هواوی پیش از تحریم شدن درحال توسعه‌ پلتفرمی برای جایگزینی پلی استور بود

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
بلومبرگ با انتشار گزارشی اعلام کرد که هواوی از چندی پیش اقدام به توسعه‌ی یک فروشگاه اپلیکیشن کرده است که می‌تواند جایگزین گوگل پلی شود.
تبلیغات

توقف همکاری‌های تجاری گوگل با هواوی در ادامه‌ی تحریم غول فناوری چین توسط دولت ایالات متحده، خبر چندان غیرمنتظره‌ای برای مدیران این شرکت نیست. گزارش جدیدی که در بلومبرگ منتشر شده، به شواهدی اشاره می‌کند که براساس آن هواوی برای سیاست‌های قهری آمریکا در حال آماده‌سازی بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که App Gallery هواوی در حقیقت اقدامی جدی و تاحدی مخفیانه از سوی این شرکت در راستای طراحی جایگزینی واقعی برای پلی استور گوگل بود. زمان زیادی نیست که اپ گالری هواوی در گوشی‌های هوشمند آنر و هواوی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، هواوی در سال ۲۰۱۸ توسعه‌دهندگان گوشی‌های همراه را برای تولید نرم‌افزار برای اپ گالری مجاب کرده بود. آن‌ها برای ترغیب برنامه‌نویسان به همکاری پیشنهاد کرده بودند که مسیر ورود آن‌ها به چین که بزرگ‌ترین بازار گوشی همراه در جهان است را هموار خواهند کرد.

هواوی هم مانند سایر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی نگرانی‌هایی داشته که برگرفته از وابستگی شدید به پلتفرم اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های گوگل است؛ این نگرانی با غضب دولت ایالات متحده نیز همراه شده و کار را برای هواوی سخت‌تر از پیش کرده است. بنابراین، آمادگی هواوی برای هرگونه توقف احتمالی روابط کاری و تجاری با گوگل رفتاری کاملا به‌جا و منطقی به نظر می‌رسد.

ولی ظاهرا برنامه‌های هواوی برای طراحی اپ استور جایگزین تنها شرایطی را در نظر گرفته بود که دسترسی آن‌ها به گوگل، به‌عنوان یک شریک تجاری، قطع شود؛ نه اینکه همه‌ی تولیدکنندگان و سرویس‌های آمریکایی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتری، هواوی را تحریم کنند. اکنون که این شرکت فناوری چینی از همکاری با همه‌ی شرکت‌های آمریکایی منع شده و حتی با وجود مهلت ۹۰ روزه‌ای که به آن‌ها داده شده است باز هم مجاز به شرکت در هیچ برنامه‌ی تجاری جدیدی با شرکت‌های آمریکایی نیست، به آن معنا است که دیگر فیسبوک و توییتر و هیچ برنامه‌ساز دیگری برای راه‌اندازی اپ استور با هواوی همکاری نمی‌کند.

هواوی شرکتی با منابعی عظیم در مقیاسی وسیع است و تا پیش از مداخله‌ی دولت ایالات متحده، در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های هوشمند جهان بود. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۸ وعده‌ی نه‌چندان غیرواقعی ۵۰ میلیون کاربر اروپایی را برای اپ استور خود به شرکای آینده‌نگر برنامه‌نویسش داده بود. بلومبرگ در گزارش خود نوشته است که غول فناوری چینی پیشنهاد ارائه‌ی یک «ابزار ساده» را داده بودند تا بتواند نرم‌افزارهایی را که برای فروشگاه گوگل نوشته شده بود، برای سازگاری با فروشگاه هواوی اصلاح و تنظیم کند.

هواوی در چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ی خود، اپ گالری را پلی بین شرق و غرب می‌دانست؛ محلی برای توزیع اپلیکیشن‌ها برای مخاطبان اروپایی و آسیایی و به‌ویژه، چینی‌ها. به نظر می‌رسید این فروشگاه می‌تواند راهی برای تنوع بخشیدن به پلتفرم‌های اپلیکیشن‌های اندروید باشد و گوگل را تشویق به تقویت فروشگاه خود کند. اما، شدت تحریم‌های دولت ترامپ، نتیجه‌بخشی این برنامه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات