دارک وب ممکن است حتی اطلاعات شخصی‌تان را در خود داشته باشد

شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
دارک‌وب محفلی برای انجام انواع کارهای غیرقانونی است و تقریبا هرآنچه فکرش را کنید، حتی اطلاعات شخصی خودتان، ممکن است هم‌اکنون در آنجا حضور داشته باشد.
تبلیغات

Dunkin' Donuts و Sprint و Dow Jones تنها چند نمونه از شرکت‌های بزرگی هستند که تاکنون به‌دفعات در سال ۲۰۱۹، هکرها به آن هجوم برده‌اند و این، اتفاقی بسیار نگران‌کننده است. 

بعد از هرگونه رخنه‌ی امنیتی، معمولا داده‌های به‌دست‌آمده‌ی هکرها که غالبا شامل اطلاعات شخصی کاربران زیادی است، در بخش پنهان و رمزنگاری‌شده‌ی اینترنت با نام دارک وب (Dark Web) ظاهر می‌شود. بازار فعلی حاکم بر دارک‌وب، چیزی شبیه همان وب‌سایت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است که روزانه از آن‌ها خرید می‌کنیم، با این تفاوت که دارک‌وب محفلی برای انجام کارهای غیرقانونی، نظیر خرید‌و‌فروش موادمخدر و سلاح گرم و حتی اطلاعات دزدیده‌شده، به‌حساب می‌آید.

دارک وب

طبق گفته‌ی امیلی ویلسون، قائم‌مقام بخش تحقیقات شرکت تربیوم لبز، ازآنجاکه امروزه شرکت‌های بزرگ زیادی اطلاعات کاربرانشان را جمع‌آوری می‌کنند، هک‌کردن این شرکت‌ها و فروختن اطلاعات شخصی کاربران، به کاری پرسود برای هکرها تبدیل شده است. اجازه دهید به‌طور ویژه به داستانی اشاره کنیم.

آن‌طورکه ویلسون ادعا می‌کند، هکری به‌نام Gnosticplayers اخیرا اطلاعات شخصی صدهامیلیون نفر را در دارک‌وب برای فروش گذاشته است. او قسمتی از این اطلاعات را در دارک‌وب با قیمت ۱.۲۴۳۱ بیت‌کوین یا ۴٬۹۴۰ دلار برای فروش گذاشته بود. 

ویلسون دراین‌باره ادامه می‌دهد:

دارک‌وب مواداولیه‌ی لازم برای راه‌اندازی امپراتوری مبتنی بر جرم و جنایت دراختیار کلاه‌برداران قرار می‌دهد. موضوع موردبحث ما، موضوع حساسی همچون دزدی هویت افراد است؛ افرادی که در بین آن‌ها حتی کودکان هم دیده می‌شوند.

فاش‌شدن اطلاعات شخصی می‌تواند عواقب بدی برای افراد به‌دنبال داشته باشد؛ درحالی‌که شمار زیادی از مردم چنین چیزی را قبول نمی‌کنند. درواقع، سخت است به‌خود بقبولانیم که چگونه رخنه‌ای امنیتی که به افشای اطلاعات ده‌هامیلیون‌ آدم منجر می‌شود، می‌تواند روی شخص خاصی اثر بگذارد. 

امنیت در وب

از همین‌رو دَن پترسون، نویسنده‌ی اصلی این مقاله، به‌همراه گراهام کیتس، یکی از همکارانش، با مراجعه به شرکت تربیوم لبز، از آن‌ها درخواست کردند با ورود به دارک‌وب، اطلاعات شخصی‌شان را جست‌و‌جو کنند. به‌گفته‌ی پترسون، اطلاعاتی که از او و همکارش در دارک‌وب موجود بود، آن‌ها را به‌شدت حیرت‌زده کرده است.

ظاهرا در پی رخنه‌ی امنیتی قدیمی، برخی از داده‌های شخصی حساس گراهام کیتس همچون شماره‌ی تأمین اجتماعی،‌ شماره‌ی کارت اعتباری، تاریخ تولد و حتی آدرس منزل او فاش شده و در دارک‌وب دردسترس بود. خوشبختانه بیشتر اطلاعات فاش‌شده‌ی کیتس به آدرس قبلی او مربوط می‌شدند و او دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کرد. بااین‌حال، نکته‌ی عذاب‌آور اینجا است که اطلاعات شخصی او و هزاران کاربر دیگر، با قیمت فقط ۶۹ دلار برای فروش گذاشته شده بود.

باوجوداین، ظاهرا دَن پترسون مثل همکارش خوش‌‌اقبال نبوده است. براساس گفته‌های او، تربیوم لبز توانسته نام و آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی او را در وب‌سایتی به‌نام Black Stuff در دارک‌وب پیدا کند؛ اطلاعاتی که ظاهرا پترسون همچنان از آن‌ها استفاده می‌کند. او می‌گوید در مواردی حتی مختصات جغرافیایی مکان‌هایی که در آن حضور داشته نیز فاش شده است.

بااین‌حال، خوش‌بختانه اطلاعاتی از محل سکونت فعلی او در دارک‌وب موجود نبود. البته طبق گفته‌های ویلسون، همان داده‌های قدیمی نیز داده‌هایی ارزشمند به‌حساب می‌آیند. درواقع، مجرمان می‌توانند با استفاده از داده‌های قدیمی، از عادت‌های شما باخبر شوند و برای مثال بفهمند کجا کار می‌کنید یا محل سکونتان در کجا قرار دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این داستان چیست؟ چقدر با دارک‌وب آشنا هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات