راهنمای جامع سیستم‌های ایمنی و کمکی مدرن خودرو

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
تعداد زیاد سیستم‌های ایمنی باعث سردرگمی افراد در نحوه عملکرد آن‌ها شده است؛ در این مقاله نگاهی جامع به نام و عملکرد سیستم‌های ایمنی خودروسازان بزرگ جهان می‌اندازیم.
تبلیغات

عرضه‌ی سریع و بیش از تقاضای سیستم‌های مدرن کمک‌راننده در خودروهای جدید، همه را دچار سردرگمی کرده است. تفاوت بین فناوری رانندگی بین خطوط و هشدار از انحراف بین خطوط چیست؟ آیا سیستم دوربین فراگیر با سیستم دوربین ۳۶۰ درجه تفاوت دارد؟ 

در این مقاله با زومیت همراه باشید تا بدانید هر کدام از سیستم‌های ایمنی خودرو چه کاری انجام می‌دهند و با چه نام‌های دیگری عرضه می‌شوند. 

فناوری پارک هوشمند

سیستم‌های کمکی پارک، خودرو را با فرمان‌دهی کم راننده یا حتی کاملاً خودکار پارک می‌کنند. دستیار پارک دوبل، ویژگی اصلی برای این سیستم‌ها است؛ اگرچه برای پارک معمولی هم می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

Active Park Assist / دستیار پارک فعال

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی پارک، سیستم کمکی پارک خودکار، سیستم کمکی پارک هوشمند از راه دور، پارک هوشمند، دستیار پارک، اتوپارک

کنترل کروز انطباقی

سیستم‌های کنترل کروز انطباقی قادر به تنظیم سرعت خودرو تا خودروی جلو هستند. این فاصله‌ها معمولا می‌توانند به‌صورت دستی بین یک یا دو طول تا سه یا چهار برابر طول خودرو تنظیم شوند.

Adaptive Cruise Control / کنترل کروز انطباقی

کنترل کروز انطباقی مجهز به توقف و حرکت، قادر به عملکرد در سرعت‌های بسیار کم است؛ قابلیت اخیر به‌معنی کاهش سرعت خودرو تا توقف کامل و شروع دوباره‌ی حرکت است که باعث می‌شود تا گزینه‌ی مناسبی برای تردد در مسیرهای ترافیکی شهری باشد.

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی کروز انطباقی، کنترل کروز فعال، کنترل کروز هوشمند، کنترل کروز هوشمند، کنترل کروز راداری، دیسترونیک

چراغ‌های جلوی انطباقی

چراغ‌های جلوی قابل تنظیم (انطباقی) ​​جهت چرخش فرمان خودرو را دنبال می‌کنند. بعضی از این سیستم‌ها کار خود را با چرخش فعال چراغ‌های جلو انجام می‌دهند تا راننده بداند که چرخ‌ها به چه سمتی اشاره می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر از این سیستم‌ها، چراغ‌های جلوی جداگانه‌ای را روشن می‌کنند تا جهت چرخش چرخ‌ها برای راننده مشخص شود.

Adaptive Headlights / چراغ‌های جلوی انطباقی

سایر نام‌های رایج: چراغ‌های چرخشی پویا، چراغ‌های چرخشی فعال

نور بالای خودکار

سیستم نور بالای خودکار در شرایطی که خودرویی از جلو بیاید یا شرایطی که نور تغییر کند، چراغ‌های جلوی خودرو را بین حالت نور بالا و نور پایین تغییر می‌دهند. به‌عنوان مثال هنگامی که در حال رانندگی با نور بالا هستید و خودرویی از فاصله‌ی دور به شما نزدیک می‌شود، چراغ‌های جلو به‌صورت خودکار به حالت نور پایین تغییر می‌کنند و پس از عبور آن، دوباره به حالت نور بالا بازمی‌گردند.

Automatic High-Beam Headlights / نور بالای خودکار چراغ‌های جلو

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی نور بالا، اینتلی‌بیم (IntelliBeam)، نور بالای هوشمند، کنترل نور بالا، سیستم کمکی چراغ

بررسی نقطه کور

نظارت نقطه کور به راننده درباره وجود اجسام در نقاط کور دید راننده در اطراف خودرو هشدار می‌دهد. زمانی‌که خودروی دیگری وارد نقطه‌ی کور دید راننده شود، هشدارها معمولاً از چراغ‌هایی که در آینه‌های جانبی یا نزدیک آن‌ها قرار گرفته‌اند، علامت می‌دهند و روشن می‌شوند. در بعضی موارد هنگامی که راننده چراغ راهنمای خودرو را برای تغییر خط حرکت روشن کرده باشد و خودرویی در این مسیر تشخیص داده شود، سیستم‌های پایش نقطه کور با زنگ قابل شنیدن به راننده هشدار می‌دهند.

Blind-Spot Monitoring / پایش نقطه کور

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی جانبی بدنه، تشخیص نقطه کور، هشدار تغییر خط، هشدار نقطه کور، سیستم کمکی نقطه کور، سیستم کمکی تغییر بین خطوط

هشدار برخورد با جلو

اخطار برخورد با جلو، به راننده درباره‌ی وقوع تصادف قریب‌الوقوع از سمت جلو هشدار می‌دهد. هشدارها معمولا به‌صورت بوق‌های قابل شنیدن و چراغ‌های چشمک‌زن هستند که به‌طور مستقیم در میدان دید راننده قرار می‌گیرند.

Forward Collision Warning / هشدار برخورد جلو

سایر نام‌های رایج: هشدار برخورد از روبه‌رو، هشدار برخورد جلو، سیستم کمکی پیشگیری از برخورد

ترمز اضطراری خودکار

ترمز اضطراری خودکار همان‌طور که از نام آن پیداست، در صورت پیش‌بینی وقوع تصادف ترمز خودرو را بدون دریافت ورودی از راننده فعال می‌کند. نصب این فناوری در جلو شایع‌تر است، اما بسیاری از خودروسازان سیستم‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که در هنگام دنده عقب خودرو نیز کار می‌کنند. در صورتی که راننده نتواند واکنش خاصی در شرایط حساس انجام دهد، چنین سیستم‌هایی می‌توانند شدت حادثه را کاهش دهند.

Automatic Emergency Braking / ترمز خودکار اضطراری

سیستم‌‌های ترمز اضطراری خودکار اغلب اما نه همیشه، قادر به تشخیص عابران پیاده هستند.

سایر نام‌های رایج: Pre Sense City،، ترمز خودکار جلو، ترمز هوشمند، سیستم کمکی جلوگیری از برخورد، سیستم ترمز کاهش برخورد ترمز اضطراری جلو، ترمز فعال، ترمز اضطراری خودمختار

فرمان اضطراری خودکار

سیستم هدایت یا فرمان‌دهی اضطراری خودکار به راننده کمک می‌کند تا از تصادف خودرو جلوگیری کند.

Automatic Emergency Steering / هدایت خودکار اضطراری

هشدار انحراف از مسیر

سیستم هشدار انحراف از مسیر به راننده اخطار می‌دهد که خودرو در حال رانندگی به سمت بیرون از خطوط جاده است. اغلب این هشدارها قابل شنیدن هستند؛ اما برخی از خودروسازان نیز هشدارهای بصری یا لمسی استفاده می‌کنند، که اخیراً ازطریق فرمان احساس می‌شود.

Lane-Departure Warning / هشدار انحراف خط

سایر نام‌های رایج: هشدار انحراف از خط

سیستم کمکی رانندگی بین خطوط

در صورتی که خودرو از خطوط جاده تجاوز کرده و بیرون رفته باشد، سیستم کمکی رانندگی بین خطوط به خودرو فرمان می‌دهد و آن را به داخل خطوط هدایت می‌کند. سیستم‌هایی از این دست، عموماً دارای قابلیت‌های سیستم‌های هشدار انحراف از خط نیز هستند.

Lane-Keep Assist / دستیار نگهداری خط

سایر نام‌های رایج: LaneSense، سیستم نگه‌داری خط

رانندگی بین مرکز خطوط

سیستم تمرکز خط مانع بیرون رفتن خودرو از علائم و خطوط جاده می‌شود و خودرو را بین مرزهای خطوط جاده نگه می‌دارد. درحالی‌که دستیار نگه‌داری خط یک سیستم واکنشی است که تنها هنگام انحراف از خط حرکت فعال می‌شود، سیستم تمرکز خط به‌صورت پیش‌فعال روی نگه داشتن خودرو بین خطوط تمرکز می‌کند و نمی‌گذارد که از خطوط جاده بیرون رود.

Lane Centering / تمرکز خط

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی نگه‌داری در خط، سیستم کمکی فرمان فعال، فرمان‌دهی خودکار یا اتواستیر (Autosteer)

دید در شب

سیستم دید در شب از قابلیت تصویربرداری حرارتی برای نمایش گرمای انتشاریافته از اشیای موجود در جاده پیش‌رو استفاده می‌کند. چنین سیستمی برای کمک به دیدن اشیایی است که مشاهده‌ی آن‌ها در شب برای چشم انسان دشوار است.

Night Vision / دید در شب

سایر نام‌های رایج: سیستم کمکی دید در شب

هشدار تردد در عقب

سیستم هشدار تردد عقب هنگام حرکت در دنده عقب فعال می‌شود و در صورت عبور اجسام یا خودروها از عقب خودرو، به راننده اخطار می‌دهد. اکثر این سیستم‌ها جهت عبور را نیز نشان می‌دهند. 

Rear Cross-Traffic Alert / هشدار عبور عقب

سایر نام‌های رایج: تشخیص عبور از عقب، هشدار برخورد عقب

دوربین دید اطراف

سیستم‌های دوربین دید اطراف از تصویر چند دوربین بیرونی استفاده کرده و آن‌ها را ترکیب می‌کنند تا نمای ۳۶۰ درجه و دید کلی از خودرو ارائه دهند. دوربین‌های دید اطراف همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهند؛ به‌طور که برخی از خودروهای لوکس، مدل سه‌بعدی از خودرو ایجاد می‌کنند که راننده به کمک آن می‌تواند محیط اطراف خود را به‌خوبی مشاهده کند.

Surround-View Camera / دوربین دید محیطی

سایر نام‌های رایج: دید اطراف، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم دوربین چندنما

سیستم‌های رانندگی نیمه خودران 

تعدادی از خودروسازان، سیستم‌های رانندگی نیمه خودران برای محصولات خود ارائه می‌دهند. در ساده‌ترین حالت، این سیستم‌ها کنترل کروز انطباقی ​​و تمرکز خط را ترکیب می‌کنند تا خودرو بتواند به‌تنهایی در مسیر خود حرکت کند. بااین‌حال، راننده باید توجه خود را روی جاده متمرکز کند؛ زیرا این سیستم‌ها در برخی شرایط به مداخله‌ی انسانی نیاز دارند تا بتوانند به‌درستی عمل کنند.

Semi-Autonomous Driving Systems / سیستم رانندگی نیمه خودران

از جمله برخی سیستم‌های رانندگی نیمه خودران که توسط خودروسازان مختلف ارائه شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوپرکروز (کادیلاک)

پروپایلوت (نیسان، اینفینیتی)

دیسترونیک پلاس (مرسدس بنز)

اتوپایلوت (تسلا)

پایلوت اسیست (ولوو)

بسته‌های آپشن ایمنی

اغلب خودروسازان چند سیستم ایمنی را زیر چتر یک پکیج ایمنی جامع ترکیب می‌کنند که بسیاری از آن‌ها شامل سخت‌افزار رانندگی نیمه خودران هستند. در زیر تعدادی از مجموعه‌های شناخته‌شده توسط خودروسازان مختلف ارائه شده است.

سیستم ایمنی خودرو

AcuraWatch (آکورا): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار ، کنترل کروز انطباقی، دستیار نگه‌داری خط، اخطار انحراف خط، نور بالای خودکار چراغ‌های جلو و تمرکز خط

Co-Pilot 360 (فورد، لینکلن): پایش نقطه کور با هشدار تردد عقب، اخطار خروج خط با دستیار نگه‌داری خط، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و نور بالای خودکار چراغ‌های جلو

Honda Sensing (هوندا): هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار انحراف خط با دستیار نگه‌داری خط، تمرکز خط، کنترل کروز انطباقی و نور بالای خودکار چراغ‌های جلو

Lexus Safety System+ 2.0  (لکسوس): هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، اخطار انحراف خط، دستیار نگه‌داری خط، نور بالای خودکار چراغ‌های جلو، کنترل کروز انطباقی و تمرکز خط

Safety Shield 360 (نیسان): شامل سیستم‌های هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، ترمز اضطراری خودکار عقب، هشدار انحراف خط، پایش نقطه کور دید راننده، هشدار تردد عقب و نور بالای خودکار چراغ‌های جلو

EyeSight  (سوبارو): شامل سیستم‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار ، کنترل کروز انطباقی، دستیار نگه‌داری خط و هشدار انحراف خط

Toyota Safety Sense 2.0 (تویوتا): شامل سیستم‌های هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، هشدار انحراف خط، دستیار نگه‌داری خط، نور بالای خودکار چراغ‌های جلو، کنترل کروز انطباقی و تمرکز خط

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات