گران‌ترین خودروهای تولیدشده در تاریخ

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در فهرست ۱۰ خودرو تولید‌شده‌ی گران تاریخ، خودروهایی از فراری، استون مارتین، بوگاتی، لامبورگینی، کونیگزگ، مرسدس بنز و رولزرویس دیده می‌شود. برای آشنایی کامل با این خودروها، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ با شکوه تمام برگزار شد و خودروسازان بزرگ جهان با انواع محصولات پرزرق‌وبرق خود در سوئیس حاضر شدند. در بین ابرخودروِ جدید تمام‌برقی پینین فارینا، سه برادر کوچک‌ استون مارتین والکری، نمونه‌های تیونینگ منصوری، آخرین کونیگزگ بنزینی و مدل‌های ناشناخته‌ی سوپراسپرت، شرکت فرانسوی بوگاتی خودرویی بحث‌برانگیز را معرفی کرد.

بوگاتی برای ادای احترام به مدل کلاسیک و ماندگار تایپ 57، نسخه‌ای دیگر از ابرخودروِ شیرون را با بدنه‌ای جدید و زیبا معرفی کرد. این نسخه La Voiture Noire نام دارد و با قوای محرکه‌ی شیرون و طراحی بدنه‌ی جدید، نظر بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو را جلب و درعین‌حال، عنوان گران‌ترین خودرو صفرکیلومتر تاریخ را ازآنِ خود کرده است. درباره‌ی قیمت ۱۲.۵ میلیون دلاری این مدل که تنها یک دستگاه از آن تولید شد و البته پیش از رونمایی رسمی فروخته شد،‌ صحبت زیادی نمی‌توان کرد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد استفان وینکلمن، مدیرعامل بوگاتی، هنوز‌هم استراتژی قدیمی خود در زمان ریاست لامبورگینی را تغییر نداده است.

Bugatti La Voiture Noire

با تمام این تفاسیر، بحث درباره‌ی صحیح بودن یا نبودن فروش تک‌نمونه‌ی بوگاتی بیهوده است که با درنظرگرفتن مالیات، حدود ۱۹ میلیون دلار قیمت می‌خورد. شاید باید این سؤال را مطرح کرد: حالا که بوگاتی La Voiture Noire گران‌ترین خودروِ تاریخ است، در مقام‌های دوم و سوم چه مدل‌هایی قرار می‌گیرند؟ بی‌شک مدل‌های لوکس رولز رویس و مرسدس بنز و حتی محصولات دیگر بوگاتی می‌توانند پس از La Voiture Noire گران‌ترین خودروها باشند. برای بررسی دقیق این موضوع، در این مقاله، ۱۰ خودروِ صفرکیلومتر گران‌قیمت تاریخ را معرفی می‌کنیم. گفتنی است در این مطلب، مدل‌های دستِ‌دوم و کلاسیک را در نظر نمی‌گیریم که بیش از ۲۰ میلیون دلار قیمت دارند. باید دید کدام مدل واقعا ارزش قیمت میلیون‌دلاری دارد؟

این مطلب براساس مقاله‌ی وب‌گاه Motor1 نوشته شده که در آن، مدل بوگاتی دیوو با قیمت حدود ۵.۸ میلیون دلار در نظر گرفته نشده است.

۱۰. فراری سرجیو پینین فارینا

Ferrari Sergio / فراری سرجیو

محصول سال ۲۰۱۳

قیمت: ۳ میلیون دلار

مدل مفهومی سرجیو پینین فارینا (Sergio Pininfarina) که یکی از خودروهای زیبای این فهرست محسوب می‌شود، براساس فراری 458 و به‌منظور ادای احترام به سرجیو پینین فارینا تولید شد. سرجیو پینین فارینا، مدیرعامل سابق استودیو طراحی پینین فارینا، در سال ۲۰۱۲ درگذشت. تنها ۶ دستگاه از این مدل ارزشمند و مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل ۴.۵ لیتری با قدرت ۵۶۲ اسب‌بخار تولید و به مشتریان خاص فروخته شد. نمونه‌های تولیدی سرجیو پینین فارینا در‌مقایسه‌با مدل مفهومی رونمایی‌شده در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳، تغییراتی مثل اضافه‌شدن شیشه‌ی جلو و سقف بازشو کرده بود.

۹. استون مارتین والکری

مفهومی Valkyrie استون مارتین

هنوز تولید نشده

قیمت: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار (تخمینی)

ابرخودروِ موردانتظار استون مارتین هنوز به مرحله‌ی تولید نهایی نرسیده؛ اما تمام ظرفیت تولید آن پیش‌فروش شده است. البته مسئولان این شرکت بریتانیایی هنوز قیمت رسمی و نهایی والکری (Valkyrie) را اعلام نکرده‌اند؛ ولی براساس گمانه‌زنی‌ها، قیمت محصول مشترک استون مارتین و رِدبول ریسینگ بین ۲.۶ تا ۳.۹ میلیون دلار خواهد بود. استون مارتین والکری که احتمالا امسال نسخه‌ی تولیدی آن رونمایی می‌شود، از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل ۶.۵ لیتری تیونینگ کازورث (Cosworth) و سیستم هیبرید استفاده می‌کند. مجموع قدرت و گشتاور این ابرخودرو به ۱,۱۶۰ اسب‌بخار و ۹۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. استون مارتین والکری که بی‌شک نهایت سرعتش بیش از ۳۲۰ کیلومتربرساعت خواهد بود، تنها در ۱۵۰ نمونه‌ی جاده‌ای و شهری و ۲۵ دستگاه AMR مخصوص پیست تولید می‌شود. همانند فورد و مرسدس بنز، استون مارتین هم قانون خریدوفروش سریع را منع کرده است. درواقع، اگر فردی والکری را در زمانی مشخص پس از خرید برای کسب سود بیشتر بفروشد، از فهرست مشتریان استون مارتین خط خواهد خورد. فورد GT و مرسدس AMG One نیز با این قانون فروخته می‌شوند.

۸. بوگاتی شیرون اسپرت

Bugatti Chiron Sport

محصول سال ۲۰۱۸

قیمت: ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار

در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸، بوگاتی نسخه‌ی جدید شیرون را با کد Sport رونمایی کرد. شیرون استاندارد و اسپرت، تنها در وزن تفاوت دارند و هر دو مدل از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر Wشکل ۸ لیتری با چهار توربوشارژر و قدرت ۱,۴۷۹ اسب‌بخار استفاده می‌کنند؛ اما اختلاف قیمت آن‌ها، چندصد هزار دلار است. درواقع، بوگاتی برای کاهش وزن ۱۸ کیلوگرمی شیرون اسپرت، بیش از ۴۰۰,۰۰۰ دلار هزینه‌ی بیشتر دریافت می‌کند. تیم مهندسی بوگاتی قیمت بیشتر شیرون اسپرت را در پنل‌های جدید فیبرکربن، تنظیمات سیستم تعلیق سفت‌تر، آیرودینامیک بیشتر و قابلیت فرمان‌پذیری بهتر تفسیر می‌کند. درواقع، بوگاتی شیرون استاندارد با محدودیت تولید ۵۰۰ دستگاه برای رانندگی در مسیر مستقیم بهتر است و شیرون اسپرت برای رانندگی در پیست و جاده‌های پرپیچ‌وخم.

۷. بوگاتی ویرون Vivere تیونینگ منصوری

Bugatti Veyron Vivere

محصول سال ۲۰۱۳

قیمت: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار (تخمینی)

این مدل از ویرون را با درنظرگرفتن ملاحظاتی به این فهرست وارد کرده‌ایم. Vivere در اصل زیرنظر مستقیم بوگاتی تولید نشده و محصولِ تولید محدود تیونینگ مشهور منصوری است. منصوری در این ابرخودرو که تنها در دو دستگاه تولید شد، کمی بیشتر از تیونینگ ظاهری پیش رفت و درواقع، مقدمه‌ای بر مدل‌های امروزی این شرکت بود. استفاده از قطعات فیبرکربن منصوری در بخش‌های مختلف بدنه و تزیین کابین با چرم سیاه‌وسفید، قیمت بوگاتی ویرون با قدرت ۱,۲۰۰ اسب‌بخاری را به ۳.۴ میلیون دلار رساند. گفتنی است نهایت سرعت بوگاتی ویرون Vivere منصوری ۴۰۸ کیلومتربرساعت است.

۶. لایکان هایپراسپرت W Motors

W Motors Lykan Hypersport

محصول سال ۲۰۱۳

قیمت: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

شرکت W Motors با سرمایه‌گذاری تاجران عربی و مهندسان ایتالیایی در لبنان ایجاد شد و سپس، به دُبی نقل‌مکان کرد. ابرخودروِ لایکان هایپراسپرت (Laykan Hypersport) محصول گران‌قیمت این شرکت در سال ۲۰۱۳ بود که با داشتن چراغ‌های LED مجهز به ۴۲۰ الماس ۱۵ قیراط و نمایش هولوگرافیک روی کنسول مرکزی و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی تویین‌توربوشارژ ۳.۷ لیتری با قدرت ۷۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۹۶۰ نیوتن‌متر خبرساز شد. لایکان هایپراسپرت در زمان عرضه، سومین خودروِ صفر کیلومتر گران‌قیمت تاریخ بود؛ اما حالا پس از گذشت ۶ سال، به جایگاه ششم رسیده است.

۵. لامبورگینی وِنِنو

Lamborghini Veneno

محصول سال ۲۰۱۳

قیمت: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

اگر به مدل تولید محدود وننو (Veneno) بادقت نگاه کنید، شباهت محصول گران لامبورگینی با بوگاتی جدید مشخص است. هر دو مدل به دستور استفان وینکلمن تولید شده‌اند و تنها پوسته‌ای جدید برای مدل‌های قبلی هستند. وننو به‌مناسب ۵۰ سالگی برند لامبورگینی، براساس مدل اونتادور تولید و با الهام از گاو نَری که در سال ۱۹۱۴ ماتادورش را کشت نام‌گذاری شد. این سوپراسپرت که هنوزهم گران‌ترین خودروِ دستِ‌اول تاریخ لامبورگینی است، در دو مدل کوپه (۵ دستگاه) و کروک (۹ دستگاه) با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی اونتادور و قدرت ۷۴۰ اسب‌بخار عرضه شد. در‌حال‌حاضر، دو دستگاه از وننو کوپه دراختیار لامبورگینی قرار دارد و فروخته نشده است.

۴. کونیگزگ CCXR Trevita

Koenigsegg CCXR Trevita

محصول سال ۲۰۰۹

قیمت: ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

شرکت سوئدی کونیگزگ امسال با مدل جدید یِسکو (Jesko) در ژنو حاضر شد که درمقابل CCXR Trevita، خودرویی ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شود. این مدل که فقط سه دستگاه از آن تولید شد، با پوشش فیبرکربن الماس انحصاری کونیگزگ و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل تویین‌توربوشارژر ۴.۸ لیتری ساخت این شرکت ماندگار شده است. کمیاب‌ترین محصول تاریخ کونیگزگ ۱,۰۰۴ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و آخرین نسخه‌ی ویژه از مدل CCX است.

۳. مرسدس میباخ Exelero

Mercedes-Maybach Exelero

محصول سال ۲۰۰۵

قیمت: ۸ میلیون دلار

درست مانند بسیاری از محصولات میباخ، Exelero هم تولید محدود بود و تنها یک دستگاه از آن عرضه شد. این مدل به درخواست برند آلمانی Fulda، زیرمجموعه‌ی شرکت لاستیک‌سازی گودیِر (Goodyear)، برای آزمایش لاستیک‌ها و فناوری‌های جدید متولد شد. مهندسان میباخ و مرسدس بنز در اِکسلرو از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل تویین توربوشارژ با قدرت ۶۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱,۰۲۰ نیوتن‌متر استفاده کردند تا نهایت سرعت به ۳۵۰ کیلومتربرساعت برسد. این مدل که سال ۲۰۱۱ با قیمت ۸ میلیون دلار به خواننده‌ی رپ آمریکایی Birdman فروخته شد، در سریال تلویزیونی «هشدار برای کبرا ۱۱» هم به‌نمایش درآمده است. اگر تورم را حساب کنیم، درحال‌حاضر، قیمت این مدل حدودا ۱۰ میلیون دلار است.

۲. رولز رویس Sweptail

Rolls-Royce Sweptail

محصول سال ۲۰۱۷

قیمت: ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار (تخمینی)

تیم مهندسی رولز رویس چهار سال برای تولید تک نمونه‌ی لوکس Sweptail وقت گذاشت. این مدل به‌سفارش فردی تولید شد که هنوز نامش فاش نشده و براساس گزارش‌های غیررسمی، ۱۲.۸ میلیون دلار قیمت دارد. درواقع، مقام‌های رولز رویس هیچ‌وقت قیمت رسمی Sweptail را اعلام نکرده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، محصول جدید بوگاتی در مقام اول قرار گرفته است. Sweptail از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل رولز رویس با قدرت بیش از ۴۵۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند. طراح این مدل سفارشی، Sweptail را مشابه دوزندگی و لباس‌های سفارشی صنعت مُد موسوم به اوت کوتور (Haute Couture) تعریف می‌کند.

۱. بوگاتی La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire  بوگاتی

محصول سال ۲۰۱۹

قیمت: ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

La Voiture Noire که در فرانسوی به‌معنی «ماشین سیاه» است، ادای احترام بوگاتی به نسخه‌ی گم‌شده از مدل کلاسیک این شرکت، یعنی تایپ 57 است که بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ تولید شد. ابرخوردوِ جدید بوگاتی با قیمت حدودی ۱۲.۵ میلیون دلار به‌طور رسمی گران‌ترین مدل صفر کیلومتر تاریخ خودروسازی جهان است. استفان وینکلمن در مراسم رونمایی اعلام کرد این مدل با احتساب مالیات، به قیمت ۱۶.۵ میلیون یورو (معادل ۱۸.۶۸ میلیون دلار) فروخته شده است. نام و مشخصات خریدار این خودرو اعلام نشده است. La Voiture Noire ازلحاظ فنی تفاوتی با نسخه‌های دیگر شیرون ندارد و از پیشرانه‌ی W16 چهار توربوشارژر ۸ لیتری با قدرت ۱,۴۷۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱,۶۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند.

از دیدگاه شما، کدام مدل واقعا دربرابر قیمت فروخته‌شده ارزشمند است؟ طرفدار کدام خودرو هستید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات