چه انتظاری از رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2019 اپل داریم؟

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
رویداد WWDC سال ۲۰۱۹ به‌زودی برگزار می‌شود و کاربران و کارشناسان منتظر اخبار و به‌روزرسانی‌های اپل در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار هستند.
تبلیغات

با نزدیک شدن به زمان رویداد WWDC، شایعات و اخبار متعددی پیرامون رخدادهای آن منتشر می‌شود. کاربران و کارشناسان احتمالات زیادی نسبت به رونمایی‌ها و به‌روزرسانی‌های اپل در رویداد توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند که برخی از آن‌ها پشتوانه‌های اسنادی قابل‌توجهی دارند. رویداد توسعه‌دهندگان اپل یک هفته به طول می‌انجامد، اما بسیاری از اخبار مهم آن را می‌توان در سخنرانی ابتدایی تیم کوک، مدیرعامل کوپرتینویی‌ها دریافت کرد. به‌هرحال بخش‌های مهم دیگری هم از برنامه‌های اپل وجود دارند که در روزهای بعدی رویداد به آن‌ها پرداخته می‌شود.

توسعه‌دهنده‌هایی که در رویداد WWDC شرکت می‌کنند، شانس کار کردن با جدیدترین به‌روزرسانی‌های اپل را خواهند داشت. تجربه‌ی آن‌ها در اولین برخورد با قابلیت‌های جدید، روی اپلیکیشن‌هایی که در آینده و زمان عرضه‌ی نسخه‌ی ۱۰.۱۵ سیستم‌عامل مک ارائه می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. به‌هرحال اکنون بسیاری از جزئیات رویداد آتی محرمانه هستند. اپل یک اپلیکیشن برای رویداد WWDC و همچنین وب‌سایتی مخصوص توسعه‌دهنده‌ها منتشر کرد، اما درحال‌‌حاضر تنها برنامه‌ی زمانی رویداد بدون هیچ جزئیات بیشتر در آن‌ها دیده می‌شود. به‌هرحال می‌توان با تکیه بر برخی اخبار و شایعات گذشته، رونمایی‌ها و به‌روزرسانی‌های احتمالی در رویداد پیش رو را حدس زد.

چندی پیش در اخبار خواندیم که برخی قابلیت‌های اختصاصی iOS در نسخه‌ی جدید مک عرضه خواهند شد. طبق اخبار منتشرشده، قابلیت ReplayKit برای مک در رویداد آتی توسعه‌دهنده‌ها دور از انتظار نخواهد بود. ReplayKit همان قابلیتی است که به کاربران آیفون امکان ضبط ویدئو از نمایشگر گوشی هوشمند را ارائه می‌کند.

wwdc 2019

اپل نیوز سال گذشته در مک معرفی شد

پروژه Marzipan

یکی از اخبار مهم رویداد پیش رو، پیرامون پروژه‌ی مارزبپان خواهد بود. اپل در رویداد سال گذشته‌ی توسعه‌دهنده‌ها اعلام کرد که امسال بیش از همه به این پروژه خواهد پرداخت. ایده‌ی اصلی پروژه‌ی مارزیپان، ایجاد امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی است که بتوانند به‌راحتی در macOS و iOS اجرا شوند.

توسعه‌دهندگان با پروژه‌ی مارزیپان اپلیکیشن‌های iOS را به مک می‌آورند

اپل پروژه‌ی مارزیپان را برنامه‌ای چندساله می‌داند، درنتیجه ما هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم. به‌هرحال کوپرتینویی‌ها سال گذشته اعلام کردند که بسیاری از اپلیکیشن‌های اختصاصی خود در iOS را به مک منتقل کرده‌اند. به‌علاوه در آن رویداد اعلام شد که توسعه‌دهنده‌ها هم از سال ۲۰۱۹ به ابزارهایی مرتبط با پروژه‌ی مارزیپان دسترسی خواهند داشت. به احتمال زیاد اخبار گوناگونی درباره‌ی این پروژه در رویداد پیش رو خواهیم داشت. احتمالا گزینه‌هایی همچون اپلیکیشن‌های جدید Reminder، Apple Books و Find My iPhone یا Find My Friends از iOS به macOS 10.15 منتقل خواهند شد.

wwdc 2019

برنامه‌ی زمانی مبهم WWDC 2019

در سال گذشته شاهد پورت شدن اپلیکیشن هوم از iOS به مک بودیم. امسال قطعا اخبار بیشتری در این بخش خواهیم داشت و حتی احتمال عرضه‌ی میان‌برهای سیری در سیستم‌عامل مک وجود دارد. هنوز مشخص نیست که آیا توسعه‌دهندگان خواهند توانست میان‌برهای سیری را در مک بنویسند یا خیر. این احتمال هم وجود دارد که تنها جایگزینی برای ابزار Automator مک ارائه شود.

تغییرات Mac

به احتمال زیاد اپلیکیشن‌های کنونی مارزیپان در مک به‌روزرسانی خواهند شد. به‌عنوان مثال اپلیکیشن کنونی هوم هنوز قابلیت اضافه کردن امکانات جانبی زیادی ندارد و شاید این اشکال در به‌روزرسانی جدید برطرف شود. به‌علاوه، احتمال تجزیه‌ی آیتونز هم وجود دارد. چنین احتمالی از سال‌ها پیش مطرح می‌شد. آیتونز از اپلیکیشنی ساده برای پخش موسیقی به سرویسی جامع بدل شده است که امکان پخش و خرید انواع محتوای رسانه‌ای را به کاربر می‌دهد. درنتیجه شاید زمان تجزیه‌ی آن رسیده باشد.

اپل در iOS اپلیکیشن‌های گوناگون برای پخش کردن موسیقی،‌ ویدئو و پادکست دارد. درواقع آن‌ها حتی اگر تنها به فکر انتقال اپلیکیشن‌ها به مک باشند، سه گزینه‌ی جدید پخش محتوای رسانه‌ای به کاربران ارائه خواهد شد. درکنار همه‌ی این احتمالات، اخبار گذشته همگی شانس تجزیه شدن آیتونز را بالا می‌دانند.

wwdc 2019

قابلیت داشبورد مک

اپل قبلا اعلام کرده بود که اپل تی وی را روی مک عرضه خواهد کرد؛ اپلیکیشنی که اکنون روی iOS عرضه می‌شود. به‌احتمال زیاد، اپلیکیشن جدید یا قابلیت‌های تلویزیون را در آیتونز حذف می‌کند یا یک کپی از آن خواهد بود.

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک علاوه‌بر ارائه‌ی قابلیت‌های جدید، احتمالا بسیاری از قابلیت‌های قدیمی را حذف خواهد کرد. خبر قطعی، حذف پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی خواهد بود، چرا که همه می‌دانیم نسخه‌ی Mojave آخرین نسخه‌ی پشتیبانی‌کننده از این اپلیکیشن‌ها است. چنین تصمیمی قطعا روی توسعه‌دهنده‌های متفرقه تأثیر خواهد داشت. البته اپل از سال‌ها پیش به توسعه‌دهنده‌ها اخطار حذف اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را داده بود. به‌هرحال درکنار اپلیکیشن‌های توسعه‌دهنده‌های متفرقه، برخی امکانات اختصاصی کوپرتینویی‌ها همچون QuickTime، Java 1.6 Apple و Carbon HLTB از بین خواهند رفت.

اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی از سیستم‌عامل مک حذف خواهند شد

کویک‌تایم یکی از ابزارهای پرکاربرد کاربران مک برای پخش و ضبط محتوای رسانه‌ای محسوب می‌شود. به‌همین‌دلیل اپل آن را به‌صورت کامل حذف نخواهد کرد. پخش‌کننده‌ی کویک‌تام اکنون هم یک اپلیکشن ۶۴ بیتی محسوب می‌شود و درنتیجه در به‌روزرسانی آتی حذف نخواهد شد. تنها نسخه‌های قدیمی یعنی QickTime 7 و QuickTiime 7 Pro که متعلق به زمان عرضه‌ی Mac OS X Tiger هستند، حذف می‌شوند. از میان قابلیت‌های دیگر مک که احتمالا حذف می‌شوند نیز می‌توان به سیستم دست‌خط Ink اشاره کرد.

برخی قابلیت‌های مک از سال‌ها پیش هنوز در این سیستم‌عامل وجود دارند و شاید کاربران جدید هیچ آشنایی یا استفاده‌ای از آن‌ها نداشته باشند. از میان آن‌ها می‌توان به Dashboard اشاره کرد که به‌ احتمال زیادی در به‌روزرسانی جدید حذف خواهد شد. بسیاری از کاربران حتی چگونگی اجرای داشبورد را هم به یاد نمی‌آورند. این قابلیت، قبلا به‌عنوان روشی عالی برای دسترسی به برخی ابزارهای ساده و کوچک سیستم‌عامل بود. به‌هرحال در نسخه‌ی موهاوی هنوز امکان فعال‌سازی آن از بخش System Preferences و Mission Control وجود دارد.

انتظارات

روزها و هفته‌های منتهی به رویداد توسعه‌دهندگان اپل همیشه مملو از پیش‌بینی‌ها و انتظارات جذاب از سوی کاربران و کارشناسان بوده است؛ انتظاراتی که برخی از آن‌ها پشتوانه‌های اخبار و اسنادی هم دارند. از میان انتظارات سال ۲۰۱۹ می‌توان به نسخه‌ی جدید از مک پرو اشاره کرد. کاربران از مدت‌ها پیش حدس می‌زنند که نسخه‌ای جدید از این سخت‌افزار اپل معرفی یا به بازار عرضه شود.

مک پرو و آی مک اپل

اپل در سال ۲۰۱۷ حرکتی غیرعادی انجام داد و اعلام کرد که نسخه‌ی جدید مک پرو عرضه خواهد شد. کوپرتینویی‌ها به ادعای خود وفادار نبودند و حتی عرضه در سال ۲۰۱۸ را هم لغو کردند. به‌هرحال در همه‌ی رویدادهای اپل در سال‌های اخیر، شانس رونمایی از مک پرو جدید وجود داشته است و برای WWDC نیز چنین احتمالی وجود دارد. اپل همه‌ی رویدادهای خود را با دقت و حساسیت بالا برگزار می‌کند. آن‌ها محصولات و سرویس‌های جدید را تنها با هدف معرفی به حضار نمایش نمی‌دهند و همیشه برنامه‌هایی جدی برای عرضه‌ی نهایی دارند.

تصور اینکه اپل روی قول خود برای عرضه‌ی مک پرو تا پایان سال جاری متعهد نماند، کمی دور از انتظار است. ازطرفی به‌نظر نمی‌رسد آن‌ها دستگاهی چنین جذاب و مورد انتظار را در رویدادی به شلوغی WWDC و تنها به‌عنوان بخشی جانبی معرفی کنند. به‌همین‌دلیل شاید نسخه‌ی جدید مک پرو هنوز زمان زیادی تا معرفی نیاز داشته باشد. به‌هرحال اگر کوپرتینویی‌ها تصمیم به معرفی مک پرو جدید بگیرند، احتمال معرفی نمایشگر جدید مخصوص آن نیز دور از انتظار نخواهد بود.

شایعات گذشته، نمایشگر جدید مخصوص مک پرو را نسخه‌‌ای با کیفیت 6K و ابعاد ۳۱/۶ اینچ اعلام می‌کنند که بک‌لایت مینی LED خواهد داشت. مینگ چی کو، تحلیل‌گر با سابقه‌ی اپل این خصوصیات را برای نمایشگر آتی مطرح کرد و ادعا می‌کند که سخت‌افزارهای جدید به‌زودی معرفی خواهند شد. البته او به‌صورت قطعی رویداد توسعه‌دهندگان را به‌عنوان زمان معرفی دستگاه‌ها تأیید نمی‌کند.

درنهایت هیچ تضمینی برای معرفی سخت‌افزارهای جدید در رویداد پیش روی WWDC وجود ندارد. فراموش نکنید که اپل امسال اولین رویداد بدون سخت‌افزار خود را تنها با معرفی سرویس اپل تی وی پلاس و موارد مشابه برگزار کرد. درنهایت همه می‌دانیم که سخنرانی تیم کوک در رویداد توسعه‌دهندگان اپل پس از بررسی کلی آمارهایی از اپ استور، به‌طور جدی به قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل مک خواهد پرداخت. به‌علاوه برای نام‌گذاری macOS 10.15 نیز نام مکانی در کالیفرنیا حدس زده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات