مایکروسافت فرم‌ورک Fluid را به‌منظور یکپارچه‌سازی اسناد آفیس معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت فرم‌ورک Fluid را رونمایی کرد. این فرم‌ورک می‌تواند ارتباطی بهتر بین اپلیکیشن‌های مختلف ازجمله نرم‌افزارهای آفیس ایجاد کند.
تبلیغات

فرم‌ورک Fluid مایکروسافت احتمالا آینده آفیس خواهد بود و به‌زودی دیوار بین اپلیکیشن‌های مختلف را از میان برخواهد داشت و ارتباط بین اپ‌ها را به امری عادی تبدیل خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که فرم‌ورک یادشده آینده‌ی مجموعه‌ی آفیس نیز باشد. اگر این موضوع برایتان آشنا به‌نظر می‌رسد، به این دلیل است که در سال ۲۰۰۴، مایکروسافت نسخه‌ی تحت‌وب اپلیکیشن‌هایی را که با عنوان Sway با یکدیگر در ارتباط بودند، برای ترکیب‌کردن انتشار وب و نرم‌افزار واژه‌پرداز ورد و نرم‌افزار ساخت اسلاید شو آزمایش کرده بود.

مایکروسافت انتظار دارد تا اواخر سال جاری، اولین تجربه‌ی کاربری مایکروسافت ۳۶۵ را منتشر کند که از قابلیت‌های فرم‌ورک Fluid بهره گرفته است. افزون‌براین، کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) مذکور نیز تا پایان امسال دردسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

مایکروسافت فرم‌ورک مذکور را این گونه توصیف کرده است: این شرکت و توسعه‌دهندگان می‌توانند از فرم‌ورک Fluid به‌عنوان راهی برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت‌وب با قابلیت انعطاف‌پذیری فراوان بهره ببرند. ظاهرا مایکروسافت درصدد است طرح اسناد را به‌عنوان شیئی گسسته از میان بردارد و بومِ کاری آزادی دراختیار کاربران قرار دهد که در این بوم، چندین کاربر می‌توانند به‌طور آنلاین و ‌به‌صورت هم‌زمان روی یک سند کار کنند و درعین‌حال، هوش مصنوعی و دستیارهای شخصی نیز در پشت‌صحنه به افراد کمک خواهند کرد. بنا‌بر اعلام فرانک شاو، رئیس بخش ارتباطات مایکروسافت، این دستیارهای شخصی وظیفه‌های ازپیش‌‌تعیین‌شده مثل تنظیم محتوا، ارائه پیشنهاد تصویر، ترجمه داده‌ها و مواردی از این قبلی را انجام خواهند داد.

شاو در بخش دیگر توضیحات خود گفته بود: 

در این بوم، دید متفاوتی روی هوش مصنوعی داریم. آیا بومِ یادشده سند است یا اسلایدشو یا صفحه‌ی گسترده؟ پاسخ سؤالات مطرح شده، بله است و نیاز نیست به‌عنوان کاربر نگران آن باشد. تمامی این اقدامات در پس‌زمینه‌ی کار انجام خواهد شد.

مایک مورتون، یکی از مدیربرنامه‌های گروه آفیس، در کنفرانس بیلد با جزئیات بیشتر درباره‌ی فرم‌ورک Fluid توضیحاتی داده بود. به‌گفته‌ی وی، اسناد Fluid تحت‌وب‌ خواهند بود. به‌عنوان مثال، شما قادر خواهید بود در یک سند، متنی را تایپ کنید و آفیس به‌طور خودکار آن متن را برای سایر کاربرانی ترجمه خواهد کرد که به‌صورت هم‌زمان درحال‌کار روی همان سند هستند.

fluid فرم ورک

طبق گفته‌ی شاو، یکی از مثال‌هایی که اپلیکیشن‌ تحت فرم‌ورک Fluid می‌تواند کارایی داشته باشد، بخش ایجاد راهنمای استفاده است که همیشه به چندین زبان نوشته می‌شود. شاو دراین‌باره می‌گوید:

فرم‌ورک Fluid امکان ترجمه‌ی لحظه‌ای برای تیم‌هایی فراهم می‌آورد که بخش‌های راهنما را تدوین می‌کنند. مدیر تدارکات می‌تواند سندی ایجاد کند که در آن، کلمات درکنار محاسبات در همان سند قرار داده شده است. همچنین، امکان به‌روزرسانی آن محاسبات به‌وسیله‌ی شخص دیگر حاضر در تیم تدارکات فراهم خواهد بود.

در تصویر زیر، روش کار فرم‌ورک مذکور را مشاهده می‌کنید. در یک مورد، یکی از کارمندان به‌تنهایی در‌حال‌ویرایش نمودار در یک سند ورد است و در تصویر دیگر، یک تیم به‌صورت گروهی روی نمودار کار می‌کنند.

fluid فرم ورک

اینکه فرم‌ورک Fluid درنهایت به Sway شباهت داشته باشد، هنوز مشخص نیست. در وب‌سایت Sway، امکان استفاده از کنترل‌های مختلف برای طرحی اسناد دراختیار کاربر قرار دارد.

fluid فرم ورک

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید به‌راحتی یک عکس را با حالت دلخواه به سند مدنظر اضافه کنید و سپس، Sway باتوجه‌به شمایل کلی سند تصمیم می‌گیرد تصویر یادشده در کجا قرار داده شود. اگر کاربر از نتیجه‌ی کار راضی نباشد، امکان سازمان‌دهی مجدد تصویر برای دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه نیز وجود دارد. اگر فرم‌ورک Fluid خود برپایه‌ی Sway ایجاد شده باشد، موضوع کمی پیچیده‌تر خواهد شد.

دیدگاه شما درباره‌ی فرم‌ورک Fliud مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات