فیسبوک نحوه عملکرد الگوریتم فید فیسبوک را به کاربران نشان می‌دهد

سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن فیسبوک برای نخستین بار نحوه‌ی عملکرد الگوریتم فید فیسبوک را به کاربران این شبکه‌ی اجتماعی نشان می‌دهد.
تبلیغات

بی‌شک یکی از موضوعات جالب‌توجه در مورد فید فیسبوک، نحوه‌ی عملکرد الگوریتم آن است. فید فیسبوک، چگونه و بر چه مبنایی پست‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی را انتخاب می‌کند و نمایش می‌دهد؟ الگوریتم فید فیسبوک چطور متوجه می‌شود که کدام پست‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی از اهمیت بیشتری برای کاربر برخوردار هستند؟

پاسخ چنین سوالاتی عموما در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. اما برای نخستین بار، اپلیکیشن فیسبوک به کاربران اجازه می‌دهد تا متوجه شوند الگوریتم فید فیسبوک چگونه و بر چه مبنایی عمل می‌کند.

فیسبوک

کاربران می‌توانند ازطریق لینک جدیدی با عنوان «چرا من این پست را می‌بینم؟» یا «?Why am I seeing this post» و همچنین ازطریق لینک «چرا من این آگهی تبلیغاتی را می‌بینم؟» یا «?Why am I seeing this ad» با عملکرد الگوریتم فید فیسبوک آشنا شوند. فیسبوک در این راستا اطلاعات زیر را منتشر کرده است:

کاربران ازطریق لینک «چرا من این پست را می‌بینم؟»، می‌توانند درک بهتری از علت به‌نمایش گذاشته‌شدن برخی پست‌ها داشته باشند. همچنین می‌توانند کنترل بهتری بر پست‌هایی که ازطریق دوستان، صفحات مختلف و گروه‌ها در فید خبری‌شان مشاهده می‌شود، در اختیار داشته باشند. این نخستین باری است که فیسبوک اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی عملکرد اپلیکیشن فیسبوک برای رتبه‌بندی پست‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

هدف فید خبری،‌ نشان دادن پست‌هایی است که بیش از سایر به کاربر مربوط می‌شود. کاربران می‌توانند لینک «چرا من این پست را می‌بینم؟» را در منوی سمت راست پست خود مشاهده کنند. در این لینک تعاملات قبلی کاربر و نحوه‌ی تاثیرگذاری آن‌ها در رتبه‌بندی پست‌ها، به کاربر نشان داده می‌شود. کاربران می‌توانند در این قسمت اطلاعاتی از این دست در اختیار داشته باشند: 

  • چرا کاربر پستی خاص را در فید خبری خود مشاهده می‌کند. به‌عنوان مثال، ممکن است پست مربوط‌به یکی از دوستان کاربر یا گروهی که کاربر در آن عضو شده یا مربوط‌به صفحه‌ای باشد که کاربر آن را دنبال می‌‌کند.
  • نحوه‌ی تعامل کاربر با پست‌ها. از جمله (الف) چند وقت یک‌بار کاربر ارتباط و تعاملی با سایر پست‌های منتشرشده از سوی سایر کاربران، سایر صفحات یا گروه‌ها دارد؛ (ب) چند وقت یک ‌بار کاربر، ارتباط یا تعاملی با پست‌هایی خاص برای مثال ویدئو، عکس یا لینک‌های مختلف دارد و (ج) میزان محبوبیت پست‌های به‌اشتراک گذاشته‌شده توسط کاربران، صفحات و گروه‌های مورد نظر کاربر. 
فیسبوک

در این لینک، تنها اطلاعات کلی دراختیار کاربر قرار داده می‌شود. کاربر نمی‌تواند ازطریق این لینک پست‌هایی که در فید فیسبوک برایش نشان داده می‌شود، حذف کند. اما می‌تواند افرادی را از فهرست دوستان خود حذف کند، یا برخی پیج‌هایی که دنبال می‌کرد را دیگر دنبال نکند و از برخی گروه‌ها خارج شود. همچنین کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام پست‌ها در فید فیسبوک نخست برایشان نمایش داده شود. این ویژگی جدید در هر دو سیستم‌عامل اندروید و  iOS در دسترس کاربران قرار دارد. 

شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، ابزارهایی برای بهبود وضعیت تبلیغات در اختیار کاربران قرار داده است. کاربران می‌توانند متوجه شوند که چه زمانی یک شرکت تبلیغ‌کننده، اطلاعات ارتباطی کاربر را آپلود کرده است. این یکی از ویژگی‌های فیسبوک است که اجازه می‌دهد شرکت‌ها بتواند داده‌های کاربران خودشان را آپلود کنند و ازطریق همین داده‌ها می‌توانند با کاربر در ارتباط قرار گیرند.

صاحبان کسب‌وکار و مشاغل، معمولا می‌توانند ازطریق اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل و شماره‌ تلفن، مشتریان خود را پیدا کنند. فیسبوک سعی می‌کند تا آگهی‌های تبلیغاتی را به مخاطبانی نشان دهد که ارتباط بیشتری با موضوع آگهی دارند. البته فیسبوک هیچ‌گونه اطلاعات قابل شناسایی در اختیار صاحبان کسب‌و‌کار قرار نمی‌دهد. لینک «چرا من این آگهی تبلیغاتی را می‌بینم؟» اطلاعات جزئی‌تری در مورد اینکه چه زمانی شرکت تبلیغ‌کننده اطلاعاتی که از فرد داشته به‌اشتراک گذاشته است، همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه شرکت تبلیغ‌کننده با شریک بازاریابی دیگری در همکاری مشترک هستند یا خیر را به کاربر نشان می‌دهد. 

به‌نظر می‌رسد به‌اشتراک‌گذاری نحوه‌ی عملکرد الگوریتم فید فیسبوک راهکار و تلاشی جدید، برای مقابله با برخی مشکلاتی است که در مدت اخیر فیسبوک با آن دست‌و‌پنجه نرم کرده است. هفته‌ی گذشته نیز، فیسبوک انتشار پست‌های نژادپرستانه و ناسیونالیستی سفیدپوستی را ممنوع کرد. همچنین این شبکه‌ی اجتماعی در حال بررسی راهکارهایی برای محدود کردن کاربرانی است که می‌توانند ویدیوهای زنده پخش کنند. پیش‌تر زاکربرگ به مدیران فیسبوک گفته بود که اپل را کنار گذاشته و از اندروید استفاده کنید. اما براساس آخرین اخبار، مدیرعامل فیسبوک برای تنظیم مقررات مربوط‌به حریم خصوصی GDPR در ایالات متحده با تیم کوک وارد همکاری شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات