آموزش اسکرام؛ قسمت چهارم: رویدادها

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
رویدادهای اسکرام درواقع، جلسات تایم‌باکس‌شده‌ای هستند که برنامه‌ی هر اسپرینت را مشخص و عملکرد آن را بررسی و بازنگری می‌کنند.
تبلیغات

رویدادهای پیش‌بینی‌شده‌ی اسکرام با هدف به‌حداقل‌رساندن نیاز به جلساتی برگزار می‌شوند که در چهارچوب چابک تعریف‌ نشده‌اند. همه‌ی رویدادهای اسکرام به‌صورت تایم‌باکس‌شده اجرا می‌شوند؛ به‌طوری‌که حداکثر زمان تعلق‌گرفته به هر رویداد کاملا مشخص است. وقتی اسپرینت آغاز می‌شود، طول مدت رویدادها نیز تعیین می‌شود و پس‌ازآن تغییر نمی‌کند.

به‌جز خود اسکرام که ظرف کلی همه‌ی رویدادهای دیگر محسوب می‌شود، هر رویداد فرصتی رسمی برای بررسی و انطباق چیزی است. رویدادها به‌شیوه‌ای طراحی‌ شده‌اند که امکان بررسی و نظارت و شفافیت منتقدانه را فراهم می‌کنند. به‌عبارتِ‌دیگر، برگزارنشدن هریک از این رویدادها به کاهش شفافیت منجر می‌شود و فرصت بازرسی و انطباق را از بین می‌برد.

رویدادهای اسکرام به اعضای تیم کمک می‌کنند کارها را به‌شیوه‌ی ساختاری و با همکاری مؤثر یکدیگر انجام دهند و درنهایت، به نتایج مدنظر دست پیدا کنند. این رویدادها باتوجه‌به اصول متعددی برگزار می‌شوند که در ادامه‌ی مطلب، آن‌ها را شرح می‌دهیم. اغلب اوقات وقتی تیم‌ها رویداد خاصی را رها می‌کنند، بدین‌دلیل است که دیگر آن را فاقد ارزش‌آفرینی می‌دانند؛ بنابراین، احتمال دارد اصول رویدادها را نیز فاقد اعتبار تلقی کنند. یادآوری می‌کنیم همه‌ی رویدادها به ما کمک می‌کنند همکاری پربازده‌تری با یکدیگر داشته باشیم و دانش و مهارت خود را ارتقا دهیم و در آینده نیز با کارایی بیشتری کار کنیم.

همان‌طورکه در قسمت قبل اشاره کردیم، رویدادهای اسکرام عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی اسپرینت
  • اسکرام روزانه
  • بازبینی اسپرینت
  • بازنگری اسپرینت
Daily Scrum

اسکرام روزانه

چگونه روز خود را در محیط کار آغاز می‌کنید؟ در رویکرد اسکرام، تیم‌ها در هرروز اسپرینت، در اسکرام روزانه (Daily Scrum) شرکت می‌کنند. جلسه‌ی اسکرام روزانه در تایم‌باکسی ۱۵ دقیقه‌ای و با حضور تیم توسعه برگزار می‌شود. اسکرام روزانه با نام «جلسه‌ی ایستاده‌ی روزانه» نیز شناخته می‌شود؛ زیرا اعضای تیم تمام‌مدت به‌صورت ایستاده روال‌ها و مسائل را دنبال می‌کنند.

اهمیت اسکرام روزانه

جلسات اسکرام روزانه معمولا هرروز در مکان و زمان ثابتی برگزار می‌شوند. در این جلسه، کارهای روز قبل بررسی و کارهای روز بعد پیش‌بینی می‌شوند. تمرکز جلسه نیز روی بهینه‌سازی همکاری و عملکرد تیم است. اسکرام‌مستر نقش «تسهیلگر» جلسه را برعهده دارد و تیم توسعه نیز جلسات را سازمان‌دهی می‌کنند. علاوه‌بر تیم توسعه و اسکرام‌مستر، مدیر محصول نیز در این جلسه حضور دارد. اسکرام‌مستر باید مطمئن شود تیم توسعه جلسات را به‌نحوی سازمان‌دهی می‌کند که بتواند پیشرفت کار خود را پیگیری کند. اگر فرد دیگری در جلسه شرکت کند، اسکرام‌مستر باید به تیم اطمینان دهد که او جلسه را قطع نمی‌کند. اسکرام روزانه فرایندی ضروری است؛ زیرا فعالیت «انطباق و بازرسی» به تیم کمک می‌کند که سریع‌تر و منعطف‌تر و کارآمدتر در مسیر هدف حرکت کند.

هدف واقعی جلسات ایستاده چیست؟

هدف جلسات ایستاده‌ی اسکرام روزانه، تنظیم و ساده‌سازی فعالیت‌های تیم اسکرام بر مبنایی روزانه و شناسایی تمام موانع احتمالی است. اگر بخواهیم سیمای جلسه‌ی روزانه را به‌تصویر بکشیم، نکات زیر را مهم می‌دانیم:

  • اعضای تیم باید دورهم جمع شوند و میزان و مسیر پیشرفت به‌سمت هدف اسپرینت را بررسی کنند.
  • اعضای تیم برای رسیدن به هدف باید با یکدیگر هماهنگ باشند.
  • اتفاق‌ها و وضعیت و کار در‌حال اجرا صرف‌نظر از خوب‌و‌بدبودن، مشاهده‌شدنی هستند.
  • مهارت‌های مهم تیم توسعه افزایش می‌یابد.
  • میزان پیشرفت تیم در دستیابی به اهداف در بک‌لاگ اسپرینت ردیابی می‌شود.
  • مشکلاتی که باید حل‌وفصل شوند، پررنگ و عنوان می‌شوند.
  • اگر مسئله‌ای وجود دارد که راه فرایند را مسدود می‌کند، اعضای تیم مجبور نیستند بیشتر از یک روز برای مطرح‌کردن آن صبر کنند.
  • عملکرد تیم ارتقا می‌یابد و تصمیم‌ها سریع‌تر اتخاذ می‌شوند.
Daily Scrum

باتوجه‌به‌ تمامی جنبه‌های گفته‌شده، همه‌ی اعضای تیم می‌دانند چه اتفاقی در‌حال‌وقوع است و آن‌ها چگونه به‌سمت هدف اسپرینت در‌حال‌حرکت هستند. به‌علاوه، هرگونه تغییر یا مسائله‌ای نیز مشخص می‌شود که باید برای اسپرینت بعدی در نظر گرفته شود.

اعضای تیم دایره‌وار کنار داشبوردهای خود می‌ایستند و به پرسش‌های زیر پاسخ می‌دهند:

  • دیروز چه‌ کاری انجام دادم که به موفقیت تیم توسعه کمک کرد؟
  • امروز برای محقق‌شدن هدف اسپرینت چه‌ کاری می‌توانم انجام دهم؟
  • تا به این لحظه با چه موانعی رو‌به‌رو شده‌ام؟

توجه کنید اسکرام روزانه فعالیت «حل‌مسئله» نیست؛ اما بسیاری از تیم‌ها تصمیم می‌گیرند پس از جلسه، در قالب گروه‌های کوچک، با یکدیگر مباحثه کنند. آنچه می‌بینیم، رویکردی سنّتی نیست و به‌ویژه با سیستم اجرایی اغلب مدیران پروژه‌های غیرچابک کاملا متفاوت است. درواقع، تیم در طول اسکرام روزانه، به‌روزرسانی‌های وضعیت پروژه را دریافت می‌کند؛ اما مزیت جلسه به همین نکات محدود نمی‌شود. به‌عنوان‌ مثال، اعضای تیم فرصتی پیدا می‌کنند تا درباره‌ی پیشرفت آیتم‌های بک‌لاگ‌ اسپرینت نیز با یکدیگر صحبت کنند.

تعریف Done

Definition of “Done”

همان‌طورکه در قسمت‌های قبل گفتیم، در اسکرام، نتایج اسپرینت را در قالب نسخه‌ای از محصول ارتقایافته و کاربردی تعریف می‌کنند. تکمیل بودن یا نبودن هر کاری که اعضای تیم می‌پذیرند، براساس تعریف Done سنجیده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، Definition of Done یا DoD برای تصمیم‌گیری درباره‌ی زمانی‌ استفاده می‌شود که فعالیتی از بک‌لاگ اسپرینت تکمیل‌ شده باشد. DoD چک‌فهرست جامعی از فعالیت‌های ضروری است که به ما اطمینان می‌دهد فقط فیچرهای صحیح (نه‌تنها ازلحاظ قابلیت، بلکه ازلحاظ کیفیت) توسعه‌ یافته و تحویل داده‌ شده است. DoD ممکن است در تیم‌های مختلف اسکرام متفاوت باشد؛ اما درون یک تیم، همه‌ی اعضای باید روی آن اتفاق‌نظر داشته باشند.

پس DoD به ما اطمینان می‌دهد محصول کاربردی بالقوه باکیفیت و کاربردپذیر است. این تعریف دستورالعمل‌هایی دراختیار تیم توسعه قرار می‌دهد که تیم براساس آن‌ها تصمیم می‌گیرند چه تعداد از آیتم‌های بک‌لاگ محصول را در جلسه‌ی برنامه‌ریزی اسپرینت انتخاب کنند. هدف هر اسپرینت این است که کارایی نرم‌افزار کاربردی را افزایش دهد و این امر کاملا به DoD وابسته است.

تیم توسعه مسئولیت ارتقای قابلیت‌های محصول را در هر اسپرینت برعهده دارد. ازآنجاکه از ابتدا از محصولی کاربردی صحبت کردیم، این احتمال وجود دارد که مالک محصول بلافاصله پس از یک مرحله ارتقای قابلیت‌ها، محصول را عرضه کند. هر محصول افزایشی (Incremental) تمامی ویژگی‌های اسپرینت‌های قبل به‌علاوه‌ی ویژگی‌های جدید را دارد و به‌طور کامل آزمایش‌ شده است و همه‌ی Incrementها، یعنی بخش‌های افزایش‌یافته‌ی آن، با یکدیگر کار می‌کنند.

چنانکه تیم‌ها بالغ‌تر می‌شوند، انتظار می‌رود تعاریف آن‌ها از Done نیز طبق معیارهای دقیق‌تر و سخت‌تر توسعه پیدا کند؛ چراکه این امر به کیفیت بالاتر محصول منجر می‌شود. اگر تعاریف جدیدی ارائه شود، ممکن است همه‌ی کارهای افزایشی ما را پوشش ندهد که برمبنای Doneهای قدیمی انجام‌ شده است. بنابراین، برای کسب تعریف Done حداقل به سیستمی نیاز داریم که استانداردها را برای هر کاری مشخص کند که انجام می‌شود. 

در قسمت‌های بعد، اهمیت و تأثیر تعریف Done را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

Sprint Review

بررسی اسپرینت

جلسه‌ی بررسی اسپرینت (Sprint Review) جلسه‌ای غیررسمی است که در انتهای اسپرینت برگزار می‌شود. در این جلسه، ویژگی‌های افزایشی محصول نمایش داده می‌شوند تا همکاری و مشارکت تیم تقویت شود و مشتری نیز بازخورد خود را درباره‌ی محصول توسعه‌یافته ارائه کند. جلسه‌ی بررسی عمدتا به‌منظور بازبینی بخش افزایشی محصول و درصورت نیاز، تطبیق بک‌لاگ محصول اداره می‌شود.

هدف واقعی بررسی اسپرینت

زمانی‌که محصولی را با رویکرد اسکرام توسعه می‌دهیم، الزاما در پایان هر اسپرینت، باید increment، یعنی بخش افزایش‌یافته‌ی محصول کاربردی را تحویل دهیم. به‌عبارتِ‌دیگر، باید قطعه‌ای از نرم‌افزار را کدنویسی و آزمایش و به محصول اضافه کنیم؛ به‌طوری‌که محصول با همه‌ی ویژگی‌های قبلی درست کار کند. دقیقا به‌همین‌دلیل نیز در پایان هر اسپرینت، جلسه‌ی بازبینی برگزار می‌شود. در این جلسه، تیم اسکرام نشان می‌دهد طی اسپرینت، به چه چیزی دست پیدا کرده است. اساسا بررسی اسپرینت به‌صورت دمو فیچرهای جدید ظاهر می‌شود.

چه افرادی در این جلسه حضور دارند؟

در جلسه‌ی بازبینی اسپرینت، تیم اسکرام و ذی‌نفعان با یکدیگر همکاری و بحث می‌کنند که در آخرین اسپرینت، چه کارهایی انجام‌ شده و محصول نیازمند چه تغییراتی است. براساس این بررسی، همه‌ی شرکت‌کنندگان با همکاری یکدیگر درباره‌ی کارهایی تصمیم‌گیری می‌کنند که برای ارائه‌ی بالاترین ارزش باید انجام شود.

مدت‌زمان جلسه

جلسه‌ی بررسی اسپرینت از فریم زمانی ثابتی برخوردار نیست. برای اسپرینت یک‌ماهه، این جلسه حداکثر چهار ساعت خواهد بود و طبیعتا در اسپرینت‌های کوتاه‌تر، این زمان هم کاهش می‌یابد. در این جلسه نیز، اسکرام‌مستر نقش تسهیلگر را به‌عهده دارد و مطمئن می‌شود همه‌ی شرکت‌کنندگان هدف رویداد را درک می‌کنند. به‌علاوه، رویداد را به‌صورت تایم‌باکس‌شده نگه می‌دارد.

Sprint Review

چه‌ کارهایی در جلسه‌ی بررسی اسپرینت انجام می‌شود؟

جلسه‌ی بررسی اسپرینت اتفاقات زیر را شامل می‌شود:

  • ذی‌نفعان مهم درصورت دعوت مالک محصول، و تیم اسکرام در جلسه حضور می‌یابند.
  • مالک محصول درباره‌ی تعریف Done و آیتم‌های بک‌لاگ محصول صحبت می‌کند که نباید انجام شوند.
  • تیم توسعه توضیح می‌دهد چه کارهایی در طول اسپرینت به‌خوبی انجام‌ شده و آن‌ها با چه موانعی رو‌به‌رو شده‌اند و چگونه این مشکلات را حل کرده‌اند.
  • تیم توسعه کار «انجام‌شده» را با دقت شرح می‌دهد و Increment را توجیه می‌کند.
  • مالک محصول درباره بک‌لاگ محصول بحث می‌کند و اهداف و تاریخ تحویل را برمبنای پیشرفت مشاهده‌شده تا آن لحظه برنامه‌ریزی می‌کند.
  • اعضای تیم با همکاری و همفکری برای هدف اسپرینت بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند. در این مرحله، مزیت جلسه‌ی بررسی اسپرینت این است که ورودی‌های ارزشمندی برای برنامه‌ریزی اسپرینت آینده فراهم می‌کند.
  • تیم، تحقیقاتی در بازار انجام می‌دهد و برهمین‌اساس، تصمیم می‌گیرد کارهای بعدی محصول چیست. همچنین، تیم بودجه، قابلیت‌های بالقوه، جدول زمانی و بازارها را برای نسخه‌های بعدی محصول برمبنای عملکرد برآورد می‌کند.

خروجی جلسه

اگر همه‌ی نکات گفته‌شده درباره‌ی جلسه‌ی بازبینی اسپرینت را کنارهم بگذاریم، متوجه می‌شویم خروجی رویداد ما بک‌لاگ اصلاح‌شده‌ی محصول است. بک‌لاگ اصلاح‌شده آیتم‌های احتمالی بک‌لاگ برای اسپرینت آینده را شامل می‌شود. درضمن، بک‌لاگ محصول را می‌توان باتوجه‌به تقاضای بازار جدید تنظیم کرد.

Sprint Restrospective

بازنگری اسپرینت

صرف‌نظر از اینکه تیم اسکرام چقدر موفق عمل می‌کند، همیشه جایی برای بهبودیافتن هست. تیم اسکرام قدرتمند همیشه روی فرصت‌های بهبود مداوم متمرکز می‌ماند. می‌دانیم که تیم باید هدفی مشخص کند و تا پایان اسپرینت، طبق برنامه پیش رود. به‌همین‌دلیل، تیم همیشه راه‌هایی برای بهبود پیدا می‌کند و ما بازتاب این اتفاق را در رویداد بازنگری اسپرینت (Sprint Retrospective) مشاهده می‌کنیم.

تعریف

جلسه‌ی بازنگری اسپرینت فرصتی برای کل تیم فراهم می‌کند تا مدتی کوتاه، از تلاش دست بکشند و فکر کنند. درحقیقت، بازنگری اسپرینت تایم‌باکسی است که در آن، اعضای تیم آزادانه وقایع و شیوه‌های کارکردن خود را بررسی می‌کنند و راه‌های بهتری برای پیشرفت می‌یابند و برنامه‌ای برای اجرای این پیشرفت‌ها تنظیم می‌کنند.

در این جلسه، درباره‌ی عوامل تأثیرگذار روی ایجاد محصول اسکرام، نظیر فرایندها، ابزارها، مصنوعات و محیط، بحث و گفت‌وگو و هم‌اندیشی می‌کنند. بنابراین، بازنگری اسپرینت امکان بهبود مداوم اسکرام را فراهم می‌کند. ازآنجاکه اعضای تیم باید نگاهی به گذشته بیندازند و همه‌ی اتفاقات اسپرینت را مرور کنند، می‌توانند مزایای ورودی‌ها و داده‌ها را پیش از پایان‌یافتن دوره باردیگر ببینند. در جلسه‌ی بازنگری اسپرینت، اعضای تیم باید کارهای خاصی را شناسایی کنند که خودشان انجام داده‌اند:

  • چه‌ کارهایی در این اسپرینت به‌خوبی انجام‌ شده است؟
  • چه‌ کارهایی به‌خوبی پیش نرفته است؟
  • به‌منظور بهبود امور، باید چه‌ کارهایی آغاز کنیم؟

اعضای تیم براساس مباحثاتشان در این مرحله تصمیم می‌گیرند چه تغییراتی اعمال کنند و سپس، با فرایند بهبودیافته‌ی افزایشی به‌سمت اسپرینت بعدی عازم شوند.

شرکت‌کنندگان

جلسه‌ی بازنگری اسپرینت با حضور همه‌ی اعضای تیم توسعه و اسکرام‌مستر و مالک محصول تشکیل می‌شود. اعضای تیم مجموعه‌ای قوی و متمایز از دیدگاه‌هایی دارند که برای شناسایی روندهای پیشرفت از زوایای مختلف ضروری است. اسکرام‌مستر نیز به‌عنوان نیرویی مؤثر و صاحب‌اختیار در جلسه‌ی بازنگری حضور دارد؛ اما صاحب‌اختیاربودن او به این معنی نیست که اجازه‌ی تغییر فرایند اسکرام را نیز دارد. اسکرام‌مستر می‌تواند به این نکته اشاره کند که تیم در کدام حوزه‌ها به فرایند توافق‌شده‌اش متعهد نمانده است. به‌علاوه، او منبع مفیدی برای به‌اشتراک‌گذاشتن دانش و ایده‌هایی برای اعضای تیم است. درست مثل سایر جلساتی که تاکنون شرح داده‌ایم، اینجا هم اسکرام‌مستر مطمئن می‌شود جلسه‌ی بازنگری اسپرینت به‌خوبی برگزار می‌شود و همه‌ی شرکت‌کنندگان هدف جلسه را درک می‌کنند.

ذی‌نفعان یا مدیرانی که اعضای مستقیم تیم اسکرام نیستند، فقط زمانی در جلسه‌ی بازنگری شرکت می‌کنند که تیم اسکرام آن‌ها را دعوت‌ کرده باشد. شایان ذکر است اگرچه «شفافیت» یکی از ارزش‌های اصلی رویکرد اسکرام است، به‌موازات آن، اعضای تیم باید در مباحثاتی احساس امنیت کنند که پیرامون مسائل و مشکلات خود دارند. اگر اعضای تیم به‌دلیل حضور شرکت‌کنندگان خارجی در جلسه‌ی بازنگری، از بیان موانع و مشکلات راه امتناع کنند، این جلسه ارزش خود را از دست می‌دهد.

scrum events planning

روند جلسه

جلسه‌ی بازنگری به‌عنوان آخرین رویداد اسپرینت برگزار می‌شود. این بازنگری بلافاصله بعد از جلسه‌ی بررسی و درست قبل از برنامه‌ریزی اسپرینت بعدی انجام می‌شود. بازنگری اسپرینت مستلزم تمرکز دقیق و موشکافانه است. در جریان اسپرینت فعلی، تمرکز پیش‌فرض روی بررسی تمام جنبه‌های مربوط‌به فرایندهای تیم اسکرام بود و قبل از آغاز جلسه‌ی بازنگری، دو مفهوم مهم گفت‌وگو و سازمان‌دهی به اولویت‌های اول تبدیل می‌شوند. تیم با متمرکزماندن روی گفت‌وگو و سازمان‌دهی، تصمیم می‌گیرد اعضای خارجی نیز باید به جلسه دعوت شوند یا خیر. عنصر مهم دیگری که قبل از جلسه‌ی بازنگری اهمیت دارد، درک درست اعضای تیم از دامنه است. بدین‌ترتیب، تیم می‌تواند فرایند مرتبطی را برای بازنگری انتخاب کند و زمان کافی برای جمع‌آوری و آماده‌سازی داده‌های موردنیاز در نظر بگیرد.

پس‌ازاینکه محدوده را تثبیت و حضور افراد را در جلسه قطعی کردیم، مشخص می‌کنیم چه راهکارهایی به بهبود تعامل، بررسی، تفکر و تصمیم‌گیری شرکت‌کنندگان منجر می‌شود. به‌عنوان‌ مثال، طوفان فکری دیدگاه‌ها و رأی‌گیری ازجمله راهکارهای متداول جلسات بازنگری هستند؛ ولی بسته به اینکه به چه موضوعی اولویت می‌دهیم و همچنین براساس افراد شرکت‌کننده در جلسه، می‌توانیم راهکار خاص دیگری را انتخاب کنیم.

جلسه‌ی بازنگری اسپرینت با مسئولیت کامل تیم اسکرام برگزار می‌شود. تیم اسکرام مکان مناسبی را انتخاب می‌کند که برای دستیابی به اقلام تحویل‌دادنی موفقیت‌آمیز مطلوب است. تعداد کمی از تیم‌ها ترجیح می‌دهند جلسه را در مکان استاندارد خود برگزار کنند؛ زیرا در این محل، نمودارهای زیادی دراختیار دارند و می‌توانند اطلاعات مربوط‌به محدوده را بهبود دهند. برخی از تیم‌ها نیز بر این باورند که محیط استاندارد همیشگی، آن‌ها را محتاط‌تر می‌کند و در مکانی دیگر، آزادانه‌تر صحبت می‌کنند. درهرصورت، ضروری است جلسه‌ی بازنگری در محیطی امن و نه فضایی بزرگ برگزار شود که اعضای تیم در آن به‌راحتی ذهن خود را آزاد کنند.

اگرچه اسکرام‌مستر نقش تسهیلگر جلسه را برعهده دارد، هریک از اعضای تیم نیز می‌تواند به آماده‌سازی و فراهم‌کردن زمینه‌های موردنیاز جلسه‌ی بازنگری کمک کند. واقعیت این است که انتخاب فردی بی‌طرف و ماهر از خارج تیم بهترین راه‌حل برای کمک به اعضای تیم است. چنین شخصی می‌تواند اعضای تیم را در طول بازنگری پیچیده و خاص هدایت کند یا هنگام ناکامی نیروهای داخل تیم در اجرای جلسه بازنگری را به‌جریان بیندازد.

در طول جلسات بازنگری اسپرینت، تیم اسکرام روش‌های مختلفی برای بهبود کیفیت محصول به‌کار می‌گیرد. این روش‌ها براساس تطبیق و بهبود فرایندهای کاری باتوجه‌به تعریف Done پیش می‌روند.

sprint retrospective

مدت جلسه

جلسه‌ی بازنگری مانند جلسه‌ی بررسی اسپرینت، در پایان اسپرینت برگزار می‌شود. بسیاری از تیم‌ها بازنگری را بلافاصله پس از اتمام بررسی آغاز می‌کنند؛ ولی مهم این است که جلسه در همان روز رویداد بررسی و در همان مکان برگزار شود.

مدت جلسه‌ی بازنگری باتوجه‌به چند عامل تعیین می‌شود:

  • چه تعداد افراد در جلسه حضور دارند؟
  • آیا برخی از اعضای تیم ازراه‌دور و غیرحضوری در جلسه شرکت می‌کنند؟
  • اعضای تیم چقدر در این حوزه سابقه دارند؟

جلسه‌ی بازنگری اسپرینت تایم‌باکسی دوساعته (برای اسپرینت دوهفته‌ای) یا چهارساعته (برای اسپرینت چهارهفته‌ای) است. البته، گاهی مباحثات و ناسازگاری اعضای تیم شدت می‌گیرد و مدت جلسه طولانی‌تر می‌شود.

در تصویر زیر فرایند فعالیت بازنگری اسپرینت را مشاهده می‌کنید.

Sprint Restrospective

نکاتی برای بهبود جلسه‌ی بازنگری اسپرینت:

۱. ساده نگه‌داشتن جلسه: از اعضای تیم بپرسید برای آغاز یا ادامه‌ی جلسه به چه چیزهایی نیاز دارند.

۲. متمرکز ماندن: فقط به آیتم‌های اقدامات نصب‌شده روی بورد اسکرام توجه کنید.

۳. زمینه‌سازی: اهداف و قوانین جلسه را تعریف کنید.

۴. نوآوری: از گیمیفیکیشن و سایر استراتژی‌های جدید استفاده کنید.

۵. به‌اشتراک‌گذاری مسئولیت‌ها: مسئولیت جلسه را بین اعضای تیم قسمت کنید.

۶. رویکرد عمل‌محور: استراتژی‌های پیشنهادی باید اجرایی باشند.

۷. بازنگری خارجی: مربی چابکی به‌عنوان تسهیل‌کننده‌ی جلسه‌ی بازنگری انتخاب کنید.

Sprint Planning meeting

برنامه‌ریزی اسپرینت

در طول این جلسه، فهرستی از کارهایی برنامه‌ریزی می‌شود که باید در طول اسپرینت انجام شود. این برنامه‌ریزی با همکاری تیم انجام می‌گیرد.

مدت‌زمان جلسه

جلسه‌ی برنامه‌ریزی برای اسپرینت یک‌ماهه، هشت ساعت به‌طول می‌انجامد. اسکرام‌مستر مسئولیت برگزاری جلسه و هدایت تیم را برعهده دارد و باید مطمئن شود که اعضای تیم وظایف خود را در تایم‌باکس به‌پایان می‌رسانند.

sprint planning

روند جلسه

در رویداد برنامه‌ریزی اسپرینت، با سؤالات زیر رو‌به‌رو می‌شویم:

  • چه چیزی می‌توانیم در پایان این اسپرینت تحویل دهیم؟
  • چگونه این کار را انجام بدهیم؟

در جواب سؤال اول، تیم توسعه طیف عملیاتی را تعیین می‌کند که در طول اسپرینت انجام می‌دهد. مالک محصول آیتم‌های بک‌لاگ محصول را مدیریت می‌کند و سطحی از هدف پروژه را شرح می‌دهد که باید در این اسپرینت محقق شود. علاوه‌بر تیم توسعه و مالک محصول، اسکرام‌مستر هم در این جلسه حضور دارد. ورودی‌های رویداد عبارت‌اند از:

  • بک‌لاگ محصول
  • آخرین نسخه‌ی افزایشی (ارتقایافته) محصول
  • ظرفیت برآوردشده‌ی تیم توسعه در طول جلسه‌ی برنامه‌ریزی
  • عملکرد گذشته‌ی تیم توسعه

تیم توسعه نه‌تنها آیتم‌های بک‌لاگ محصول را انتخاب می‌کند؛ بلکه نتیجه‌ی به‌دست‌آورده در طول اسپرینت آینده را ارزیابی و برآورد می‌کند. تیم اسکرام در طول جلسه‌ی برنامه‌ریزی، «هدف اسپرینت» را نیز تعیین می‌کند که یکی از خروجی‌های جلسه‌ی برنامه‌ریزی است. بک‌لاگ محصول به‌عنوان دومین خروجی این جلسه شناخته می‌شود که به اجرای هدف اسپرینت کمک و تیم توسعه را در مسیر ساخت increment هدایت می‌کند.

در پایان این مطلب، یادآوری می‌کنیم در دو قسمت آینده، چهارچوب و نقش‌های اسکرام را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات