نشان می‌دهند.
تبلیغات

با قدرتمندتر شدن سرویس‌های رایانش ابری، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌جای خرید نرم‌افزار، به اجاره‌کردن آن روی آورده‌اند. نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) همچنان با سرعتی نجومی در حال گسترش است و براساس گزارش جدید سایت Synergy Reserch، درآمد این سرویس در سه‌ ماهه‌ی اخیر سال جاری میلادی، از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد‌ کرد. در فهرست شرکت‌های پیشرو در این حوزه، مایکروسافت، سیلزفورس، ادوبی، SAP و اوراکل به‌ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم جای دارند.

مایکروسافت در آخرین گزارش مالی خود در سه‌ ماهه‌ی دوم سال میلادی، میزان سود حاصل از بهره‌وری و فرایندهای کسب‌و‌کار را با ۱۳ درصد افزایش در مقایسه با سه‌ ماهه‌ی قبل‌تر از آن، ۱۰.۱ میلیارد دلار اعلام کرد. این بخش شامل آفیس ۳۶۵ و سرویس مایکروسافت داینامیکز و لینکدین و افزایش درآمد آن است که به این غول فناوری کمک کرده با ۱۷ درصد، بیشترین سهم را در این حوزه از بازار جهانی ازآنِ خود کند.

SaaS

سیلزفورس با کسب رتبه‌ی دوم و ۱۲ درصد از سهم بازار جهانی در آخرین گزارش درآمدی، سود خود در این بازار را ۳.۷۴ میلیارد دلار را اعلام کرد. شایان ذکر است سرویس ابری این شرکت به‌تنهایی ۱.۰۲ میلیارد دلار درآمد داشته‌ است. این اولین‌بار است‌ که پلتفرمی مبتنی بر مدیریت ارتباط با مشتری یا به‌اختصار CRM بیشتر از یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.

ادوبی با کسب سهم ۱۰ درصدی از کل بازار جهانی در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است. این شرکت در آخرین گزارش مالی، درآمدش را ۲.۷۴ میلیارد دلار اعلام کرده است. بخش رسانه‌ای دیجیتال این شرکت شامل کریتیو‌کلود و داکیومنتز کلود، بیشترین درآمد، یعنی ۱.۸ میلیارد دلار را کسب کرده‌اند.

حتی با در‌نظرگرفتن این واقعیت‌ که ۲۰ سال طول کشید تا گستردگی بازار سرویس SaaS به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، هنوزهم این رخداد نقطه‌ی عطف درخورتوجهی‌ است که نشان می‌دهد چگونه بازار نرم‌افزارهای سازمانی در سال‌های اخیر، از مدل داخلی به حالت رایانش ابری تغییر یافته است. با‌ توجه به گزارش Synergy Reserch، بازار SaaS ازآنجاکه فقط ۲۰ درصد از کل بازار نرم‌افزارهای سازمانی را شامل می‌شود، راه‌ زیادی برای پیمودن در پیش‌ دارد.

SaaS

 جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد گروه Synergy Reserch، درباره‌ی یافته‌های این گزارش و پیش‌بینی‌های خود از آینده‌ی SaaS می‌گوید:

اساسا درباره‌ی ارائه‌دهندگان SaaS، سه گروه با چشم‌اندازهای متفاوت وجود دارد. فروشندگان سنّتی نرم‌افزارهای سازمانی و بازیگران نسبتا تازه‌متولدشده برپایه‌ی سرویس ابری و فروشندگان بزرگ حوزه‌ی فناوری اطلاعات که به‌دنبال گسترش بیشتر در بازارهای نرم‌افزاری هستند. در گروه اول، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، اوراکل، SAP و IBM قرار دارند که از پایگاه‌های عظیمی از مشتریان متعهد به مدل نرم‌افزار داخلی برخوردار هستند که می‌توانند بازار مصرفی برپایه‌ی SaaS باشند. در گروه دوم، شرکت‌هایی چون Service Now ،Zendesk ،Workday ،Atlassian و Splank حضور دارند که می‌خواهند نرخ رشد بسیار بیشتری داشته باشد. در‌ همین‌ حال، گوگل با سرویس Gsuite و سیسکو با نرم‌افزارهای به‌اصطلاح همکاری خود و خرید شرکت‌های فروشنده‌ی نرم‌افزار روی بازار مبتنی بر SaaS تأثیر می‌گذارند. در آینده ادغام‌های متعددی را شاهد خواهیم‌ بود. مالکیت سیلزفورس بر شرکت نرم‌افزاری Tableau بزرگ‌ترین نمونه از‌ این ادغام‌ها است؛ اما فرصت‌های زیادی برای شرکت‌های جدید در این حوزه برای تأثیر‌گذاری در آینده‌ی SaaS خواهد‌ بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات