هوش مصنوعی گوگل موفق به شناسایی سرطان ریه شد

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
گوگل هوش مصنوعی خود را برای پیش‌بینی سرطان ریه آموزش داد. مدل جدید هوش مصنوعی گوگل، تشخیص زودهنگام و کم‌نقص سرطان ریه را ممکن می‌کند.
تبلیغات

سرطان ریه به‌عنوان یکی از کشنده‌ترین نوع سرطان‌ در جهان شناخته می‌شود. این سرطان سالانه جان بیش از ۱.۷ میلیون نفر را می‌گیرد. آمار مرگ و میر در سرطان ریه، بیش از سرطان‌های سینه، پروستات و روده بزرگ است. مشکل اصلی در درمان سرطان این است که معمولاً مرحله بیماری در زمان تشخیص، پیشرفته‌ است و احتمال موفقیت مداخلات درمانی کم است. گوگل قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی جدید خود این روند را تغییر دهد و امیدوار است بتواند پیش‌بینی سرطان ریه را هرچه دقیق‌تر امکان‌پذیر سازد.

برای تشخیص سرطان ریه، رادیولوژیست‌ها از تصویربرداری CT برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نوع و درجه بیماری استفاده می‌کنند و معمولا صدها تصویر از یک CT بررسی می‌شود. مدل جدید هوش مصنوعی گوگل می‌تواند پیش‌بینی بدخیمی سرطان ریه، بافت‌های بدخیم ظریف و ندول ریوی (lung nodules) را شناسایی کند که اغلب دشوار است. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند سرعت رشد بافت مشکوک را با بررسی اسکن‌های قبلی تشخیص دهد.

برای آزمایش این مدل جدید، هوش مصنوعی گوگل  تعداد ۴۵,۸۵۶ سی‌تی اسکن قفسه سینه را مورد بررسی قرار داد. نتایج این بررسی با نتایج تحقیق ۶ رادیولوژیست تأییدشده توسط هیئت مدیره مقایسه شدند. در اولین بررسی‌ها، هوش مصنوعی گوگل موفق شد تا نسبت به رادیولوژیست‌ها، ۵% بیشتر موارد سرطانی را شناسایی کند. همچنین موفق شد تا میزان شناسایی اشتباه نتایج آزمون را که به آن مثبت کاذب (false-positive) گفته می‌شود، بیش از ۱۱ درصد کاهش دهد. در تفسیر نتایج آزمون، مثبت کاذب به حالتی گفته می‌شود که شخصی سالم است و به اشتباه بیمار تشخیص داده می‌شود.

مدل جدید هوش مصنوعی گوگل لازم است قبل از به‌کارگیری، در تحقیقات و آزمایش‌های بالینی بیشتری مورد آزمایش قرار گیرد. اگرچه، گوگل نتایج اولیه این مدل جدید را دلگرم‌کننده اعلام کرده است. به‌گفته‌ی شرکت ردموندی، تنها ۲ تا ۴ درصد از بیماران واجدشرایط در ایالات متحده برای سرطان ریه بررسی شدند. گوگل امیدوار است این مدل جدید نیز مانند دیگر مدل‌های شناسایی بیماری مبتنی بر هوش مصنوعی او بتواند تشخیص زودهنگام سرطان ریه را ممکن سازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات