آپارتاید اقلیمی؛ جهان نظاره‌گر فلاکت فقرا و فرار ثروتمندان خواهد بود

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تازه‌‌ترین گزارش سازمان ملل از وقوع سناریوی بی‌‌رحمانه‌‌ای از تغییرات اقلیمی پرده برداشته که دست‌‌کمی از تلخ‌‌ترین فیلم‌‌های آخرالزمانی ندارد.
تبلیغات

سازمان ملل در تازه‌‌ترین گزارش خود هشدار داده است که جهان به‌‌زودی با یک آپارتاید اقلیمی مواجه خواهد شد که طی آن ثروتمندان خود را نجات خواهند داد و فقرا را پشت سر رها خواهند کرد. در گزارش تازه‌‌ای که روز سه‌‌شنبه‌‌ی گذشته منتشر شده آمده است که بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در اثر عواقب تغییرات اقلیمی به زیر خط فقر کشیده خواهند شد.

این گزارش هشدار می‌‌دهد همان‌‌طور که تکرر رخداد پدیده‌‌های شدید جوی نظیر خشکسالی، سیل و طوفان‌‌ها بیشتر و بیشتر می‌‌شود، اقشار فقیر جهان باید میان گرسنگی و مهاجرت یک گزینه را انتخاب کنند. فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژ‌‌ه‌ی سازمان ملل درمورد فقر و حقوق بشر می‌‌گوید:

ما با خطر مواجهه با یک سناریوی آپارتاید اقلیمی مواجه هستیم که در آن ثروتمندان هزینه‌‌ی گریز از گرما، گرسنگی و درگیری را با پول خواهند پرداخت و سایر‌‌ دنیا مجبور به تحمل وضعیت موجود خواهند بود.

آلستون می‌‌گوید از همین حالا نیز تفاوت تعامل تغییرات اقلیمی با دو گروه متمولان و فقرا واضح است. یکی از مثال‌‌هایی که وی در گزارش خود بدان اشاره دارد، مربوط‌‌به پیامدهای طوفان سندی است که در سال ۲۰۱۲ شهر نیویورک در ایالات متحده را درنوردید. درحالی که هزاران نفر از افراد کم‌‌درآمد جامعه برای روزهای متوالی، بدون دسترسی‌‌به برق و امکانات بهداشتی به‌‌حال خود رها شده بودند، سرمایه‌‌داران بزرگی چون سهامدارن گلدمن ساکس در نقاط امنی از منهتن، مجهزبه هزاران کیسه شن و ژنراتورهای برق خصوصی پناه گرفته بودند.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد نیز پیش‌‌تر هشدار داده بودند که تغییرات اقلیمی موجب فقیرتر شدن کشورهای فقیر خواهد شد و نابرابری جهانی را گسترش خواهد داد. اما گزارش‌ها می‌گویند پدید‌‌ه‌های شدید جوی ناشی از تغییرات اقلیمی حتی می‌‌تواند اختلافات میان کشورها را نیز عمیق‌‌تر کند.

تغییرات اقلیمی / climate change

گزارش دیگری که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال علمی ساینس منتشر شد، پیش‌‌بینی می‌‌کرد که حتی در ایالات متحده نیز شهرهای کوچک بیشترین آسیب اقتصادی را بر اثر خشکسالی و طوفان تجربه خواهند کرد.

جهان به‌‌زودی با یک آپارتاید اقلیمی مواجه خواهد شد که طی آن ثروتمندان خود را نجات خواهند داد و فقرا را پشت سر رها خواهند کرد

دراین‌‌میان، جوامع فقیر و زنان به‌‌خاطر وابستگی بیشتر به کشاورزی، درمعرض بیشترین میزان آسیب قرار دارند. این گزارش می‌‌گوید معیشت اقشار فقیر درمعرض بیشترین آسیب ازسوی تغییرات اقلیمی است؛ چراکه فقر راه گریز را به‌‌روی این گروه خواهد بست. وقتی جامعه با شرایط بحرانی مواجه می‌‌شود، اقشار فقیر با کمبود منابع ضروری مواجه خواهند شد و گرفتار در یک چرخه‌‌ی معیوب روزبه‌‌روز فقیرتر خواهند شد. آلستون می‌‌گوید:

مردم گرفتار در فقر که تاکنون کمترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌‌ای داشته‌‌اند؛ حال باید درحالی که کمترین ظرفیت را برای حفاظت از خود دارند، بار تغییرات اقلیمی را نیز به‌‌دوش بکشند.

سازمان ملل پیش‌‌تر هشدار داده که حتی کاهش شیب افزایش دمای جهانی به دو درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد (مطابق توافق پاریس) نیز دیگر برای نجات جان میلیون‌‌ها نفری که هم‌‌اکنون گرفتار آمده‌‌اند، کافی نیست:

حتی رسیدن به خوش‌‌بینانه‌‌ترین سناریوی ممکن یعنی افزایش ۱.۵ درجه‌‌ای دما تا سال ۲۱۰۰ نیز با بروز افزایش شدید دما در بسیاری از مناطق و بحران امنیت غذایی، درآمد و سلامت برای مردم محروم همراه خواهد بود.

علی‌‌رغم همه‌‌ی این اخطارها، هنوز بسیاری از کشورها به‌‌سمت اهداف اقلیمی مقرر حرکت نمی‌‌کنند. هفته‌‌ی گذشته، اتحادیه‌‌ی اروپا از توافق بر سر مهلت زمانی رسیدن‌‌به انتشار خالص صفر بازماند. براساس گزارشی از فایننشنال تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور ایالات متحده نیز با خرروج از توافق پاریس و گروه G20 قصد دارد به‌‌زودی تعهدات خود را نسبت‌‌به مهار تغییرات اقلیمی کاهش دهد.

گزارش روز سه‌‌شنبه‌‌ی سازمان ملل بار دیگر نشان داد جامعه‌‌ی جهانی باید به این درک برسد که حقوق اولیه‌‌ی انسانی نظیر حق زندگی، دسترسی‌‌به غذا، مسکن و آب همگی به‌‌طرز اسف‌‌باری با وضعیت تغییرات اقلیمی گره خورده است؛ فاجعه زمانی خود را نشان خواهد داد که جهان از انجام یک اقدام عاجل بازبماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات