گزارش جدید سازمان سیا از ارتباط هواوی و دولت چین پرده برداشت

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
سازمان امنیتی سیا با ارائه اسناد تازه‌ای از ارتباط هواوی و دولت چین به متحدان غربی خود هشدار داد.
تبلیغات

به گزارش تایمز، اوایل امسال سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به همتایان خود در استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا اطلاع داده است که شرکت فناوری چینی، هواوی، از کمیسیون امنیت ملی مرکزی حزب کمونیست چین، ارتش آزادی‌بخش خلق و « شاخه سومی در شبکه اطلاعاتی دولت چین» کمک دریافت کرده است.

این روزنامه در گزارش خود به یک منبع ناشناس در بریتانیا استناد کرده و نوشته بود جزئیات این اطلاعات که توسط سازمان سیا، مهم ولی نه فوق محرمانه طبقه‌بندی شده؛ تنها دراختیار «مقامات ارشد دولت بریتانیا» قرار گرفته است. هواوی هرگونه ارتباط با دولت چین را انکار کرده و گفته است «قطعا» هرگونه درخواست دولت برای اطلاعات را رد می‌کند. این شرکت چینی از هرگونه اظهارنظر در مورد «ادعاهای غیر مستند» خودداری کرده است.

کمیته اطلاعات ایالات متحده در مورد شرکت هواوی و دیگر شرکت‌های چینی از جمله ZTE (شرکت تجهیزات مخابراتی) هشدار داده و اعلام کرده نگران اثرگذاری بیش از حد دولت چین بر این شرکت‌ها است (رن ژنگفی، موسس شرکت هواوی، عضو سابق ارتش آزادی‌بخش خلق چین بوده است). سازمان اطلاعاتی آمریکا امکان استفاده دولت چین از این شرکت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات را مطرح کرده است. این نگرانی‌ها وقتی به اوج خود رسید که شبکه‌های مخابراتی جهان اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های 5G کردند؛ اقدامی که هواوی امیدوار است به‌ویژه در اروپا نقش پررنگی در پیشبرد آن ایفا کند.

در سال‌های اخیر کارشناسان آمریکایی در مورد تولیدات هواوی ابراز نگرانی کرده‌اند. وزات دفاع این کشور فروش محصولات هر دو شرکت هواوی و زدتی‌ای در سازمان‌های نظامی را ممنوع کرده‌ است؛ همچنین کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) استفاده شرکت‌های مخابراتی آمریکا از تجهیزات شرکت هواوی را ممنوع خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر، ایالات متحده تلاش کرده است تا متحدین اروپائی خود را که به‌دنبال ارتقاء سطح شبکه‌های ارتباطی خود هستند از همکاری با هواوی و استفاده از ادوات آن شرکت منصرف کند. اما همواره استدلال دولت آمریکا مبهم و ضعیف بود؛ به طوری‌که هواوی و دیگر شرکت‌ها در موقعیت‌های مختلف به این ضعف استدلال اشاره کرده و مدعی شده‌اند ادعای دولت آمریکا سیاسی است. گزارش اخیر نگرانی‌های آمریکا در مورد این شرکت‌ها را کمی شفاف‌تر و واضح‌تر بیان می‌کند؛ به‌ویژه اشاراتی به ارتباطات خاص این شرکت‌ها با دولت چین شده است که به آمریکا این اعتمادبه‌نفس را داد تا آن را با متحدین غربی خود به اشتراک بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات