پردازنده‌های توکار شرکت AMD سری R1000 رونمایی شد

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت AMD از سری جدید پردازنده‌های توکار (Embedded) خود با عنوان R1000 برای استفاده در تجهیزات محاسباتی کم‌مصرف و کنسول‌های گیمینگ دستی رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت AMD تراشه‌های جدید Ryzen Embedded سری R100 خود را برای  پاسخگویی به تقاضای فزاینده‌ی تجهیزات مدرن جهت استفاده از چنین تراشه‌هایی معرفی کرد؛ کنسول‌های بازی کم مصرف و ادوات گیمینگ دستی از جمله چنین تجهیزاتی است. برای مثال شرکت Atari به‌تازگی اعلام کرده است که نسل جدید کنسول خود با نام Atari VCS را با پردازنده‌ی جدیدی دگرگون خواهد کرد؛ اما اشاره‌ای به اینکه قرار است از کدام پردازنده‌ی توکار AMD استفاده کند، نکرده است. با این وجود AMD در بخشی از مراسم معرفی تراشه‌ی داخلی AMD R1000 خبر از به کارگیری یکی از پردازنده‌های توکار سری جدید R1000 در کنسول Atari VCS داده است.

atari vcs

تراشه‌های سری R1000 به شکل SOC-های نصبی با فناوری لحیم BGA ارائه خواهد شد؛ به عبارتی امکان نصب آن‌ها روی یک مادربرد معمولی کامپیوتر دسکتاپ وجود نخواهد داشت. این تراشه‌ها از معماری پردازنده‌ی Zen پلاس آمیخته با موتور گرافیکی مجتمع وگا ۳ بهره خواهند جست. این رده از تراشه‌ها در تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های کم‌مصرف نظیر کامپیوترِ گیمینگ دستی Smach Z، کنسول جدید آتاری با نام Atari VCS، ربات‌ها، بردهای تبلیغاتی دیجیتال، مصارف صنعتی، کلاینت‌های باریک و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در جدول زیر مشخصات این تراشه‌ها درج شده است.

مدل پردازنده

توان طراحی حرارتی

(وات)

تعداد هسته/رشته

فرکانس پایه/بوست

(GHz)

تعداد واحدهای

محاسباتی GPU

فرکانس GPU

(GHz)

کش L2

(MB)

کش L3

(MB)

حافظه‌ی قابل پشتیبانی

پردازنده 

R1606G

۱۲-۲۵

۲/۴

۲.۶/۳.۵

۳

۱.۲

۱

۴

Dual-Channel DDR4-2400

پردازنده R1505G

۱۲-۲۵

۲/۴

۲.۴/۳.۳

۳

۱

۱

۴

Dual-Channel DDR4-2400

کلید دستیابی به موفقیت در تمامی این آوردگاه‌ها برخورداری از سطح عملکردی قوی درکنار توان مصرفی پایین است. برای مثال پردازنده‌های R1606G و R1505G توان طراحی حرارتی پیشفرضی معادل ۱۵ وات دارد؛ با این وجود مشتریان امکان تنظیم TDP را از ۱۲ تا ۲۵ وات، با هدف تنظیم سطح عملکرد در کاربردهای مختلف خواهند داشت.  سطح پایین توان ۱۲ وات امکان استفاده از این تراشه‌ها را در سیستم‌های بدون فن ایجاد خواهد کرد؛ به عبارت دیگر در این سیستم‌ها نیازی به استفاده از فن روی هیت‌سینک نیست. این ویژگی یک ضرورت اساسی در بسیاری از کلاینت‌های باریک است.

تراشه‌ی R1606G  با سرعت کلاک پایه ۲.۶ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۳.۵ گیگاهرتز ارائه خواهد شد و تراشه‌ی R1505G با برخورداری از سرعت کلاک پایه‌ی ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۳.۳ گیگاهرتز، یک گام عقب‌تر ایستاده است. هر دو تراشه از حافظه‌ی دو کاناله‌ی DDR4-2400 پشتیبانی می‌کند که لازمه‌ای برای به حداقل رساندن مصرف توان است.

amd r1000

پردازنده‌های سری R1000 در رده‌ای پایین‌تر از مدل‌های AMD V1000 با ۴ هسته و ۸ رشته‌ی پردازشی قرار دارد. برای به حداکثر رساندن سازگاری، هر دو نوع تراشه‌ی R1000 و V1000 را می‌توان روی مادربردهای FP5 BGA نصب کرد. ‏AMD برای کسانی که به‌دنبال حداکثر سطح عملکرد از یک تراشه‌ی Embedded یا توکار هستند، تراشه‌های EPYC سری ۳۰۰۰‌ را در سبد محصولات خود دارد. این سری تراشه‌ها نمونه‌ای از پردازنده‌های مرکز داده‌ی این شرکت است که تا ۱۶ هسته و ۳۲ رشته‌ی پردازشی را در خود گردآورده است.

پردازنده‌های سری R1000 حداکثر از سه نمایشگر 4K با نرخ فریم خروجی ۶۰ همراه‌با سه اتصال مستقل DisplayPort 1.4 پشتیبانی می‌کند. این تراشه‌ها از رمزنگاری/رمزگشایی H.265 و رمزگشایی VP9 پشتیبانی کرده و با پورت HDMI 2.0b نیز سازگار است. تراشه‌های یادشده به‌طور کامل از مجموعه ویژگی‌های امنیتی پردازنده‌های مرکز داده‌ی EPYC برخوردار است که شامل یک ریشه‌ی امن اطمینان‌پذیر و رمزنگاری غیرقابل دسترسی اطلاعات در کنترلرهای حافظه است. برخلاف مدل‌های رقیب ارائه شده از سوی اینتل، AMD این ویژگی‌ها را روی هر دو مدل عرضه ‌می‌کند.

amd r1000

پردازنده‌های سری R مجهز به دو اتصال یکپارچه‌ی 10GbE است که تا حدی برای کاربردهای شبکه‌ای جذاب به نظر می‌رسد. ‏AMD به مانند تمامی پردازنده‌های توکار خود، به همراه این محصول ۱۰ سال دسترسی به خدمات پشتیبانی را برای رفع نیازهای منحصر‌به‌فرد مشتریان در این رسته از بازار ارائه می‌کند.

‏AMD با ارائه‌ی این محصول به‌دنبال بهترین نسبت سطح عملکرد به توان است و مدعی است که به سطح عملکرد به توان سه برابری نسبت به مدل‌های نسل قبل و سطح عملکرد ۴ برابری به ازای هر دلار پرداختی مشتریان رسیده است. این شرکت نتایج بنچمارک این سری از تراشه‌ها را در مقایسه با مدل‌های رقیب اینتل در تصویر زیر ارائه کرده؛ اما به مانند تمامی بنچمارک‌های ارائه شده توسط سازندگان، به این نتایج نیز باید به دیده‌ی تردید نگریست.

AMD از گستره‌ی وسیعی از سیستم‌های عامل پشتیبانی می‌کند که نام برخی از آن‌ها را تاکنون نشنیده‌اید. سیستم‌عامل Yocto و ‌MEL Flex  سیستم‌عامل‌های رایج در حوزه‌ی کاربردهای Embedded است. پردازنده‌های توکار این شرکت همچنین از سیستم‌های عامل عمومی نظیر ویندوز ۱۰ و Ubuntu پشتیبانی می‌کند. شرکت AMD در حال حاضر با طیف گسترده‌ای از مشتریان و شرکا روبروست و سری جدید تراشه‌های Embedded خود را در سه‌ماهه‌ی جاری سال ۲۰۱۹ در اختیار OEM-ها و ODM-ها قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات