باکتری‌های مصرف‌کننده متان می‌توانند سوخت آینده را تأمین کنند

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران سرانجام نشان دادند چگونه باکتری‌های مصرف‌کننده‌ی متان، این گاز را به متانول تبدیل می‌کنند.
تبلیغات

توانایی باکتری‌های مصرف‌کننده‌ی متان در حذف متان از محیط و تبدیل آن به سوخت مصرفی، پژوهشگران را شگفت‌زده کرده است. بااین‌حال، اینکه دقیقا چگونه این باکتری‌ها به‌طورطبیعی چنین واکنش پیچیده‌ای انجام می‌دهند، سال‌ها معما بوده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا دریافتند آنزیم مسئول تبدیل متان به متانول این واکنش را در مکان فعال آنزیم کاتالیز می‌کند که تنها حاوی یک یون مس است. این یافته‌ها می‌توانند به توسعه‌ی کاتالیزورهای جدید ساخت بشر منجر شوند تا بتواند طبق همان مکانیسم و بدون زحمت، متان (گاز گلخانه‌ای قوی) را به متانول تبدیل کنند. ایمی روزنوایگ نویسنده‌ی مطالعه می‌گوید:

هویت و ساختار یون‌های فلزی مسئول کاتالیز این واکنش چند دهه ناشناخته مانده بود. مطالعه‌ی ما جهش بزرگی درجهت درک چگونگی تبدیل باکتریایی متان به متانول است.
تبدیل متان به متانول

بریان هافمن نویسنده‌ی دیگر مقاله می‌گوید:

با شناسایی نوع جایگاه مس درگیر در این واکنش، پایه‌ای برای تعیین چگونگی انجام این واکنش ایجاد کردیم که یکی از مشکل‌ترین واکنش‌های طبیعت است.

باکتری‌های مصرف‌کننده‌ی متان با اکسیدکردن متان و تبدیل آن به متانول، می‌توانند دو هدف مهم را برآورده کنند. آن‌ها نه‌تنها گازهای گلخانه‌ای مضر را از محیط حذف می‌کنند؛ بلکه سوختی پایدار و آسان برای خودروها و تولید برق و دیگر مصارف مهیا می‌کنند. فرایندهای صنعتی فعلی کاتالیز واکنش متان به متانول نیازمند فشار و دمای بسیار زیادی (بیش از ۱۳۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) است. باوجوداین، باکتری‌های مصرف‌کننده‌ی متان این کار را در دمای اتاق و رایگان انجام می‌دهند. متیو روس، یکی از نویسندگان دیگر مقاله می‌گوید:

درحالی‌که از قبل می‌دانستیم در مواد دست‌ساز بشر، جایگاه‌های مس (روی آنزیم) تبدیل متان به متانول را کاتالیز می‌کنند، کاتالیز متان به متانول در جایگاه تک مسی آنزیم در شرایط معمول بی‌سابقه است. اگر بتوانیم درک کاملی از چگونگی انجام این فرایند در چنین شرایط ملایمی به‌دست آوریم، می‌توانیم کاتالیزورهای خود را بهینه کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات