دستاورد آروان برای پخش زنده ویدئو در مقایسه با یوتیوب

سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
آروان در رویداد سوار ابرها از دستاورد تحسین‌برانگیزش در کاهش تأخیر پخش ویدئو در سرویس پخش زنده‌ی خود خبر داد و آن را با برترین سرویس‌های استریم ویدئو در دنیا مقایسه کرد.
تبلیغات

شرکت آروان در رویداد سوار ابرها، از اهمیت زیرساخت یکپارچه‌ی ابری و نیاز کسب‌وکار‌های مختلف به آن گفت. در قسمتی از معرفی‌ دستاورد‌های یک‌ساله‌ی این شرکت فرهاد فاطمی، هم‌بنیان‌گذار آروان به پخش زنده‌ی رویدادهای مهم و پربازدید و پخش زنده‌ی سخنرانی‌های انتخاباتی با ۴۰۰ هزار کاربر و همچنین بازی‌های تیم ملی در جام جهانی و جام ملت‌ها که تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده بود، اشاره کرد. وی با اشاره به بستر بسیار بهینه آروان گفت: «ما توانستیم با ایجاد نزدیک به ۲ ترابیت بر ثانیه ظرفیت شبکه، محتوای VoD و پخش زنده را در تمامی تجهیزات و پلتفرم‌ها با پهنای باند مختلف سازگار کنیم؛ همانند آنچه در ارائه CDN تجربه کردیم، انتظار داشتیم با یکی از کامل‌ترین بستر‌های ممکن روبه‌رو باشیم اما همیشه در کسب‌وکار‌های جوان و پرانرژی، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های جدید می‌تواند شما را هیجان‌زده کند! این بار یک سؤال سخت‌تر داشتیم؛ چطور به صدها هزار کاربر هم‌زمان سرویس دهیم، درحالی‌که تأخیر (از دوربین تا گوشی کاربر) کم‌تر از ۵ ثانیه شود و همه‌ی کاربران در نقاط مختلف دنیا ویدئو با تأخیر یکسان تماشا کنند؟»

احمدرضا ملاپور، در سمت شوالیه استریم آروان با تأکید بر توسعه‌ی مداوم پلتفرم ویدئو آروان در سه سال گذشته گفت: «ما قصد داشتیم تا چالش End to End Latency استریم از دوربین استودیو تا موبایل کاربر به کم‌تر از ۵ ثانیه برسد. Latency در هیچ شرایطی نباید تغییر پیدا کند و شرایطی همچون تعداد و موقعیت کاربر نباید هیچ‌گونه تأثیری روی آن داشته باشد.»

احمدرضا از پروتکل‌های معروف جهانی برای استریم Low Latency مانند rtmp/rtsp/webrtc نام برد که برای ابعاد کوچک استفاده می‌شوند. وی اشاره کرد که آروان برای کاهش Latency مجبور شد در تمامی لایه‌های پایپ‌لاین همانند لایه‌ی Ingestion، Transcoding و… دست برده و تغییراتی را ایجاد کند. در لایه‌ی Ingestion این شرکت توانست روی TCP بهبود داشته باشد و Handshake های اضافی و مدت‌زمان ردوبدل کردن اطلاعات را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. 

شوالیه استریم آروان با نشان دادن ویدیویی نتیجه‌ی این تغییرات را در مقایسه با بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان زیرساخت پخش زنده در دنیا مانند Wowza، Youtube، آمازون، پریسکوپ، فیسبوک و… به مقایسه گذاشت که در این مقایسه آروان با تأخیری زیر ۵ ثانیه پس از Youtube در جایگاه دوم قرار گرفت.

این پایان ماجرا نیست؛ احمدرضا با اشاره به نوآوری‌های بیشتر از سوی آروان به معرفی سرویس استریم‌های Ultra Low Latency پرداخت و گفت: «ما توانستیم نسل جدیدی از پخش زنده را مطابق با معماری anycast در CDN‌ آروان به‌صورت مقیاس‌پذیر پیاده‌سازی کنیم.» در ادامه با پخش ویدیوی دیگر نشان داد که دستاورد آروان در پخش زنده، به تأخیر یک ثانیه‌ای آن‌هم به‌ شکل مقیاس‌پذیر برای صدها هزار نفر رسیده است! 

معرفی و آزمایش سرویس استریم ویدئو آروان:

بخش کامل «قدم زدن بر لبه‌های فناوری ابری» در رویداد سوار ابرهای ۹۷:

نظر شما در مورد این فرایند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات