پیوند مدفوع و تاثیر چشمگیر آن در کاهش علائم اوتیسم

یک‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
میکروبیوم دستگاه گوارش ازطریق سیگنال‌هایی که به مغز ارسال می‌کند، روی بسیاری از اختلالات روانی تأثیرگذار است.
تبلیغات

پژوهش‌های علمی همچنان در حال کشف ارتباط جالب بین میکروبیوم روده و سلامت انسان هستند و این شامل هر چیزی از افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه گرفته تا بیماری‌های خودایمنی است. نمونه‌ی جدیدی از از این مطالعات، ارتباط بین سلامتی روده و اوتیسم است؛ یک مطالعه‌ی هیجان‌انگیز که نشان می‌دهد چگونه تقویت تنوع میکروبی ازطریق پیوند مدفوع می‌تواند در بلندمدت به‌طور قابل‌توجهی از علایم این بیماری بکاهد.

براساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل درمان آمریکا، در این کشور از هر ۵۹ نوزاد یکی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می‌شود و متاسفانه برای بسیاری از آن‌ها مشکلات مزمن دستگاه گوارش واقعیتی دردناک از وضعیت جسمی آن‌ها است. به‌گفته‌ی دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا که مطالعه‌ی جدید را انجام داده‌اند، در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم دچار مشکلات جدی دستگاه گوارش نظیر یبوست، اسهال و درد معده نیز هستند. رزا کراژمالنیک براون می‌گوید:

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات دستگاه گوارش هستند و برخی از مطالعات ازجمله مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که در این کودکان علایم اوتیسم شدیدتر است. در بسیاری از موارد اگر بتوانید آن مشکلات گوارشی را درمان کنید، رفتار آن‌ها بهبود می‌یابد.

پیوند مدفوع در افراد مبتلا به اوتیسم می‌تواند تا ۴۵ درصد علایم بیماری را کاهش دهد

مطالعه‌ی جدید در راستای پژوهش منتشر شده، در سال ۲۰۱۷ بود. در آزمایش مذکور نشان داده شد معرفی باکتری‌های جدید ازطریق پیوند مدفوع در ۱۸ کودک مبتلا به اوتیسم موجب بهبود قابل‌توجه در رفتار آن‌ها شد. برای ارزیابی عملکرد این کودکان از پرسشنامه‌های مرتبط با مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، بیش‌فعالی و عوامل دیگر استفاده شد. بهبود در وضعیت این کودکان تا ۸ هفته تداوم داشت.

اما پژوهشگران دانشگاه آریزونا می‌خواستند تاثیرات ماندگار درمان را بررسی کنند. قبل از درمان، تمام این کودکان درمقایسه با کودکان سالم از سطح تنوع پایین‌تری در میکروب‌های دستگاه گوارش برخوردار بودند. براون می‌گوید:

کودکان مبتلا به اوتیسم فاقد باکتری‌های مفید مهم هستند و نسبت‌به کودکان معمولی گزینه‌های کمتری در منوی باکتریایی عملکردهایی مهمی دارند که باکتری برای روده مهیا می‌کند.
پژوهشگران-اوتیسم

اکنون و دو سال پس از درمان، پژوهشگران دریافتند که نه‌تنها این مزیت‌ها ماندگار بود بلکه به‌نظر می‌رسید همچنان رو به پیشرفت نیز است. مشاهدات پزشکان در ۸ هفتگی نشان می‌داد که علایم روانی اوتیسم در این بیماران تا ۲۴ درصد کاهش یافته است. اکنون، این علایم تقریبا به نصف رسیده‌اند و با استناد به یک ارزیابی حرفه‌ای نشان داده شده که درمقایسه با آغاز، علایم تا ۴۵ درصد کاهش یافته است. قبل از آغاز مطالعه، ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان دارای علایم شدید اوتیسم بودند. اکنون ۱۷ درصد به‌عنوان شدید، ۳۹ درصد به‌عنوان خفیف یا متوسط و به‌طور باورنکردنی ۴۴ درصد به‌عنوان علایم بسیار خفیف گروه‌بندی می‌شوند. براون می‌گوید:

ما درحال پیدا کردن یک ارتباط قوی بین میکروبیومی هستیم که در روده‌های ما زندگی می‌کند و سیگنال‌هایی که به مغز می‌رسد. پس از دو سال همچنان وضعیت این کودکان خوب بود و این شگفت‌انگیز است.

اکنون دانشمندان برای تأیید نتایج در حال کار روی یک آزمایش بالینی کنترل‌شده با استفاده از دارونما هستند تا بلکه روزی بتوانند تأیید FDA را برای این روش درمان کسب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات