خودروی مفهومی بی‌ ام‌ و گارمیش کلاسیک بازتولید شد

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
بی‌ام‌و با همکاری مارچلو گاندینی، طراح مشهور ایتالیایی، بار دیگر خودروی مفهومی گارمیش را تولید کرده و اکنون در نمایشگاه خودروهای کلاسیک ایتالیا به‌نمایش گذاشته است.
تبلیغات

شرکت بی‌ام‌و یکی از اسپانسرهای نمایشگاه امسال Concorso d'Eleganza Villa d'Este در ایتالیا است و این شرکت هیچ‌گاه طرفداران خود را در این نمایشگاه ناامید نمی‌کند. در برخی مواقع، خودروهای مفهومی معرفی‌شده در این نمایشگاه همچون مدل M8 گرن کوپه، بیانگر نمونه‌ی تولیدی آینده هستند؛ اما این بار شرکت بی‌ام‌و خودروی مفهومی متعلق به گذشته را نمایشگاه خودروهای کلاسیک به‌نمایش گذاشته و جانی دوباره به‌آن بخشیده است.

بی ام و گارمیش / BMW Garmisch

خودروی مورد بحث ما، بی‌ام‌و 2200 ti گارمیش نام دارد که در سال ۱۹۷۰ برپایه مدل ۲۰۰۲ ساخته‌ شده بود. وظیفه‌ی طراحی و ساخت دوباره‌ی این خودرو برعهده‌ی مارچلو گاندینی، طراح مشهور ایتالیایی بوده است. مارچلو گاندینی خودروهای افسانه‌ای فراوانی (از جمله لامبورگینی میورا) را طراحی کرده بود؛ اما گارمیش جزء آن دسته خودروهایی بود که خیلی سریع از خاطر طرفداران محو شد و حتی طرفداران دو آتشه‌ی بی‌ام‌و هم به‌سختی این خودرو را به‌یاد می‌آورند.

بی ام و گارمیش / BMW Garmisch

حتی در کارخانه‌ی اصلی بی‌ام‌و در شهر مونیخ هم، اسناد و مدارک موردنیاز برای طراحی و تولید دوباره‌ی این نمونه به‌سختی یافت‌ شده است. هنگامی که آدریان ون هویدونک، مدیر بخش طراحی بی‌ام‌و، در تابستان سال ۲۰۱۸ با گاندینی برای طراحی دوباره این خودرو تماس می‌گیرد، طراح مشهور شوکه می‌شود؛ اما به‌لطف گاندینی و حافظه‌ی وی، تیم طراحان و مهندسان بی‌ام‌و کلاسیک به‌خوبی از پس دوباره زنده‌کردن مدل گارمیش برآمده‌اند.

بی ام و گارمیش / BMW Garmisch

بدین گونه، طرح‌های خاک‌گرفته‌ی باقی‌مانده از زمان گذشته با روش‌های مدرن طراحی و پرینت سه‌بعدی تلفیق‌ شده، و با همکاری مارچلو گاندینی، نمونه کپی‌شده جدیدی از خودروی مفهومی گارمیش (نام این خودرو از یک پیست اسکی مشهور گرفته‌شده) ساخته‌ شده است. به‌گفته‌ی آدرین ون هویدونک:

چند سال قبل عکس‌های گذشته این خودرو را دیدم و هیچ‌گاه آن‌ها را از یاد نبردم. خودرو به‌نظر متعلق به‌گذشته می‌آید؛ اما گارمیش یک خودروی مدرن است.
بی ام و گارمیش / BMW Garmisch

بی‌ام‌و گارمیش برای اولین‌بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ معرفی شد و ادای احترامی از طرف برتونه به خودروساز باواریایی محسوب می‌شد. این خودرو تفسیر مجددی از طراحی کلاسیک موناکویی را به‌نمایش می‌گذاشت و با جلوپنجر‌ه‌ی مشهور بی‌ام‌و معرفی شد. جلوپنجره خودرو نسبت به جلوپنجره استاندارد سایر محصولات بی‌ام‌و ۹۰ درجه تغییر زاویه داده بود و بین دو چراغ‌ بزرگ و کشیده قرار‌گرفته بود.

بی ام و گارمیش / BMW Garmisch
بی ام و گارمیش / BMW Garmisch
بی ام و گارمیش / BMW Garmisch
بی ام و گارمیش / BMW Garmisch

در قسمت عقب هم شاهد طراحی منحصر‌به‌فرد هستیم و پوشش لانه زنبوری خاص گاندینی روی شیشه عقب قرار‌ دیده می‌شود. این پوشش تیره‌، با رنگ بدنه هماهنگی جالبی به‌وجود آورده است. طراحی بدنه‌ در کل مینیمالیستی، اما آینده‌نگرانه است و همین موضوع در کابین خودرو هم دیده می‌شود. در کابین خودرو شاهد ترکیبی از پوشش چرمی سفید و چوب و پلاستیک هستیم. برخلاف کابین خودروهای امروزی که با نمایشگر‌های بزرگ طراحی شده‌اند، کابین خودرو ظاهر ساده‌ و نوستالژیکی دارد و رادیو خودرو به‌صورت عمودی نصب‌ شده است. نمایشگاه Concorso d’Eleganza Villa d’Este یکی از برترین گرد‌هم‌آیی‌های خودرویی در جهان محسوب می‌شود که از سال ۱۹۲۹ تاکنون برگزار‌ شده است. نمایشگاه سال ۲۰۱۹ از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ می برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات