AMD ارائه‌ فناوری‌های حساس تراشه به چینی‌ها را تکذیب می‌کند

یک‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی گزارش‌ها مدعی شده بودند که AMD فناوری‌های حساسی را به‌صورت غیرقانونی به شرکت‌های چینی داده است که این شرکت ادعاها را تکذیب کرد.
تبلیغات

چندی پیش گزارشی مبنی بر ارتباط غیرقانونی شرکت AMD با چین مطرح شد که آن‌ها را متهم به ارسال فناوری‌های حساس تولید تراشه می‌کرد. غول صنعت پردازنده در بیانیه‌ای تمامی ادعاهای مذکور را تکذیب کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرده بود که شرکت چینی همکار AMD به‌نام Tianjin Haiguang Advanced Technology Investment مشهور به THATIC به مقامات مرتبط با نیروهای نظامی چین، اجازه‌ی دسترسی به فناوری‌های حساس تولید تراشه داده است. طبق گزارش منتشرشده، فناوری‌های مذکور، توانایی چینی‌ها در حوزه‌ی ابرکامپیوترها را افزایش می‌دهد.

یک هفته پیش از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، وزارت بازرگانی آمریکا شرکای چینی AMD را از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته‌ی تراشه منع کرده بود. درواقع چنین محدودیت‌ها و تحریم‌هایی باعث قطع فعالیت شرکت چینی زیرمجموعه‌ی AMD می‌شد.

AMD در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال ادعا کرد که فناوری‌های تحت اختیار شرکت چینی در دسته‌ی فناوری‌های فوق‌پیشرفته قرار نمی‌گیرند. به‌علاوه، شرکت آمریکایی ادعا می‌کند که تبادل همه‌ی فناوری‌ها با هماهنگی و اطلاع وزارت بازرگانی کشور انجام شده است.

هری والین، مشاور حقوقی AMD در بیانیه‌‌ای با توضیح رخدادهای پیش‌آمده گفت:

داستان وال استریت ژورنال اشتباهات متعددی در اطلاع‌رسانی حقایق دارد. بخش‌های زیادی از اتفاقات هم حذف شده‌اند و تصویر صحیحی از ارتباط AMD با شرکت چینی THATIC نشان نمی‌دهد. AMD به‌صورت جدی با ادعاهای موجود در مقاله مخالفت می‌کند که شرکت را متهم به عملکرد اشتباه در شراکت تجاری می‌کنند.
AMD CPU

کالین شوارتز، سخنگوی روزنامه‌ی وال استریت ژورنال در پاسخ به مجله‌ی فورچن گفت که روزنامه در مقابل ادعاهای AMD از گزارش خود دفاع می‌کند.

AMD می‌گوید همه‌ی همکاری‌ها با هماهنگی مقامات آمریکایی انجام شده است

در بخشی از داستان وال استریت ژورنال به صحبت‌های رابرت اسپالدینگ، از کارمندان سابق شورای امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا اشاره می‌شود. او ادعا می‌کند که AMD به‌نوعی کلید اصلی پادشاهی آمریکا در فناوری ریزپردازنده‌ها را به چینی‌ها داده است. اسپالدینگ سال گذشته و پیش از ترک سازمان NSC پیشنهادی برای مداخله‌ی دولت آمریکا در افزایش سرعت توسعه‌ی فناوری 5G در کشور داده بود که با انتقادهای شدیدی روبه‌رو شد.

شرکت AMD به‌صورت اختصاصی ادعاهای اسپالدینگ پیرامون جزئیات فناوری‌ها را تکذیب می‌کند. آن‌ها در بیانیه‌ی خود نوشتند:

AMD هیچ‌گاه اعتراضی از هیچ سازمانی به‌خاطر تشکیل شراکت یا انتقال فناوری دریافت نکرد. به‌علاوه، فناوری‌ها در سطح بسیار ضعیف‌تری نسبت به فناوری پردازنده‌های کنونی مخصوص مصرف‌کننده بودند. درواقع حتی پیش از تشکیل شرکت مشترک و انتقال فناوری، وزارت بازرگانی به AMD اعلام کرد که فناوری‌های مذکور، هیچ ممنوعیتی برای انتقال ندارد. درنهایت شرکت نیز با تکیه بر همین تأییدیه‌ی دولتی، به فعالیت خود ادامه داد.

پاتریک مورهد، از مشاوران صنعت فناوری و کارمند سابق AMD، ادعاهای وال استریت ژورنال را آن‌چنان منطقی و صحیح نمی‌داند. او دراین‌باره می‌گوید: «من به مدت ۳۰ سال برای AMD کار کردم و به جرأت بخش حقوقی آن‌ها را از محافظه‌کارترین دپارتمان‌ها می‌دانم؛ دپارتمانی که نسبت به هرگونه خطا بسیار محافظه‌کار بود و حتی بع‌علت ترس شدید خود و ازدست‌دادن برخی فرصت‌ها، مدیران متعدد بخش‌ بازاریابی را خشمگین می‌کرد».

داستان منتشرشده درباره‌ی AMD صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت، تأثیر منفی برای این شرکت به‌همراه داشت. ارزش سهام آن‌ها که در سال جاری رشد ۶۵ درصدی را تجربه کرده بود، در جمعه‌ی گذشته با یک درصد افت مواجه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات