بررسی iOS 12

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
بعد از مدت‌ها انتظار، نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل iOS 12 منتشر شد و تمامی دستگاه‌های تحت پوشش از سال ۲۰۱۳ شامل آیفون 5S تا آیفون X می‌توانند به این نسخه به‌روز شوند.
تبلیغات

در سال‌های گذشته زمانی که اپل نسخه‌ای جدید از سیستم‌عامل iOS را معرفی می‌کرد، یک سؤال بزرگ در ذهن تمامی دارندگان آیفون شکل می‌بست؛ آیا به این نسخه به‌روز کنم؟ و در ادامه می‌پرسیدند که آیا نسخه، آیفون من را کند نمی‌کند؟ همیشه مرسوم بوده است که با به‌روزرسانی به نسخه‌ی بالاتر iOS، دستگاه‌های قدیمی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند که کاربر را وادار به تعویض دستگاه می‌کردند. این روند چند سالی ادامه داشت تا این‌که در آخرین کنفرانس توسعه‌دهندگان، اپل این روند را عوض کرد. اگر بگوییم در این نسخه، اپل سیاست تازه‌ای را در پیش‌گرفته است، اشتباه نیست و به نظر می‌رسد درصدد برطرف کردن خاطرات تلخ چند سال اخیر از به‌روزرسانی دستگاه باشد.

آیا iOS 12 را نصب کنیم؟

iOS 12 نسخه‌ای متفاوت از سیستم‌عامل اپل به شمار می‌آید. برخلاف گذشته انتظار تغییرات گسترده‌ای اعم از تغییرات ظاهری و یا اضافه شدن قابلیت‌های جدید را نداریم. این نسخه از سیستم‌عامل عرضه‌شده تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد؛ اما آیا اپل در این نبرد برای کسب بهترین، سربلند خارج خواهد شد؟ در ادامه با بررسی زومیت همراه باشید تا به بررسی iOS 12 بپردازیم.

بررسی iOS 12

اپل در iOS 12 یک تعهد بسیار بزرگ داده است؛ افزایش عملکرد. بر اساس اطلاعات مطرح‌شده در آخرین WWDC، اپل گفته است تا ۴۰ درصد سرعت باز شدن اپلیکیشن‌ها افزایش خواهد داشت و در بعضی از اپلیکیشن‌های بومی همانند دوربین شاهد افزایش سرعت تا ۷۰ درصد در برخی از مدل‌ها هستیم. الگوریتم پردازش نرم‌افزاری در iOS 12 دست‌خوش تغییراتی شده است که به‌مرورزمان باعث افت دستگاه نمی‌شود و اگر شما یکی از دارندگان دستگاه‌های قدیمی باشید با نصب این نسخه، افزایش سرعت را هم شاهد خواهید بود. در تجربه‌های شخصی پس از نصب جدیدترین نسخه، خود را برای مشکلات زیادی آماده می‌کردیم اما این اولین باری بود که پس از نصب با کمترین مشکلات نرم‌افزاری روبه‌رو بودیم و نه‌تنها سرعت دستگاه کم نشد، بلکه گویا همانند روز اول دستگاه، سرعت دستگاه به چشم می‌آید. ما در زومیت نسخه اول از پابلیک بتا را نصب کردیم و در همان نسخه‌های پابلیک این بهبود اپل را متوجه شدیم اما مشکلات مصرف باتری باعث شد دانگرید کنیم و منتظر نسخه نهایی باشیم. نسخه نهایی تقریباً یک هفته بعد از مراسم رونمایی اپل از آیفون‌هایی ۲۰۱۸ منتشر شد. در تجربه‌ی بعضی از کاربران دستگاه‌های آیپد ایر، برخلاف iOS 11 که کارکرد دستگاه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد، این نسخه جانی تازه به دستگاه بخشیده است.

iOS 12 برای کارایی بهتر معرفی شده است

در ابتدای متن اشاره کردیم که این نسخه برای دستگاه‌هایی از سال ۲۰۱۳ به بعد عرضه‌ شده است و این به معنای برگ برنده در اکوسیستم اپل است چراکه در مقابل سیستم‌عامل اندروید که تنها خود را متعهد به ارائه به‌روزرسانی تا ۲ سال پس از عرضه دستگاه می‌کند. تمامی انیمیشن‌ها با سرعت بسیار خوبی پخش می‌شود و به‌طور کلی سرعت کار با دستگاه به‌مراتب افزایش پیدا کرده است. تا قبل از این برای آنلاک کردن دستگاه، اگر دستگاه سه مرتبه نمی‌توانست چهره‌ی شمارا تشخیص دهد، از شما رمز عبور می‌خواست اما در نسخه‌ی جدید، به این شکل نیست و حتی اگر بعد از سه بار چهره شما تشخیص داده نشود، کافی است دوباره سوایپ کنید تا چهره شما مجدداً مورد اسکن قرار بگیرد.

در کنار تمام بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری انجام‌شده که باعث می‌شود این نسخه از سیستم‌عامل بهترین کارایی ممکن را پس از چند سال داشته باشد، اپل قابلیت‌هایی بزرگ و کوچک دیگری را هم اضافه کرده است. در ابتدا چند قابلیت کوچک اضافه‌شده به این نسخه را باهم بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ قابلیت‌های کلیدی در iOS 12 می‌رویم.

قابلیت شناسایی چهره دوم در Face ID

در این نسخه می‌توانید چهره‌ای دیگری را برای دستگاه شناسایی کنید تا در هنگام باز کردن دستگاه الگوریتم شناسایی عملکرد بهتری داشته باشد. البته شما می‌توانید از شخص دیگری هم استفاده کنید تا دستگاه شما بتواند با چهره دو نفر آنلاک شود.

مدیریت بهتر اپلیکیشن‌ها

بررسی iOS 12

دیگر لازم نیست برای بستن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، کمی دست خود را نگه‌دارید تا علامت قرمز رنگ در بالای هر اپلیکیشن ظاهر شود، تنها کافی است به سمت بالا سوایپ کنید تا به‌راحتی اپلیکیشن‌های شما به‌صورت کامل بسته شوند.

مدیریت بهتر باتری

بررسی iOS 12

با ورود به منوی تنظیمات و رفتن به قسمت باتری، برای شما نموداری در نظر گرفته‌ شده است که می‌توانید از نحوه مصرف باتری توسط دستگاه باخبر شوید. به شما درصد باتری آخرین باری که دستگاه را شارژ کرده‌اید نشان داده می‌شود و به‌صورت گرافیکی در دو حالت ۲۴ ساعته و ۷ روزه می‌توانید میزان مصرف خودتان را ببینید. در قسمت پایین‌تر، درصد مصرف باتری توسط هر اپلیکیشن به‌صورت جداگانه‌ای لحاظ شده است تا از اپلیکیشن های پرمصرف خود باخبر شوید.

اپلیکیشن میژر (Measure)

بررسی iOS 12

بهبود قابلیت‌های AR مدتی است که مراسم‌های اپل را به خود مشغول کرده است. در iOS 12 اپل، اپلیکیشنی را در نظر گرفته است که به نظر کاربردی خواهد آمد. با این اپلیکیشن شما می‌توانید طول جسم و یا ارتفاع را اندازه‌گیری کنید. Measure به‌صورت خودکار سطح را تشخیص داده و حتی در پیدا کردن نقطه شروع (گوشه اجسام) برای اندازه‌گیری به شما کمک خواهد کرد. در قسمت دیگری از این اپلیکیشن با عنوان Level شما می‌توانید صاف بودن یک سطح را متوجه شوید.

اپلیکیشن ضبط صدا

بررسی iOS 12

یکی از رویکردهای اپل در iOS 12 ساده‌سازی اپلیکیشن‌های کاربردی بوده است. اپلیکیشن Voice Memos رابط کاربری به‌شدت ساده‌تری پیداکرده است. برای شروع رکورد از قسمت پایین شروع می‌شود و به‌راحتی می‌توان بر روی صدای ذخیره‌شده تسلط است.

قابلیت Live Listen

بررسی iOS 12

اگر شما هم یکی از دارندگان ایرپاد‌های اپل باشید، این قابلیت برای شما جذاب خواهد بود. البته مخاطب اصلی این قابلیت کسانی هستند که مشکل شنوایی دارند اما به‌هرحال استفاده‌های شیطنت‌آمیز دیگری هم می‌توان داشت. کافی است جفت ایرپاد خود را متصل کنید و قسمت ویجت‌ها آن را انتخاب کنید. برای استفاده از Live Listen می‌بایست دو ایرپاد بر روی گوش شما قرار بگیرد. با فعال کردن این گزینه می‌توانید صدای میکروفون آیفون خود را باکیفیت بسیار خوبی بشنوید. این یعنی اگر دستگاه شما در یک‌فاصله چندمتری قرار داشته باشد با ایرپاد به‌راحتی می‌توانید صدای اطراف آیفون خود را گوش کنید.

 قابلیت Auto Fill

بررسی iOS 12

از این پس می‌توانید اگر قصد ثبت‌نام در وب‌سایت‌هایی را دارید، به کمک این قابلیت سافاری به شما رمز‌های محتلفی را پیشنهاد ‌می‌کند تا از امنیت کامل برخوردار باشند اما قابلیت‌های مهم دیگری نیز به این نسخه اضافه‌شده است که در ادامه توضیخ خواهیم داد.

نوتیفیکیشن

بررسی iOS 12

مشکلی که در نسخه‌های قبلی iOS داشتیم، ارسال نوتیفیکیشن‌های مشابه در تعداد بسیار بالابود. سیستم‌عامل نوتیفیکیشن‌های یکسان را جدا نمی‌کرد به همین دلیل بسیاری از نوتیفیکیشن‌های مهم در لابه‌لای دیگر نوتیفیکیشن ها از دست می‌رفت اما در iOS 12 نوتیفیکیشن ها به‌صورت گروهی در آماده‌اند و شما می‌توانید به‌صورت گروهی بر روی آن‌ها مدیریت داشته باشید. صفحه لاک اسکرین بسیار مرتب‌تر خواهد شد. می‌توانید مشخص کنید که هر گروه از نوتیفیکیشن‌ها به چه صورتی نمایش داده شوند و یا در همان صفحه لاک اسکرین مشخص کنید که از فلان برنامه دریافتی نداشته باشید. قابلیت بسیار خوب دیگر، بستن تمامی نوتیفیکیشن ها به‌صورت یکجاست که در تجربه کاربری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بررسی iOS 12

اگر به قسمت نوتیفیکیشن در تنظیمات بروید، مدیریت بسیار خوبی در iOS 12 شکل‌ گرفته است. شما می‌توانید برای هر اپلیکیشن به‌صورت جداگانه مشخص کنید که در چه قسمت‌هایی نوتیفیکیشن را نشان دهد. برای مثال می‌توانید مشخص کنید تنها در قسمت نوتیفیکیشن سنتر قابل‌نمایش باشد و به‌صورت رول بالای صفحه و در لاک اسکیرین نمایش داده نشود.

با توجه به قابلیت شورت‌کات سیری در iOS 12 که به‌صورت مفصل برای شما توضیح خواهیم داد، در قسمت نوتیفیکیشن می‌توانید مشخص کنید که برای چه اپلیکیشنی، پیشنهاد شورت‌کات‌های سیری به شما داده شود. به این واسطه در صورت دریافت هر نوتیفیکیشن می‌توانید از پیشنهاد سیری استفاده کنید و به‌عنوان یک شورت‌کات ذخیره نمایید.

SCREEN TIME

بررسی iOS 12

این تنها نسخه از سیستم‌عامل اپل است که می‌خواهد استفاده شما از دستگاه را کمتر کند! اپل قصد دارد که نحوه استفاده شما از دستگاه را بیشتر بشناسد و بتواند به شما اطلاعات بهتری ارائه دهد. اسکرین‌تایم منوی مخصوصی را به خود اختصاص داده است و با ورود به آن قابلیت‌های خوبی در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

در بالای این منو می‌توانید به‌صورت اشتراکی این قابلیت را بر روی تمامی دستگاه‌های خودتان در یک خانواده داشته باشید به این صورت می‌توانید میزان استفاده از گوشی را توسط فرزندان خودتان هم مرور کنید و یا برای آن‌ها محدودیتی اعمال کنید.

میزان استفاده شما از دستگاه به‌صورت تفکیک‌شده برای دسته‌های مختلف نرم‌افزاری ثبت‌شده است. با کلیک بر روی آن می‌توانید نمودار دقیق‌تری را در بازه ۲۴ ساعت یا ۷ روزه ببینید. در قسمت پایین‌تر برای شما مدت‌زمان استفاده از هر اپلیکیشن ثبت‌شده است و با انتخاب هرکدام می‌توانید ضمن مشاهده آمار دقیق‌تر، محدودیتی اعمال کنید. به این صورت در هر ۲۴ ساعت اگر به این محدودیت زمانی برسید، اپلیکیشن به‌صورت خودکار غیرفعال خواهد شد. در ادامه تعداد دفعاتی که گوشی را به دست گرفته‌اید و تعداد نوتیفیکیشن ارسالی از هر اپلیکیشن را به‌صورت تفکیک‌شده نشان می‌دهد.

بررسی iOS 12

اگر به منوی قبلی برگردیم، باقابلیت DownTime روبه‌رو خواهید شد. این قابلیت مشخص ‌می‌کند که از چه زمانی نیاز دارید تا گوشی به‌صورت کامل غیرفعال شود. به‌این‌ترتیب از هیچ اپلیکیشن تعیین‌شده‌ای نوتیفیکیشن نخواهید داشت و حتی نمی‌توانید آن‌ها را بازکنید. استفاده از این قابلیت برای افرادی که نمی‌توان خودشان را کنترل کنند و شاید ساعت‌ها بیهوده با گوشی صرف کنند، بسیار مفید خواهد بود البته هدف اصلی مدیریت دستگاه‌های دیگر همانند دستگاه فرزندانتان خواهد بود؛ اما در استفاده شخصی، مورد اول بسیار کاربردی بود.

بررسی iOS 12

اگر بخواهید در حالت داون‌تایم اپلیکیشن‌هایی را مجاز کنید، از قسمت Always Allowed می‌توانید مشخص کنید. در گزینه Content & Privacy Restriction یک نمای کلی از مدیریت تمامی دسترسی‌های به گوشی شما و اپلیکیشن‌هایی که مجاز شده‌اند نمایش داده می‌شود.

از دیگر گزینه‌های موجود در اسکرین‌تایم می‌توان به تنظیم کردن رمز عبور و راهنمای فعال‌سازی Family Sharing اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید به طور کلی این قابلیت را بر روی گوشی خودتان غیرفعال کنید. در مورد فعال بودن و عدم فعال بودن این قسمت و تأثیر آن بر روی باتری تجربه خاصی نداریم اما به نظر می‌رسد هیچ تأثیر منفی نخواهد داشت درنتیجه روشن بودن همیشگی آن کمکی به بهبود مصرف شما از دستگاه خواهد داشت. به‌صورت کلی این قابلیت به قابلیت Digital Wellbeing گوگل شباهت زیادی دارد.

قابلیت Do Not Disturb

بررسی iOS 12

اگر شما هم از افرادی باشید که مشغله بسیار زیادی دارند، لازم میدانید در زمان‌هایی مشخص گوشی شما به‌صورت کامل بی‌سروصدا شود تا هیچ مزاحمتی برای شما نداشته باشد. ازاین‌رو در iOS 12 قابلیت Do Not Disturb پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و باکمی بهبود ظاهری می‌توانید به هدف خود برسید. زمانی که این قابلیت را  فعال می‌کنید تمامی نوتیفیکیشن‌ها و تماس‌های شما به حالت عدم مزاحمت می‌روند. می‌توانید مشخص کنید اگر کسی در فاصله زمانی ۳ دقیقه پشت سر هم تماس گرفت موقتاً ویژگی برای شما غیرفعال شود و یا برای این حالت زمان‌بندی خاصی داشته باشید. تفاوت Do Not Disturb در این نسخه با نسخه‌های قبلی در این است که با فعال کردن در شب، برای شما اطلاعاتی خلاصه‌وار در صفحه لاک اسکیرین به نمایش درمی‌آید. زمانی که صبح از خواب بلند می‌شوید، به شما صبح‌به‌خیر می‌گوید و می‌توانید از وضعیت آب‌وهوا باخبر شوید!

Photos

بررسی iOS 12

قابلیت جستجو به اپلیکیشن گالری یا Photos اضافه‌ شده است. چه در نسخه قبلی و چه در نسخه جدید به‌ صورت هوشمند اشخاص، اماکن و یا سوژه‌های خاص شناسایی می‌شوند و به‌صورت بسیار زیبایی دسته‌بندی انجام می‌شود. اکنون می‌توانید اشخاص مختلف را جستجو کنید یا مکان‌هایی را که در ذهن دارید با یک جستجو راحت‌تر پیدا کنید. برای مثال با جستجو کلمه درخت، تصاویری را که یک درخت در آن به‌کاررفته است برای شما لیست می‌شود. البته این سیستم خطای زیادی می‌تواند داشته باشد اما جهت پیدا کردن تصاویر قدیمی کاربردی خواهد بود.

بررسی iOS 12

پردازش تصاویر و گشت و گذار در میان گالری از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و تجربه خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. با تشخیص هر فرد برای شما Momentهایی ساخته می‌شود که بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

میموجی و انیموجی

بررسی iOS 12

قابلیت انیموجی برای اپل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. این قابلیت با معرفی آیفون ۱۰ همراه بود و توانست طرفداران بسیار زیادی را هم داشته باشد. نحوه استفاده از این قابلیت به‌گونه‌ای بود که کاربر به‌شدت مجذوب آن می‌شد و در iOS 12 قدمی دیگر در توسعه آن برداشته شد. در این نسخه شما می‌توانید صورت خودتان را به هر شکل که می‌خواهید طراحی کنید. هنر اپل و توجه به جزییات به حدی زیبا و مجذوب‌کننده خواهد بود که شیفته این قسمت خواهید شد. اکنون می‌توانید تا ۳۰ ثانیه از انیموجی با طرح‌های جدید یا میموجی ذخیره کنید و برای دوستان خود در آی‌مسیج بفرستید. این یکی از مشکلات خواهد بود و امیدواریم بتوانیم از این دو قابلیت در قالب جدایی هم از آن استفاده کنیم.

بررسی iOS 12

در هنگام تماس با فیس آیدی شما می‌توانید از میموجی یا استیکر های مختلف استفاده کنید و کیفیت و تشخیص صورت در بهترین حالت قرار دارد اما تجربه خوبی را به شما نمی‌دهد زیرا بعد از این‌که این قابلیت را بر روی صورت خود فعال می‌کنید باکمی لگ روبه‌رو خواهید شد. این لگ مشکل‌ساز نیست ولی گرمای بیش‌ازحد دستگاه و تماشا خالی شدن باتری، لذت استفاده از این قابلیت را برای شما به تلخی می‌کشاند.

 Siri Shortcut

یکی دیگر از قسمت‌های جالب در iOS 12 قابلیت اضافه کردن یک سری دستورات به سیری است. این روال به دو صورت انجام خواهد شد. با مراجعه به بخش تنظیمات سیری و سپس انتخاب All Shortcut پیشنهادهای سیری در این مورد را خواهید دید. سیری به‌صورت هوشمند پس از هر رویداد به شما شورت‌کات‌هایی پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید اضافه کنید اما در این قسمت لیست کامل پیشنهادها را خواهید دید.

بررسی iOS 12

در پایین صفحه اپلیکیشن‌هایی که سیری می‌تواند از آن‌ها شورت‌کات ایجاد کند به نمایش در می‌آیند که می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کنید. برای فعال‌سازی یک Shortcut پس از انتخاب از شما می‌خواهد که صدای حرکت را مشخص کنید تا با صدای شما، فعالیت موردنظر فعال شود. صدای شما باید به‌صورت انگلیسی باشد اما ما به‌صورت امتحانی با صدای فارسی یک شورت‌کات را اجرایی کردیم. تشخیص زبان فارسی غیرممکن بود اما کلمه‌ای انگلیسی را که به صدای گفته‌شده نزدیک بود و کاملاً نامربوط، تائید کرد. سپس در هر بار تست با همان صدای فارسی، شورت‌کا‌ت را تشخیص داد پس شاید بتواند با این ترفند از دستورات صوتی استفاده کرد.

رویکرد تازه و به هنگام

بررسی iOS 12

همین‌که نسخه جدید iOS با کمترین میزان باگ و افزایش سرعت دستگاه عرضه‌ شده است، به نظر من مهم‌ترین آپدیت اپل شناخته خواهد شد. در چند سال گذشته به دلیل مشکلات ایجادشده ناشی از به‌روزرسانی دستگاه، توجه به افزایش عملکرد حتی در دستگاه‌های قدیمی از اولویت بسیار بالایی برخوردار شده و در نتیجه صبر کاربران آیفون به نظر در لب مرز قرار داشت. با عرضه iOS 12 این میزان عصبانیت فروکش کرد. هرچند با نگاهی به تغییرات بالا می‌توان گفت با نسخه‌ای کامل‌تر و بهینه‌تر روبه‌رو هستیم. دنیای نرم‌افزاری در سال‌های اخیر برای سیستم‌عامل‌های موبایل پیشرفت زیادی نداشته است اما رویکرد اصلی در این مرحله به سمت هوشمندسازی معطوف شده است.

تا حدودی می‌توان گفت iOS به سمت هوشمندشدن رفته است اما در این نسخه و بر روی آیفون ۱۰ شاهد هوشمند شدن دوربین به دلیل پردازنده دستگاه، نیستیم اما در اپلیکیشن‌هایی چون Photos قابلیت‌هایی برای تشخیص چهره و اسامی افراد کار با تعداد زیادی از تصاویر بسیار راحت‌تر کرده است.

با توجه به قابلیت‌هایی برای اضافه کردن دستورات بیشتر به سیری، می‌توان گفت استفاده از این دستیار صوتی اکنون جذاب‌تر از گذشته شده است و به‌راحتی می‌توان در طول روز از کمک‌های این دستیار هوشمند صوتی استفاده کرد.

به نظر می‌رسد افزایش ثبات در سیستم‌عامل که هدف اصلی اپل بود، به ثمر نشسته است و می‌توانیم این نسخه را سکویی جهت استراحت و سپس پرتاب به‌سوی بالا دانست که تمام مشکلات گذشته را به دست فراموشی خواهد سپرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات