دردسترس‌بودن گوگل پلی برای گوشی‌های از پیش تولیدشده هواوی

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
خبر اعلام توقف فعالیت گوگل‌پلی برای گوشی‌های هواوی، کاربران زیادی را نگران کرد؛ اما امروز خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کاربران فعلی دستگا‌های هواوی منتشر شد.
تبلیغات

گوگل اعلام کرده‌ کاربران فعلی دستگا‌های اندرویدی هواوی می‌توانند همچنان از گوگل‌پلی برای دانلود اپلیکیشن استفاده کنند. این خبر باعث خوشحالی و آرامش‌خاطر میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هواوی در سراسر جهان شده‌ است. بااین‌حال، همچنان این نکته وجود دارد که هواوی مطمئن نیست بتوانند در تولیدات جدیدش از تمام امکانات اندروید استفاده کند.

کاربران فعلی گوشی‌ها هواوی همچنان می‌توانند از امکانات امنیتی‌ای بهره‌مند شوند که ازطریق بخش حفاظتی گوگل پلی (Google play protect) برای کاربران فراهم می‌شود. این بخش امکان داخلی اندروید برای یافتن بدافزارها است و با استفاده از یادگیری ماشین سعی می‌کند اپلیکیشن‌های نامعتبر و مغایر با اصول را کشف و سپس حذف کند. گوگل مشخص نکرده آیا این کاربران می‌توانند از به‌روزرسانی‌های آینده‌ی اندروید بهره‌مند شوند یا خیر.

این اظهارات گوگل پس‌ازآن اعلام شد که چند روز پیش، رویترز در گزارشی مدعی شده بود این شرکت قصد دارد برخی از خدماتشان به شرکت هواوی را متوقف کند. شرکت هواوی دومین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان است که سال گذشته، بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه گوشی‌ فروخته است. بنابر ادعای رویترز، دستگاه‌های اندرویدی هواوی که در آینده تولید می‌شوند، دیگر نمی‌توانند از گوگل موبایل سرویس (Google Mobile Service) استفاده کنند. گوگل موبایل سرویس بخشی از گوگل است که پلی‌استور و جیمیل بر آن استوار است.  یکی از مسئولان شرکت هواوی گفته است این شرکت در‌حال‌بررسی این موضوع است؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نداده است.

اگر شرکت هواوی نتواند این مسئله را حل کند، با عقب‌گرد بسیار بزرگی مواجه خواهد شد و فروش گوشی‌های هوشمندش خارج از چین، به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی هوشمند در‌حال‌حاضر با جنجال‌های بزرگی درباره‌ی مسائل امنیتی تولیداتش مواجه است و درصورتی‌که ادعای رویترز صحیح باشد، هواوی مجبور است به‌منظور حفظ تولید و بازار تلفن‌همراه خود، تمهیداتی جدی برای سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مربوط‌به گوشی‌های هوشمندش بیندیشد. علاوه‌براین، تأخیر یا نقص در دریافت به‌رزورسانی‌های آینده‌ی اندروید در گوشی‌های هواوی هم می‌تواند باعث تضعیف وجهه‌ی شرکت هواوی در بین خریداران گوشی‌های این شرکت شود. به‌گفته‌ی یکی از مسئولان هواوی، آن‌ها تلاش می‌کنند خود را با شرایط تطبیق دهند و سپس بازخوردها و نظرها را بازبینی می‌کنند.

huawei-google

گوگل و هواوی در جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، در شرایط سخت و بغرنجی قرار گرفته‌اند. هواوی و ۷۰ شرکت وابسته به آن به‌دلایل امنیت ملی در فهرست نهاد‌هایی قرار گرفته‌اند که شرکت‌های بزرگی چون گوگل و اینتل برای برقراری ارتباط تجاری با آن‌ها باید از دولت آمریکا اجازه بگیرند.

بااین‌حال، بد نیست بدانید هواوی از قبل پیش‌بینی چنین روز‌هایی را کرده است. پیش‌ازاین، یکی از مسئولان هواوی اعلام کرده بود این شرکت مشغول ساخت سیستم‌عاملی ویژه‌ مشابه اندروید است و براساس آن خواهد بود (Android-based) تا اگر روزی نتوانستند از امکانات گوگل برای اندروید به‌طورکامل استفاده کنند، مشکلی پیش نیاید. براساس گزارش رویترز، هواوی همچنان می‌تواند از AOSP، سیستم‌عامل اندروید بدون گوگل موبایل سرویس، استفاده کنند. علاوه‌براین، به‌طوررسمی این شرکت می‌تواند برای اپلیکیشن‌ها هواوی‌استور داشته باشد؛ اما در‌این‌زمینه مسئله‌ی بزرگ آن است که هواوی بتواند شرکت‌های تولید‌کننده‌ی اپلیکیشن را راضی کند که اپلیکیشن‌های خود را در هواوی‌استور قرار دهند و به‌طورمرتب آن‌ها را به‌روزرسانی کنند. این مسئله ممکن است برای هواوی دردسرساز باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات