واکنش منفی وال استریت به رونمایی تسلا مدل Y

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
در فاصله کوتاهی پس از رونمایی رسمی کراس‌اور تسلا مدل Y، سهام این شرکت در وال استریت حدود پنج درصد کاهش یافت.
تبلیغات

طرفداران تسلا از معرفی کراس‌اور جدید مدل Y بسیار هیجان‌زده بودند، اما ظاهراً این شور و شوق به وال استریت گسترش نیافته است. در حقیقت اتفاقی کاملاً عکس انتظارات رخ داد و همه را در بازار بورس آمریکا شوکه کرد. سهام خودروساز آمریکایی روز پنج‌شنبه پس از معرفی رسمی تسلا مدل Y، بیش از پنج درصد کاهش یافت. درحالی‌که تسلا تلاش زیادی برای آماده‌سازی این خودروی الکتریکی کرده است، اما تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران چندان از معرفی آن خوشحال نیستند.

Tesla Model Y / تسلا مدل Y

به گزارش CNBC، واکنش‌ها به معرفی تسلا مدل Y منفی است. امانوئل روزنر از بانک دویچه این رویداد را خیلی تأثیرگذار و شگفتی بزرگی نمی‌داند که بتواند باعث شور و شوق در بازار بورس شود. آدام یوناس، تحلیلگر مورگان استنلی نیز معتقد است که شباهت‌های زیاد بین تسلا مدل ۳ و مدل Y، باعث می‌شود تا به فروش نسخه پایه سدان نیز آسیب وارد شود. برخی تحلیلگران نیز اعتقاد دارند که معرفی کراس‌اور برقی جدید به اندازه کافی هیجان‌انگیز نبود تا باعث تحریک تقاضا و اشتیاق به خرید محصولات تسلا شود. آن‌ها این رویداد را تلاشی برای افزایش سرمایه و تمرینی جهت برندسازی قلمداد می‌کنند. 

برخی دیگر نیز از جدول زمانی برای تحویل تسلا مدل Y ناراضی بودند؛ زیرا تحویل اولین نمونه‌های تولیدی تا پاییز سال ۲۰۲۰ آغاز نمی‌شود. مشتریانی هم که مایل به خرید نسخه پایه و ۳۹ هزار دلاری تسلا مدل Y باشند، باید مدت زمان بیشتری صبر کنند تا در بهار ۲۰۲۱ بتوانند آن را تحویل بگیرند. 

Tesla Model Y / تسلا مدل Y

درحالی‌که وال استریت تحت تأثیر رونمایی از مدل Y قرار نگرفت، تردیدهای زیادی درباره خوب بودن ایده‌ی تولید کراس‌اور سایز متوسط برای تسلا وجود دارد. تمایل خریداران طی سال‌های اخیر از سدان دور شده است و تقریباً تمام خودروسازان از فورد گرفته تا فراری، به تقاضای بازار پاسخ می‌دهند.

قیمت تسلا مدل Y از ۳۹ هزار دلار آغاز می‌شود و شعاع حرکتی آن به ۳۷۰ کیلومتر می‌رسد. قیمت نسخه دوربرد این خودروی برقی با شعاع حرکتی ۴۸۳ کیلومتر از ۴۷ هزار دلار آغاز خواهد شد. نسخه‌ی دوربرد این کراس‌اور می‌توان به سیستم تمام چرخ محرک آپشن مجهز شود، اما چنین امکانی حدود ۳۲ کیلومتر از شعاع حرکتی آن می‌کاهد. 

قیمت نسخه پرفورمنس تسلا مدل Y از ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود و از سیستم تمام چرخ محرک به‌عنوان گزینه استاندارد بهره می‌برد. زمان صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت آن ۳.۵ ثانیه است و بیشینه سرعت آن به ۲۴۱ کیلومتربرساعت می‌رسد؛ درحالی‌که تنها با یک‌بار شارژ باتری می‌تواند مسافتی حدود ۴۵۱ کیلومتر را طی کند. 

Tesla Model Y / تسلا مدل Y

در بازه زمانی کوتاه نمی‌توان خوب بودن طرح جدید تسلا را بررسی کرد و باید به آینده چشم ببندیم و ببینیم که آیا این ایده در بلندمدت می‌تواند موفقیت تسلا مدل ۳ را تکرار کند. برای مقایسه می‌توان میزان موفقیت جگوار I-Pace را در نظر گرفت، که البته در زمان کوتاهی به آن دست نیافت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات