موتورسیکلت مفهومی بی ام و R18 رونمایی شد

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
مطالعه 6 دقیقه
بی‌ام‌و از موتورسیکلت سفارشی و مفهومی R18 مجهز به پیشرانه باکسر رونمایی کرد که ظاهری کلاسیک دارد.
تبلیغات

معمولاً در همایش کنکورسو الگانزا ویلادسته (Concorso d’Eleganza Villa d’Este) ترکیبی از محصولات سنتی و مدرن به نمایش گذاشته می‌شود؛ اما بی‌ام‌و برخلاف سنت این نمایشگاه، از موتورسیکلت مفهومی R18 رونمایی کرد. این مدل از طراحی موتورسیکلت کلاسیک بهره می‌برد که به آن ظاهری مدرن و سفارشی می‌دهد. دکتر مارکوس شرَم، مدیر بخش بی‌ام‌و موتوراد، طراحی این موتورسیکلت مفهومی را به شرح زیر توصیف می‌کند:

بی‌ام‌و با استفاده از این موتورسیکلت رویایی، نسخه شخصی خود را از مدلی جذاب و معتبر برای کلاس کروزر ارائه می‌دهد.
BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

موتورسیکلت مفهومی بی‌ام‌و R18 نشان می‌دهد که چگونه طرح آینده‌نگرانه‌ از پیشرانه باکسر متعلق به سال ۱۹۶۰ می‌تواند امروز به‌عنوان موتورسیکلتی سفارشی و طبیعی در ترکیب با تمام نمادهای طراحی کلاسیک ظاهر شود. ادگار هاینریش، مدیر طراحی بی‌ام‌و موتوراد در این زمینه توضیح می‌دهد:

با عناصر زیبایی‌شناسی که به‌طور واضح به نمایش گذاشته‌ شده‌اند، R18 به من نشان می‌دهد که موتورسواری در اصل چگونه است. همه‌چیز این موتورسیکلت مفهومی به‌جای تفکر، درباره احساس است و به‌جای استفاده از فناوری برای خودنمایی، فضایی برای تخیل ارائه می‌دهد. موتورسیکلت R18 می‌خواهد مطلب عمیقی را نشان دهد؛ شما فقط دوست دارید روی آن بنشیند و موتورسواری کنید. اما هنگامی که دوباره این کار را تکرار کردید، آن را فقط در گاراژ نمی‌گذارید و دور شوید؛ بلکه دوباره کنار آن می‌روید و برای بار آخر نگاهی می‌اندازید.
BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

موتورسیکلت مفهومی R18، عصاره موتورسواری و مدلی کاملاً اصیل است. با سبک سفارشی واقعی، این موتورسیکلت هنر حذف کردن تمام موارد غیرضروری و تمرکز روی قسمت‌های باقی‌مانده را به نمایش می‌گذارد. بارت یانسن گروزبیک، طراح این موتورسیکلت مفهومی می‌گوید:

چالش بزرگ در طراحی این است که همه‌چیز را نمایش دهیم. هر قسمت هدفی کاربردی دارد. افراد بسیار زیادی هستند که جرات ندارند چنین روش کاملاً صادقانه‌ای را بپذیرند.
BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

موتورسیکلت مفهومی بی‌ام‌و R18 فوراً‌ به‌عنوان یک بی‌ام‌و اصیل قابل تشخیص است؛ پیشرانه باکسر، فریم گهواره‌ای، میل‌گاردان نمایان، باک بنزین افتاده با رنگ سیاه و رنگ‌آمیزی متضاد خطوط (که از نمادهای طراحی محصولات کلاسیک بی‌ام‌و است). نسبت‌های متوازن در طراحی این موتورسیکلت مفهومی، یادآور مدل‌های کلاسیک مانند بی‌ام‌و R5 هستند. فریم و باک خط مشترکی از سر فرمان تا توپی چرخ عقب ایجاد می‌کند و ظرافتی جاری به نمای جانبی می‌دهد. رینگ‌های بزرگ (جلو ۲۱ اینچی، عقب ۱۸ اینچی)، موقعیتی امن ارائه می‌دهند و تسلط واحد تولید قدرت را کاملاً متوازن می‌کنند. لاستیک‌ها بیشتر از همه به تاریخ رجوع می‌دهند؛ زیرا این موتورسیکلت به تایرهای متزیلر (Metzeler) مجهز شده است. 

قلب R18، پیشرانه بزرگ ۱۸۰۰ سی‌سی دو سیلندر باکسر با طراحی کاملاً‌ جدید است. ظاهر بیرونی آن به‌طور آگاهانه یادآور پیشرانه‌های تخت دوسیلندر است که بی‌ام‌و تا پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی از آن استفاده می‌کرد اما با حجم بزرگ‌تر و خنک‌کننده مدرن هوا و روغن ارائه می‌شود. نمونه اولیه پیشرانه بزرگ باکسر با جزئیات زیر طراحی شده است؛ بلوک پیشرانه و جعبه‌دنده با آلومینیوم ساخته شده که مرحله‌ای ایده‌آل برای معرفی کردن اجزای آلومینیومی و همچنین محافظ زنجیر و پوشش سوپاپ به شمار می‌رود. علاوه‌بر این، کاربراتورهای Solex شبیه به مدل به‌کاررفته در بی‌ام‌و ۲۰۰۲، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

یکی دیگر از نکات بصری برجسته، میل‌گاردان است که تحت پوشش کرومی قرار دارد و چرخ عقب را به جعبه‌دنده و سیستم محرکه متصل می‌کند. پوشش دیگری در هیچ جای موتورسیکلت وجود ندارد، که این امر باعث می‌شود مهندسی آن به‌وضوح قابل مشاهده باشد. به همین ترتیب، تجهیزات الکترونیکی این موتورسیکلت مفهومی به استارتر و چراغ‌ها کاهش می‌یابد تا بر طراحی اصیل آن تاکید کند.

BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

موتورسیکلت مفهومی بی‌ام‌و R18 سومین نمونه از پیشرانه حجیم باکسر است که موتوراد ارائه می‌دهد. پاییز گذشته، مدل ساخته‌شده توسط شرکت ژاپنی کاستوم ورکس زون (CUSTOM WORKS ZON)  براساس نمونه اولیه این پیشرانه جدید معرفی شد. مدل Departed جایزه بهترین موتورسیکلت نمایشگاه را به دست آورد و علاقه‌مندان را با طراحی کلاسیک، روش‌های تولید مدرن و انواع شیوه‌های دست‌ساز متحیر کرد. دومین نمونه توسط ریوایوال سایکلز (Revival Cycles) ارائه شد.

BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

متخصصان این شرکت در تگزاس، موتورسیکلتی دیدنی و جذاب به نام ریوایوال بردکیج (Revival Birdcage) معرفی کردند که پلتفرمی ایده‌آل برای پیشرانه بزرگ باکسر ایجاد کرد. فریم مخصوص تیتانیومی، نمایی بی‌نظیر از پیشرانه و جعبه‌دنده در تمام زوایا به نمایش می‌گذارد. این مدل ماه گذشته در نمایشگاه موتورهای دست‌ساز تگزاس به‌نمایش گذاشته شد.

از نظر طراحی و رنگ، موتورسیکلت مفهومی R18 کلاسیک به نظر می‌رسد. زمینه شبیه محصولات همیشگی بی‌ام‌و است؛ خطوط سفید در دوشاخه و باک سوخت در ترکیب با رنگ سیاه، نشانگر طرح مدل‌های کلاسیک بی‌ام‌و به شمار می‌رود. رنگ زرد و طلایی به خطوط روشن، نمایی منحصربه‌فرد می‌دهد و باعث می‌شود تا رنگ سیاه روی باک و دوشاخه به بهترین شیوه خود را نشان دهد. طراحی بصری تک صندلی چرمی از مدل‌های کلاسیک دهه ۱۹۵۰ قرض گرفته شده است. کمک فنر در زیر صندلی یکپارچه شده و طراحی چراغ جلو، مدل‌های دهه ۱۹۵۰ را یادآوری می‌کند. 

BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

هر یک از این جزئیات به شخصیت منحصربه‌فرد موتورسیکلت کمک و بر ظاهر کلی آن تاکید می‌کند. موتورسیکلت مفهومی بی‌ام‌و R18 زبان طراحی سنتی را با ویژگی‌های فعلی در مجموعه‌ای منسجم ترکیب کرده است. 

BMW Motorrad Concept R18 / موتورسیکلت مفهومی بی ام و موتورراد

ادگار هاینریش در پایان می‌گوید:

برای من، موتورسیکلت‌هایی مانند R18، پاسخی به نیاز رو به رشد در میان جامعه موتورسیکلت است. در اینجا به‌جای فناوری، روی ساده‌سازی، اصالت و شفافیت تمرکز می‌شود. من اشتیاق تقریباً عاشقانه‌ای برای مهندسی مکانیک واقعی مشاهده می‌کنم. هدف ما با معرفی موتورسیکلت مفهومی R18 این است که چنین نیازی را برطرف کرده و آن را در عصر دیجیتال، به نمادی آنالوگ تبدیل کنیم. ما سابقه‌ای غنی در تولید موتورسیکلت‌های نمادین داریم و همه آن‌ها ویژگی‌های طراحی مشابهی دارند. اعتقاد داریم که این می‌تواند امروز هم با فناوری فعلی هماهنگ باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات