نگاهی عمیق به رابط کاربری MIUI 10 شیائومی

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
مطالعه 7 دقیقه
نسخه‌ی دهم رابط کاربری اختصاصی MIUI شیائومی، از قابلیت‌های گسترده‌ای بهره می‌برد که در ادامه نگاهی عمیق به آن خواهیم داشت.
تبلیغات

شیائومی نیز همانند تمامی شرکت‌های فعال سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی، اقدام به سفارشی‌سازی سیستم‌عامل محبوب گوگل برای استفاده از آن در محصولات خود می‌کند. دهمین نسخه‌ی MIUI پس از سال‌ها تجربه‌ی شیائومی در این زمینه، اکنون از بلوغ مناسبی بهره می‌برد تا تجربه‌ی کاربری مناسبی را به ارمغان بیاورد.

شیائومی معمولا از اعمال تغییرات ظاهری گسترده در نسخه‌های مختلف MIUI دوری می‌کند تا کاربران محصولات قدیمی‌تر این شرکت، به‌راحتی قادر به ناوبری در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و رفع نیاز‌های خود باشند. MIUI 10 نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته این موضوع به‌معنای نبود تغییرات در این رابط کاربری نیست و شیائومی آخرین نسخه‌ی MIUI را با بهبود‌های گسترده‌ای همراه کرده است.

از نظر ظاهری MIUI شباهت چندانی به نسخه‌ی خالص اندروید ندارد؛ نوار اعلان‌های کاملا متفاوت، نبود صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، منوی متفاوت اپلیکیشن‌های اخیر و انیمیشن‌های آیکون‌ها تنها برخی از موارد تفاوت‌های این رابط کاربری با نسخه‌ی اصلی اندروید است. در طرف دیگر سرعت و روانی استفاده از MIUI در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به‌لطف پیشرفت فناوری و توان پردازشی پردازنده‌های به‌کار‌رفته در گوشی‌های هوشمند، رابط کاربری شیائومی قادر به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسبی است. 

البته در این بین نباید از قابلیت جدید AI Preload غافل شد؛ جایی که به‌لطف الگوریتم‌های هوش مصنوعی، سیستم‌عامل با شناخت کاربر اقدام به باز کردن برخی اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه می‌کند تا در صورت فرمان کاربر، بلافاصله در اختیار وی قرار گیرد.

miui 10

از بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری MIUI 10، می‌توان به بخش recent apps اشاره کرد. با افزایش ارتفاع نمایشگر‌ گوشی‌های هوشمند و تغییر نسبت تصویر آن‌ها، شیائومی در بخش اپلیکیشن‌های اخیر تغییراتی داده است تا از مساحت نمایشگر بهینه‌ترین استفاده‌ی ممکن را بکند. آخرین اپلیکیشن‌ها اکنون به‌صورت کارت و در دو ردیف به نمایش در می‌آیند که به‌صورت عمودی اسکرول می‌شوند. برای بستن هر یک از اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان پیش‌نمایش آن را به‌صورت افقی به طرفین نمایشگر کشید.

۱۲ آیکون دایره‌ای برای میان‌برها در حالت باز شدن کامل پنل اعلان‌ها نمایش داده می‌شود که تنها ۵ میان‌بر با یک سوایپ در دسترس است؛ البته امکان صفحه‌بندی این میانبرها و افزایش تعداد آن‌ها وجود دارد. میان‌بر ورود به صفحه‌ی تنظیمات گوشی که در نسخه‌های پیشین MIUI درکنار دیگر میانبرهای دایره‌ای قرار داشت، حالا به گوشه‌ی بالا سمت راست پنل اعلان‌ها (بالای آیکون شاخص باتری) منتقل شده‌ است.

 خوشبختانه سوایپ به سمت پایین در صفحات اصلی MIUI اعلان‌ها را نمایش می‌دهد که برای دستگاهی با ابعاد بزرگ کاربردی به‌نظر می‌رسد.

miui 10

شیائومی امکان قفل‌کردن اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهد و با قابلیت «Dual App» نیز می‌توان از تمامی اپلیکیشن‌ها نسخه‌ی موازی ساخت؛ محدود‌نشدن این قابلیت به برخی اپلکیشن‌های پیام‌رسان، نکته‌ی مثبت آن است. قابلیت دیگری با نام «Second Space» نیز در دسترس است که امکان ساخت فضایی جدید و مجزا از نمونه‌ی اصلی را فراهم می‌کند. 

افزودن ژست‌های حرکتی مانند سایر نسخه‌های اندروید، از دیگر تغییرات بزرگ صورت‌گرفته در MIUI است که البته هنوز به بلوغی که در ژست‌های iOS دیده‌ایم، نرسیده‌اند. پس از انتخاب ژست‌های حرکتی از بخش «Full Screen display» ناوبری به‌صورت زیر انجام خواهد شد:

  • بازگشت: سوایپ نیمه‌ی پایینی لبه‌های سمت راست و چپ
  • هوم: سوایپ به سمت بالا از لبه‌ی پایینی صفحه
  • اپلیکیشن‌های اخیر: سوایپ از لبه‌ی پایینی به سمت بالا و سپس نگه‌داشتن انگشت
  • جابجایی بین دو اپلیکیشن‌ آخر: سوایپ نیمه‌ی پایینی لبه‌های سمت راست یا چپ و سپس نگه‌داشتن انگشت
  • نمایش نوار کناری اپلیکیشن‌ها: سوایپ از دو لبه‌ی بالایی نمایشگر به سمت داخل
  • اسکرین‌شات: کشیدن سه انگشت روی صفحه
  • مقاله‌های مرتبط:

    با مراجعه به تنظیمات با قابلیتی به نام «Quick ball» روبه‌رو می‌شوید که فعال کردن آن آیکونی چسبیده به گوشه‌های نمایشگر برای دسترسی سریع‌تر به برخی میان‌برها را ظاهر می‌کند؛ بازگشت، قفل‌کننده گوشی، اپلیکیشن‌های اخیر، صفحه‌ی خانه و گرفتن اسکرین‌شات، از جمله‌ی قابلیت‌های موجود در این آیکون هستند. بخش تنظیمات باتری و عملکرد علاوه‌بر نمایش اطلاعاتی مانند دمای باتری، وضعیت مصرف اپلیکیشن‌ها و آنالیز مصرف انرژی و بهبود آن، گزینه‌‌های متنوعی برای زمان‌بندی غیرفعال کردن برخی ویژگی‌‌ها همچون نمایش اعلان و اتصالات بی‌سیم را ارائه می‌دهد.

    miui 10

    دهمین نسخه از MIUI، امکان تشخیص چهره‌ی کاربر را برای باز کردن گوشی به‌همراه دارد. این قابلیت چه در محصولاتی مجهز به حسگر‌های خاص مانند MI 8، چه در گوشی‌های میان‌رده مانند ردمی نوت ۷، کار می‌کند. اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، عملکرد عجیب آن در گوشی‌های فاقد حسگر مخصوص است؛ به نحوی که در فرایند‌ی تشخیص صورت، دوربین بلافاصله و پس از قرارگیری صورت کاربر دربرابر دوربین، تأیید فرایند را اعلام می‌کند. این روند به‌حدی سریع انجام می‌شود که حتی فرصت به تنظیم محل صورت خود در کادر اعلامی نخواهید داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا به دقت و صحت عملکرد این سیستم احراز هویت، شک کرد.

    با پیشرفت نرم‌افزار و الگوریتم‌های پردازشی دوربین در گوشی‌های هوشمند، شاهد پیشرفت چشم‌گیری در خروجی نهایی طی سال‌های گذشته هستیم. شیائومی نیز به‌عنوان یکی از نام‌های بزرگ دنیای گوشی‌های هوشمند، در MIUI 10 قابلیت‌های متعددی به الگوریتم پردازشی دوربین و رابط کاربری آن افزوده است. یکی از این قابلیت‌ها، ثبت تصاویر پرتره بهتر به‌کمک هوش مصنوعی است. این قابلیت نرم‌افزاری روی ماژول‌های تک دوربین و دو دوربینه به‌خوبی کار می‌کند و با درک بهتر سوژه و محیط پیرامون آن، اقدام به ایجاد جلوه‌ی بوکه می‌کند.

    حالت عکاسی شب با کاهش سرعت شاتر و ثبت تصاویری با نوردهی بیشتر، اکنون در دسترس کاربران گوشی‌های شیائومی است.

    miui 10

    تفاوت رام نسخه‌ی چین و جهانی

    یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مورد نظر کاربران در انتخاب گوشی‌های شیائومی، نسخه‌ی رام آن‌ها است. غول چینی دنیای گوشی‌های هوشمند، محصولات خود را در دو نسخه‌ی رام چین و گلوبال (جهانی) به بازار عرضه می‌کند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. شیائومی چندی پیش با اعمال برخی تغییرات، روند تغییر رام چین به گلوبال توسط کاربر را دشوارتر کرده است. اما در نظر داشته باشید هرچند سخت، اما این امکان همچنان دردسترس است.

    مهم‌ترین تفاوت‌های نسخه‌ی چین و جهانی رام MIUI عبارت است از:

  • رام گلوبال برای کاربران بین‌المللی توسعه یافته است؛ درحالی‌که رام چین مخصوص کاربران کشور چین است.
  • در رام چین اپلیکیشن‌های مخصوص کاربران چینی در دسترس است؛ درحالی‌که نسخه‌ی گلوبال حاوی اپلیکیشن‌ و سرویس‌های گوگل است.
  • امکان نصب اپلیکیشن‌های گوگل روی نسخه‌ی چین رام MIUI و بدون نیاز به تغییر رام، فراهم است.
  • به‌روزرسانی‌های جدید نرم‌افزاری MIUI، در وهله‌ی اول برای رام‌های چینی عرضه می‌شود.
  • رام چینی قابلیت تغییر فونت و ابعاد آن را دارد درحالی‌که رام گلوبال تنها در بعضی منطقه‌ها (Region) از این قابلیت بهره می‌برد.
  • صفحه‌کلید پیش‌فرض رام چینی مناسب کاربران سایر کشور‌ها نیست و باید با دانلود سایر کیبورد‌ها، نیاز خود در این زمینه را رفع کنید.
  • هر دو نسخه برخلاف بازار هدف خود نیز قادر به‌فعالیت هستند. بدین صورت که نسخه‌ی چینی گوشی در سایر کشور‌ها و نسخه‌ی گلوبال در چین فعال خواهند بود. با این تفاوت که سرویس‌های چینی در خارج از این کشور کاربردی نخواهند داشت و سرویس‌های گوگل نیز در چین فیلتر و بلااستفاده هستند.
  • برخی کاربران عمر بهتر باتری رام چین دربرابر نمونه‌ی گلوبال را گزارش داده‌اند.
  • رام گلوبال حاوی زبان فارسی برای محیط سیستم‌عامل اندروید است، درحالی‌که این گزینه در رام چین در دسترس نیست.
  • برای تغییر رام دستگاه باید ابتدا به آنلاک کردن گوشی خود اقدام کنید که این موضوع پیش‌تر تنها با ارتباط با شیائومی و درخواست رسمی از آن، میسر می‌شد؛ اما اکنون صرفا اقدام به آنلاک به منزله‌ی درخواست آن است. روند دریافت مجوز آنلاک پیش‌تر ۳ روز بود که در سال ۲۰۱۸ به ۱۵ روز افزایش یافته است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر اقدام به نصب رام گلوبال روی نسخه‌ی چین می‌کنید، به‌هیچ‌وجه نباید بوتلودر را مجددا لاک کنید. این کار موجب مرگ گوشی خواهد شد. شیائومی به‌دلیل سو‌ء‌استفاده‌ی برخی فروشندگان غیررسمی و با هدف جلوگیری از فروش نسخه‌ی چین با نام پک گلوبال این محدودیت را از سال گذشته به وجود آورده است. توجه داشته باشید که شیائومی در برخی از دستگاه‌های جدید خود از تمهیدی امنیتی با نام آنتی رول‌بک نیز استفاده می‌کند. به موجب این تمهید امنیتی که با اندروید ۸ معرفی شد، چنان‌چه نسخه‌ی رامی که روی دستگاه فلش می‌کنید قدیمی‌تر از رام موجود روی آن باشد، دستگاه بوت نخواهد شد. می‌توانید ازطریق این لینک درباره‌ی Anti-Rollback Protection بیشتر بخوانید و فهرست دستگاه‌های شیائومی که به این قابلیت مجهز شده‌اند را مشاهده کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات