مهمترین و خاطره‌انگیزترین ویدئوهای معرفی محصولات اپل با صدای جانی آیو

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
جانی آیو، طراح صنعتی معروف اپل که نقش مهمی در موفقیت محصولات اپل داشت، به‌زودی اپل را ترک می‌کند.
تبلیغات

جانی آیو (Jony Ive)، سرپرست بخش طراحی اپل که حدود سه دهه نقشی اساسی در ساختن وجهه‌ی عمومی اپل داشت، در حال ترک این شرکت است. با وجود اینکه از چند سال پیش شایعاتی مبنی بر خروج جانی از اپل پخش شده بود، امروز با اعلام این خبر دنیای تکنولوژی شوکه شد. جانی آیو گفته است که پس از خروج از اپل، باز هم ازطریق شرکت جدید خود به نام LoveFrom به همکاری نزدیک با اپل ادامه خواهد داد.

هنوز مشخص نیست نبود آیو در اپل، چه تأثیری بر تجارت یا فلسفه‌ی طراحی‌های شرکت کوپرتینونشین خواهد گذاشت. جانی آیو از چند سال پیش در برنامه‌های عمومی اپل شرکت نمی‌کرد؛ اما از سال ۲۰۱۷ و پس از حدود دو سال دوری، مجدداً به‌عنوان مسئول بخش طراحی به صحنه بازگشته بود.

اکنون بهترین زمان برای آن است که نگاهی به گذشته و میراثی که آیو از خود در اپل به‌جای گذاشته، داشته باشیم. این طراح بریتانیایی از سال‌های اوایل دهه‌ی ۹۰ در بسیاری از تولیدات شاخص تکنولوژی نقش داشته و مطمئنا تا سال‌ها به‌عنوان کسی که نقش بسیار بزرگی در طراحی صنعتی و زیبایی نرم‌افزارها داشته، در یادها خواهد ماند. هر چند احتمالا او ازطریق شرکت جدیدش باز هم به تأثیرگذاریش بر تولیدات تکنولوژیک ادامه خواهد داد.

آیو نقش به‌سزایی در محصولاتی که ما در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم و با آن‌ها عجین شده‌ایم، گذاشته‌است،؛ اما احتمالا آنچه در مورد جانی آیو بیش از هر چیزی قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد، حضور او در برخی رویدادهای بازاریابی اپل است. او طی چند دهه تنها در تعداد محدودی از ویدئوهای اپل شرکت کرد و درواقع همین ویژگی عجیب او بود که امضای او شناخته می‌شد. آیو به‌ندرت در ویدئوها حاضر می‌شد و در این مورد بسیار دقیق بود. حتی در چند سال ابتدای همکاریش با اپل اصلا در رسانه‌ها ظاهر نشد. تلفظ او از کلمه‌ی «آلومینیوم» (Aluminium) که به لهجه‌ی غلیظ بریتانیایی ادا می‌شد، بسیار به‌یادماندنی بود (آمریکایی‌ها این فلز را «آلومِنِم» تلفظ می‌کنند).

در این مقاله سعی می‌کنیم مهم‌ترین ویدئوهایی را که آیو در آن‌ها حضور و نقش اساسی در معرفی محصولات جدید اپل داشته است، به شما ارائه دهیم. برای ایجاد جذابیت بیشتر سعی کرده‌ایم با تعداد شمش آلومینیوم به این ویدئوها نمره بدهیم. اگر این مقاله را تا پایان ادامه دهید، تغییرات ظاهری جانی آیو هم برای شما جالب خواهد بود.

۱. بیستمین سالگرد مکینتاش (۱۹۹۷)

ویدئوی معرفی نسخه‌ی محدودی از کامپیوترهای اپل به‌مناسبت ۲۰ سالگی مکینتاش، از قدیمی‌ترین ویدئوهای تبلیغاتی اپل باحضور جانی آیو است. آیو که در این ویدئو همچنان از موهبت داشتن سری پر از مو برخوردار بود، از ویژگی‌های Twentieth Anniversary Macintosh (یا به اختصار TAM) می‌گوید.

نمره: ۵/۵ شمش آلومینیوم

۲. آیمک آلومینیومی اپل (۲۰۰۹)

گاهی این‌طور به نظر می‌آید که شاخص‌بودن آیو در اپل از زمانی آغاز شد که بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین شرکت، استیو جابز، مدت کوتاهی پس از بازگشت پیروزمندانه‌اش به‌عنوان مدیر اجرایی در سال ۱۹۹۷، جانی را به‌عنوان رئیس بخش طراحی صنعتی منصوب کرد؛ اما درواقع این‌طور نیست. او حدود ۱۰ سال پس از این انتصاب و زمانی‌که برای اولین‌بار به‌عنوان معرف یکی از تولیدات در رسانه‌ها دیده شد، شهرت یافت.

در این ویدئو دیگر چهره‌های شناخته شده‌ی اپل هم حضور داشتند؛ اما آیو با کلماتی که در گفتار انتخاب می‌کرد و آرامشی که داشت، از سایر افراد متمایز بود. در این ویدئو او به‌طور شاعرانه‌ای ماوس جادویی و جدید طراحی شده در اپل را توصیف می‌کند؛ توصیفی که درواقع وجهه‌ی او را تا به امروز شکل داده است. متأسفانه آیو در این ویدئو اصلا از کلمه‌ی آلومینیوم استفاده نمی‌کند.

نمره: ۲/۵ شمش آلومینیوم

۳. آیفون 4 (۲۰۱۰)

تا سال ۲۰۱۰، معرفی آیفون و ارائه‌ی آن به بازار هیاهوی امروزی را به‌پا نمی‌کرد، چراکه اپل سعی نمی‌کرد برای معرفی گوشی هوشمند خود از ویدئوهای مناسبی مانند آنچه برای iMac بهره برده بود، استفاده کند؛ اما این رویه در مورد iPhone 4 تغییر کرد. گوشی جدید اپل در ویدئویی معرفی شد که آیو در مرکز آن قرار داشت.

در این ویدئو مسئول پیشین نرم‌افزارهای اپل، اسکات فورستال و مسئول پیشین بخش سخت‌افزار، باب منسفیلد هم حضور داشتند؛ اما جانی آیو با صحبت‌هایی که در مورد پوشش خارجی این گوشی انجام داد، عملا ویدئو را در دست داشت. او در این ویدئو اعلام کرد که رویه‌ی آیفون در جلو و پشت با لایه‌ای از کریستال یاقوت کبود پوشش داده شده است و «درنهایت، تنها زمانی‌که گوشی را در دست بگیرید، این ویژگی را حس خواهید کرد». این جمله‌ی او به‌گونه‌ای آزار دادن و اغوا کردن دوست‌داران اپل به شمار می‌رفت.

نمره: ۳/۵ شمش آلومینیوم

۴. آیپد نسل اول (۲۰۱۰)

وقتی چیزی به‌گونه‌ای طراحی شده که درک چگونگی کارکرد آن از توان خارج باشد، می‌توان گفت به‌نوعی جادویی است. آیپد دقیقا اینگونه است.

این جمله‌ای بود که آیو در معرفی iPad بیان کرد. به‌نظر می‌آمد این جمله قدری اغراق‌آمیز است و این اولین باری بود که جانی آیو در ویدئویی قدری خودستایی می‌کرد؛ اما پس از اینکه در انتهای ویدئو او گفت با اینکه آیپد یک تولید جدید است، «میلیونها میلیون انسان خواهند فهمید که چگونه از آن استفاده کنند»، به نظر نمی‌آید آیو تخمین خیلی دقیقی زده باشد.

نمره: ۳/۵ شمش آلومینیوم

۵. مک‌بوک پرو با صفحه‌نمایش رتینا (۲۰۱۲)

آیو در توصیف قطعات داخلی کامپیوترها بهترین بود و در عین حال بهترین عملکرد را در معرفی و توصیف مک بوک پرو با صفحه‌نمایش رتینا داشت. این لپ‌تاپ در تابستان ۲۰۱۲ معرفی شد. جانی در مورد آن گفته بود «بدون شک این لپ‌تاپ بهترین کامپیوتری است که تا امروز ساخته‌ایم».

اگر بخواهیم صادق باشیم، این صحبت او کاملا باورپذیر بود؛ مخصوصا زمانی‌که آیو در مورد فن‌های این لپ‌تاپ صحبت می‌کرد. او گفته بود که پره‌های فن به‌گونه‌ای نامتقارن طراحی شده‌اند تا هم صدای کمتری تولید کنند و هم خنک‌کنندگی بیشتری داشته باشند. او به این نکته اشاره کرده‌بود که:

تمام آنچه در محفظه‌ی این لپ‌تاپ وجود دارد، سهمی در سودرسانی به کاربر دارند.

در این ویدئو آیو خود را دارای نوعی وسواس فکری در مورد این لپ‌تاپ معرفی کرد؛ وسواس فکر در مورد جزئیاتی که باعث شده MacBook Pro Retina هنوز هم از بهترین تولیدات اپل باشد.

نمره: ۵/۵ شمش آلومینیوم

۶. آیفون 5 (۲۰۱۲)

این ویدئو نشان‌دهنده‌ی ارتقاء زیاد iPhone 5 نسبت به آیفون ۴ نبود؛ اما اولین باری بود که جانی آیو را به‌عنوان یک حامی برای یک محصول معرفی کرد و باعث ارتقاء جایگاه دیدگاه او شد. صحبت‌های او نشان می‌داد که اپل به تولیدات با کاربری خانگی خود، واقعا به‌چشم اثری هنری می‌نگرد. آیو پیش از این از لحنی عامیانه‌تر استفاده می‌کرد، اما در این ویدئو برای اولین‌بار شبیه به یک فیلسوف درون‌سازمانی شده بود.

نمره: ۴/۵ شمش آلومینیوم

۷. iOS 7 در سال ۲۰۱۳

یکی از معدود دفعاتی که آیو برای صحبت در مورد محصولی نرم‌افزاری انتخاب شد، در زمان معرفی iOS 7 بود. درواقع پس از اینکه فورستال به‌دلیل برخی بی‌مهارتی‌ها و اشتباهاتی که در اپل مرتکب شده بود، خیلی آرام اخراج شد، آیو به‌عنوان مسئول معرفی iOS 7 انتخاب شد. معرفی این سیستم‌عامل در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت.

iOS 7 و رویه‌ای که آیو برای معرفی آن در پیش گرفت، بسیار متناقض بود و ویدئو نیاز به بازبینی زیادی پیدا کرد. در عین حال iOS 7 به نقطه‌ی عطفی در روند طراحی و تولید نرم‌افزارهای موبایل و کامپیوتر اپل تبدیل شد. ازآنجاکه این ویدئو در مورد سخت‌افزار نبود، قدری برای آیو متفاوت بود و او حتی یک‌بار هم نتوانست در مورد آلومینیوم یا طراحی صنعتی صحبت کند.

نمره: ۱/۵ شمش آلومینیوم

۸. آیفون 5C اپل (۲۰۱۲)

تنها چیزی که در مورد ویدئوی آیفون 5C لازم است بدانید، این است که در این ویدئو آیو در مورد آیفون 5c می‌گوید:

به‌طرز زیبا و بدون تردید و پشیمانی (unapologetically) از جنس پلاستیک...

این گوشی ارزان‌تر از نسخه‌ی اصلی و دارای رنگ‌های بسیار جذابتری بود و بدون شک می‌توان گفت پرماجراترین تولید اپل در دهه‌ی اخیر است.

همچنین در این ویدئو آیو از دو ایده‌ی ساده صحبت می‌کند: پوشش پلی‌کربنات و رنگ‌های جذاب. باتوجه به اینکه طراحی گوشی جدید و اقتصادی اپل مانند دیگر محصولات اپل بلندپروازانه و کمال‌گرایانه به‌شمار نمی‌رفت، آیو مجبور بود روی کلیدواژه‌های جدیدی تأکید کند؛ هرچه‌باشد، iPhone 5c همان iPhone 5 با بدنه‌ای متفاوت بود. با اینکه در بدنه‌ی خارجی اولین و آخرین گوشی اقتصادی (یا میان‌رده) اپل هیچ آلومینیومی به کار نرفته بود، اما این گوشی همچنان مورد اقبال کاربران قرار گرفت.

نمره: ۱/۵ شمش آلومینیوم

۹. اپل واچ اسپرت آلومینیومی (۲۰۱۴)

ویدئوی ده دقیقه‌ای آیو در معرفی اولین محصول از گروه اپل واچ، در صدر فهرست ویدئوهایی قرار می‌گیرد که تولیدات اپل را به‌صورت بسیار تأثیرگذار معرفی می‌کند. استفاده از آلومینیوم در تولید این محصول محور اصلی ویدئو است. درواقع آلومینیوم اولین کلمه‌ای است که آیو در این ویدئو آن را به کار می‌برد و در ادامه به توصیف آلیاژ خاصی می‌پردازد که اپل در تولید Apple Watch Sport از آن استفاده کرد. این توصیف با جمله‌ی به یادماندنی آیو آغاز می‌شود:

آلومینیوم خام، با درصد خلوص استثنایی.

و این جادوی آیو بود.

نمره: ۵/۵ شمش آلومینیوم

۱۰. اپل واچ با بدنه‌ استیل ضدزنگ (۲۰۱۴)

این ویدئو هم یکی دیگر از ویدئوهای تأثیرگذار در مورد عضو دوم خانواده‌ی اپل واچ، یعنی مدل ضدزنگ آن (Stainless Steel) است. جانی جمله‌ای در توصیف این محصول گفت که بسیار اثرگذار و باعث جلب توجه بود:

[فولاد ضدزنگ] برای قدرت و مقاومتش دربرابر خوردگی شناخته شده است.

متأسفانه در این ویدئو حتی یک‌بار هم کلمه‌ی آلومینیوم گفته نشد.

نمره: ۳/۵ شمش آلومینیوم

۱۱. اپل واچ ادیشن (گلد) | (۲۰۱۴)

در این مدل از اپل واچ از طلای ۱۸ عیار استفاده شده بود که همین باعث می‌شد بسیار گران‌قیمت باشد و در نتیجه فروش آن خیلی زود متوقف شد. این مدل بسیار عالی بود؛ اما نه به خوبی مدل آلومینیومی آن. آیو در مورد این ساعت گفته بود:

هر یک از این ساعت‌ها توسط یک صنعتگر جواهرساز ماهر به‌صورت بی‌نظیری جلادهی شده است.

این جمله‌ی خوش‌آهنگ ترکیبی از کلمات زیبا است. در ویدئو به شیوه‌ی تلفظ بسیار غلیظ کلمه‌ی صنعتگر (Artisan) توسط آیو توجه کنید.

نمره: ۴/۵ شمش آلومینیوم

۱۲. مک بوک ۱۲ اینچی (۲۰۱۵)

اپل تا سال ۲۰۱۵ متوجه شده بود که در ویدئوهای معرفی محصولات خود باید چه روندی را پیش بگیرد و آیو رکن اصلی معرفی محصولات سخت‌افزاری اپل شده بود. ویدئوی معرفی مک بوک ۱۲ اینچی، ترکیبی از اساس‌ترین بخش‌های ویدئوهای معرفی محصول بود: صدای آیو پخش می‌شد؛ اما در هیچ کجای ویدئو چهره‌ی او نمایش داده نشد، موسیقی تند که گاهی کلاسیک و گاهی مدرن بود، صحبت‌های تکنیکی در مورد الکترومگنت‌ها که زیاد هم لازم نبود و انیمیشنی جالب در مورد جزئیات بُرد داخلی لپ‌تاپ. درواقع اپل هسته‌ی اصلی این ویدئو بود.

نمره: ۵/۵ شمش آلومینیوم

۱۳. آیپد پرو (۲۰۱۶)

این ویدئو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و بعدا در مجله‌ی تاریخچه‌ی اپل با نام «طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا» (Designed by Apple In California) قرار گرفت. ویدئوی آیپد پرو این امکان را برای آیو فراهم کرد تا بتواند به‌طور خلاصه هم رهیافت خود در طراحی و هم نظراتش در مورد فرهنگ داخلی اپل را ارائه دهد.

وقتی او در این ویدئو می‌گوید: «ممکن است بهترین ایده‌ها با آرام‌ترین صداها بیان شود»، احساس می‌کنید او در حال بازتاب وضعیت خود در اپل و ارتباطش با استیو جابز است. مردی که آیو همواره از او دربرابر انتقادات دفاع می‌کرد و کسی که به آیو این امکان را داد که آزادی کافی در اپل داشته باشد تا بتواند فلسفه‌ای برای تولیدات اپل تعریف کند. این ویدئو بسیار زیبا است و حالا که می‌دانیم آیو در حال ترک اپل است، تماشای آن خالی از لطف نیست؛ هرچند در این ویدئو اصلا در مورد آلومینیوم صحبت نشده است.

نمره: ۲/۵ شمش آلومینیوم

۱۴. آیفون X اپل (۲۰۱۷)

تا اینجا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ممکن نیست تصور کنیم گوشی جدید اپل که بیشترین تغییرات ظاهری را داشته است، با صدایی غیر از صدای آیو معرفی شود.

در ویدئوی معرفی iPhone X، قرار بود آیو تمام ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این گوشی را به‌یکباره بیان کند؛ بنابراین او در سخنانش به‌سرعت از ضد‌ آب بودن به فیس آی دی (Face ID) و سپس به دوربین و بلافاصله به انیموجی (Animoji) و بعد از آن به واقعیت افزوده می‌پردازد. موسیقی ویدئو دراماتیک و زوایای انتخابی برای فیلم‌برداری بسیار هیجان انگیز بود. این ویدئوی معرفی محصولات اپل دقیقا همان کاری را که انتظار می‌رود انجام می‌دهد: شما را قانع می‌کند که این محصول را خریداری کنید، حتی اگر به آن نیاز ندارید.

نمره: ۴/۵ شمش آلومینیوم

۱۵. اپل واچ سری 4 (۲۰۱۸)

نخستین اپل واچ موسوم به سری صفر (Series 0) با صدای اصلی و کامل آیو معرفی شد و Apple Watch Series 4 با نوای خداحافظی او وارد بازار شد. آیو پس از اپل واچ سری چهارم تنها یک محصول دیگر از اپل را روایت کرد. علاوه براین، ویدئوی معرفی اپل واچ سری 4 آخرین ویدئویی است که در آن آیو تمام مسئولیت صحبت در مورد محصول را به‌عهده داشت.

او در این ویدئو، از تاج دیجیتال اپل واچ سری ۴ صحبت می‌کند و می‌گوید یکی از «پیچیده‌ترین مکانیسم‌هایی» که توسط اپل ساخته شده، در این محصول «مجددا مهندسی شده است». احتمالا این آخرین باری است که توصیف‌های زیبای آیو را در مورد ساعت‌ها می‌شنویم، مگر اینکه او و همکار جدیدش مارک نیوسان (Marc Newson)، در شرکتی که تأسیس کرده‌اند، ساعتی را طراحی کنند (البته به نظر می‌رسد این احتمال چندان هم دور از انتظار نباشد).

نمره: ۴/۵ شمش آلومینیوم

۱۶. مک پرو (۲۰۱۹)

نشانه‌های اولیه مبنی بر خروج آیو از اپل، اوایل ماه جاری با کمی دقت قابل مشاهده بود. آیو در معرفی مک پرو هیچ نقشی نداشت؛ جز در ویدئوی اختصاصی اپل که آن‌هم تنها به‌صورت آنلاین منتشر شد. عجیب‌تر این بود که آیو این ویدئو را در حالی به اشتراک گذاشت که صدایی که همراه ویدئو بود از آن حذف شده بود. این صدا، صدای یکی از کارکنان ناشناخته‌ی اپل به نام دَن ریکو (Dan Ricco) بود که در حال حاضر مسئول بخش مهندسی سخت‌افزار اپل است. در ساخت مک پرو آلومینیوم زیادی به کار رفته است؛ اما نه به‌اندازه و خلوص قبل. خداحافظ جانی، دلتنگت خواهیم شد.

نمره: ۲/۵ شمش آلومینیوم

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات