تصمیم AMD برای معرفی نسل جدید APU برپایه لیتوگرافی ۷ نانومتری

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که APUها در دنیای پردازنده‎ها گزینه‌ی مناسبی برای طیف وسیعی از کاربران کامپیوتر هستند، حالا زمزمه‌هایی از معرفی جدیدترین نسل از APUهای AMD برپایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری به گوش می‌رسد.
تبلیغات

براساس آخرین اطلاعات، وب‌سایت Wccftech مدعی شده AMD برای تولید APU برپایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری برنامه‌ریزی کرده است. منابع این وب‌سایت در AMD درباره‌ی برنامه‌های این شرکت برای بازطراحی پردازنده‌های Raven ridge برپایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری اعلام کردند این سری پردازنده‌ها چهار ماه بعد از رونمایی سری ناوی (Navi) معرفی خواهند شد.

ازآنجاکه GPUهای سری ناوی روز هفتم ژوئیه ارائه خواهند شد، زمان معرفی APUی ۷ نانومتری AMD اواخر نوامبر خواهد‌ بود که احتمال معرفی آن در تعطیلات آخر نوامبر یا معرفی باشکوه‌تر آن در رویداد CES ۲۰۲۰ وجود دارد. حال که APUهای ۷ نانومتری سری رایزن AMD تا چهار ماه بعد از معرفی ناوی آماده نخواهند شد، سؤال این است که زمان معرفی APUی ۷ نانومتری تعطیلات آخر نوامبر خواهد‌ بود یا رویداد CES ۲۰۲۰؟

AMD

به‌هرحال احتمال معرفی APUی ۷ نانومتری رایزن قبل از تعطیلات آخر نوامبر بعید است. اگر AMD نخواهد این APU را در تعطیلات آخر نوامبر معرفی کند، زمان معرفی آن به رویداد CES ۲۰۲۰ موکول خواهد‌ شد. غول‌پردازنده‌ی Threadripper با ۶۴ هسته‌ی پردازشی در سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد‌ شد؛ ازاین‌رو، بعید نیست هر دو این پردازنده‌ها در یک زمان معرفی شوند.

خط‌تولید پردازنده‌ی جدید AMD احتمالا جایگزینی برای خط‌تولید فعلی پردازنده‌های ۱۴ نانومتری خواهد‌ بود. منابع این سایت در AMD با این اشاره‌ها این باور را می‌رسانند که این APU قرار است پردازنده‌های کوچک‌تر ۷ نانومتری را با قطعات پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری جایگزین کنند تا ضمن حفظ پیکربندی قبلی، اجازه‌ی کلاک‌های بیشتر با لیتوگرافی به‌روزتر را بدهد.

اگر پردازنده‌های ۷ نانومتری سری رایزن 3000 را به‌عنوان نمونه‌ای از این پردازنده‌ها در نظر بگیریم، باید انتظار داشته باشیم APUهای جدید با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، بدون افت کیفیت عملکرد درخورتوجهی از خود نشان دهند.

ryzen

APUهای ۷ نانومتری AMD قرار است بهترین انتخاب برای مشتریانی باشد که به‌دنبال ساختار HTPC یا ساختاری یک‍پارچه برای کاهش فضای اشغال‌شده هستند. نکته‌ی جالب این است که انتظار می‌رود خط‌تولید APUهای جدید AMD در رقابت با بخش‌هایی از تایگر لِیک (Tiger Lake) اینتل عرضه شوند که حداکثر دو TFLOP دارند. هم‌زمان با ورود به سال ۲۰۲۰، احتمالا جذابیت‌های زیادی در این صنعت را شاهد خواهیم بود. شرکت‌های AMD و اینتل و انویدیا به‌سختی در‌حال‌رقابت هستند؛ اما درپایان این رقابت نفس‌گیر، این مصرف‌کننده است که برنده خواهد‌ بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات