طرح جدید سنای آمریکا اشتراک اطلاعات چهره بدون مجوز از کاربر را ممنوع می‌کند

جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سنای آمریکا در ادامه‌ی تلاش‌هایش برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران، پیشنهاد ممنوع‌شدن اشتراک اطلاعات چهره‌‌ای را درصورت اجازه‌‌ندادن کاربر مطرح کرد.
تبلیغات

روز گذشته، طرحی به مجلس سنای آمریکا ارائه شد که شرکت‌های تجاری استفاده‌کننده از فناوری چهره را از جمع‌آوری و به‌‌اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران بدون کسب مجوز شفاف از آن‌ها منع می‌کند. طرح مذکور را یک از حزب‌های اصلی آمریکا، Commercial Facial Recognition Privacy Act، به مجلس ارائه کرده است. سناتورها، برایان شاتز و روی بلانت، از حامیان و ارائه‌کنندگان اصلی طرح هستند.

طرح مذکور اولین نمونه درزمینه‌ی نگرانی‌ها درباره‌ی حریم خصوصی اطلاعات چهره‌ای است. طبق قانون آن طرح، کاربران باید وقتی داده‌های تشخیص چهره‌ی آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، از آن فرایند مطلع شوند. طبق اظهارات قانون‌گذاران، آزمایش شخص ثالث هم باید پیش از ارائه‌ی هر فناوری جدید در آن حوزه انجام شود تا از بی‌طرفانه‌بودن آن و ایجادنکردن خطر برای مصرف‌کنندگان مطمئن شود.

بلانت در جلسه‌ی ارائه‌ی طرح گفت:

مصرف‌کنندگان به‌شدت نگران چگونگی جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی هستند. در‌آن‌میان، داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق فناوری تشخیص چهره هم بسیار مهم‌اند. به‌همین‌دلیل، به محدودیت‌های جدی نیاز داریم تا مطمئن شویم درخلال توسعه‌ی آن فناوری، با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاقی بیشتری به‌کار گرفته شوند.
برایان شاتز

برایان شاتز

برد اسمیث، مدیراجرایی مایکروسافت، قبلا درباره‌ی حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره اظهاراتی کرده بود و به‌عنوان پشتیبان این طرح نیز حاضر شد. او گفته بود:

فناوری تشخیص چهره مزیت‌های فراوانی برای جامعه خواهد داشت و توسعه‌ی آن باید ادامه پیدا کند. البته، استفاده از آن نیازمند قانون‌گذاری بیشتر است تا جلوی رویکردهای متعصبانه و تبعیض گرفته شود. به‌علاوه، به حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان بیشتر توجه کنیم تا آزادی‌های سیاسی بنیادی نیز حفظ شوند.

اسمیث قبلا هم در وبلاگش در ژوئن گذشته، از لزوم تنظیم مقررات برای فناوری تشخیص چهره صحبت کرده بود. او تبادل‌نظری عمومی درباره‌ی قوانین جدید برای نظارت و مسئولیت‌پذیری و محدودیت‌های احتمالی برای حفظ حریم خصوصی پیشنهاد داده بود که درنهایت، شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی فناوری را ملزم به رعایت کند. به‌هرحال، اکنون در آمریکا و در سطوح مختلف محلی و فدرال، تنظیم مقررات به عناوین مختلف در حوزه‌ی فناوری تشخیص چهره جریان دارد و حتی برخی از آن‌ها،  کاملا استفاده از آن فناوری را ممنوع می‌کنند.

شاتز درباره‌ی هویت و حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره گفت:

چهره‌های ما هویت و دارایی خصوصی ما هستند. درنتیجه، شرکت‌ها باید پیش از ردگیری و تحلیل چهره‌های مردم، از آن‌ها مجوز بگیرند. طرح‌ ما این اطمینان را ایجاد می‌کند که کاربران از فرایند مطلع شوند و از آن مهم‌تر، کنترل چگونگی اشتراک داده‌های شخصی با شرکت‌های مرتبط را در دست بگیرند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات